Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimies ilmoitti, että lapsiperheelliset ovat etusijalla loma-aikoja jaettaessa - onko muka ok?

Vierailija
09.09.2017 |

Mitäs mieltä olette tällaisesta epätasa-arvoisuudesta? Hän määritteli tietyt ajankohdat vuodesta (koulujen lomat, joulut jne), jolloin perheellisillä olisi etuoikeus pitää lomansa. Pitäisikö pyytää tarkemmat speksit siitä miten määritellään lapsiperhe, onko aikuiset kotona asuvat lapset vielä tämän kategorian alla? Entä jos kaksi lapsiperheellistä haluaa yhtä aikaa lomailla ja vain toinen pystyy olemaan poissa, niin miten tilanne ratkaistaan ja kumman eduksi?

Kyseessä on kunta-ala ja kyllä, luottamusmiehelle on laitettu viestiä. Kokemuksianne kaipaisin :)

Kommentit (503)

Vierailija
41/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset vaan pois koulusta kuukaudeksi elo- syyskuussa kun vanhemmat saavat lomia.. Et perheettömät voi lomailla koulun loma- aikana. Joo, hyvä idea! Tai keväällä ennen koulujen loppua-- mut tärkeintä et perheetön saa lomansa koulujen loma- aikana!!!

Vierailija
42/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheellisten röyhkeys on varmaan syy, mikä saa monet perheettömät vaatimaan tasavertaista lomien jakoa. Jos vain osattaisiin kohteliaasti pyytää, moni suostuisi. Mutta sen sijaan vaaditaan, ihan kuin olisivat jotenkin parempia. Siksi heille pitää osoittaa, että eivät ole.

Lisään tähän vielä, että se paremmuus tuodaan monessa muussakin asiassa esiin. Oletetaan ilman muuta, että voi jättää muut hoitamaan lapsellisen työt kun tulee jokin "pakollinen" lapsiin liittyvä meno. Eikä edes kiitetä. Tuo lomien jakamis-asia on tilaisuus osoittaa, että olettaminen alkaa riittää. Ei niitä muita tilaisuuksia oikein ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, onhan tuo syrjintää. Toisaalta, miksi kukaan lapseton haluaisi koulujen loma-aikoina pitää lomansa kun joka paikassa on niitä lomailevia lapsiperheitä ja hinnat kaikkialla kalliimmat noina aikoina. Itse jos olisin lapseton niin en missään tapauksessa lomailisi koulujen loma-aikoina (paitsi kesällä ehkä vähän pakko). Esimiehen tehtävä ei kuitenkaan ole asettaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan, se on väärin.

No ei ole kiinnostusta lomailla hiihtolomalla mutta kesällä haluan viettää lomani kesäkuukausina. Samoin vietän joulua ja pääsiäistä ym. Lapsettomallakin on läheisiä ihmisiä ja muutakin elämää kuin työ. Mielestäni kiertävät vapaat on ainoa oikeudenmukainen ratkaisu.

Vierailija
44/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olen lapseton, kyllä mun mielestä lapsiperheet ovat etusijalla silloin, kun puhutaan töistä koulujen loma-aikoina. Ei mikään lapsettoman juttu ole niin pakollinen juuri siihen koulun loma-aikaan, että se menisi sen ohi, että pienet lapset tarvitsevat aikuisen kotiin.

Yrittäkää nyt isot ihmiset hetki ajatella muutakin kuin omaa napaa.

On niiden lapsia hankkineiden isojen ihmisten tehtävä ajatella niitä lapsia, ei meidän muiden. Ajattele sinä hetki jotain muutakin kuin sitä lapsiperheiden napaa.

Minä ajattelen niitä pieniä lapsia. Ja siihen jokaisella aikuisella on velvollisuus mielestäni. Ei se lapsiperheen äiti tai isä itsekkäistä syistä lomaa pyydä juuri koulujen loman aikaan.

Totta kai pyytää. Itsekkäistä syistä he haluavat viettää loman lastensa kanssa. Saadakseen itselleen iloa ja elämyksiä lapsista, jotka on hankittu jotta saisi itselleen iloa ja elämyksiä. Eivät vanhemmat uhraudu vaan elävät elämää, jonka ovat itselleen valinneet. Ei muiden tarvitse sitä koko ajan tukea.

Vierailija
45/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset vaan pois koulusta kuukaudeksi elo- syyskuussa kun vanhemmat saavat lomia.. Et perheettömät voi lomailla koulun loma- aikana. Joo, hyvä idea! Tai keväällä ennen koulujen loppua-- mut tärkeintä et perheetön saa lomansa koulujen loma- aikana!!!

Kesä ei ole koulujen loma-aika vaan kesä. Ja kesä kuuluu kaikille.

Vierailija
46/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on kyllä ihan lapsiperheelliset työkaverit ihan itse ilmoitelleet toiveensa. Eihän sen kuulu mennä niin, mutta empaattisena ihmisenä olen suostunut, vaikka mun kohdalla se tarkoitti sitä etten sitten voinut varata vekslauksen takia ajoissa lomamatkaa, ja lapsiperhe meni vaan mökillensä.

Vierailija
47/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onneksi omat lapset ovat jo isoja.

Kyse on kahdesta, max kolmesta vuodesta, kun lapsi on sen ikäinen, että tarvitsee aikuisen lomallaan kotiin. Päiväkoti-ikäiset ovat normaalisti päikyssä, ja joku 3-4. luokkalainen voi jo taas olla itsekseen.

En tajua kuinka vaikeaa voi olla sen yhden hyväksi joustaa ne pari vuotta. Varmasti hänkin sitten taas mielellään joustaa saatuaan lapset siihen ikään, että pärjäävät. Mahdollinen toinen lapsi saa jo sitten tukea sisaruksesta.

Itse olen aina näissä tilanteissa joustanut ja itseänikin kohtaan oltiin joustavia. Nykymentaliteetti on niin surullista, minä, mun loma ja viis kenenkään lapsista. Häpeäisitte.

Vierailija
48/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatko sinä oikeesti lomasi hiihtolomaviikolla, kun kaikki paikat on täynnä lapsiperheitä ja lomat kalleimmillaan. Tuskin.

Mä en halunnut lapsenkaan kanssa. Lapsi meni hiihtolomaksi mummolaan, ja tehtiin oma loma toukokuussa. Mutta kaikki koulut ei suostu tähän.

Vierailija
49/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ymmärrän nuo koulujen loma-ajat, mutta esim. jouluna ja välipäivinä olisi hyvä vuorotella. Moni perheellinen asuu kuitenkin työpaikan lähellä ja on mahdollisuus perhejouluun, vaikka isovanhempien luo ei pääse tai pääsee vasta muutaman päivän myöhässä. Ja vaikka jouluaattona vuorot ovat usein lyhyempiä eli koko päivä ei mene siihen.

Itsellä kaikki läheiset asuvat satojen kilometrien päässä ja olisi mukava viettää joulua ikääntyvien vanhempien ja heidän lähellään asuvan siskon kanssa eikä täysin yksin jotain pakastepizzaa syöden joka vuosi, koska mun pitää kuulemma joustaa. Yhdelle ihmiselle ei oikein jaksa tehdä jouluruokaa, en minä itselleni tai minulle jos myöhemmin menen vierailulle. Ei yhdessäoloa, lahjoja, mitään jouluista. Ja kyllähän perheeltä tulee pettynyttä ja syyllistävää viestiä. Tilanteet varsinkin jouluna ja juhannuksena on niin tapauskohtaisia, että olisi hyvä vuorotella tai kysellä, kenellä on helpoimmat edellytykset jäädä. Tiedän olevani perheetön luuserisinkku, jonka odotetaan joustavan ja viettävän täysin surkean ja yksinäisen joulun, ettei pikku Irma-Petteri joudu katsomaan Lumiukkoa ilman että sekä äiti että isä pyörii ympärillä. Sori katkeruus, mutta koettu on.

Vierailija
50/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin... ymmärrän toki, että kaikkien pitää saada toivoa lomia ja ketään ei voi suosia. Äitinä kuitenkin olen epätoivoinen monesti, eka/tokaluokkalaisella lomaa koulusta, kaikki ip-toiminta myös lomalla ja itse töissä. Tukiverkkoja ei ole, isovanhemmat kuolleet, siinä sitten pikkukoululaiset kotona keskenään. En ole niin hyväpalkkainen, että hoitajan voisi palkata.

Muutaman vuoden päästä helpottaa onneksi.

Tämä! Milläköhän rahalla pienituloinen tukiverkoton yh hoitajan maksaisi.

Vierailija
51/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä käytetään opiskelijoita, jotka on kumpikin pitkin vuotta ja varsinkin keväällä sopimassa jatkuvasti työvuorojaan luentojen ja tenttejen ja jopa lukemisen ja päättötöiden takia. No muut sopii sitten työvuorojaan uusiksi heidän takiaan. Seuraavassa hetkessä on natina miksi perheelliset pyytää lomia koulun loma- aikojen aikaan kun hekin haluavat.

No, nuorelta unohtuu niin herkästi.

Vierailija
52/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on kahdesta, max kolmesta vuodesta, kun lapsi on sen ikäinen, että tarvitsee aikuisen lomallaan kotiin. Päiväkoti-ikäiset ovat normaalisti päikyssä, ja joku 3-4. luokkalainen voi jo taas olla itsekseen.

En tajua kuinka vaikeaa voi olla sen yhden hyväksi joustaa ne pari vuotta. Varmasti hänkin sitten taas mielellään joustaa saatuaan lapset siihen ikään, että pärjäävät. Mahdollinen toinen lapsi saa jo sitten tukea sisaruksesta.

Itse olen aina näissä tilanteissa joustanut ja itseänikin kohtaan oltiin joustavia. Nykymentaliteetti on niin surullista, minä, mun loma ja viis kenenkään lapsista. Häpeäisitte.

Häpeä itse vain. Kyse on max. kolmesta vuodesta. Se perheellinen voi kyllä järjestää lapsen hoitoon sukulaisille sille yhdelle kesälomalle, joka tuossa kolmen vuoden aikana ei satu lapsen loman aikaan. Sen verran pitää joustaa.

Ja olen huomannut, että useammallakin kuin yhdellä työkaverilla on lapsia ja eri-ikäsiä jopa. Ei se joustaminen kolmeen vuoteen loppuisi kenelläkään. Eli kukin huolehtikoon itse omat joustamisensa, myös se lapsia hankkinut.

Vierailija
53/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin... ymmärrän toki, että kaikkien pitää saada toivoa lomia ja ketään ei voi suosia. Äitinä kuitenkin olen epätoivoinen monesti, eka/tokaluokkalaisella lomaa koulusta, kaikki ip-toiminta myös lomalla ja itse töissä. Tukiverkkoja ei ole, isovanhemmat kuolleet, siinä sitten pikkukoululaiset kotona keskenään. En ole niin hyväpalkkainen, että hoitajan voisi palkata.

Ei Suomessa lapsia kadulle hylätä. Kysy Kelasta tai sossusta apua.

Vierailija
54/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesä ei ole koulujen loma-aika vaan kesä. Ja kesä kuuluu kaikille.

Missäs kuussa tänä vuonna oli kesä?

Vierailija
55/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeä itse vain. Kyse on max. kolmesta vuodesta. Se perheellinen voi kyllä järjestää lapsen hoitoon sukulaisille sille yhdelle kesälomalle, joka tuossa kolmen vuoden aikana ei satu lapsen loman aikaan. Sen verran pitää joustaa.

Ja olen huomannut, että useammallakin kuin yhdellä työkaverilla on lapsia ja eri-ikäsiä jopa. Ei se joustaminen kolmeen vuoteen loppuisi kenelläkään. Eli kukin huolehtikoon itse omat joustamisensa, myös se lapsia hankkinut.

Jos sukulaisia ei lähistöllä ole? Lähetetään lapsi jonnekin toiselle puolelle Suomea viikkokausiksi? Etkö yhtään osaa asettua sen pienen asemaan?

Vierailija
56/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ymmärrän nuo koulujen loma-ajat, mutta esim. jouluna ja välipäivinä olisi hyvä vuorotella. Moni perheellinen asuu kuitenkin työpaikan lähellä ja on mahdollisuus perhejouluun, vaikka isovanhempien luo ei pääse tai pääsee vasta muutaman päivän myöhässä. Ja vaikka jouluaattona vuorot ovat usein lyhyempiä eli koko päivä ei mene siihen.

Itsellä kaikki läheiset asuvat satojen kilometrien päässä ja olisi mukava viettää joulua ikääntyvien vanhempien ja heidän lähellään asuvan siskon kanssa eikä täysin yksin jotain pakastepizzaa syöden joka vuosi, koska mun pitää kuulemma joustaa. Yhdelle ihmiselle ei oikein jaksa tehdä jouluruokaa, en minä itselleni tai minulle jos myöhemmin menen vierailulle. Ei yhdessäoloa, lahjoja, mitään jouluista. Ja kyllähän perheeltä tulee pettynyttä ja syyllistävää viestiä. Tilanteet varsinkin jouluna ja juhannuksena on niin tapauskohtaisia, että olisi hyvä vuorotella tai kysellä, kenellä on helpoimmat edellytykset jäädä. Tiedän olevani perheetön luuserisinkku, jonka odotetaan joustavan ja viettävän täysin surkean ja yksinäisen joulun, ettei pikku Irma-Petteri joudu katsomaan Lumiukkoa ilman että sekä äiti että isä pyörii ympärillä. Sori katkeruus, mutta koettu on.

Luuseri sinä oletkin, kun et pidä puoliasi työpaikalla.

57/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kirjoitus ja näkökulma! Työpaikoilla (ja muuallakin...) tarvitaan joustavuutta kaikkien elämäntilanteita varten. Meidän kaikkien tulisi osata joustaa niin perheellisten, lapsettomien, sinkkujen kuin kissan omistajankin. Aina ei voi saada juuri niitä lomapäiviä kuin haluaisi, mutta joskus sitten taas onnistaa!

Vierailija
58/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
59/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa lapsia kadulle hylätä. Kysy Kelasta tai sossusta apua.

Mahtaisivat sossussa hieman olla hilpeitä... Tota, mun pitäisi mennä töihin ja lapsella ei ole isovanhempia tms elossa. Maksatteko hoitajan?

Vierailija
60/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin oikeudenmukaista, tästä pitäisi tehdä ihan laki. Vanhanpiianvero takaisin myös heti. Syntyvyysluvut ovat huolestuttavia, vaatii yhteiskunnalta toimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän