Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajusteyliherkkä työ"kaveri". Mitä mieltä?

Kukkais Tuoksu
07.09.2017 |

Joo eli olen juuri aloittanut uudessa työpaikassa. Hajuvesiä en käytä mutta aamulla laitoin hiuksiin batisten kuivashampoota koska ne rasvottuvat niin kovin. Eilen eräs naiskollega rupesi yskimään ja sanoi ettei voi istua vieressäni eikä olla huoneessakaan koska tuoksun niin vahvalta. Tänään ks. henkilö tuli ovelleni, ja sanoi että joutui eilen sairaalaan tehohoitoon minun parfyymini (mitä siis en käytä) takia, ja että työpaikalla on sellainen kirjoittamaton sääntö että mitään tuoksuja ei käytetä. Minua keittää tämä henkilö, koska ensiksikin olen käyttänyt samaa kuivashampoota jo kuukauden. Minkä takia hän ei heti työyhteisöön tultuani kertonut asiaa? Mistä minä voin tietää, ja etenkään kun muut eivät pidä häiritsevänä kuivashampoota. Toisekseen minulla on ollut jo koko kuukauden olo, että ks. henkilö ei vaan pidä minusta. Jos jotain sanon, hän puhuu päälle. Hän myös sanoi, etten taida tietää alastani paljoakaan. Eli onko tässä kysymys nyt mistä, mitä mieltä ootte?

Kommentit (358)

Vierailija
141/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis varmsti toiset ovat oikeasti herkempiä kuin toiset ja allergiat ovat erikseen. Kyllä kuitenkin varsinkin tuossa hajusteyliherkkyydessä on yleensä vahvasti mukana tietynlainen passiivis-aggressiivisuus. Ihmiset, joiden on vaikea säädellä ja ilmaista tunteitaan, varsinkaan vihan, kärsivät todennäköisemmin noista vaivoista.

Vierailija
142/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä menee aiheen ohi, mutta (lähes) dödöön ja parfyymiin verrattuna yhtä paha hajuhaitta ovat ihmiset, jotka eivät peseydy. Ihan yhtä tuskaa voi olla istua sellaisen vieressä töissä. On ymmärrettävää, että jotkut saattavat vaikkapa sairauden vuoksi kärsiä liikahikoilusta, mutta jos näet jonkun täysin samoissa vaatteissa päivästä toiseen tiedät hajun johtuvan siitä. Puhtaalla iholla ja puhtailla vaatteilla hiki ei yleensä haise!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen akka olisi pitänyt jo työhöntuloterveystarkastuksessa heivata mäkeen. Sairaseläkkeelle vaan, ei kykene tekemään töitä normaalissa toimistoympäristössä.

Tuoksut ovat perusoikeus.

Anteeksi vaan, mutta nyt alkaa keittää tällaiset kommentit. Ja miksi noin paljon yläpeukkuja?

Äitini sairastui myös homekoulusta ja on nykyään erittäin yliherkkä hajusteille. Töissä kyllä pystyy käymään lääkkeitten avulla, mutta välillä elämä on tosi hankalaa. Lentokoneessakin on joutunut ottamaan happinaamarin vieruskaverin hajusteiden takia. Eikä varmasti sellaista vittuillakseen tee. Äitikin tykkäsi käyttää hajuvesiä ennen sairastumista.

Työkaveri olisi varmasti voinut esittää toiveensa tahdikkaammin, mutta yleisesti ratkaisu ei voi olla se että hajusteyliherkät passitetaan kotiin eristäytymään loppuiäkseen. Homeongelmat lisääntyvät ja sitä myötä myös sairastumiset.

Eli sinusta ratkaisu on se ettei kukaan enää saa käyttää mitään vähänkään tuoksuvia tuotteita, koska joku niistä ei pidä?

Koska kyse ei ole _pitämisestä_ vaan allergisesta reaktiosta jonka seurauksena ei pysty hengittämään. Miksi se on vieläkin niin yleinen uskomus, että yliherkkyys hajusteille olisi aina oma valinta.

Ok, minä olen allerginen kissoille, eli työkaverit kenellä on kissa pitäisi irtisanoa tai heidän luopua kissoistaan. En kestä niitä karvoja vaatteissa.

Mitä oireita sinä saat niistä kissankarvoista? Meneekö sinulla keuhkoputket tukkoon, lähteekö ääni vai saatko kutiavia näppylöitä? Voisit kysyä työnantajalta, jos sinun työpisteesi siirrettäisiin pois heidän läheisyydestään. Jos työnantaja ei auta, niin ota yhteys työterveyshuoltoon. Sinulla on oikeus käydä töissä.

Vierailija
144/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No höpöhöpöä nyt taas. Alkaa oikeasti mennä hermo näihin hajuste"yliherkkiin". Niin kauan kuin kaupoissa myydään hajustettuja tuotteita, minulla on oikeus käyttää vapaa-ajallani mitä haluan. En todellakaan ala kulkemaan tukka klimpissä sen takia, että joku luulotautinen saa "oireita" mun kotona hiuksiini suihkuttamasta tuotteesta.

Mulla on paksu ja pitkä tukka, jonka pesen joka toinen päivä. Pesun jälkeisenä aamuna osa hiuksista on jo rasvoittunut, jolloin suihkautan niihin kohtiin kuivashampoota. Batisten tuote on kokeilemistani ainoa edullinen ruskean tukan tuote, joka ei tee hiuksista tahmeaa kypärää.

Se on ihan hyväksyttävää, ettei hulvata jotain Poisonia duunipäivää varten, mutta kyllä jokainen saa itse valita minkälaisia pyykinpesuaineita, suihkusaippuoita, dödöjä, hiustuotteita jne. käyttää.

Seuraavaksi kissoille allergiset alkaa vaatia, että muiden on luovuttava lemmikeistään, kun he saavat työpaikalla oireita kissanomistajan vaatteissa duunin kulketuvasta elänpölystä ja syljestä.

Hajusteyliherkkyys ei ole diagnosoitu sairaus, eikä ansaitse minkäänlaista erityisasemaa muiden yliherkkyyksien joukossa.

T. yksi allerginen ja astmaattinen köhijä, joka ei vaadi muita rajoittamaan elämäänsä omien ongelmiensa takia

Tuli tuosta kissajutustasi mieleen..

Olen kissojen omistaja ja karvoissa ja pölyissä ihan varmasti (sitä ei voi välttää). Kerran eräällä luennolla luennoitsija oli tukehtua, veti astmapiippua ja vinkui. Kertoi saaneensa edellisen päivän jälkeen pahoja oireita. Vinkuen ja huohottaen veti luennot. Se oli oikeasti ahdistavaa seurattavaa.

Mielestäni minulla oli oikeus olla luennolla (olen kuitenkin siisti, peseydyn, vaatteet puhtaat), mutta hänen olisi pitänyt olla sairaslomalla.

Kuka sen luennon olisi pitänyt, jos luennoitsija olisi ollut sairauslomalla?

Vierailija
145/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hohhoijaa kirjoitti:

Ymmärtääkö nämä kaksi ihmistä jotka ovat ihan tehohoitoon joutuneet, että tehohoito on hoitoa, mitä ilman ihminen kuolee? Tehohoitoa ei ole jossain päivystyssairaalan osastolla makaaminen, vaan siinä ollaan 95% laitteissa kiinni, enkä nyt tarkoita mitään kanyylia vaan esimerkiksi intubointia. :D 

Normaalielämästä teholle jatkuvasti joutuvan paikka ei ole työelämässä.

Toivon hartaasti, että sinä olet vakuutusyhtiön lääkäri, joka tekee päätöksiä työkyvyttömyyseläkkeistä. Sinulla on oikea asenne.

Vierailija
146/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä siitä että yksi ihminen ongelmineen voi säädellä esim: kolmenkymmenen työkaverinsa valintoja (vaikka hygienia tuotteissa).

Erityisesti minulle on jäänyt mieleen suuri kampaamo, joka oli kesällä todella kuuma. Ovia pidettiin auki että saatiin ilma kiertämään ja lämpötila tippumaan edes hieman siedettävämmäksi.

Yksi asiakas ei kuulemma sietänyt yhtään vetoa ja vaati sulkemaan ovet. Näin tehtiin, jonka jälkeen kymmenet asiakkaat ja kampaamon työntekijät läkähtyivät kuumuuteen ja hapettomuuteen (kampaamon hajusteet muuten voimistuvat myös kivasti kosteassa +30 lämpötilassa ). Näin yksi vetoherkkä asiakas sai kaikki muut kärsimään! Itse istui tyytyväisenä villasukissaan muovikaapunsa alla. Olisi jäänyt kotiin tai tullut viileämmällä säällä!

Yhden ihmisen "herkkyys" EI voi pakottaa muita toimimaan heille epämieluisalla tavalla!!

Vierailija
147/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä laita kuivashampoota mutta mene töihin työkaverisi luo ja ole hetken aikaa normaalisti. Sitten jonkun tunnin päästä ole peloissasi ja sano että "voi ei suihkaisin vahingossa hiuslakkaa, kestätkö???" Ja sitten katso reaktio.

Vierailija
148/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

149 korjaus! Ei lakka vaan kuivashampoo.

Vierailija
149/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meidän työpaikalla saa hajusteita käyttää, syy tähän varmaan osin se että etätyö mahdollinen. Ne ketkä ovat hajusteherkkiä on hyvä ja kulkee vaikka taksilla jos ei kestä ihmisten hajuja. Pian myös suurin osa ruokakaupoista kuljettaa ruokia kotiin, ei tarvitse tulla itkemään ruokakauppaankaan. Sairastan itse migreeniä, joka usein laukeaa tujusta hajuvedestä, mutta silloin lähden kotiini ja pidän saikkupäivän jos kestä kohtauksen ollessa päällä. Ei ketään voi käskyttää että mitä pesuaineita käyttää, niitä käytetään vapaa-ajalla! En minäkään valita joidenkin rumasta ulkonäöstä, vaikka joskus se silmiin sattuukin. 

Vierailija
150/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tehohoitoon :D just joo

Aika tunnollinen työntekijä kun tulee tehohoidosta seuraavana päivänä heti töihin...

Vierailija
151/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteyliherkkyys on ohimenevä trendi, ainakin 80% tapauksista. En kiellä sen olemassaoloa, mutta suurin osa haluaa vaan kiusata muita ja saada ylemmyyden tunnetta siitä että saa toiselle pahan mielen. Minulle antoi eräs harakka kuulla kunniani bussipysäkillä siitä etten ajattele yhtikäs ketään  kun olen kehdannut laittaa hajuvettä/pestä pyykkini hajustetuilla tuotteilla. Kyllä, olin laittanut silloin hajuvettä mutta miedosti. En kai nyt hajuvettä käyttäisi jos en haluaisi että se tuoksuisi :D No tämä pirkko kuitenkin kulkee samalla bussilinjalla, ja menee muutaman pysäkin (n.1km välin. Kyllä sitä siis näköjään bussissa pystytään kulkemaan mutta pysäkillä täytyy päästä keksitystä vaivasta parkumaan. 

Vierailija
152/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajusteyliherkkyys on ohimenevä trendi, ainakin 80% tapauksista. En kiellä sen olemassaoloa, mutta suurin osa haluaa vaan kiusata muita ja saada ylemmyyden tunnetta siitä että saa toiselle pahan mielen. Minulle antoi eräs harakka kuulla kunniani bussipysäkillä siitä etten ajattele yhtikäs ketään  kun olen kehdannut laittaa hajuvettä/pestä pyykkini hajustetuilla tuotteilla. Kyllä, olin laittanut silloin hajuvettä mutta miedosti. En kai nyt hajuvettä käyttäisi jos en haluaisi että se tuoksuisi :D No tämä pirkko kuitenkin kulkee samalla bussilinjalla, ja menee muutaman pysäkin (n.1km välin. Kyllä sitä siis näköjään bussissa pystytään kulkemaan mutta pysäkillä täytyy päästä keksitystä vaivasta parkumaan. 

Minulla tämä on kestänyt yli kymmenen vuotta. Voisin luopua toisesta munuaisesta, jos pääsisin hajusteyliherkkyydestä eroon, se rajoittaa elämää niin hirveän paljon.

Vierailija
153/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän hiukselleni kampaamon tuotteita ja olen pitkän etsinnän tuloksena löytänyt itselle sopivat merkit ja juu eivät ole hajusteettomia, työkaveri keksi alkaa valittamaan tästä asiasta ja sanoin tälle että ihan vapaasti voi alkaa etsimään minulle kampaamotason tuotteita jotka ovat sitten hajusteettomia ja joihin olen tyytyväinen, eipä ole vielä yhtään tuotetta tuonut kokeiltavaksi joten näilllä mennään.

Vierailija
154/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkai niitä hajuttomiakin kuivashampoita.  Kysy myyjältä.

Vierailija
155/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla tämä on kestänyt yli kymmenen vuotta. Voisin luopua toisesta munuaisesta, jos pääsisin hajusteyliherkkyydestä eroon, se rajoittaa elämää niin hirveän paljon.

Ymmärrän, ja uskon että kuulutkin näihin jotka tosissaan tästä vaivasta kärsivät. 

Vierailija
156/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut työntekijät ovat vain ilkeitä uusille työntekijöille.  Olen kokenut saman kahdessa työpaikassa.   Ihan hirveäksi tekivät oloni siellä ja nuori kun olin piti itkeä sitten kotona.

Isä sanoi että jää pois sieltä, ei kenenkään tarvitse olla tuollaisessa paikassa jossa kiusataan.  Vaihdoinkin sitten paikkaa.

Vierailija
157/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos hän kieltää seuraavaksi ihmisiltä deodorantit?

Sitruunaviipaleet kainaloihin.

Vierailija
158/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esimiehen kanta oli että se erityisherkkä ei saa kuormittaa muita työntekijöitä ongelmallaan/allergiallaan vaan menee suoraan esimiehen luo ja hänelle mietitään erikoisratkaisuja. Muut tehköön työnsä rauhassa.

Vierailija
159/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän hiukselleni kampaamon tuotteita ja olen pitkän etsinnän tuloksena löytänyt itselle sopivat merkit ja juu eivät ole hajusteettomia, työkaveri keksi alkaa valittamaan tästä asiasta ja sanoin tälle että ihan vapaasti voi alkaa etsimään minulle kampaamotason tuotteita jotka ovat sitten hajusteettomia ja joihin olen tyytyväinen, eipä ole vielä yhtään tuotetta tuonut kokeiltavaksi joten näilllä mennään.

Minkätakia pitää käyttää hajustettuja pesuaineita tjsp? Ymmärrän kyllä, että jos lähdetään baariin tai juhliin, niin laitetaan jotain hienompaa päälle ja sitten hajuvettä ehkä. Mutta miksi johonkin konttoriin pitää mennä pilaamaan toisen hengitysilma? Ihan vaan sen takia "koska mullapa onkin OIKEUS!"?

Itse käytän vain hajusteettomia tuotteita töissä(vaikka voisi kyllä käyttä hajustettujakin, on vaan sitä kunnioitusta toista kohtaan). 

Miltä sinusta tuntuisi, jos joku haisisi niin pahasti viinalta ja tupakalta, että huoneessa ei voisi olla? Ja sanoi sitten sinulle, että "Minulla on oikeus, nännännäää!" 

Nuo ihmiset kun ei yhtään tajua sitä, miten hel-vetin pahalta jotkut noista tuotteista haisee. Eikai se omaan nenään tunnu, jos on totuttautunut 10-vuotiaasta asti elämään kemikaalien peittämänä. Mutta voisi ajatella sitä, että joidenkin hajuaisti ei ole turtunut.

Vierailija
160/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole yliherkkä - eli allerginen - millekään.

Mutta en ymmärrä, miksi jotkut haluavat "tuoksua" esim. pyykinpesuaineelle tai jollekin ällö-parfyymille, ja pakottavat muut sietämään hajusteitaan. Pahimpia ovat ne, joista valitettavasti haistaa, että pesemättömyyttä yritetään peitellä.

Ymmärrän hyvin yliherkkien ongelman, joka on selvästi vakavampi kuin omani, joka perustuu vain inhotukseen.

Tuoksukaa rauhassa kotonanne, mutta ihmisten ilmoille suihkun kautta, kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi