Säälitkö niitä jotka aikoinaan muuttivat asumisoikeusasuntoon luulleen sen olevan fiksu välimuoto omistus- ja vuokra-asumisen välissä?
Nykyään ei taida enää löytyä montakaan aso-asujaa, joka olisi tyytyväinen asumistasoonsa ja -kustannuksiin.
Kommentit (61)
Yleensä nuo sijaitsee hyvällä paikalla ja niitä on helpompi saada kuin vuokra-asuntoja.
Ei mua kannata sääliä. Asumistuki kattaa koko lainanlyhennyksen, ja asun halvemmalla kuin vuokra-asunnossa. Tämän tasoiseen omistusasuntoon tällä sijainnilla en saisi koskaan lainaa.
Enkä luultavasti haluaisi sitoutua omistusasuntoon, koska työelämä on niin epävakaata. Muuttaminen olisi hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei taida enää löytyä montakaan aso-asujaa, joka olisi tyytyväinen asumistasoonsa ja -kustannuksiin.
Eiköhän ne aso-asujat osaa hoitaa omat asiansa tarvittaessa. Voi muuttaa omistus- tai vuokra-asuntoon, jos asumisen ehdot ei miellytä.
Totta kai säälin kaikkia ihmisiä jotka eivät yhtä fiksuja ja rikkaita kuin minä.
Minä olen ihan tyytyväinen aso-asuja, jo vuodesta 2003. Ei näillä liksoilla vastaav kovan rahan asuntoa olisi hankittu pk-seudulla.
Aso on hyväsysteemi sille joka omistaa sen yhtiön. Kaikki kuluriskit on siirretty asukkaille. Omistajalle paljon parempi systeemi kuin oikea vuokra-asunto.
Meidän aso on edullisempi kuin vastaava vuokra-asunto, joten jo sen takia kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mua kannata sääliä. Asumistuki kattaa koko lainanlyhennyksen, ja asun halvemmalla kuin vuokra-asunnossa. Tämän tasoiseen omistusasuntoon tällä sijainnilla en saisi koskaan lainaa.
Enkä luultavasti haluaisi sitoutua omistusasuntoon, koska työelämä on niin epävakaata. Muuttaminen olisi hankalampaa.
Samat sanat 100%. Ainoa ongelma täällä on vain jotenkin wannabe-henkiset naapurit samassa talossa (asunto on ns. kalliilla alueella sijaitseva aso-asunto).
Ja kannattaa punnita, mitä kautta sen asunnon hankkii. Niissä hinnoissa on erittäin paljon hajontaa.
Mun tuttavat ostivat juuri ason. Maksavat vastiketta noin 100e vähemmän kuin vastaavan vuokrahinta olisi. Lisäksi se tuo lapsiperheelle varmuutta asumiseen (vrt. asuntoa ei voi irtisanoa vuokrantantajan puolelta).
Omistusasumiseen verrattuna tässä säästyy yllättäviltä kuluilta; kesäkuussa soitin isännöitsijälle häiritsevästä ampiaispesästä pihassani ja seuraavana päivänä tuholaistorjuja sen hävitti. Samoin rikkoutuneet hellat ja jääkaapit, putkirikot ym. Omassa asunnossa maksat ne omasta pussista.
Vuokra-asuntoon nähden etu on, että asukkaat ovat aika heterogeenisiä, pahimmat isänmaan toivot ei näissä asu. Yhtiöt ovat rauhallisia ja ilkivallan korjailuun ei kulu rahaa. Pysyvyys on myös hyvä juttu, sekä remontointiraha tiettyjen asumisvuosien jälkeen. Eikä koskaan vuokralla asuessa tullut kirjettä, että talon budjetti on ylijäämäinen, joten heinäkuun hoitovastikkeet jätetään keräämättä tänä vuonna.
Ei tarvitse minuakaan sääliä. Asumme uudessa asumisoikeusasunnossa hyvällä paikalla Espoossa, maksamme 800e per kk, samanlainen asunto vuokramarkkinoilla noin 1300e / kk. Säästämme asumiskuluissa 6000e vuodessa. Omistusasuntoa emme harkinneet, lainojen korot ym. Käytämme rahat mielummin matkusteluun. Lisäksi asunto on rauhallinen, kaunis, hyvät kulkuyhteydet, meri lähellä, kivat naapurit. Olemme todella tyytyväisiä ratkaisuun. Mitään lainoja ei ole, aso-maksun olin aiemmin säästänyt, joten siitäkään ei tullut turhia kuluja. Ja muuttaessamme ehkä joskus pois, saan summan itselleni indeksillä korotettuna. Niin, ja huoltomies hoitaa kaiken tarvittavan, ilman erilliskorvausta. Joten, en sääliäsi kaipaa.
Me olemme asuneet pari vuotta asossa ja olemme toistaiseksi tyytyväisiä tähän. Meille tämä on vuokra-asumisen upgreidattu muoto, ei mitään sen kummempaa. Kuukausittainen vastike on pienempi kuin vastaavanlaisen asunnon vuokra tällä alueella ja asumisoikeusmaksun saamme aikanaan takaisin pois muuttaessa, joten se ei ole mitään iäksi menetettyä rahaa.
Itse asuin opiskelijana ja työelämää aloitellessa asossa, sain asumistukea vastikkeeseen ja maksoin lainalla rahoittamani aso- velan pois. Siinä mulla oli sitten käsiraha omistusasuntoon, ostin ok- talon. Megasäälittävää ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne aso-asujat osaa hoitaa omat asiansa tarvittaessa. Voi muuttaa omistus- tai vuokra-asuntoon, jos asumisen ehdot ei miellytä.
Just näin! Me muutettiin täysin uuteen asorivariin aikanaan ja mietittiin tarkkaan ensin kaikki jutut asian tiimoilta. Oltiin lopulta enemmän kuin tyytyväisiä. Ainakin meillä oli edullinen vastike ja kaikki toimi hyvin ason kanssa. Ei todellakaan olisi ollut fiksua/varaa maksella puolet kalliimpia vastikkeita. Vuosia asuttiin ja asumisoikeusmaksun ja perinnön saatuamme lähdettiin omaan. Onneksi on ollut vieläpä lainan korot tosi matalat, niin juuri hyvään aikaan sattui meidän vaihtomme.
Ja pisteenä i:n päällä saatiin vielä hyvästä asiakassuhteesta yksi ilmainen eli vastikkeeton kk asua, mikä sitten käytettiin muuton yhteydessä. Eipä ollut kiire muuttaa, rauhassa sai pakkailla, "perata kamoja" ja siivoilla.
En tiedä miten muualla Suomessa, mutta täällä vastike on korkeampi asoissa kuin vuokrissa. Sijainnit ei paljoa eroa kun vierestä löytyy vuokra-asuntoja ja omistusasuntoja.
Itse en näe järkeä näissä tai ymmärrä ns edullisuutta jne.
Ehkä juurikin Helsinki jne pääkaupunkiseutu on järkevämmän hintainen?
Vierailija kirjoitti:
Omistusasumiseen verrattuna tässä säästyy yllättäviltä kuluilta; kesäkuussa soitin isännöitsijälle häiritsevästä ampiaispesästä pihassani ja seuraavana päivänä tuholaistorjuja sen hävitti. Samoin rikkoutuneet hellat ja jääkaapit, putkirikot ym. Omassa asunnossa maksat ne omasta pussista.
Vuokra-asuntoon nähden etu on, että asukkaat ovat aika heterogeenisiä, pahimmat isänmaan toivot ei näissä asu. Yhtiöt ovat rauhallisia ja ilkivallan korjailuun ei kulu rahaa. Pysyvyys on myös hyvä juttu, sekä remontointiraha tiettyjen asumisvuosien jälkeen. Eikä koskaan vuokralla asuessa tullut kirjettä, että talon budjetti on ylijäämäinen, joten heinäkuun hoitovastikkeet jätetään keräämättä tänä vuonna.
Kyllä sä ne tuholaistorjujat, hellat ja jääkaapit maksat siinä vastikkeessa.
Toinen kappele asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sä ne tuholaistorjujat, hellat ja jääkaapit maksat siinä vastikkeessa.
Toinen kappele asiaa.
Ehkä, mutta mitäs sitten, kun asunnossa paljastuu vaikka kosteusvaurio. Asoasukkaana et menetä omaisuuttasi senttiäkään!
Meillä myös hyvä kokemus asosta. Vastike on laskenut(!) yli 10 % kolmen vuoden aikana ja ei ole omistusasujan eikä vuokralaisen huolia. Vastike reilusta pienempi kuin vastaavien asuntojen markkinavuokrat. Aiemmin asuin vuosia erään ison vuokrafirman asunnoissa, joissa vuokra nousi jatkuvasti 5-10 % vuodessa erilaisten tekosyiden vuoksi.
Miten niin aikanaan? Koko ajanhan noita ihmiset ostaa. Enkä ymmärrä miksi, kun niissä on yleensä aivan järjettömät asumiskulut. Vuokralla tai omassa asuisi paljon halvemmalla, mutta kai noissa sitten joku idea on.