Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säälitkö niitä jotka aikoinaan muuttivat asumisoikeusasuntoon luulleen sen olevan fiksu välimuoto omistus- ja vuokra-asumisen välissä?

Vierailija
07.09.2017 |

Nykyään ei taida enää löytyä montakaan aso-asujaa, joka olisi tyytyväinen asumistasoonsa ja -kustannuksiin.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme asokodissa. Meillä on kiva asunto viihtyisällä alueella, taloyhtiössä ilmainen pyykkitupa ja todella mukava piha-alue lapsille. Maksoimme säästöillä asumisoikeusmaksun. Tämä asumismuoto on  rinnastettavissa vuokra-asuntoon ja tähän voi saada asumistukea ja toimeentulotukeakin tarvittaessa. Esimerkiksi me saimme pari vuotta sitten toimeentulotukea, eikä asomaksua koskaan huomioitu omaisuudeksi. Pystyin hyvin olemaan lapsen kanssa kotona 3vuotta kun  ei ollut huolta lainoista.

Tähän on indeksinousua tullut alkuperäisestä noin 10 000e ja meidän maksun jälkeen noin 6000e. 

Omaksihan tämä ei koskaan tule, mutta on helppoa ja vaivatonta asuminen. Eikä myyntivelvotetta. Asokodit hoitaa rempat ja huollot. 

Asumme siis asuntosäätiön asunnossa, näitäkin on monenlaisia ja tasoisia firmoja, eiä kaikissa varmasti asiat hoidu näin hyvin.

Vierailija
22/61 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asumme asokodissa. Meillä on kiva asunto viihtyisällä alueella, taloyhtiössä ilmainen pyykkitupa ja todella mukava piha-alue lapsille. Maksoimme säästöillä asumisoikeusmaksun. Tämä asumismuoto on  rinnastettavissa vuokra-asuntoon ja tähän voi saada asumistukea ja toimeentulotukeakin tarvittaessa. Esimerkiksi me saimme pari vuotta sitten toimeentulotukea, eikä asomaksua koskaan huomioitu omaisuudeksi. Pystyin hyvin olemaan lapsen kanssa kotona 3vuotta kun  ei ollut huolta lainoista.

Tähän on indeksinousua tullut alkuperäisestä noin 10 000e ja meidän maksun jälkeen noin 6000e. 

Omaksihan tämä ei koskaan tule, mutta on helppoa ja vaivatonta asuminen. Eikä myyntivelvotetta. Asokodit hoitaa rempat ja huollot. 

Asumme siis asuntosäätiön asunnossa, näitäkin on monenlaisia ja tasoisia firmoja, eiä kaikissa varmasti asiat hoidu näin hyvin.

Ja lisäyksenä, että meillä tosiaan laski vastike (jota itse kutsun vaan vuokraksi) tänä vuonnakin useamman kympin. Ja koska oli ylijäämää niin lapsille tehtiin uusi kiipeilyteline pihalle ja kerhohuoneeseen tuotiin jumppapatjoja yms kivaa ekstraa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asokämpästähän on todella helppoa päästä eroon. Miksi siinä kukaan asuisi jos ei tykkää.

Vierailija
24/61 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aso-asunnon vuokra on paljon edullisempi kuin vastaava vuokra-asunto vapailla markkinoilla. Aso-kaksio Leppävaarassa, vuokra 580€, samanlainen naapuritalosta vuokrattuna 980€/kk, ostettuna 290.000€.

Vierailija
25/61 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa luettavaa. Asun Asuntosäätiön asokodiasa Helsingissä. Olen asunut jo 90-luvulta lähtien. Kaksioni on hyvällä alueella, hyvien liikenneyhteyksien varrella. Koti on hyvin äänieristetty ja rauhallinen.

Siihen se hyvä päättyykin. Asumisvuosien mukaan saa rempparahaa kyllä, mutta remppa hoidetaan asokodin firmalla ja on tosi kallis. Liesi on 20 v vanha, sauna tarpeeton huonosti ilmastoituna. Keittokomero ja monivärinen muovilattia kamalia.

Unelmoin vain, että indeksikorotus olisi huomattava, mitä se ei ole valitettavasti.

Totuus on, että asokodit on näille firmoille suurta kuppausta kuten ns. yleishyödylliset vuokra-asunnot.

Vierailija
26/61 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan asossa nimenomaan välimuotona. Iso, parivuotta vanha rivitalo kolmio. Kallis kyllä, mutta huomattavasti halvempi kuin vastaava vuokra-asunto - ainakin pk-seudulla - tai edes aiempi vuokra-asuntomme (kerrostalo kaksio).

Pidän nykyisestä asunnostamme, alue on viihtyisä ja rauhallinen.Tästä muutamme seuraavaksi omaan, kun olemme saaneet rahat kasaan ja sijainnin päätettyä. Sääliä ei tarvitse, asiat ovat minulla paremmin kuin ikinä.

Vierailija
27/61 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan asossa nimenomaan välimuotona. Iso, parivuotta vanha rivitalo kolmio. Kallis kyllä, mutta huomattavasti halvempi kuin vastaava vuokra-asunto - ainakin pk-seudulla - tai edes aiempi vuokra-asuntomme (kerrostalo kaksio).

Pidän nykyisestä asunnostamme, alue on viihtyisä ja rauhallinen.Tästä muutamme seuraavaksi omaan, kun olemme saaneet rahat kasaan ja sijainnin päätettyä. Sääliä ei tarvitse, asiat ovat minulla paremmin kuin ikinä.

Tuo välivaihetila on hyvä, mutta pitkän päälle kaduttaa, kun asuntoon laittamasi raha ei ole tuottanut mitään.

Vierailija
28/61 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä vuokra isosta kaksiosta 530e. Sääliksi käy.

Vierailija
29/61 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevää vain, jos asomaksua varten ei tarvitse ottaa lainaa. Sijaitsevat aina vuokra-asuntojen vieressä, joten naapurusto on mitä on.

Vierailija
30/61 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aso on hyväsysteemi sille joka omistaa sen yhtiön. Kaikki kuluriskit on siirretty asukkaille. Omistajalle paljon parempi systeemi kuin oikea vuokra-asunto.

Mitkä kuluriskit? 

Asossa olen asunut jo vuosikausia, vuokrankorotukset ovat olleet hyvin maltillisia, viimeksi vuokra itse asiassa jopa laski. Iso yhtio niin tarkoittaa juuri tuota: remontteja eivät maksa vain tämän talon asukkaat, vaan kaikkien firman talojen. Arvostan asumiskulujen ennakoitavuutta, sitä että ovat pienemmät kuin vuokralla asuessa, asunnon rauhallisuutta ja sitä, että pääsen halutessani muuttamaan nopeasti, ilman huolia entisen asunnon kauppaamisesta. Ja sitäkin että remonteista päättää firma niin ettei tarvitse yhtiökokouksessa tapella pihimpiä osakkaita vastaan.

Vierailija
31/61 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevää vain, jos asomaksua varten ei tarvitse ottaa lainaa. Sijaitsevat aina vuokra-asuntojen vieressä, joten naapurusto on mitä on.

Tässä on vieressä toinen asotalo, vuokrakerrostaloja ja omistusparitaloja, ja viimeisestä on eniten häiriötä: kesäiltaisin ruohonleikkuu, nuorison pihabileet kun vanhemmat lienee poissa, ja kohta alkaa se lehtipuhaltimien huudatus.

Vierailija
32/61 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aso on ihan hyvä vaihtoehto monille. Esim. jos tekee pätkätöitä eikä saa asuntolainaa (mutta Asoon tarvittava alkupääoma löytyy). Lisäksi vastike on usein hieman vastaavantasoisen asunnon vuokraa edullisempi, ja toisaalta asomaksu seuloo pois ns. epämääräisen aineksen jota valitettavasti moniin vuokataloihin sijoitetaan.

Vierailija
33/61 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten muualla Suomessa, mutta täällä vastike on korkeampi asoissa kuin vuokrissa. Sijainnit ei paljoa eroa kun vierestä löytyy vuokra-asuntoja ja omistusasuntoja.

Itse en näe järkeä näissä tai ymmärrä ns edullisuutta jne.

Ehkä juurikin Helsinki jne pääkaupunkiseutu on järkevämmän hintainen?

Saman huomasin n. kymmenen vuotta sitten, kun muutin (asosta) Helsingistä Turkuun (asoon). Pk-seudun todella korkea vuokrataso tekee asosta houkuttelevan vaihtoehdon, vaikka vastikkeet niissäkin kohtuullisen kovia ovat. Muualla Suomessa vuokrat ovat maltillisempia, niin ero asoon ei ole enää niin iso.

Vierailija
34/61 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi asoasuntojen ilmoitustaululla on ohjeita, mihin koiraa saa pissattaa ja että kakat pitää ihan itse kerätä? Vastaavia ei omistusyhtiöiden ilmoitustauluilla nää.

Johtuuko siitä että kun ei mitään omista, niin ei mitään väliä, mitä tehdään? Kuitenkin kaikki lisäkustannukset otetaan teiltä viiveellä niissä "vastikkeissanne".

Vierailija
35/61 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi asoasuntojen ilmoitustaululla on ohjeita, mihin koiraa saa pissattaa ja että kakat pitää ihan itse kerätä? Vastaavia ei omistusyhtiöiden ilmoitustauluilla nää.

Johtuuko siitä että kun ei mitään omista, niin ei mitään väliä, mitä tehdään? Kuitenkin kaikki lisäkustannukset otetaan teiltä viiveellä niissä "vastikkeissanne".

Meillä Länsi-Helsingissä ei ilmoitustaululla tuota näy. Asuntosäätiö on todella iso ja "vuokrat" tasataan, joten säästämistä ei tarvi ajatella. Säästät ja olet huolellinen asumisessa, mutta se ei näy vuokrassa.

Hyväkuntoinen asokoti alussa on mukava, mutta rahasi menetät.

Nuorena kannattaa ostaa oma heti kun kykenee. Asuntojen hinnat ja menekki nousevat pääkaupunkiseudulla.

Asuntosäätiön takana olevat tahot saavat rahat.

Kiva maksaa itse kaiken saamatta vastinetta.

Vierailija
36/61 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä se ei ole ehkä niin hyvä / edullinen ratkaisu. Pienemmissä kaupungeissa taas on.

Vierailija
37/61 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todellakin!!!!

Jos saavat yhtä paskan nakin kuin minä!

5h+k ja sähkölämmitys. Mitään ei korjattu ja kaikki hajoili. Homeongelmaa. Itse talkoilla maalattiin ja korjailtiin.

Kun muutettiin pois, jouduimme maksamaan 3kk vuokraa ja asunnon lämmitystä talvella. Tuli nimittäin kalliiksi. Asunto ei mennyt pitkään aikaan kaupaksi.

Kun muutimme pois, oli ihana kuunnella kun kiinteistöhuolto tekee pihatöitä ja auraa lunta...

Nevör nevör ögen!!!!

Vierailija
38/61 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä se ei ole ehkä niin hyvä / edullinen ratkaisu. Pienemmissä kaupungeissa taas on.

Näin on. Pienemmissä kaupungeissa vuokrat aso- ja vuokrakodeissa melko tasaiset ja asokodeissa taas tuo oma osuus valikoi asukkaita.

Täällä Helsingissä kadun.

Helsinki maksaa vuokrissaan pitkään tyhjinä pysyviä asokoteja, koska pieniä kysytään paljon ja isommat pitkään tyhjänä. Aikaisemmin lait olivat sellaiset, että isoja piti olla määrätty määrä, vaikka jo alussa pienistä kysyntää. Eli pienetkin asunnot maksavat tasauksina tyhjinä olevat asokodit, ne isot. Siis asukkaat maksavat ja johto kerää rahat.

Vierailija
39/61 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumisvuosien mukaan saa rempparahaa kyllä, mutta remppa hoidetaan asokodin firmalla ja on tosi kallis. Liesi on 20 v vanha, sauna tarpeeton huonosti ilmastoituna. Keittokomero ja monivärinen muovilattia kamalia.

Eikö teillä saa sitten itse omaan piikkiinsa laitattaa paremman näköistä lattiaa? Itse kun muutin tähän nykyiseen asooni niin firma kunnosti ilmaiseksi seinät, joissa oli edellisten asukkaiden taulutelkkarireiät ym. Muovimattolattiasta katsoivat että on vielä tarpeeksi hyväkuntoinen, mutta sain kyllä omalla kustannuksella vaihtaa lattian, minkä teinkin. Jos asuisit omistusasunnossa, et mitään rempparahaa lattiaremonttiin saisi ikinä.

Aso-yhtiöissä on kyllä eroja, joten ehkä teillä on erilaiset käytännöt.

Vierailija
40/61 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No todellakin!!!!

Jos saavat yhtä paskan nakin kuin minä!

5h+k ja sähkölämmitys. Mitään ei korjattu ja kaikki hajoili. Homeongelmaa. Itse talkoilla maalattiin ja korjailtiin.

Kun muutettiin pois, jouduimme maksamaan 3kk vuokraa ja asunnon lämmitystä talvella. Tuli nimittäin kalliiksi. Asunto ei mennyt pitkään aikaan kaupaksi.

Kun muutimme pois, oli ihana kuunnella kun kiinteistöhuolto tekee pihatöitä ja auraa lunta...

Nevör nevör ögen!!!!

Kuuri tuo 3 kk vuokraa on paha ja pakollinen, jos seuraava ei halua muuttaa heti. Ystäväni kuoli ja köyhä kuolinpesä sai maksaa surukseen ja harmikseen tuon 3 kk irtisanomisen jälkeen.

N todella suosittele tätä asumismuotona Helsingissä. Maksa vielä rempat!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi