Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lääkäristä tehdään valitus?

Vierailija
07.09.2017 |

Olen saanut täysin epäasiallista kohtelua lääkäriltäni. Miten ja minne tehdään valitus? Potilasasiamiehellekö? onkok tästä mitään hyötyä vai voiko ko. lääkäri vaikeutta elämääni eli saako hän tietää kuka valituksen teki?

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aina puhelimella nauhoittaa lääkärillä käynnit.

Jos ylilääkärillä naurattaa niin valitusta  ylilääkärin yläpuolelle.

Missään nimessä älä vaikene, vaikka sinua ei uskottaisi niin ehkä jää väitteesi mieleen.

Jos niljake lääkäri 637käyttää samoja sanamuotoja myöhmminkin.

Olet varmaan muistanut kertoa nauhoittavasi keskustelut? Muutoin se on rikos.

Vierailija
42/89 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitat esim. Potilasasiamiehen kautta. Hän neuvoo lomakkeen. Lääkäri, josta valitat saa tietää aivan tarkkaan, mitä valitat, koska häneltä pyydetään vastine siihen. Mitään nimettömiä virityksiä ei ole.

Yleensä valitus koskee lääkärin käytöstä. Iso osa on asiallisia valituksia mitä käytökseen tulee.

Potilaiden asenteita on kahden tyyppisiä. Useat ovat asiallisia, osa ihan pähkähulluja joilla ei ole yhtään mitään holttia asenteissaan. Tätä ei yleensä sanota ääneen, sanon nyt. Poliisi kerran joutui tärväämään aikaansa, kun tutki, olenko tehnyt rikoksen, kun annoin luvan saada tarpeellisia tarvikkeita potilaalle kuukaudeksi. Ei ollut sitten rikos, mutta tähän poliisin aikaa meni. Pähkähullua.

Lääketieteeseen liittyviä valituksia on osa ja ne yleensä eivät mene ns läpi Avissa. Eli ne usein ovat aiheettomia ja liittyvät huonoon informaatioon tai ovat väärinkäsityksiä. Olen näitä valituksia käsitellyt neljä vuotta eikä yhtään lääketieteellistä valitusta meidän yksikössämme ole todettu aiheellisiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan sanoa bravo kaikille jotka ovat valittaneet. 99% jää kuitenkin valittamatta, ja narsisti lääkärit jatkaa perseilyään. Itsellä ongelmat juuri psykiatriassa ja päihdepuolella. Kannustan itseäni valittamaan vaikka olisi kuinka pieni juttu. Sieltä toki tulee lisää paskaa niskaan kun valittaa ja lääkäri vastaa, mutta valitetaan kaikki yhdessä. Paskat lääkärit pitää saada pois.

Vierailija
44/89 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaat ajan ja pieraiset siellä sen tuolilla hernekeittotöräykset sille. Tai ripulit lattialle vähän housuja raottamalla jos se on ollut oikein epäpätevä.

Vierailija
45/89 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviin

Vierailija
46/89 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviin

Vierailija
47/89 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tuttavani on psykiatri, joka menetti lääkärinoikeutensa toistaiseksi. Hänestä oli tehty kanteluita. Hänellä on itsellään psyykkinen sairaus, jonka vuoksi on nyt ollut itse psykiatrisessa sairaalassa hoidossa kuukausia. Tuskin enää palaa työhönsä.

Valhetta. Psykiatri ei koskaan itse myönnä mielisairauttaan

Vierailija
48/89 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa valittaa, koska silloin lääkärikin saa tietää omat virheensä ja parhaimmassa tapauksessa korjata niitä.

Vierailija
49/89 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviin

Vierailija
50/89 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän valitukset tulee tehdällä omalla nimellä. Muuten niiden merkitys on täysi 0. Lääkärithän ovat virkamiehiä. Muuten kuka hyvänsä eri mieltä oleva voisi loukkaannuttuaan tehdä valituksia asioista, joille lääkäri ei ole arvioinut olevan lääketieteellisiä perusteita.

Myös mielenterveysongelmista kärsivät ihmiset voivat tehdä valituksia hoidostaan. Selkeät hoitovirhetapaukset tulee tietysyi käsitellä ja selvittää. Suurin osa valituksista liittyy yleensä kuitenkin lääkärin käyttäytymiseen tai ihmisen omaan kokemukseen siitä, ettei ole tullut asiassaan kuulluksi tai oikein kohdelluksi. Tällaset asiat ovat paljon vaikeammin osoitettavissa. Mielenterveysongelmat ovat siinä mielessä haastavia asioita, että niiden kohdalla lääkärit joutuvat arvioimaan paitsi ihmisen oireita, myös tekemään omia havaintojaan ihmisestä, heidän käytöksestään, ulkonäöstään ym. Psykiatriset asiakkaat tekevät paljon valituksia, ja näiden valitusten ajatellaankin alalla kuuluvan asiaan. Ihmisellä on oikeus saada asiansa arvioiduksi, vaikka kärsisikin mielenterveysongelmista. Se on itsestään selvää.

Vierailija
51/89 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti

Vierailija
52/89 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylilääkärille voi tehdä valituksen. Tosin meidän terveyskeskuksessa niille lähinnä naureskellaan.

Kiitos vahvistuksesta-näin tehdään terveydenhuollossa yleisesti-ala, jolla on laiton määrä epäammatillisia ja epäpäteviä henkilöitä saamassa palkkaa vaurioiden tuottamisesta. 

Vierailija
53/89 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
54/89 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asian laadusta. Terveysaseman johtavassa asemassa oleva lääkäri on esimies ja vastaa aseman toiminnasta, aluehallintovirastoonkin voi tehdä kantelun sillä sen vastuulle kuuluu terveydebhoidon valvonta, Valvira on myös valvova viranomainen, sinnekin voi kannella. Sairaalassa johtava lääkäri on esimies.

Asiatonta, jos ruvetaan juoruilemaan henkilöstön keskuudessa, ja sairaala on yleensä iso organisaatio, joten miten sinut tunnistettaisiin valittajaksi. Potilaan tekemät kantelut ja valitukset käsitellään omina asioinaan, niistä ei kuulu tehdä merkintöjä potilasasiakirjoihin. Hoito on erillinen asia kuin ihmisten väliset selkkaukset.

Toki, ei nuo tyypit mitään kultaisia ja jaloja sieluja ole, pissapäitä löytyy niittenkin keskuudesta.

Vierailija
55/89 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimettömänä ei voi valittaa eikä tehdä muistutusta. Epäasiallisesta kohtelusta voi tehdä muistutuksen. Ole yhteydessä potilasasiamieheen.

Sen verran että potilas laatii kirjoituksia joissa hän kantelee saamastaan hoidosta tai kohtelusta. Valvontaviranomainen on se joka antaa huomautuksia tai muistutuksia. Potilas ei muistutuksia jakele.

Vierailija
56/89 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

00-luvulla sisätautilääkäri laittoi minulle lähetteen yksinkertaiseen ja tarpeelliseen plastiikkaleikkaukseen omasta aloitteestaan. 

Kun pääsin sitten lääkärin puheille, huoneessa seisoi joku nuori nainen katsomassa vierestä eikä minulta kysytty lupaa tai sanottu, että mitä hän siinä seisoo. Minun piti seistä tämän naisen ja naislääkärin edessä puolialasti ja sen jälkeen lääkäri sanoi, että leikkausta ei tarvitakaan, kun vaiva on "kosmeettinen" ja että voisin mennä psykiatrille. Nämä tarpeettomat psyk.lääkkeet olivat itse asiassa pätevän sisätautilääkärin mielestä AIHEUTTANEET ongelman. 

Vuosien jälkeen pääsin muuttamaan ja pääsin leikkaukseen fiksummassa kaupungissa. Kuulostaa varmaan elokuvalta, mutta tämä sama lääkäri tuli vuoteeni viereen splainaamaan ja tenttaamaan mielenterveydestäni ja kertomaan, että en kuulemma silloin vuosia sitten ollut valmis leikkaukseen. Tämän hän tiesi seisottamalla minua pari minuuttia tilassa, jossa oli mukana myös täysin vieras ja tarpeeton tarkkailija.  Mukana oli tympeästi möllöttävä akkakööri, joka ei tietenkään kysynyt taaskaan minulta mitään tai edes ilmoittanut syytä läsnäololle. 

Valitettavasti en koskaan tuolloin valittanut tästä ja muista uskomattomista laittomuuksista ja hulluudesta, mutta paljastusvideo, kirja tai muu voi vielä joskus tulla. 

Jos ko.lääkäri tunnistaa itsensä tästä kuvauksesta, niin toivottavasti tunnistat ongelmat toiminnassasi. Sen kauniimmin en osaa asiaa ilmaista. 

Vierailija
57/89 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minulle on käynyt pari niin törkeää tilannetta terveydenhuollossa, että en tiedä miten päin pitäisi olla. Valituksia en näistä koskaan vaivautunut tekemään, koska ajattelin so what? Mitä se muuttaisi tai mihin se vaikuttaisi?

Kerran tein valituksen selkeästä hoitovirheestä (hammasasia) kohdallani, ja vastauksena oli: hoidossasi ei ole tapahtunut virhettä. Mietin, mitä helv* oikeasti? Luin vaan sitä paperia täysin epäuskoisena ja laitoin hyllylle.

Mutta minulla on edelleen mahdollista viedä asia eteenpäin, tällä hetkellä minua muistuttaa tästä toimenpiteestä mm. ajoittainen kova kipu alueella. Mutta toimenpiteen jälkeen kärsin puolen naaman turvotuksesta yhteensä 9kk ajan.

Ja vastauksena, kuulemma kaikki on mennyt niinkuin pitää, ei voi tietää mistä turvotus johtuu, (anna kun mietin, siitä toimenpiteestä) eikä tämä ole edes kohtuuton seuraamus?

Kestän kivun ja hermovaurion, mutta jos turvotus palaa vielä kerrankin, palkkaan asianajajan ja vien asian käräjille.

Näin Suomessa.

Vierailija
58/89 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minulle on käynyt pari niin törkeää tilannetta terveydenhuollossa, että en tiedä miten päin pitäisi olla. Valituksia en näistä koskaan vaivautunut tekemään, koska ajattelin so what? Mitä se muuttaisi tai mihin se vaikuttaisi?

Kerran tein valituksen selkeästä hoitovirheestä (hammasasia) kohdallani, ja vastauksena oli: hoidossasi ei ole tapahtunut virhettä. Mietin, mitä helv* oikeasti? Luin vaan sitä paperia täysin epäuskoisena ja laitoin hyllylle.

Mutta minulla on edelleen mahdollista viedä asia eteenpäin, tällä hetkellä minua muistuttaa tästä toimenpiteestä mm. ajoittainen kova kipu alueella. Mutta toimenpiteen jälkeen kärsin puolen naaman turvotuksesta yhteensä 9kk ajan.

Ja vastauksena, kuulemma kaikki on mennyt niinkuin pitää, ei voi tietää mistä turvotus johtuu, (anna kun mietin, siitä toimenpiteestä) eikä tämä ole edes kohtuuton seuraamus?

Kestän kivun ja hermovaurion, mutta jos turvotus palaa vielä kerrankin, palkkaan asianajajan ja vien asian käräjille.

Näin Suomessa.

Oikeasti. Olen ihan raivon vallassa kun edes mietin tätä koko asiaa. Olen niin raivona itseasiassa, että se vaikuttaa 1. työmoraaliini (ei kukaan muukaan tee kunnolla, ei edes lääkäritkään tee tai osaa), 2. ihmissuhteisiini (en puhu tästä, välillä unohdinkin koko asian), myös koko moraalini on nykyään hyvin kyseenalainen, olen ihan kieroutunut. Oikeasti, ja ennen olin ihan kiva ja luotettava.

Sitten mietin, että tämä ei ole edes ensimmäinen kerta kun tämä MaAiLmAn PaRaS terveydenhuolto failaa kohdallani.

Vierailija
59/89 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin Suomessa.

Oikeasti. Olen ihan raivon vallassa kun edes mietin tätä koko asiaa. Olen niin raivona itseasiassa, että se vaikuttaa 1. työmoraaliini (ei kukaan muukaan tee kunnolla, ei edes lääkäritkään tee tai osaa), 2. ihmissuhteisiini (en puhu tästä, välillä unohdinkin koko asian), myös koko moraalini on nykyään hyvin kyseenalainen, olen ihan kieroutunut. Oikeasti, ja ennen olin ihan kiva ja luotettava.

Sitten mietin, että tämä ei ole edes ensimmäinen kerta kun tämä MaAiLmAn PaRaS terveydenhuolto failaa kohdallani.

Ja oikeasti minulla on tämän kaiken seurauksena tullut persoonallisuushäiriö ja olen ihan kuin joku tikittävä aikapommi. Okei. Oli pakko avautua. Nyt menen suihkuun ja apteekkiin noutamaan mielialalääkkeeni.

Vierailija
60/89 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän "hyvinvointi" valtiossa on potilaan melko mahdotonta saada oikeutta potilasasiamieheltä, avista, kaupungilta. Olipa sitten terveydenhoito, vanhustenhoito, vammaistenhoito tms.

Avi vastaa ei ole resursseja, sieltä ei puututa mihinkään. Julkisuus lienee ainoa tapa saada jotain asiaa eteenpäin, joskus.

Terveydenhoidosta ei saa keskustella edes palstoilla, helposti ketjut katoavat. Vähän kuin joissain autoritäärisissä maissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän