Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lääkäristä tehdään valitus?

Vierailija
07.09.2017 |

Olen saanut täysin epäasiallista kohtelua lääkäriltäni. Miten ja minne tehdään valitus? Potilasasiamiehellekö? onkok tästä mitään hyötyä vai voiko ko. lääkäri vaikeutta elämääni eli saako hän tietää kuka valituksen teki?

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluehallintovirastossa ei ole toista korppia, vaan valitusasiat käsittelee ensin lakimies.

Vierailija
22/89 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä lääkäri on psykiatri joten hullun leima mulla on joka tapauksessa :) Hän on vähätellyt minua, arvostellut ulkonäköäni asiattomasti, suhtautunut minuun niin että kun nopeasti vain pääsisi eroon, lopetti hoitoni vastoin tahtoani (oireeni ovat pahentuneet) yms. eikä antanut minun tavata toista lääkäriä vaikka halusin. Potilastiedoissani ei ole koskaan kerrottu että olen halunnut nähdä toisen lääkärin ja että olen tyytymätön häneen. Hän on täydellisen epäempaattinen ja jopa ilkeä potilailleen.

Hän on tehnyt tätä muillekin joten valitus edistäisi muidenkin asiaa.

Jos teen valituksen, saako hän tietää kuka sen teki?

ap

Helpompi vaihtaa lääkäriä. Itse tein juuri tuollaisen naureskelevan tapauksen tullessa kohdalleni. Kieltäydyin menemästä enää vastaanotolle.

Sain uuden lääkärin.

Yks huippu yleislääkäri teki itsarin kun asiakas vainosi sitä ja esitti perättömiä lähentelysyytöksiä vuosia.

Ei enää jaksanut.

Eli kanattaa oikeasti miettiä, kantaako vastuunsa jos toinen sitten tekee itsarin.

Lekurin vaihto on huomattavasti helpompi.

Toi itsarin tehnyt tapaus oli yli 10 vuotta sitten yksityisellä asemalla helsingissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tässähän on vielä sekin, että kun olen muutenkin masennuspotilas niin tämä psykiatri saattaa sanoa, että valitukseni johtuu esim. masennuksestani tai muista persoonallisuudenpiirteistäni. Todella ikävää, sillä tästä lääkäristä liikkuu kaupungillakin hurjia juttuja, mutta kukaan ei uskalla valittaa hänestä. Hän on ilmeiseti mestari kääntämään valitukset valittajan omiksi ongelmiksi.

Harmi, etten nauhoittanut noita käyntejä. Jos mukana on ollut esim. sosiaalityöntekijä, niin tämän lääkärin käytös muuttuu heti - hän alkaa esittää itse pyhimystä joka ei ole koskaan sanonut mitään pahaa minulle tai muullekaan. Ja että kyse on vain transferenssistä tms.

Mutta siis: saako hän tietää kuka valituksen teki? Voiko sen tehdä nimettömänä? Tämä ihminen on niin ilkeä ja kostonhaluinen että luulen että hän aiheuttaisi minulle hankaluuksia jatkossa ja keksisi ties minkä diagnoosin. ap

Olen lääkäri ja kyllä se vaan niin menee, että jos haluat jonkun valituksen tehdä, joka käsitellään, niin kyllä se sinun nimi tulee esille. Kyllähän sen lääkärinkin pitää pystyä katsomaan papereista jälkeenpäin, että mistä nyt kiikasti. Voit tehdä anonyyminäkin jotain valituksia, mutta vaikea niihin väärinkäytöksiin on puuttua kenenkään, jos ei tiedä, kuka potilas se oli. Ja jos jotain "tuomiota" lääkärille haet, niin tottakai se nimi tulee esiin, ei ketään Suomessa tuomita siten, että "Et saa tietää, mitä teit ja kenelle, mutta saat rangaistuksen!".

Vierailija
24/89 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimettömänä ei voi valittaa eikä tehdä muistutusta. Epäasiallisesta kohtelusta voi tehdä muistutuksen. Ole yhteydessä potilasasiamieheen.

Vierailija
25/89 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylilääkärille voi tehdä valituksen. Tosin meidän terveyskeskuksessa niille lähinnä naureskellaan.

Oikeasti? Onpa outo terveyskeskus. Ei meillä vaan. Meillä otetaan potilaslaki vakavasti. Pitäisikö teidän kouluttautua lisää?

Vierailija
26/89 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimettömän valituksen voi tehdä, mutta se ei käytännössä johda mihinkään. Lääkärilläkin on oikeusturva, eli hänellä on oikeus tietää mistä häntä syytetään ja ilmaista asiasta oma näkemyksensä.

Vierailija
27/89 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä lääkäri on psykiatri joten hullun leima mulla on joka tapauksessa :) Hän on vähätellyt minua, arvostellut ulkonäköäni asiattomasti, suhtautunut minuun niin että kun nopeasti vain pääsisi eroon, lopetti hoitoni vastoin tahtoani (oireeni ovat pahentuneet) yms. eikä antanut minun tavata toista lääkäriä vaikka halusin. Potilastiedoissani ei ole koskaan kerrottu että olen halunnut nähdä toisen lääkärin ja että olen tyytymätön häneen. Hän on täydellisen epäempaattinen ja jopa ilkeä potilailleen.

ap

Helpompi vaihtaa lääkäriä. Itse tein juuri tuollaisen naureskelevan tapauksen tullessa kohdalleni. Kieltäydyin menemästä enää vastaanotolle.

Sain uuden lääkärin.

Yks huippu yleislääkäri teki itsarin kun asiakas vainosi sitä ja esitti perättömiä lähentelysyytöksiä vuosia.

Ei enää jaksanut.

Eli kanattaa oikeasti miettiä, kantaako vastuunsa jos toinen sitten tekee itsarin.

Toi itsarin tehnyt tapaus oli yli 10 vuotta sitten yksityisellä asemalla helsingissä.

Minä olen tehnyt valituksen kerran lääkäristä. Kyseinen lääkäri sai potkut. Hänestä oli tehty valituksia aiemminkin ja minun valitukseni oli viimeinen pisara. Kyseinen lääkäri pilasi elämäni. Hän syyllistyi törkeään hoitovirheeseen määräämällä väärän annoksen lääkettä. Sitten hän yritti vielä peitellä virhettään. En ole ollenkaan pahoillani siitä, että hän sai potkut ja en voisi vähempää välittää, jos hän vaikkapa riistäisi oman henkensä. Se olisi hänen oma ratkaisunsa, ei minun.

Vierailija
28/89 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylilääkärille voi tehdä valituksen. Tosin meidän terveyskeskuksessa niille lähinnä naureskellaan.

Miksi? Omituista meininkiä.

Vierailija
29/89 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt valituksen kaksi kertaa; kerran asiattomista ja valheellisista lausunnoista potilaskertomuksessa. Kyseessä oli keskussairaalatason sisätautilääkäri. Asia oikaistiin. En muista mihin valituksen lähetin mutta en ainakaan potilasasiamiehelle.

Toisen kerran tein valituksen mt.toimistoon. Hain apua ja päädyin mielenterveyshoitajan juttusille. Mies joka puhui tosi härskejä, inhotti! Ja apu oli sitä että kerran kuussa 15 min. kävin istumassa siellä ja kuulemassa näitä puheita ja siitäkin ajasta meni usein aikaa hänen yksityisiin puhelinkeskusteluihinsa.

Tein valituksen ja ukko kehtasi väittää että valehtelen! Sain kuitenkin tilalle psykologin jolla pääsin käymään kaksi kertaa kuussa 45 min. Parempi sekin! Tämän valituksen tein hänen pomolleen psykiatrille.

Vaikka minulla on mt-taustaa (anoreksia, ahdistuneisuushäiriö) en ole sen huonompi kuin hän jolla on sydänvika tai syöpä. Sairaus kuin sairaus. En anna yhdenkään ihmisen kävellä ylitseni sillä verukkeella, oli sitten pippi tai pappi, kuningas tai paavi. Ihmisen on osattava pitää puolensa. Jos ei, ei kukaan muukaan pidä ja  kynnysmattona saat maata!

Vierailija
30/89 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskikö lääkäri sut suihkuun?

Vierailija
31/89 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt valituksen sairaanhoitajasta. Sai potkut. Kannattaa valittaa!

Vierailija
32/89 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
33/89 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sain uuden lääkärin.

Ei enää jaksanut.

Lääkärin itsari ei ole potilaan vika. Toi on aina ihmisen oma ratkasu.

Vierailija
34/89 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sain uuden lääkärin.

Ei enää jaksanut.

Minä olen tehnyt valituksen kerran lääkäristä. Kyseinen lääkäri sai potkut. Hänestä oli tehty valituksia aiemminkin ja minun valitukseni oli viimeinen pisara. Kyseinen lääkäri pilasi elämäni. Hän syyllistyi törkeään hoitovirheeseen määräämällä väärän annoksen lääkettä. Sitten hän yritti vielä peitellä virhettään. En ole ollenkaan pahoillani siitä, että hän sai potkut ja en voisi vähempää välittää, jos hän vaikkapa riistäisi oman henkensä. Se olisi hänen oma ratkaisunsa, ei minun.

Kauhean kylmäsydämmistä!

Vierailija
35/89 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sain uuden lääkärin.

Ei enää jaksanut.

Ai oikein pilasi elämäsi?

Vierailija
36/89 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka, miten on mahdollista vaida lääkariasemat? Minulla on sama ongelma, kiitos

Vierailija
37/89 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa valittaa

Vierailija
38/89 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti? Onpa outo terveyskeskus. Ei meillä vaan. Meillä otetaan potilaslaki vakavasti. Pitäisikö teidän kouluttautua lisää?

Kenelle ylilääkäristä? Käski ottaa yhteyttä potilasasiamieheen, kun olisi pitänyt saada levetirasetaami turhana valmisteena äidin lääkearsenaalista ja kun se sai aikaan Ruusuinfektion! Siitäkin pitäisi valittaa, mutta ei edes kuunnellut asiaa. Mitä se mulle kuuluu? En tehnyt "mitään", kun on vähän isompi juttu:

https://yle.fi/uutiset/3-9818124

Vierailija
39/89 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet muistutuksen siihen terveydenhuollon toimintayksikköön, jossa lääkäri töissä. Saat noin 1-2 kk:n kuluttua kirjallisen vastauksen lääkärin esimieheltä, joka selvittänyt asiaa kyseisen lääkärin kanssa. Ja totta kai tämä tehdään omalla nimellä.

Jos olet tyytymätön muistutusvastaukseen, voit kannella aviin. Liitä kanteluun mukaan kopio muistutus vastauksesta. Nimettömiä kanteluita ei käsitellä, eli omalla nimellä tehdään. Monissa aveissa kantelut ruuhkautuneet, ratkaisun saamisessa voi mennä pitkään (jopa pari vuotta).

Jos potilasasiakirjoissasi on mielestäsi virheitä, voit pyytää rekisterinpitäjää korjaamaan niitä. Jos eivät suostu, voit saattaa asian tietosuojavaltuutetun käsiteltäväksi.

Kaikista näistä saat lisätietoa hoitopaikan potilasasiamieheltä.

Vierailija
40/89 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lääkärit kirjoittelee mitä sattuu potilaskertomuksiin. Mehiläisessä pari tälläistä. Aivan asiatonta tekstiä, kun itse lukee mitä lääkäri kirjoitellut. Kait lääkäreilläkin joskus huonoja päiviä ja niitä vituttaa. Ihmisiähän nekin ovat..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi