Kohuttu lääkäri menetti toimilupansa - yritti auttaa CFS-potilaitaan
Valvira perustelee ammattioikeudenrajoittamispäätöstä potilasturvallisuuden varmistamisella: lääkäri oli valvontaviranomaisen mukaan aloittanut potilailleen sellaisia kokeellisia hoitoja, jotka eivät ole yleisesti hyväksyttyjä tai lääketieteellisesti riittävän perusteltuja. Näin ollen ne Valviran mukaan vaaransivat potilasturvallisuuden.
Potilaiden hoidossa oli käytetty myös lääkeaineita, joiden käyttöaiheisiin CFS ei kuulu, mutta joilla voi olla vakavia haittavaikutuksia. Näin Valvira perustelee päätöstään poistaa CFS-lääkäri Polon toimilupa: "Lääkeaineita, joilla voi olla vakavia haittavaikutuksia".
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201709052200373344_u0.shtml
Ilmeisesti potilaat ovat kuitenkin olleet tyytyväisiä hoitoihin. Nämä hoidot mitä Olli Polo tarjoaa ovat toki huonoja (muut lääkärit eivät tarjoa juuri mitään järkevää), mutta tämä osoittaa miten tiukasti hoitokäytännöt ovat lääkefirmojen hallinnassa. "käypä hoidon"-laatijoilla on nimittäin monilla sidonnaisuuksia lääketeollisuuteen.
Tämä tarkoittaa myös sitä että jos haluatte yhdistelmä-antibioottihoitoa nivelreumaan tai sydäntautiin, niin se ei onnistu, koska se ei lue "käypä hoidossa", eikä se sinne tule ilmestymäänkään, koska ei lääkefirmat sellaisia tutkimuksia rahoita. Ei riitä että tuotte vastaanotolle vaikka jonkun tutkimuksen, jonka olette löytäneet pubmedista ja joka osoittaa jonkun hoidon edun. Pitää myös olla lääkefirmojen siunaus, tai muuten lähtee lääkäriltä lisenssi. Heheh.. melkoinen lahko ja kuppikunta tämäkin.
Kommentit (343)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asian vierestä, mutta: Miksi lääkärit vastustavat soveltuvuustestejä?
Testien vähäisen ennustearvon, testien matalan validiteetin ja suuren virhemarginaalin takia.
Lisäksi mitä yhtenäisiä soveltuvuusindikaattoreita on esimerkiksi lastenlääkärillä, patologilla tai vaikkapa kirurgilla?
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Liittyykö mielestäsi hoitajien soveltuvuustesteihin samanlaisia ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen...itse en kärsi kroonisesta väsymysoireyhtymästä enkä todennäköisesti tunne ketään, joka sairastaisi sitä. Silti olen seurannut asiaa mielenkiinnolla, itsellläni on 2 harvinaista, kroonista sairautta joiden diagnosoiminen kesti valitettavan kauan. Haluaisin kysyä Olli Polon käyttämistä lääkkeistä ja hoidoista. Hän käytti ilmeisesti happea, naltreksonia, adrealiinia ja Lyricaa (ainakin näitä). Mitä haittaa on esimerkiksi pienestä annoksesta adrealiinia tai Lyricaa? Entä happihoidosta? Olis mukava ymmärtää asiaa paremmin.
Lyrican osalta viranomaisia varmaan huolettaa että menee samaan kastiin mm. diapamien kanssa eli löytyy väärinkäyttöpotentiaalia ja riippuvuusriski vieroitusoireineen. Sama ongelma amfetamiinijohdannaisten kanssa, joita ilmeisesti on myös hoidossa käytetty. Tuon tyylisten lääkkeiden kanssa ollaan aika tarkkoja jos niiden määräämiselle ei löydy yleisesti hyväksyttyä perustetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen...itse en kärsi kroonisesta väsymysoireyhtymästä enkä todennäköisesti tunne ketään, joka sairastaisi sitä. Silti olen seurannut asiaa mielenkiinnolla, itsellläni on 2 harvinaista, kroonista sairautta joiden diagnosoiminen kesti valitettavan kauan. Haluaisin kysyä Olli Polon käyttämistä lääkkeistä ja hoidoista. Hän käytti ilmeisesti happea, naltreksonia, adrealiinia ja Lyricaa (ainakin näitä). Mitä haittaa on esimerkiksi pienestä annoksesta adrealiinia tai Lyricaa? Entä happihoidosta? Olis mukava ymmärtää asiaa paremmin.
Lyrican osalta viranomaisia varmaan huolettaa että menee samaan kastiin mm. diapamien kanssa eli löytyy väärinkäyttöpotentiaalia ja riippuvuusriski vieroitusoireineen. Sama ongelma amfetamiinijohdannaisten kanssa, joita ilmeisesti on myös hoidossa käytetty. Tuon tyylisten lääkkeiden kanssa ollaan aika tarkkoja jos niiden määräämiselle ei löydy yleisesti hyväksyttyä perustetta.
Kiitos vastauksesta. Ööö...eikö kaikissa lääkkeissä ole riippuvuusriski ja väärinkäyttöpotentiaalia? Tuollahan perusteella ei voisi määrätä mitään lääkkeitä kellekään. Onko Lyrican väärinkäyttöpotentiaali ja riippuvuusriski jotenkin muita lääkkeitä isompi? Mihin amfetamiinijohdannaisia käytetään hyväksytysti? Ymmärtääkseni annos oli erittäin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asian vierestä, mutta: Miksi lääkärit vastustavat soveltuvuustestejä?
Testien vähäisen ennustearvon, testien matalan validiteetin ja suuren virhemarginaalin takia.
Lisäksi mitä yhtenäisiä soveltuvuusindikaattoreita on esimerkiksi lastenlääkärillä, patologilla tai vaikkapa kirurgilla?
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Liittyykö mielestäsi hoitajien soveltuvuustesteihin samanlaisia ongelmia?
En ole tuo kirjoittaja, mutta hoitotyö on hoitotyötä oli se paikka mikä tahansa. Sitten tietenkin töihin otettaessa selvitellään onko henkilö kykenevä toimimaan lasten kanssa jne.
Lisäksi kuinka hyvin ne hoitajien soveltuvuustestit nyt toimivatkaan kun on insuliinihoitajia, raiskaajahoitajia (Tampere viime vuonna), pahoinpitelijähoitajia (Turku), lääkkeitä varastavia hoitajia (Seinäjoki) jne. Patologisia persoonia ei noilla todellakaan saa karsittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Ööö...eikö kaikissa lääkkeissä ole riippuvuusriski ja väärinkäyttöpotentiaalia? Tuollahan perusteella ei voisi määrätä mitään lääkkeitä kellekään. Onko Lyrican väärinkäyttöpotentiaali ja riippuvuusriski jotenkin muita lääkkeitä isompi? Mihin amfetamiinijohdannaisia käytetään hyväksytysti? Ymmärtääkseni annos oli erittäin pieni.
ADHD:n hoitoon käytetään amfetamiinijohdannaista. Ja lyrica on todella suosittu narkkareiden ja sekakäyttäjien keskuudessa, kyllä se nyt jotain kertoo lääkkeistä että se on usealle narkille se go-to-lääke kun jotain ollaan tk:ssa vailla.
T. Päihdepolin sh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka suureksi arvioisit antibioottien riippuvuusriskin tai keksitkö yhtään syytä miksi joku söisi niitä vaikkapa viihdekäyttömielessä?
Vierailija kirjoitti:
Näin ketjun aloittajana huomaan että monet eivät ole tajunneet asian ydintä. Näitä "käypä-hoito"-standardeja ei pidä hyväksyä, ne ei ole tehty potilaiden turvallisuutta ajatellen, vaan puhtaasti tukevat lääketeollisuutta, alan bisnestä, vakuutuslääkäreitä, ja haittaavat kehitystä. Vastuu kaikesta on edelleen potilaalla, jos hoito menee vikaan.
Lääkärit ovat pääosin todella epäpäteviä, vaikka eivät sitä tunnu tajuavan itsekään. Koko lääkis on koulutuksena vitsi, ja lääketieteelliset hoitotulokset olleet heikkoja kautta aikojen. Lääkärit eivät osaa edes lukea tieteellisiä julkaisuja pubmedistä (paitsi tietysti joka tutkija, joka pääsääntöisesti julkaisee jotakin täyttä roskaa, noin 90% lääketieteellisestä tutkimuksesta kun on arvioitu olevan roskaa), saatikka soveltaa niitä käytäntöön.
On oikeus ja kohtuus että paremmin asiaan perehtyneet potilaat saavat valita itse hoitonsa omien tutkimuksien ja kokemuksien kautta, ja kustantaa lääkkeet itse ilman erityisiä korvauksia. Ja vastuu hoidoista on tietysti potilaalla. Pidän muutenkin Kela-korvauksia huonona ajatuksena, koska ne vääristävät kilpailua lääkemarkkinoilla.
Eli kaikki lääkkeet käsikauppaan markkinahintaan ilman yhteiskunnan tukia ja korvauksia sitten. Kyllä siitä ruumiita tulee ja lääkeriippuvaisia sekä opiaattien yliannostuksiin kuolevia ja paljon, samaten amfetamiinien väärinkäyttjiä tulee paljon. Toisaalta parempi sekin olisi kuin alkoholin salliminen ainoana päihteenä, sekin on niin haitallista ettei moni tajuakaan sitä oikeasti. Mielestäni mikä tahansa järkevä yhteiskunta sallisi kaikki päihteet tai kieltäisi ne kaikki. Ei ainakaan yksi haitallisimmista olisi se ainoa laillinen päihde jota saa ostaa täysi-ikäiset mielin määrin kaupoista ei teollisuuskemikaali etanoli.
Mutta: entä sitten kaikki muut hoidot kuin lääkehoidot ja entä erityisen kalliit hoidot kuten tuhansia euroja kuukaudesa maksavat syöpälääkkeet? Pitäisikö potilaiden nekin itse ostaa mistä haluaa ilman reseptiä ja korvauksia ja omin päin tutkimalla netistä mikä nyt olisi hyvä syöpälääke kun lääkäreitä ei tarvita ja lääketieteellinen koulutuskin on täyttä roskaa? Miten sen oman syövän saisi sitten todettua? Käymällä omakustanteisesti magneettikuvissa ja tulkitselamma itse kuvat? Entä laboratoriokokeet ja niiden tulkinta? Omin päin? Entä kaikkein haastavin tilanne: jos tarvitse leikkausta vaikka vaikean murtuman takia niin leikkaatko itse murtuneen nilkkasi vai kaveriko sen leikkaa ja missä ja mistä saa välineet, itse ostaen ne ja vuokraamalla itse leikkaussali jostain? Entä nukutus, nukutusaineet itse ostaen ja niitä itse annostellen tai no kaverihan siihen ainakin sitten tarvitaan kun itseltä menee taju? Miten edes yksinkertainen poskiontelopunktio onnistuu itse tai metallisen palaneen rikan poisto silmästä? Tai vaikka hampaan paikkaaminen tai juurihoito. Hampaan poisto itse onnistunee pihdeillä tai jotenkin, mutta melko rankkaa touhua sekin on, vaikka kyllä minullakin on sukulaisia jotka itse tuossa vielä 50-luvulla sodan jälkeen nappasivat itse pihdeillä kipeän hampaan irti.
Vierailija kirjoitti:
Lyrica on todella haluttua tavaraa katukaupassa. Sillä on vahva väärinkäyttöpotentiaali ja se kaiketi voimistaa muidenkin lääkkeiden/huumeiden/alkoholin vaikutuksia.
Lyrica myös koukuttaa vahvasti. Harva myöntää edes itselleen, että jatkaa lääkkeen käyttöä, vaikkei sitä enää tarvitsisi. Väärinkäyttäjät eivät halua aina myöntää asiaa edes itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD:n hoitoon käytetään amfetamiinijohdannaista. Ja lyrica on todella suosittu narkkareiden ja sekakäyttäjien keskuudessa, kyllä se nyt jotain kertoo lääkkeistä että se on usealle narkille se go-to-lääke kun jotain ollaan tk:ssa vailla.
T. Päihdepolin sh
Opiaatteja "kipuihin" vinkuvat rikolliset ja syrjäytyneet narkkarit jotka temgesiciä ja subutexia pistävät suoneen pyytävät usein samalla kun opiaatteja vinkumassa ovat tuota Lyricaa, koska se tehostaa opiaattien vaikutusta, se siinä on taustalla.
Todella helppoa on privaatissa huomata väärinkäyttäjä. Liikkuu normaalisti, istuu normaalisti, ei vääntelehdi tai onnu tai nilkuta tai istu vinossa tms. vaan kävelee rauhallisesti huoneeseen ja alkaa luetella mitä lääkkeitä on käyttänyt ja miksi. Opiaatit lopussa tai varastettu tai hukkuneet tai muuta ja niitä tarvitsee kun vanha 15v. sitten tapahtunut vakava pahoinpitely murtumineen yms. edelleen muka aiheuttaa kipuja ja vankilassa lopetettiin kaikki hyvät lääkkeet, sieltä sai vain salakuljetettuja huumeita ja testosteronia vaivoihinsa, Lyricaa myös tarvitsee opiaattien ohella ja samaten Dormicumia ja paria muuta bentsoa, Xanoia nyt ainakin ja Rivatril samaten mielellään. Lääkelista vahvuuksineen pakkauskokoineen ja iterointitarpeineen on mukana ja luetellaan mitä ja mihin nyt pitäisi kirjoittaa ja miten ettei apteekissa rutista jos ja kun on juuri kirjoitettu mutta ne lääkkeet varastettu juuri. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla lääkkeillä todellakaan ole riippuvuusriskiä tai väärinkäyttöpotentiaalia (siinä mielessä missä minä sitä tarkoitin eli päihtymistarkoituksessa). Toisilla lääkkeillä sivuvaikutukset ovat niin epämiellyttäviä että niitä ei tulisi mieleenkään käyttää huvittelutarkoituksessa, suurimmalla osalla taas ei ole mitään mainittavaa päihdyttävää vaikutusta. Vierotusoireita voi toki tulla sellaisestakin lääkkeestä jolla ei ole päihdyttävää vaikutusta.
Amfetamiinijohdannaisia käytetään tai on käytetty ainakin ADHD:n ja narkolepsian hoitoon, joskus aiemmin myös laihdutus-, kipu- ja masennuslääkkeenä. Ensimmäinen markkinoille 1900-luvun alussa tuotu amfetamiinipohjainen lääke oli hengitysteiden avaamiseen tarkoitettu suihke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyrica on todella haluttua tavaraa katukaupassa. Sillä on vahva väärinkäyttöpotentiaali ja se kaiketi voimistaa muidenkin lääkkeiden/huumeiden/alkoholin vaikutuksia.
Lyrica myös koukuttaa vahvasti. Harva myöntää edes itselleen, että jatkaa lääkkeen käyttöä, vaikkei sitä enää tarvitsisi. Väärinkäyttäjät eivät halua aina myöntää asiaa edes itselleen.
Onko Lyricaa mahdollista käyttää pitkäaikaisena lääkkeenä (siis läpi elämän, jos siihen on syytä ja jos lääke auttaa)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Lyricaa mahdollista käyttää pitkäaikaisena lääkkeenä (siis läpi elämän, jos siihen on syytä ja jos lääke auttaa)?
Tottakai on
Lääkärit voisivat välillä kattoa peiliin. Lääkkeiden väärinkäyttö heidän keskuudessaan on lisääntynyt huomattavasti. Yllättävä, ettei kukaan mainitse tätä tässäkään keskustelussa ;)
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit voisivat välillä kattoa peiliin. Lääkkeiden väärinkäyttö heidän keskuudessaan on lisääntynyt huomattavasti. Yllättävä, ettei kukaan mainitse tätä tässäkään keskustelussa ;)
Joo, eihän potilaille pidä määrätä kunnon lääkkeitä vaan Suuri Tohtori voi napsia ne itse.
Mulla CFS ollut 6 vuotta ja kolme vuotta vahvimmat masennuslääkkeet käytössä, työkyvyttömyyseläkkeellä. Lääkitystä ennen tutkittiin kaikkea eikä oikein löydetty selitystä sille, miksi 1 km kävelylenkin jälkeen makaan sängyllä syke 130 silmänaluset mustina silmin nähden. Tällä hetkellä ollut kolme vuotta lääkityksenä Voxra 300 mg plus SSRI-lääke yli maximiannostuksen, unilääkkeet, nukuttavat mielialalääkkeet, rauhoittavaa tarvittaessa. Elintavat: syön hyvin 5 kertaa päivässä, kaksi tai kolme kunnollista ruoka-annosta lihaa kalaa kasviksia leipää marjoja pähkinöitä jogurttia siis ihan tavallista ruokaa, joka on ravitsevaa. Yritän liikkua, kuntoliikunnasta ei voida puhua tämän sairauden kohdalla - jos nyt lähden ulos ovesta ja kävelen 1 km, olen todennäköisesti ensiavussa tai kipeä viikkoja. Kipeä tässä tarkoittaa kurkkukipua, turvonneita imusolmukkeita kaulan alueella, pohjatun uupumus, krapulainen olo (kuvittele että pahin krapulasi kestäisi viikon tai kaksi), lihasten kipeys ja jäykkyys, kognitiivisten toimintojen heikkeneminen, unen saamisen ja unessa pysymisen mahdottomuus, vatsaongelmat; minulla monen päivän ripuli, nyt vain mainitakseni muutaman oireen. Ennen sairastumistani olin *joukkueessa ja kävin treeneissä kerran viikossa, retkeillyt ja opiskellut itseni maisteriksi. Olen saanut kaksi lasta ja työskennellyt kymmenisen vuotta yksityisellä terveysalalla koulutustani vastaavassa työssä. Olen täynnä elämänintoa, mutta energia puuttuu ja kroppani romahtaa pienestä. Kuntoa yritän kohottaa, mutta mielenkiintoista ensinnäkin on, että menetin kuntoni yhdessä yössä. Yhdessä yössä elimistöni toiminta muuttui kuin napista painamalla. Miten sen voi selittää?
mmmmmmmmmmmmm kirjoitti:
Mulla CFS ollut 6 vuotta ja kolme vuotta vahvimmat masennuslääkkeet käytössä, työkyvyttömyyseläkkeellä. Lääkitystä ennen tutkittiin kaikkea eikä oikein löydetty selitystä sille, miksi 1 km kävelylenkin jälkeen makaan sängyllä syke 130 silmänaluset mustina silmin nähden. Tällä hetkellä ollut kolme vuotta lääkityksenä Voxra 300 mg plus SSRI-lääke yli maximiannostuksen, unilääkkeet, nukuttavat mielialalääkkeet, rauhoittavaa tarvittaessa. Elintavat: syön hyvin 5 kertaa päivässä, kaksi tai kolme kunnollista ruoka-annosta lihaa kalaa kasviksia leipää marjoja pähkinöitä jogurttia siis ihan tavallista ruokaa, joka on ravitsevaa. Yritän liikkua, kuntoliikunnasta ei voida puhua tämän sairauden kohdalla - jos nyt lähden ulos ovesta ja kävelen 1 km, olen todennäköisesti ensiavussa tai kipeä viikkoja. Kipeä tässä tarkoittaa kurkkukipua, turvonneita imusolmukkeita kaulan alueella, pohjatun uupumus, krapulainen olo (kuvittele että pahin krapulasi kestäisi viikon tai kaksi), lihasten kipeys ja jäykkyys, kognitiivisten toimintojen heikkeneminen, unen saamisen ja unessa pysymisen mahdottomuus, vatsaongelmat; minulla monen päivän ripuli, nyt vain mainitakseni muutaman oireen. Ennen sairastumistani olin *joukkueessa ja kävin treeneissä kerran viikossa, retkeillyt ja opiskellut itseni maisteriksi. Olen saanut kaksi lasta ja työskennellyt kymmenisen vuotta yksityisellä terveysalalla koulutustani vastaavassa työssä. Olen täynnä elämänintoa, mutta energia puuttuu ja kroppani romahtaa pienestä. Kuntoa yritän kohottaa, mutta mielenkiintoista ensinnäkin on, että menetin kuntoni yhdessä yössä. Yhdessä yössä elimistöni toiminta muuttui kuin napista painamalla. Miten sen voi selittää?
jatkan:
Stressihän se varmasti, sen myönnän. Mutta miten se korjataan? Siinä oleellinen kysymys. Siihen lääkärit voisitte yrittää todella keksiä jotakin - muuta kuin niitä masennuslääkkeitä. Polon vastaanotolla en ole koskaan käynyt, koska en ole ollut niin hyvässä kunnossa että olisin voinut vielä niin kauaksi matkustaa. Saan Kelalta korotettua vammaistukea ja olen käytännössä vammmainen. Käynti Citymarketissa vaatii pyörätuolin vieläkin. Olen viimeiset 5 vuotta pitänyt itsestäni niin hyvää huolta, ettei kukaan ihminen todennäköisesti ikinä tule näkemään niin paljon vaivaa itsensä hyvinvoinnin eteen. Pienin, hyvin pienin askelin etenen perheeni ja itseni vuoksi. Tahto on kova ja vielä tulee se päivä että olen terve - uskon niin. Vielä joskus haluan elää muutakin kuin kodin ulkopuolella. Lääkärit eivät minusta kuule muuta kuin psykiatrin vastaanotoilla, mutta menee se elämä näinkin. Mielelläni kyllä toipuisin ja palaisin työelämään ja saisin elää elämääni täysipainoisesti. Nyt elän terveellisesti, liikun sen vähän mitä pystyn sillä täysi liikkumattomuus on varma suunta kohti kuolemaa. Mutta petipotilaana olin omassa kodissani sen kaksi vuotta miehen hoitaessa kaiken, yhteiskunnan maksaessa makaamiseni. Vieläkin toivun ja olosuhteet huomioiden voin olla parantunt ehkä 10 vuoden päästä viimeistään. Toivon, että aiemmin. Päälle päin näytän jopa terveeltä verrattuna moniin terveisiin, vaikkakin olen hieman lihonut liikkumattomuuden vuoksi. Tutkikaa lääkärit ja auttakaa. Tutkijat laittakaa viisaat päänne yhteen ja ihmetelkää - tehkää kaikki mitä voitte keksiäksenne ratkaisu tähän ongelmaan. Pyydän niin hartaasti ja nöyrästi itseni, lasteni, perheeni ja tämän yhteiskunnan puolesta. Ei olisi pahitteeksi nopeuttaa toipumista jollakin tavalla, mikäli se on mahdollista. Ja huomioikaa se, että moni CFS-potilas kieltäytyy masennuslääkkeista, koska ne eivät auta eivätkä paranna - minäkin tässä yksi hyvä esimerkki siitä. Mutta totta on, että parempi nekin kuin ei mitään lääkitystä.
*en paljasta lajia sillä minut tunnistaa siitä helposti
Ps. Tämän kirjoittaminen sai ranteeni särkemään mutta ei siedä valittaa. Aina on joku huonommassa kunnossa ilman tukiverkostoja.
PSS vai miten se menikään. CFS ei ole parannettavissa elintaparemontilla. Pitkällä tähtäimellä hyvä ravinto, riittävä lepo, kohtuullinen - riittävä määrä liikuntaa, sopivasti sirkushuveja tai muuta miellyttävää eittämättä auttaa sairauteen kuin sairauteen - syöpään, astmaan, reumaan, epilepsiaan kuten myös tähän kummalliseen krooniseen väsymysoireyhtymään. Remissio sairaudessa kuin sairaudessa voidaan saavuttaa elintapojen kautta, mutta siihen tarvitaan aikaa, rahaa ja energiaa. CFS-potilaalla on aikaa, mutta ei välttämättä rahaa ja ei varmasti eneriaa. Yhtälö ei ihan toimi, joten lääkkeille kuten syöpälääkkeille olis tosiaan hei tarve!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin, jos se pitää esim. hermosäryt kurissa. Onhan sillä pitkäaikaisella käytöllä mahdollisia haittavaikutuksia esim. muistiin, mutta kenenkään ei tarvitse kärsiä jatkuvista kivuista.
Käyttäjän kannattaa myös olla rehellinen itselleen. Jos huomaa ottavansa lääkettä enemmän kuin on määrätty, on kehittymässä ongelma. Jotkuthan ottavat tuota Lyricaa isompia annoksia silloin tällöin. Kaikki eivät edes ymmärrä sitä väärinkäytöksi, että otetaan vaikka siivouspäivänä enemmän niin jaksaa paremmin.
Suomessa lääkäreiden pitäisi ottaa riippuvuus useammin puheeksi. Potilaan pitäisi myös pystyä kertomaan ongelmistaan ja saamaan niihin apua ilman, että se tarkoittaa tarpeellisen lääkityksen lopetusta ja loppuelämän leimaa otsassa. Päihdehoitajille pitäisi ohjata enemmän, kenties myös muille tahoille. Usein väärinkäytön takaa löytyy muitakin ongelmia, joita pitäisi hoitaa.
Nämä ovat lääkeriippuvaisen läheisen mietteitä. Vierestä olen nähnyt vaikka minkälaista itsepetosta sekä sen, miten aikuinen ihminen romahtaa, kun lääkkeet loppuvatkin yllättäen.
Etusivulla Polo kertoo itse asiasta.
Tuo Voxra on ns stimulantti ja jouduin lopettamaan sen masennukseen koska valmiiksi stressaantunut kroppa meni vain stressaantuneemmaksi, sama reaktio kuin jos on todella uupunut ja vetää viisi pannullista kahvia, olo on samaan aikaan ylivireä, väsynyt ja ärtynyt.