Säälitkö niitä jotka aikoinaan muuttivat asumisoikeusasuntoon luulleen sen olevan fiksu välimuoto omistus- ja vuokra-asumisen välissä?
Nykyään ei taida enää löytyä montakaan aso-asujaa, joka olisi tyytyväinen asumistasoonsa ja -kustannuksiin.
Kommentit (61)
Mitäpä tuossa: säästöt olivat hyvässä tallessa asumisoikeusmaksussa. Hyvä paikka, kiva kämppä, varma asunto niin kauan kuin sitä tarvitsi ja nopeasti pääsi lähtemään, kun se aika tuli. Asumiskuluissakin säästettiin hiukan vastaavan asunnon vuokraan nähden.
Vierailija kirjoitti:
Omistusasumiseen verrattuna tässä säästyy yllättäviltä kuluilta; kesäkuussa soitin isännöitsijälle häiritsevästä ampiaispesästä pihassani ja seuraavana päivänä tuholaistorjuja sen hävitti. Samoin rikkoutuneet hellat ja jääkaapit, putkirikot ym. Omassa asunnossa maksat ne omasta pussista.
Vuokra-asuntoon nähden etu on, että asukkaat ovat aika heterogeenisiä, pahimmat isänmaan toivot ei näissä asu. Yhtiöt ovat rauhallisia ja ilkivallan korjailuun ei kulu rahaa. Pysyvyys on myös hyvä juttu, sekä remontointiraha tiettyjen asumisvuosien jälkeen. Eikä koskaan vuokralla asuessa tullut kirjettä, että talon budjetti on ylijäämäinen, joten heinäkuun hoitovastikkeet jätetään keräämättä tänä vuonna.
Kai ymmärrät että teiltä asukkailta peritään jokainen euro joka kuluu ampiaispesän hävittämiseen tai jääkaapin uusimiseen?
Kertokaa minulle, mikä olisi parempi vaihtoehto kuin aso?
Olen nuori, juuri valmistunut eikä minulla ole euroakaan säästössä, sen sijaan 15 000€ opintolainaa. Asun pk-seudulla. Vanhemmat eivät voi auttaa eikä perintöä ole tiedossa.
Maksanko siis vuokraa yksiöstä 700-800€, vai asosta 550€ plus n. 25-30 000 eurosta lainanlyhennystä, eli laitan rahaa "pakkosäästöön"?
Sitähän minäkin. Kaikki katsokaas eivät vain voi ostaa omaa, vaikka haluaisivatkin, koska lainaa ei yksinkertaisesti heru. Että saisin kalliin vuokran lisäksi säästettyä edes 10 000€ asuntolainan käsirahaan (millä pyyhkii pk-seudulla takapuolta), voinkin alkaa jo miettimään eläkekotia.
Joku huuhaata laski; asumistuen saa vastikkeeseen, ei lainaan...
Meillä oli ASO kun rakennettiin eli kahden omistusasunnon välissä. Vuokra-asuntoja ei tällä sijainnilla ollut tarjolla ja aso oli iso ja tasokas kämppä. Lapset vaihtoi koulua juuri silloin, kun se meille sopi jne. Vastike ja vuokra-asunnon meno sama kuukaudessa jos asunnot vastaavia, harvoin ovat. Kun talo valmistui niin käytännössä kuukauden irtisanomisen jälkeen asomaksun sai takaisin korotettuna kosk akämppää oli fiksattu asumisaikanamme. Ihan loistava keksintö!
Enemmän säälin niitä joilla joku 70-luvun pommi omistusasuntona ja remppakulut isommat kuin asunnon arvo (oletettu ennen remppakartoitusta..).
Me asutaan melko hyvällä asuinalueella, mutta täällä on kerrostalojakin (jollaisessa siis itse asutaan). Mä en ollut edes tajunnut, että tällä seudulla on niin paljon aso-koteja. Kuvittelin lasten kavereitten tulevan varakkaista perheistä (kodit isoja pari- ja rivitaloasuntoja, jollaiset täällä kalliita). Tosiasiassa eivät olleet saaneet niin paljon lainaa, että olisivat voineet ostaa edes sellaisen asunnon kuin meillä. Eli tuo on hyvä tapa päästä haluamalleen alueelle, sikäli ymmärrän. Mutta tokihan sillä 1350€ mieluummin itse ainakin lainaa omasta makselisin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös hyvä kokemus asosta. Vastike on laskenut(!) yli 10 % kolmen vuoden aikana ja ei ole omistusasujan eikä vuokralaisen huolia. Vastike reilusta pienempi kuin vastaavien asuntojen markkinavuokrat. Aiemmin asuin vuosia erään ison vuokrafirman asunnoissa, joissa vuokra nousi jatkuvasti 5-10 % vuodessa erilaisten tekosyiden vuoksi.
Minun näkemyksen mukaan asumisoikeusasunnossa saa sekä vuokralaisen että omistajan murheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasumiseen verrattuna tässä säästyy yllättäviltä kuluilta; kesäkuussa soitin isännöitsijälle häiritsevästä ampiaispesästä pihassani ja seuraavana päivänä tuholaistorjuja sen hävitti. Samoin rikkoutuneet hellat ja jääkaapit, putkirikot ym. Omassa asunnossa maksat ne omasta pussista.
Vuokra-asuntoon nähden etu on, että asukkaat ovat aika heterogeenisiä, pahimmat isänmaan toivot ei näissä asu. Yhtiöt ovat rauhallisia ja ilkivallan korjailuun ei kulu rahaa. Pysyvyys on myös hyvä juttu, sekä remontointiraha tiettyjen asumisvuosien jälkeen. Eikä koskaan vuokralla asuessa tullut kirjettä, että talon budjetti on ylijäämäinen, joten heinäkuun hoitovastikkeet jätetään keräämättä tänä vuonna.
Kai ymmärrät että teiltä asukkailta peritään jokainen euro joka kuluu ampiaispesän hävittämiseen tai jääkaapin uusimiseen?
En ole tuo jolta kysyt vaan toinen asoasukas. Ja: Ymmärrän kyllä. Kaiken me maksamme. Mutta: ne kulut eivät tule sillä tapaa ylläreinä ja kertarysäyksinä kuin ne tulevat omistusasujille. Niitä kun maksavat firman kaikkien asotalojen asukkaat yhteisesti. Eli jos minulta posahtaa tuosta jääkaappi, se on jo maksettu, ja sitä en ole maksanut vain minä vaan moni muukin. Vastaavasti minä maksan muiden kustannuksia.
Se on sitten toinen juttu, kuka tykkää tästä systeemistä ja kuka ei. Minulle se sopii; arvostan ennen muuta sitä, että tiedän aika hyvin etukäteen asumiskustannukseni, tapahtui mitä tapahtui. Eikä minua liikaa pänni tuo että maksan muidenkin kuluja. Haluan elämääni ennustettavuutta.
Yllättävän moni omistusasumisen edullisuutta hehkuttava muuten tuntuu kokonaan unohtavan ne aikanaan maksettavaksi tulevat rempat... Minulle ainakin on tyrkytetty laskelmia, joissa verrataan minun vastikettani siihen, mitä omistusasunnossa maksetaan silloin kun yhtiöllä ei ole remonttivelkoja. Unohdetaan kokonaan että kyllä niitä ajan mittaan tulee. Ja että jos meinaa muuttaa omistuskämpästä pois juuri sopivasti ennen putki- tai julkisivuremppaa, ei siitä ihan niin hyvää hintaa saa kuin ehkä kuvittelee.
Asun alueella, jossa kolmion hinnat ovat 200 000 eurosta ylöspäin. Minulla ei olisi varaa ostaa niin kallista asuntoa. Vuokra-asuntoja alueella ei ole, ja vaikka olisikin, en halua asua vuokratalossa mahdollisten ongelmanaapurien vuoksi. Aso-asunnot ovat selvästi tasokkaampia sijainnin, varustelutason sekä pintamateriaalien osalta kuin vuokra-asunnot.
Vierailija kirjoitti:
Asossa maksat ne vastikkeessa. Ei se isännöitsijä sinne ilman palkkaa tule.
Miksi saat asumistukea?
Itse en ole koskaan saanut asumistukea eikä ole tullut edes mieleen hakea sitä..
Vähän hönöt sitä tarvitsee -- ei kukaan muu
Vierailija kirjoitti:
Aso-asunnon vuokra on paljon edullisempi kuin vastaava vuokra-asunto vapailla markkinoilla. Aso-kaksio Leppävaarassa, vuokra 580€, samanlainen naapuritalosta vuokrattuna 980€/kk, ostettuna 290.000€.
Mä maksan 50e enemmän :( Omaa nyt ollaan katteltu ni ihan kivan pesämunan tässä on puolvahingossa itelleen ason muodossa hommannut. En mä näe mitään huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan melko hyvällä asuinalueella, mutta täällä on kerrostalojakin (jollaisessa siis itse asutaan). Mä en ollut edes tajunnut, että tällä seudulla on niin paljon aso-koteja. Kuvittelin lasten kavereitten tulevan varakkaista perheistä (kodit isoja pari- ja rivitaloasuntoja, jollaiset täällä kalliita). Tosiasiassa eivät olleet saaneet niin paljon lainaa, että olisivat voineet ostaa edes sellaisen asunnon kuin meillä. Eli tuo on hyvä tapa päästä haluamalleen alueelle, sikäli ymmärrän. Mutta tokihan sillä 1350€ mieluummin itse ainakin lainaa omasta makselisin.
Me asutaan isohkossa (3 kerrosta) aso-paritalossa. Maksetaan juuri tuo 1350e/kk. Lyhentäisihän sillä lainaa, mutta maksettavaksi tulisi myös 400-500e vastiketta esim. rivarissa. Omakotitalossa se menisi heloosti lämmityskuluihin ja remontteihin.
10v ollaan asuttu ja käyttövastike on noussut 8-10e vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös hyvä kokemus asosta. Vastike on laskenut(!) yli 10 % kolmen vuoden aikana ja ei ole omistusasujan eikä vuokralaisen huolia. Vastike reilusta pienempi kuin vastaavien asuntojen markkinavuokrat. Aiemmin asuin vuosia erään ison vuokrafirman asunnoissa, joissa vuokra nousi jatkuvasti 5-10 % vuodessa erilaisten tekosyiden vuoksi.
Minun näkemyksen mukaan asumisoikeusasunnossa saa sekä vuokralaisen että omistajan murheet.
Jep, tämä.
Aina joku väittää asuvansa edullisesti (pk-seudulla) ASOssa, mutta kun kysyn yhtiön nimeä tai sijaintia niin kehuja katoaa johonkin. Olen itse katsellut vuokravastikkeiden hintoja ja kyllä ne ASOssa on älyttömän isot verrattuna siihen, että sinulla makaa lisäksi iso kasa rahaa yhtiön tilillä nimellisellä korolla. Täälläkin esitetyt summat ovat todennäköisesti lööperiä tai jotain olennaista jätetään kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tämä.
Aina joku väittää asuvansa edullisesti (pk-seudulla) ASOssa, mutta kun kysyn yhtiön nimeä tai sijaintia niin kehuja katoaa johonkin. Olen itse katsellut vuokravastikkeiden hintoja ja kyllä ne ASOssa on älyttömän isot verrattuna siihen, että sinulla makaa lisäksi iso kasa rahaa yhtiön tilillä nimellisellä korolla. Täälläkin esitetyt summat ovat todennäköisesti lööperiä tai jotain olennaista jätetään kertomatta.
Jep, varmasti näinkin. Entä siinä tapauksessa kun ei saa lainaa omaan? Kaikki eivät mieti ratkaisua vuokra- ja omistusasunnon välillä, koska toinen näistä on epärealistinen haave.
Mistä hitosta löytyy asoasuntoja joissa on halvempi asumisvastike kuin alueen vuokrataso? Kaikki mihin itse törmään on niitä samoja kalliita luukkuja joissa 40 neliön pikkukaksiostakin maksat lähemmäs tonnin asumiskuluja. Kun olet ensin maksanut 30 tonnia asumisoikeudesta. Asoasuntojen käyttömaksuilla maksaisi helposti jo isompaa asuntolainaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tämä.
Hasolla asun. Sijainti Koillis-Helsinki. Talo rakennettu 2000-luvulla, upeat maisemat. Ehkä jo arvaatkin kohteen? :) Vastike 700 euroa, neliöitä 74.
t.tyytyväinen aso-asuja
Vierailija kirjoitti:
Mistä hitosta löytyy asoasuntoja joissa on halvempi asumisvastike kuin alueen vuokrataso? Kaikki mihin itse törmään on niitä samoja kalliita luukkuja joissa 40 neliön pikkukaksiostakin maksat lähemmäs tonnin asumiskuluja. Kun olet ensin maksanut 30 tonnia asumisoikeudesta. Asoasuntojen käyttömaksuilla maksaisi helposti jo isompaa asuntolainaa pois.
Ainakin Helsingistä ja Espoosta. Juttu onkin saada asunto uudesta talosta, tosin niitä saa vain useamman vuoden jonossa olleena. Minulle juuri tarjottiin 40m2 saunallista yksiötä vuonna 2012 rakennetusta talosta ylimmästä kerroksesta, käyttövastike 550e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tämä.
Ei pk-seudulta mutta Tampereelta:
Itsellä saunallinen aso-kaksio 59 neliötä, vuokra 623 euroa kuussa, YH-kodit
Samalta postinumeroalueelta vuokraovi.com tarjoaa samassa kokoluokassa:
- 51 neliötä, 701 euroa/kk (Realia)
- 64 neliötä, 847 euroa/kk (YH-kodit)
- 59 neliötä, 753 euroa/kk (YH-kodit)
- 49 neliötä, 750 euroa/kk (yksityinen)
- 51 neliötä, 710 euroa/kk (OPKK)
- 50 neliötä, 739 euroa/kk (Sato)
Tuossa siis esimerkkejä. Noilla firmoilla on enemmänkin asuntoja vuokrattavana, yksityisiä ei muita löytynyt. Ei myöskään kaupungin vuokra-asuntoja, jotka olisivat halvempia mutta joihin käsittääkseni on vaikea päästä.
Tuo 59-neliöinen on tässä ihan vieressä ja suunnilleen samanikäisessä talossa, lienee siis lähin vastine omalleni. Säästän siis 130 euroa kuussa. Lainaa minulla ei asunnosta ole; muutin tähän kun taannoin oli kertynyt hieman säästöjä ja sain ex-duunista irtisanomisajan palkkaa usealta kuulta. Juuri siinä tilanteessa tuntui järkevältä sijoittaa rahat halvempiin asumiskuluihin.
En sääli. Se aso oli heille tietyssä elämänvaiheessa jees ja myöhemmin pääsivät sitä kautta kiinni omistusasuntoon ja tähän suomalaiseen elämäntapaan, jossa maksetaan asuntolainaa eläkepäiviin saakka.
Kun asuimme asossa, se oli kyllä huomattavasti halvempaa kuin samantasoinen vuokra- tai omistusasunto, ja sata kertaa huolettomampaa kuin omistusasuminen. Mutta isot asunnot alkoivat jo olla kuukausimaksultaan kalliita, joten 'jouduimme' ostamaan oman. Mutta emme saaneet sitä yhtä mukavalta alueelta.