Esimies ilmoitti, että lapsiperheelliset ovat etusijalla loma-aikoja jaettaessa - onko muka ok?
Mitäs mieltä olette tällaisesta epätasa-arvoisuudesta? Hän määritteli tietyt ajankohdat vuodesta (koulujen lomat, joulut jne), jolloin perheellisillä olisi etuoikeus pitää lomansa. Pitäisikö pyytää tarkemmat speksit siitä miten määritellään lapsiperhe, onko aikuiset kotona asuvat lapset vielä tämän kategorian alla? Entä jos kaksi lapsiperheellistä haluaa yhtä aikaa lomailla ja vain toinen pystyy olemaan poissa, niin miten tilanne ratkaistaan ja kumman eduksi?
Kyseessä on kunta-ala ja kyllä, luottamusmiehelle on laitettu viestiä. Kokemuksianne kaipaisin :)
Kommentit (503)
Ei esimies tuollaista voi tai saa määrätä, mutta itse luopuisin hiihto- ja syyslomaviikoilla vapaaehtoisesti näistä loma-ajankohdista lapsiperheellisen hyväksi.
Joululomilla en, koska se ei ole loma, vaan kaikille yhteinen juhlapäivä. Hiihto- ja syyslomat ovat "koululaislomia".
Suon mielelläni syys- ja hiihtolomaviikot vanhemmille. Sen sijaan en pidä kesälomaani touko- tai syyskuussa tämän vuoksi. Joulu- ja juhannus pitää myös jakaa oikeudenmukaisesti.
Ap tässä, lisään vielä että lapsenlapsillani tuppaa olemaan lomat juurikin mainittuina aikoina ja tottakai haluaisin pitää tuolloin lomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko sinä oikeesti lomasi hiihtolomaviikolla, kun kaikki paikat on täynnä lapsiperheitä ja lomat kalleimmillaan. Tuskin.
Onko sinusta reilua, että lapsiperheet saavat aina kesä-heinäkuun lomat? Itse lapsettomaksi joutuisit aina tyytymään sateiseen syyskuuhun. Aurinkoista kesälomaa! Samoin joulun ja välipäivät olet töissä, koska lapsettomillahan ei voi olla elämää tai kavereita, joiden kanssa lähteä reissuun.
Heh, no hanki lapsi rusinapullailija.
Ei ole Ok sanoa tätä ääneen, mutta pomo päättää lomien ajankohdat, hän saa tehdä vaikka millaiset viritykset, kunhan lakia ei rikota eli vuosiloma on riittävät pitkä ja kesäloma kesälomakautena. Siksi meillä perheettömät hakeutuvat erilaisiin leikkauksiin mahdollisuuksien mukaan juuri perheellisten toivomina loma-aikoina (myös yksityisellä tehdystä polvileikkauksesta saa sairauslomaa) ja kun työpaikalla on noin 30 työntekijää, niin näitä esim. harrastusten aiheuttamien ongelmien leikkaushoitoja riittää. Näin perheetön saa 4 vko sairauslomaa heinäkuussa ja siihen perään oman 4 vko vuosilomansa. Ja pomo saa harmaita hiuksia.
No ei ole oikein eikä taida olla ihan yhdenvertaisuusperiaatteen mukaistakaan... Helpointa / reiluinta on laittaa lomat kiertämään.. Ei tässä aina voi ajatella sitä, että joku ei saa hoitopaikkaa ekaluokkalaiselleen. Ei se ole työpaikan tai työkavereiden ongelma. Eikä se mene niinkään, että miten se nyt esimiehelle olisi helpointa.
Toki ihanaa jos joustoa ja ymmärrystä löytyy työpaikalta erilaisia elämäntilanteita kohtaan, mutta aina ei tarvitse muiden joustaa. Meillä kaikilla on oma elämän ja siellä menoja sekä omia ongelmia.
terv. yksi esimies ja perheellinen.
Minä pidän talvilomani aina viikolla 8 (Etelä-Suomen koulujen hiihtoloma) ja kesälomani haluan kesäkuun alun ja elokuun puolivälin väliin.
Minulla on kotona 17v, 19v ja 21v lapset. Nuorin on lukion 2.luokalla.
Minun on sovittava lomani työparini kanssa. Tämän hetkinen työparini jää kohta äitiyslomalle esikoisestaan ja edellisillä on ollut muualla asuvia aikuisia lapsia, joten ei ole ollut ristiriitaa.
Näinhän ne on aina mennyt. Ei siis ole mikään uusi käytäntö. Toisaalta ymmärrän ettei pienet lapset voi viikkoa tai pidempää aikaa olla yksin kotona mutta eihän sitä silti voi reiluksi sanoa. Voihan lapsettomallakin olla muuta pakollista menoa.
No niin... ymmärrän toki, että kaikkien pitää saada toivoa lomia ja ketään ei voi suosia. Äitinä kuitenkin olen epätoivoinen monesti, eka/tokaluokkalaisella lomaa koulusta, kaikki ip-toiminta myös lomalla ja itse töissä. Tukiverkkoja ei ole, isovanhemmat kuolleet, siinä sitten pikkukoululaiset kotona keskenään. En ole niin hyväpalkkainen, että hoitajan voisi palkata.
Muutaman vuoden päästä helpottaa onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, onhan tuo syrjintää. Toisaalta, miksi kukaan lapseton haluaisi koulujen loma-aikoina pitää lomansa kun joka paikassa on niitä lomailevia lapsiperheitä ja hinnat kaikkialla kalliimmat noina aikoina. Itse jos olisin lapseton niin en missään tapauksessa lomailisi koulujen loma-aikoina (paitsi kesällä ehkä vähän pakko). Esimiehen tehtävä ei kuitenkaan ole asettaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan, se on väärin.
Jaa miksi kukaan haluaisi lomaa juuri kauneimpaan kesäaikaan tai jouluaatoksi? Hm...
No juhannus ei nyt Suomessa ole kyllä mikään kaunein kesäaika todellakaan. Päin vastoin yleensä sataa. Miksi se lasten hiihtoloma-aika esim on sitten pakollista saada lapsettomalla siihen? Kiusaksi?
Suomessakin on se kaunein kesäaika, vaikka se kaunein ei kovin kaunis olekaan. Eikä kenenkään ihan oikeasti tarvitse perustella sinulle, miksi haluaa lomansa siihen aikaan kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla eräs perheellinen sairastuu AINA jouluna jos työvuoro.
Ja pilaa sellaisen ihmisen loman, joka jo luuli saavansa joulun vapaaksi ja iloitsi siitä etukäteen, mutta joutuukin sairasloman tuuraajaksi. Ja hänelläkin voi olla perhe.
Ei voi muuta kuin toivoa, että tuon saikuttajan olo tehdään kurjaksi työpaikalla. Ja saa potkut ensimmäisenä, kun tulee YT:t.
Kuinka itsekkäitä ihmiset ovatkaan?? Minulle oli lapsettomana ilmiselvää, että lapselliset saivat lomansa lapsien mukaan ja nyt lapsellisena halua myöskin itse. Vähän joustoa, eikä kitistä ihan vaan periaattessa asiasta.
Periaatteessa ymmärtäisin tuon JOS lapsiperheet pitäisivät lomansa ja lomamatkansa koulun lomien aikana, mutta nykyisin on tullut yleiseksi tavaksi vinkua pennuille ylimääräistä lomaa koulusta kun perhe lähtee aurinkolomalle.
Vaikka olen lapseton, kyllä mun mielestä lapsiperheet ovat etusijalla silloin, kun puhutaan töistä koulujen loma-aikoina. Ei mikään lapsettoman juttu ole niin pakollinen juuri siihen koulun loma-aikaan, että se menisi sen ohi, että pienet lapset tarvitsevat aikuisen kotiin.
Yrittäkää nyt isot ihmiset hetki ajatella muutakin kuin omaa napaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka itsekkäitä ihmiset ovatkaan?? Minulle oli lapsettomana ilmiselvää, että lapselliset saivat lomansa lapsien mukaan ja nyt lapsellisena halua myöskin itse. Vähän joustoa, eikä kitistä ihan vaan periaattessa asiasta.
Sinun periaatteesi eivät ole muiden periaatteita. Älä tyrkytä niitä muille äläkä odota, että muut elävät niiden mukaan. Vähän kunnioitusta muita kohtaan eikä kitistä vain niistä omista haluista.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olen lapseton, kyllä mun mielestä lapsiperheet ovat etusijalla silloin, kun puhutaan töistä koulujen loma-aikoina. Ei mikään lapsettoman juttu ole niin pakollinen juuri siihen koulun loma-aikaan, että se menisi sen ohi, että pienet lapset tarvitsevat aikuisen kotiin.
On niiden lapsia hankkineiden isojen ihmisten tehtävä ajatella niitä lapsia, ei meidän muiden. Ajattele sinä hetki jotain muutakin kuin sitä lapsiperheiden napaa.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa ymmärtäisin tuon JOS lapsiperheet pitäisivät lomansa ja lomamatkansa koulun lomien aikana, mutta nykyisin on tullut yleiseksi tavaksi vinkua pennuille ylimääräistä lomaa koulusta kun perhe lähtee aurinkolomalle.
No mepä lähdemme koulujen lomien ulkopuolella reissuun juurikin siitä syystä, että lapsettomatkin haluavat välttämättä ne lomat juuri siihen missä koulun loma on.
Lapsetonhan voi viedä sisarustensa lapset tai kummilapset vaikka laskettelemaan koulujen lomilla, ja tarvitsee yhtä lailla lomansa.
Ja laitontahan tuo on, hyvä että luottari on tuotu mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niiden lapsia hankkineiden isojen ihmisten tehtävä ajatella niitä lapsia, ei meidän muiden. Ajattele sinä hetki jotain muutakin kuin sitä lapsiperheiden napaa.
Minä ajattelen niitä pieniä lapsia. Ja siihen jokaisella aikuisella on velvollisuus mielestäni. Ei se lapsiperheen äiti tai isä itsekkäistä syistä lomaa pyydä juuri koulujen loman aikaan.
Kyllä sillä on asian kanssa tekemistä.