Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohuttu lääkäri menetti toimilupansa - yritti auttaa CFS-potilaitaan

Vierailija
06.09.2017 |

Valvira perustelee ammattioikeudenrajoittamispäätöstä potilasturvallisuuden varmistamisella: lääkäri oli valvontaviranomaisen mukaan aloittanut potilailleen sellaisia kokeellisia hoitoja, jotka eivät ole yleisesti hyväksyttyjä tai lääketieteellisesti riittävän perusteltuja. Näin ollen ne Valviran mukaan vaaransivat potilasturvallisuuden.

Potilaiden hoidossa oli käytetty myös lääkeaineita, joiden käyttöaiheisiin CFS ei kuulu, mutta joilla voi olla vakavia haittavaikutuksia. Näin Valvira perustelee päätöstään poistaa CFS-lääkäri Polon toimilupa: "Lääkeaineita, joilla voi olla vakavia haittavaikutuksia".

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201709052200373344_u0.shtml

Ilmeisesti potilaat ovat kuitenkin olleet tyytyväisiä hoitoihin. Nämä hoidot mitä Olli Polo tarjoaa ovat toki huonoja (muut lääkärit eivät tarjoa juuri mitään järkevää), mutta tämä osoittaa miten tiukasti hoitokäytännöt ovat lääkefirmojen hallinnassa. "käypä hoidon"-laatijoilla on nimittäin monilla sidonnaisuuksia lääketeollisuuteen.

Tämä tarkoittaa myös sitä että jos haluatte yhdistelmä-antibioottihoitoa nivelreumaan tai sydäntautiin, niin se ei onnistu, koska se ei lue "käypä hoidossa", eikä se sinne tule ilmestymäänkään, koska ei lääkefirmat sellaisia tutkimuksia rahoita. Ei riitä että tuotte vastaanotolle vaikka jonkun tutkimuksen, jonka olette löytäneet pubmedista ja joka osoittaa jonkun hoidon edun. Pitää myös olla lääkefirmojen siunaus, tai muuten lähtee lääkäriltä lisenssi. Heheh.. melkoinen lahko ja kuppikunta tämäkin.

Kommentit (343)

Vierailija
1/343 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä suostuisikaan siihen, että yhden pubmedistä löytyneen artikkelin perueteella mua alettais puoskaroimaan.

Vierailija
2/343 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/343 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä suostuisikaan siihen, että yhden pubmedistä löytyneen artikkelin perueteella mua alettais puoskaroimaan.

Et tainnut tajuta paljoakaan? Jos ihmiset olisivat älykkäämpiä, lääkärien nykyinen toimintamalli ei olisimahdollista. Nykylääketiede toimii täysin väärin, en katsoisi tuota hetkeäkään, jos olisi valtaa saada muutosta. Muut sitten lähtevät ulkomaille hakemaan hoitoa. Tulee vain kalliiksi, ja rahat menevät sitten ulkomaille.

Vierailija
4/343 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olis cfs, olisi varmaan aika valmis riskillisiinkin kokeiluihin, koska ilman niitä on satavarmaa, että tulevaisuus ei ole häävi.

Vierailija
5/343 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dexedrineä näköjään määrännyt. Sen ainakin viihdekäyttöön aika paskaa amfetamiinia, joten tuskin sen takia siihen kukaan haluaa reseptiä.

Vierailija
6/343 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tainnut tajuta paljoakaan? Jos ihmiset olisivat älykkäämpiä, lääkärien nykyinen toimintamalli ei olisimahdollista. Nykylääketiede toimii täysin väärin, en katsoisi tuota hetkeäkään, jos olisi valtaa saada muutosta. Muut sitten lähtevät ulkomaille hakemaan hoitoa. Tulee vain kalliiksi, ja rahat menevät sitten ulkomaille.

Kyllä mä tajusin. Sä ehdotit, ett YHDEN pubmed-arkistosta löytyvät artikkelin perusteella ryhdyttäisiin hoitokokeilihin, joilla ainakin sun esimerkeissä tiedetään olevan isoja haittavaikutuksia. Luulen, että sinä et ymmärrä tieteestä ylipäänsä yhtään mitään. Pubmed on arkisto, jossa on kaikenlaisista julkaisuista peräisin olevaa myös ihan schaibaa, esim tapauskuvauksia, joita ei ole toistettu eikä voida toistaa. Iistä voi joskus olla hyötyä, kun joku kokoaa niitä tarpeekdi ja tekee meta-analyysin, mutta yhden artikkelin perusteella ei saisi hoitaa edes marsua.

Vierailija
7/343 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olis cfs, olisi varmaan aika valmis riskillisiinkin kokeiluihin, koska ilman niitä on satavarmaa, että tulevaisuus ei ole häävi.

Nimenomaan. Mietin, että miten ihmeessä noi potilaat selviytyy ???? 😢

Vierailija
8/343 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tajusin. Sä ehdotit, ett YHDEN pubmed-arkistosta löytyvät artikkelin perusteella ryhdyttäisiin hoitokokeilihin, joilla ainakin sun esimerkeissä tiedetään olevan isoja haittavaikutuksia. Luulen, että sinä et ymmärrä tieteestä ylipäänsä yhtään mitään. Pubmed on arkisto, jossa on kaikenlaisista julkaisuista peräisin olevaa myös ihan schaibaa, esim tapauskuvauksia, joita ei ole toistettu eikä voida toistaa. Iistä voi joskus olla hyötyä, kun joku kokoaa niitä tarpeekdi ja tekee meta-analyysin, mutta yhden artikkelin perusteella ei saisi hoitaa edes marsua.

Se on kyllä pystytty määritelemään mikä määrä amfetamiinia päivässä on neurotoksista (aivoille myrkyllistä). 20 mg päivässä ei vielä ole, mutta sitä korkeammat annokset ovat. Noin pienet määrät eivät kehoa muutenkaan hirveästi rasita.

Vierailija
9/343 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida tajuta paljoakaan. Lääkefirmojen rahoittamat tutkimukset eivät takaa nekään mitään, vaikka niissä olisi isompi potilasaineisto. Mitenköhän monta kerran hyväksyttyä lääkettä on vedetty pois markkinoilta haittavaikutusten tultua ilmi? Niitä lienee aika monta. Isompi ongelma kaikissa lääketutkimuksissa on kuitenkin se että lääkkeillä ei yleensä ole tarkoitus parantaakaan mitään, on vain kasa oireita, joihin yritetään vaikuttaa.

Vierailija
10/343 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse julkisen puolen lääkärinä voin sanoa seuraavaa: 99% CFS ja fibromyalgia-potilasta on omien elintapojensa vuoksi huonossa kunnossa olevia ihmisiä. Kyllä se vaan niin on, että masennus, väsymys ja kivut on lähes aina seurausta niistä elintavoista. Liikkumattomuus, huono ruokavalio ja vähäinen uni on kyllä se triadi, mikä tässä on lähes aina pohjalla. Ja näitä ihmisiä, kun patistat muuttumaan, tulee aina se "No en minä halua. Lihakset menee kipeäksi, jos salilla käy. En pysty tekemään treeniä, koska se hengästyttää.. Ei kerkeä syömään terveellisesti, kun on lapsia ja työ." Elämäntapaohjeet näille potilaille ei kelpaa käytännössä ikinä, kolmiolääkkeet kyllä. Olihan se Polokin määrännyt PIRIÄ hoidoksi. Varmasti tulee hyvä olo, jos sitä vetää :) Ja onhan se henkilökohtainen diileri tosi kiva :) Loput 1% näistä potilaista on sitten niitä, joilla on joku MUU, huomaamatta jäänyt sairaus taustalla. Avril Lavignellehan kävi juuri näin, että oli CFS diagnoosi, mutta sitten varmistuikin Lymen tauti(borrelioosi) aiheuttajaksi, vasta sen jälkeen, kun oli kuukausia ollut "CFS-lääkärin" hoidossa.

Muutenkin, on ollut niin paljon tutkimuksia tuosta CFS ja fibromyalgia-linjalta ja kaikki on tulleet samaan tulokseen: ohjattu, valvottu elintapojen parantaminen ja tulostavoitteellinen kuntoliikunta vähentää oireita selkeästi enemmän, kuin mitkään lääkkeet tai muut hoidot. Jos jokin asia paranee liikunnalla, oikealla ruokavaliolla ja riittävällä unella, niin onkohan se edes sairaus?

Vierailija
11/343 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan se Polokin määrännyt PIRIÄ hoidoksi. Varmasti tulee hyvä olo, jos sitä vetää :) Ja onhan se henkilökohtainen diileri tosi kiva :)

Jos vaan tarkoituksella sivuutat sen, että dexedrine on amfetamiinisulfaattia ja sulfaatti sopii huonosti viihdekäyttöön. Jos ostat kadulta piriä, se on raseemista, ei sulfaattia.

Ja dexedrine on 100% dekstroamfetaaminia. Dekstro on kyllä sinällänsä parempaa kuin levo, mutta levoakin pitää olla hiukan seassa, että se on hyvää päihdekäyttöön.

Ei toi sun dexedrine vaan ole erikoinen nappi viihdekäyttöön.

Vierailija
12/343 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan se Polokin määrännyt PIRIÄ hoidoksi. Varmasti tulee hyvä olo, jos sitä vetää :) Ja onhan se henkilökohtainen diileri tosi kiva :)

Jos vaan tarkoituksella sivuutat sen, että dexedrine on amfetamiinisulfaattia ja sulfaatti sopii huonosti viihdekäyttöön. Jos ostat kadulta piriä, se on raseemista, ei sulfaattia.

Ja dexedrine on 100% dekstroamfetaaminia. Dekstro on kyllä sinällänsä parempaa kuin levo, mutta levoakin pitää olla hiukan seassa, että se on hyvää päihdekäyttöön.

Kyse ei ole pelkästä viihdekäytön riskistä. Kyseessä on huumausaineeksi luokiteltava stimulantti jonka indikaatio on ADHD:n hoito. Vaikka sen tarkoituksettomalla käytöllä ei tavoiteltaisi pärinäbileitä, niin ei sen oikea käyttö ole siinä että väsynyt ihminen saa virtaa. Mukavaahan se varmasti on, mutta väärinkäyttöä silti.

Vierailija
13/343 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole pelkästä viihdekäytön riskistä. Kyseessä on huumausaineeksi luokiteltava stimulantti jonka indikaatio on ADHD:n hoito. Vaikka sen tarkoituksettomalla käytöllä ei tavoiteltaisi pärinäbileitä, niin ei sen oikea käyttö ole siinä että väsynyt ihminen saa virtaa. Mukavaahan se varmasti on, mutta väärinkäyttöä silti.

Niinpä! Eipä unilääkkeetkään aina bilelääkkeitä ole, mutta kyllä niitä vaan väärinkäytetään. Se, että joku lääkäri antaa jonkun napin, mistä tulee "hyvä ja energinen olo", ei ole tae hyvästä hoidosta.

Vierailija
14/343 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitimuori osasi aikoinaan diagnosoida CFSn. Se tosin kutsui sitä lorvikatarriksi. Siihen auttoi keppikeitto.

Vierailija
15/343 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä ohjataan lääkäreitä määräämään masennuslääkkeitä, mielellään Orionin valmistamia. Niissähän ei tutkitusti ole haittoja, toisin kuin poloisen koktaileilla.

Vierailija
16/343 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitimuori osasi aikoinaan diagnosoida CFSn. Se tosin kutsui sitä lorvikatarriksi. Siihen auttoi keppikeitto.

Mä olen tehnyt 35 vuotisen uran yritysmaailmassa 110% panoksella, kasvattanut 4 lasta, rakentanut 2 taloa miehen kanssa ja sinä sanot  mua laiskaksi. Ok. No, tietämättömyys on tyhmyyttä.

Mulla CFS:n laukaisi 2 hoitamatonta borretartuntaa ja 3- hermosärky kasvoissa (itsemurhatauti) - niitäkään kun ei Suomessa hoideta kunnolla. Olen kyllä kyseisen lääkärin hyvän hoidon takia vielä tolpillani ja selviän kotitöistä ja pystyn nauttimaan elämästäkin toisin kuin monet. Mutta kuka tietää mitä tapahtuu kun viimeinen kapseli on syöty?? Ja ei, mulla ei ole tuota dexedrineä ollut lääkkeenä.

Masennuslääkkeistä ei ole mitään hyötyä näihin kipuihin ja uupumukseen.

Vierailija
17/343 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tarkoittaa myös sitä että jos haluatte yhdistelmä-antibioottihoitoa nivelreumaan tai sydäntautiin, niin se ei onnistu, koska se ei lue "käypä hoidossa", eikä se sinne tule ilmestymäänkään, koska ei lääkefirmat sellaisia tutkimuksia rahoita. Ei riitä että tuotte vastaanotolle vaikka jonkun tutkimuksen, jonka olette löytäneet pubmedista ja joka osoittaa jonkun hoidon edun. Pitää myös olla lääkefirmojen siunaus, tai muuten lähtee lääkäriltä lisenssi. Heheh.. melkoinen lahko ja kuppikunta tämäkin.

Olenko ainoa joka hakkasi päätään pöytään tämän kohdalla? Sinä et saa yhdistelmä-antibioottihoitoa reumaasi tai sydäntautiisi koska antibiooteilla hoidetaan bakteeritulehduksia ja jolleivät em sairaudet johdu bakteerista niin siitä antibiootista et saa yhtään mitään hyötyä. Lääkärit eivät ole reseptiautomaatteja joille tuodaan oma googlediagnoosi ja täysin tarkoitukseen sopimaton lääketoive. Sellainen lääkäri joka tekee potilaan iloiseksi määräämällä tälle mitä tahansa haluamiaan lääkkeitä on vastuuton ja vaarallinen.

Vierailija
18/343 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse julkisen puolen lääkärinä voin sanoa seuraavaa: 99% CFS ja fibromyalgia-potilasta on omien elintapojensa vuoksi huonossa kunnossa olevia ihmisiä. Kyllä se vaan niin on, että masennus, väsymys ja kivut on lähes aina seurausta niistä elintavoista. Liikkumattomuus, huono ruokavalio ja vähäinen uni on kyllä se triadi, mikä tässä on lähes aina pohjalla. Ja näitä ihmisiä, kun patistat muuttumaan, tulee aina se "No en minä halua. Lihakset menee kipeäksi, jos salilla käy. En pysty tekemään treeniä, koska se hengästyttää.. Ei kerkeä syömään terveellisesti, kun on lapsia ja työ." Elämäntapaohjeet näille potilaille ei kelpaa käytännössä ikinä, kolmiolääkkeet kyllä. Olihan se Polokin määrännyt PIRIÄ hoidoksi. Varmasti tulee hyvä olo, jos sitä vetää :) Ja onhan se henkilökohtainen diileri tosi kiva :) Loput 1% näistä potilaista on sitten niitä, joilla on joku MUU, huomaamatta jäänyt sairaus taustalla. Avril Lavignellehan kävi juuri näin, että oli CFS diagnoosi, mutta sitten varmistuikin Lymen tauti(borrelioosi) aiheuttajaksi, vasta sen jälkeen, kun oli kuukausia ollut "CFS-lääkärin" hoidossa.

Muutenkin, on ollut niin paljon tutkimuksia tuosta CFS ja fibromyalgia-linjalta ja kaikki on tulleet samaan tulokseen: ohjattu, valvottu elintapojen parantaminen ja tulostavoitteellinen kuntoliikunta vähentää oireita selkeästi enemmän, kuin mitkään lääkkeet tai muut hoidot. Jos jokin asia paranee liikunnalla, oikealla ruokavaliolla ja riittävällä unella, niin onkohan se edes sairaus?

Tässä yläpuolella näkyvä tietämättömyys ja uppiniskaisuus on se syy miksi niin monet sairaudet jäävät hoitamatta julkisella puolella. Vängätään vanhoista tutkimuksista ja yritetään hoito perustaa siihen vaikka esim. tästä kyseisestäkin sairaudesta löytyy maailmalta paljon ajankohtaisempaakin tutkimusta. Se kuinka aikaansa jäljessä voi ammatissaan olla lääkärinä on hämmästyttävää, monessa muussa ammatissa jäisi jo työttömäksi kaikkea uutta vierastavalla asenteella ja vänkäämisellä.

Vierailija
19/343 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeiden haittavaikutuksia katsotaan myös läpi sormien, vaikka kovin "käypää hoitoa" tarjotaan. Ei se kovin tieteelliseltä ja hyvin testatulta vaikuta myöskään että lääkkeitä joudutaan kokeilemaan potilailla, ennenkuin joku sopiva lääke löytyy. Siinähän se juuri onkin että tutkimukset eivät kerro mikä lääke sopii kullekin, jos mikään.

Niinpä ei ole perusteltua pitää jotakin "käypä hoito"-suosituksia. Jos lääke aiheuttaa haittavaikutuksia, potilas joutuu silti itse ottamaan vastuun haittavaikutuksista. Monethan ovat esim. joutuneet pysyvästi työkyvyttömiksi fluorokinoloniantibiooteista, ja korvaus lääkehaitasta muutama sata euroa, tämä kaikki "käypää hoitoa" noudattaen. Kaikki on silti mahdollista, joten kyllä potilaan pitäisi saada itse määrätä oman hoitonsa, kuten ulkomailla.

Vierailija
20/343 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä ohjataan lääkäreitä määräämään masennuslääkkeitä, mielellään Orionin valmistamia. Niissähän ei tutkitusti ole haittoja, toisin kuin poloisen koktaileilla.

Olen lääkäri ja en määrää CFS-potilaille tai fibromyalgiapotilaille YHTÄÄN MITÄÄN LÄÄKKEITÄ IKINÄ. Kuten jo aikaisemmassa postauksessa mainittiin, tutkimusten mukaan kyseessä on hyvin usein huonoista elintavoista johtuva oireilu, johon auttaa liikunta, lepo, hyvä ruokavalio, rauhallinen elämäntapa ja päihteettömyys. Niistä lähdetään aina liikkeelle. Jos nämä ei auta, pitää diagnoosi tarkistaa ja tutkia, voisiko taustalla olla muutakin. Syyllistäminen siitä, että "lääkärit määrää vain lääkkeitä", kyllä ontuu ja pahasti. Lisäksi; nuo fibro/CFS-potilaathan ne niitä lääkkeitä kyselee, ei niitä tarvitse tarjota! Halutaan unilääkettä, kovia kipulääkkeitä, amfetamiinia. Kolmiolääkkeiden perässä nämä hyvin usein ovat. Niistähän tulee helposti se hyvä olo. Ei tarvitse, kuin syödä nappi, niin on leppoisaa ja on "parantunut".

Ja tuohon aikaisempaan postiin, jossa joku oli saanut borrelian vuoksi CFS/fibromyalgian; kyseessä on borrelia-infektion jälkitila, eikä mikään erillinen CFS tai fibromyalgia. Borrelioosi voi aiheuttaa hermovaurioita, joka jättää oireilua vuosiksi, nämä ovat todellisia. Kyseessä ei ole krooninen borrelioosi(koska se bakteeri on jo kehosta hävinnyt), vaan borrelioosin aiheuttama, usein pitkäaikainen, vaurio. Borrelioosin jälkitila on siis erillinen sairaus, jonka oireet kyllä ovat hyvin samanlaisia, kuin CFS/fibro.