Äärimmäisen kivuliaat kuukautiset, mutta miten niihin saa apua?
Terveydenhuollossa ei oteta vakavasti enkä ole vieläkään saanut apua, eikä ole poissuljettu endoa. Elämä on vaikeaa, kun kivut hallitsee ja poissaoloja tulee töissä. Miten te muut kivuliaat olette saaneet apua?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa ei oteta vakavasti enkä ole vieläkään saanut apua, eikä ole poissuljettu endoa. Elämä on vaikeaa, kun kivut hallitsee ja poissaoloja tulee töissä. Miten te muut kivuliaat olette saaneet apua?
Mirena auttoi! Ei ole vuotojakaan näkynyt!
Minipillerit auttoivat mulla, enkä ole huomannut mitään sivuoireita. Kannattaa mielestäni kokeilla eikä etukäteen pelätä liikaa mahdollisia sivuvaikutuksia.
On valitettavan tavallista, että kuukautisiin liittyviä ongelmia ei oteta tosissaan. Tämän vuoksi yksityinen gyne on paras vaihtoehto ja rahan arvoinen sijoitus (maksaa +/- 100 eur). Gyne sitten lähettää erikoissairaanhoitoon, jos on endometrioosiepäilyä tms. vakavaa. Ylipäätään kivun hoito on Suomessa tapana hoitaa hammasta purren tai jäät koukkuun kipulääkkeisiin (sarkasmia). Minulla auttoi voimakkaisiin PMS oireisiin ja samalla kuukautiskipuihin cerazette ehkäisypillerit. Yhdistelmäpillerit aiheuttivat masennusta. Cerazetten haittana tosiaan on laskeneet seksihalut. Alkuun olemattomat, mutta kyky orgasmiin palautui muutamassa kuukaudessa. Minulla tulee edelleen kuukautiset ja olen kärttyisämpi pari päivää, jos unohdan pillerin. Huolellisella cerazetten käytöllä kuukautiset ja erilainen oireilu loppuu käytännössä kokonaan.
Ja tosiaan ehkäisypillerien syöminen kuulemma hidastaa endometrioosin kehittymistä.
Yksitinen gynekologi on hyvä apu. Siellä voidaan ultrata tarvittaessa, jotta nähdään onko sinulla kystia tai endometrioosi yms. Tarvittaessa voidaan myös ottaa verikokeita. Esimerkiksi anemia voi aiheuttaa runsaista kuukautisia. Siksi varsinkin varastorauta olisi hyvä mitata. Toki käynti maksaa 100 € ja päälle tutkimukset, mutta apua on saatavana.
Nyt ihan oikeasti vaadit tutkimuksia ja hoitoa. Mulla endo pilasi suoliston, rakon ja vatsaontelon pallean korkeutta myöten. Ei otettu tosissaan oireita.
Sittemmin on poistettu endometrioomia, endokylvöä, munasarjat ja kohtu. Kaikki tuon sairauden takia. Lisäksi on tähystetty rakko ja poistettu paksusuolta.
Ihan syvältä ja poikittain, kun ei tätä sairautta vieläkään oteta tosissaan.