Esimies ilmoitti, että lapsiperheelliset ovat etusijalla loma-aikoja jaettaessa - onko muka ok?
Mitäs mieltä olette tällaisesta epätasa-arvoisuudesta? Hän määritteli tietyt ajankohdat vuodesta (koulujen lomat, joulut jne), jolloin perheellisillä olisi etuoikeus pitää lomansa. Pitäisikö pyytää tarkemmat speksit siitä miten määritellään lapsiperhe, onko aikuiset kotona asuvat lapset vielä tämän kategorian alla? Entä jos kaksi lapsiperheellistä haluaa yhtä aikaa lomailla ja vain toinen pystyy olemaan poissa, niin miten tilanne ratkaistaan ja kumman eduksi?
Kyseessä on kunta-ala ja kyllä, luottamusmiehelle on laitettu viestiä. Kokemuksianne kaipaisin :)
Kommentit (503)
Me ollaan miehen kanssa pidetty lomamme AINA elo- syyskuussa 12 vuotta. Nyt kun tuli lapsia, muistaako sitä kukaan? EI.
Lapsiperheelliset ja jopa sisarukselliset työkaverit on menneet meidän edelle ja ollaan itse joustettu. Muistaako kukaan? EI.
Ei olla oltu lomilla jouluna, pääsiäisenä, uutenavuotena. Muistaako joku? EI
Miksi meidän pitää joustaa edelleen että joku lapseton saa pidettyä lomansa koulujen loma- aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko sinä oikeesti lomasi hiihtolomaviikolla, kun kaikki paikat on täynnä lapsiperheitä ja lomat kalleimmillaan. Tuskin.
Mä en halunnut lapsenkaan kanssa. Lapsi meni hiihtolomaksi mummolaan, ja tehtiin oma loma toukokuussa. Mutta kaikki koulut ei suostu tähän.
Hmm. Kaikilla ei ole mummolaa, eikä muitakaan sukulaisia. Lapset joutuvat olemaan keskenään tai yksin, jos vanhemmat ei saa lomaa. Mutta kun joidenkin pitää nillittää kaikesta, vaikka mitään ei oikeasti otetakkaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Haluatko sinä oikeesti lomasi hiihtolomaviikolla, kun kaikki paikat on täynnä lapsiperheitä ja lomat kalleimmillaan. Tuskin.
Mulla on sukulaislapsia joiden kanssa lomailen mielelläni.
Miksi mun perheellisenä pitäisi joustaa jotta perheetön saa pitää lomansa koulujen loma- aikana? Miksi?? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, onneksi omat lapset ovat jo isoja.
Kyse on kahdesta, max kolmesta vuodesta, kun lapsi on sen ikäinen, että tarvitsee aikuisen lomallaan kotiin. Päiväkoti-ikäiset ovat normaalisti päikyssä, ja joku 3-4. luokkalainen voi jo taas olla itsekseen.
En tajua kuinka vaikeaa voi olla sen yhden hyväksi joustaa ne pari vuotta. Varmasti hänkin sitten taas mielellään joustaa saatuaan lapset siihen ikään, että pärjäävät. Mahdollinen toinen lapsi saa jo sitten tukea sisaruksesta.
Itse olen aina näissä tilanteissa joustanut ja itseänikin kohtaan oltiin joustavia. Nykymentaliteetti on niin surullista, minä, mun loma ja viis kenenkään lapsista. Häpeäisitte.
Häpeä itse vain. Kyse on max. kolmesta vuodesta. Se perheellinen voi kyllä järjestää lapsen hoitoon sukulaisille sille yhdelle kesälomalle, joka tuossa kolmen vuoden aikana ei satu lapsen loman aikaan. Sen verran pitää joustaa.
Ja olen huomannut, että useammallakin kuin yhdellä työkaverilla on lapsia ja eri-ikäsiä jopa. Ei se joustaminen kolmeen vuoteen loppuisi kenelläkään. Eli kukin huolehtikoon itse omat joustamisensa, myös se lapsia hankkinut.
Mmm, jos on vanhempia sisaruksia, lapsen voi jo turvallisemmin jättää kotiin.
Ja toki, useilla on lapsia, mutta suurimmalla osalla ei ole juuri tuossa kriittisessä iässä olevia. Eli jos 1 tai 2 on juuri siinä vaiheessa, ne esim 20 muuta eivät siksi kaikki joudu hiihtolomaviikolla töihin.
Ei ole asianmukaista vaan syrjintää. Lapsiperhe on jokaisen oma valinta. Eihän kukaan mukaan ole etusijalla sen vuoksi, että esimerkiksi pitää hoitoaa iäkkäitä vanhempia, koiraa ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sukulaislapsia joiden kanssa lomailen mielelläni.
Juu, ois pitänyt olla mullakin ennen omia lapsia. Saatana kun ei tajunnut toimia yhtä itsekkäästi.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on kahdesta, max kolmesta vuodesta, kun lapsi on sen ikäinen, että tarvitsee aikuisen lomallaan kotiin. Päiväkoti-ikäiset ovat normaalisti päikyssä, ja joku 3-4. luokkalainen voi jo taas olla itsekseen.
En tajua kuinka vaikeaa voi olla sen yhden hyväksi joustaa ne pari vuotta. Varmasti hänkin sitten taas mielellään joustaa saatuaan lapset siihen ikään, että pärjäävät. Mahdollinen toinen lapsi saa jo sitten tukea sisaruksesta.
Itse olen aina näissä tilanteissa joustanut ja itseänikin kohtaan oltiin joustavia. Nykymentaliteetti on niin surullista, minä, mun loma ja viis kenenkään lapsista. Häpeäisitte.
Kyllähän sitä voi halutessaan joustaa mutta usein on niin että pidetään itsestään selvänä että lapseton joustaa AINA. Joku perhe tarvitsee joustoa muutaman vuoden ja sitten siellä onkin toinen perhe jonossa jne. En ymmärrä miksi pitäisi AINA joustaa joidenkin lähes ventovieraiden ihmisten takia saamatta siitä mitäön kuin ainaista vittuilua palkakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häpeä itse vain. Kyse on max. kolmesta vuodesta. Se perheellinen voi kyllä järjestää lapsen hoitoon sukulaisille sille yhdelle kesälomalle, joka tuossa kolmen vuoden aikana ei satu lapsen loman aikaan. Sen verran pitää joustaa.
Ja olen huomannut, että useammallakin kuin yhdellä työkaverilla on lapsia ja eri-ikäsiä jopa. Ei se joustaminen kolmeen vuoteen loppuisi kenelläkään. Eli kukin huolehtikoon itse omat joustamisensa, myös se lapsia hankkinut.
Jos sukulaisia ei lähistöllä ole? Lähetetään lapsi jonnekin toiselle puolelle Suomea viikkokausiksi? Etkö yhtään osaa asettua sen pienen asemaan?
On vanhempien tehtävä huolehtia sen pienen asema, kun ovat sen hankkineet. Heidän kuuluu keksiä keinot, ei muiden.
Niin eli pyytää/vaatia lomansa niin, että voi pienet hoitaa. Tai saikuttaa. Kun niitä pieniä ei vaan voi jättää yksin, vaikka työkaveri pomppisi päällään halusta lomailla juuri tiettyyn aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toki, useilla on lapsia, mutta suurimmalla osalla ei ole juuri tuossa kriittisessä iässä olevia. Eli jos 1 tai 2 on juuri siinä vaiheessa, ne esim 20 muuta eivät siksi kaikki joudu hiihtolomaviikolla töihin.
Tässä ei puhuta hiihtolomaviikosta.
Ja joulut vietetään koko suvulla, olis kyllä inhottavaa jos työnsntaja päättäisi, että mun pitää jäädä joka vuosi ulkopuoliseksi sukuni joulunvietosta vain siksi, ettei mulla itselläni ole lapsia. Jos vielä olisin lapseton vaikka olisin halunnut lapsia, niin vielä kamalampaa.
Kyllä taas lapsiperheet loistaa itsekkyydellään tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole asianmukaista vaan syrjintää. Lapsiperhe on jokaisen oma valinta. Eihän kukaan mukaan ole etusijalla sen vuoksi, että esimerkiksi pitää hoitoaa iäkkäitä vanhempia, koiraa ym.
Kyllä on. Kyllä kesken päivän koiran kysettajien takia joustetaan, " koira ripulilla, käyn kotona" " lähden hoitamaan äidin asioita" yms yms. Se vaan unohtuu niin äkkiä..
Ja myös perheettömyys on oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en halunnut lapsenkaan kanssa. Lapsi meni hiihtolomaksi mummolaan, ja tehtiin oma loma toukokuussa. Mutta kaikki koulut ei suostu tähän.
Hmm. Kaikilla ei ole mummolaa, eikä muitakaan sukulaisia. Lapset joutuvat olemaan keskenään tai yksin, jos vanhemmat ei saa lomaa. Mutta kun joidenkin pitää nillittää kaikesta, vaikka mitään ei oikeasti otetakkaan pois.
Tai vaikka olisikin sukulaisia, eivät he välttämättä ole avosylin ottamassa lapsia viikoksi.
Sen tähden kiertävä systeemi onkin oikeudenmukainen, että työpaikalla ihmiset vaihtuvat ja tilanteet vaihtuvat. Se, joka on nuorempana joustanut, ei välttämättä ole siellä samassa paikassa enää, kun on omia lapsia tai jos onkin, ne muut työkaverit voivat olla eri ihmisiä. Ei kannata Minnalle kiukutella, jos Paula ei viisi vuotta sitten joustanut. Kun sovitaan keskenään mahdollisimman pitkälle ja loput työnantaja määrää oikeudenmukaisesti (tai määrää kokonaan oikeudenmukaisesti), ei tule näitä, että "kyllä minä mutta muut ei"-itkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei puhuta hiihtolomaviikosta.
Puhutaanpas. Koulujen loma-ajoista, jotka ovat syysloma, joululoma, hiihtoloma ja kesäloma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sukulaisia ei lähistöllä ole? Lähetetään lapsi jonnekin toiselle puolelle Suomea viikkokausiksi? Etkö yhtään osaa asettua sen pienen asemaan?
On vanhempien tehtävä huolehtia sen pienen asema, kun ovat sen hankkineet. Heidän kuuluu keksiä keinot, ei muiden.
Niin eli pyytää/vaatia lomansa niin, että voi pienet hoitaa. Tai saikuttaa. Kun niitä pieniä ei vaan voi jättää yksin, vaikka työkaveri pomppisi päällään halusta lomailla juuri tiettyyn aikaan.
Jos ainut keino hoitaa lapsen loma on varastaa työnantajalta saikuttamalla, tuollainen ihminen ei olisi saanut hankkia lapsia. Jokaisella on tiedossa ennen lapsen hankkimistä, että lomia ei jaeta heidän vaatimustensa mukaan. Jos asiaa ei osaa järjestää, on huono työntekijä ja kelvoton vanhempana. Mutta eihän lapsen hankkiminen toki ole osoitus siitä että ihminen on vastuullinen.
Vierailija kirjoitti:
Ja joulut vietetään koko suvulla, olis kyllä inhottavaa jos työnsntaja päättäisi, että mun pitää jäädä joka vuosi ulkopuoliseksi sukuni joulunvietosta vain siksi, ettei mulla itselläni ole lapsia. Jos vielä olisin lapseton vaikka olisin halunnut lapsia, niin vielä kamalampaa.
Kyllä taas lapsiperheet loistaa itsekkyydellään tässä ketjussa.
Kun sä voit ja pystyt helposti lomailemaan toisella aikaa. Perheellisellä se on silloin kun koululaiset on kotona. Itse olet itsekäs ja katkera.
Työntekijöitä pitää kohdella tasapuolisesti vuosilomia myönnettäessä. Jonkun tietyn ryhmän suosiminen tai syrjiminen ei ole tasapuolista. Eli tällaista periaatetta työpaikalla ei voi olla.
Tein aikanaan itse monta vuotta vuorotyötä lapsettomana ja oli se aika kurjan tuntuista, kun monella, perheellisellä työkaverilla oli sellainen ajatus, että me lapsettomat voimme aina olla iltavuorossa jouluaattona, uutena vuotena, vappuna, juhannuksena jne.. Ja että loman voi pitää joko toukokuussa tai koulujen alettua syksyllä. Onneksi oli fiksu työnantaja, joka ei mennyt tähän mukaan.
Omalla, kunta-alan työpaikalla, on sellainen periaate, että jokainen voi ja saa toivoa lomansa juuri siihen kohtaan vuotta kuin haluaa. Mutta jos tulee päällekäisyyksiä, vuorotellaan. Eikä toisen perusteet loma-ajalle ole sen parempia kuin toisen.
Meillä eräs rouva halusi pitää lomansa juuri silloin kun päiväkodit on kiinni. Tuurattiin toisiamme.
Minä vein poikani hoitoon päivystävään päiväkotiin. Ei mittään ongelmaa.
Yksi muija taas halusi viettää lomansa juuri samaan aikaan kuin miehensä. Hän tietysti sai lomansa silloin kun halusi. Juuri tietysti heinäkuu.
Monelle se heinäkuu on must. Silloin parempi väki lomailee.
Vähän riippuu myös statuksestasi - ns perseennuolijat saavat pitää lomansa kun haluavat.