Katselin häissämme otettua ryhmäkuvaa ja minulle valkeni mitä tarkoittaa että suomalaiset ovat geneettisesti kahta kansaa
Minun savolaiset sukulaiset ovat kuvassa oikealla ja mieheni satakuntalaiset sukulaiset olivat vasemmalla. Heti huomasi kumpaan heimoon kukin kuuluu.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä?
No satakuntalaiset ovat yleensä vakavaa ja muodollista porukkaa, savolaiset taas hyväntuulisia ja mutkattomia.
Tiedän tämän, koska omassa suvussani löytyy molempia, kuten myös karjalaisia, jotka ovat savolaisten sukulaiskansaa.
No ei olla savolaisten sukulaiskansaa.
kyllä olette
Kumpaan heimoon kuuluu jos on "englantilaisen tai irlantilaisen" näköinen?
Olen lyhyt, punatukkainen ja kaikin puolin tavis. En ole kaunis mutta en ole mikään tantta pottunokkakaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen geenipooli on vain hyvin pieni, minkäs teet. Helppoa meillä silti on vaikkapa kiinalaisiin verrattuna, koska suomalaisissa on kuitenkin jonkin verran värivaihtelua, ainakin hiusten suhteen.
Kiinassa on kylläkin aika monta etnistä ryhmää, joilla on omat ulkonäölliset piirteensä, joten ei kaikki kiinalaiset näytä toistensa kopiolta. Toisaalta monen aasialaisenkin mielestä länsimaiset ihmiset näyttävät kaikki samalta.
Millainen on liettualaisen, japanilaisen, ranskalaisen ja venäläisen näköinen ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Minun savolaiset sukulaiset ovat kuvassa oikealla ja mieheni satakuntalaiset sukulaiset olivat vasemmalla. Heti huomasi kumpaan heimoon kukin kuuluu.
Lötjöset? Impivaarasta?
Lännessä ruotsinkielisillä alueilla on paljon sellaisia Paris Hiltonin näköisiä naisia. Pitkiä, aika vaaleita ja suorat nenät.
Kiinalaiset/itämaiset silmät itä-suomalaisilla? Hah hah joopajoo. Olen ikäni asunut 19 v pohjois-karjalassa ja 9 v pohjois-savossa, eikä vielä ole tullut vastaan ketään alkuperäispaikkakuntalaista "vinosilmää" mikä mitenkään muistuttaisi itämaista. Ikinä ole moisesta kuullutkaan.
Itseä ärsyttää karjalaiset paksut pohkeet, muuta "karjalaista" en ole ulkonäöstä osannut eritellä. Geenit on nykyään niin hyvin sekoittuneita kun ihmiset muuttaa kuka minnekin vapaasti tahtoo tai (töiden pakottamana), että en enää tekisi selviä rajauksia miltä missäkin näytetään.
Paris Hilton on syntyjään norjalainen. Sukunimensäkin on norjalainen.
Vierailija kirjoitti:
Yli 100-vuotta sitten perheet perustettiin oman kylän jäsenen kanssa, eli on ollut samaa sukujuurta, jos ei serkkuja, niin ylemmän sukupolvessa sukulaisia, siksi kyläläiset näyttivät kaikki samalta. Nykyisin geenien sekoittuminen on laajempaa. Vanhoissa 1900 luvun alun valokuvissa näkee parhaiten sukulaisten erinäköisyyden ja sukujen sekoittumisen.
* 100 vuotta ja 1900-luvun.
No mitenkäs te saelitätte sen, että esim. minä olin nuorena pitkä, hoikka, pitkäraajainen ja vaalea, siis läntistä genotyyppiä, muttas vanhemmiten olen pyöristynyt ja alkanut muistuttaa pikemminkin itäistä genotyyppiä? Sukutaustasta tiedän, että isäni esi-isä olisi joskus reilusti yli kaksisataa vuotta sitten muuttanut Pohjanmaalta Karjalaan. Juureni ovat siis Kannaksella aika tiukasti, mitä nyt muutama veritippa on muualta, mikä sinänsä on hyvä juttu, ettei suku ole sisäsiittoista.
Tiesittekö että savolainenkin voi olla hoikka? Itselläni ei ole perunanenää vaan pieni sievä nenä, siniset silmät ja kaunis profiili, vaikka molemmat vanhempani ovat Savosta. Äiti on vähän pyöreämpi mutta isäni ei vastaa ollenkaan savolaisen stereotypiaa: hän on 185 cm pitkä, hoikka, ja kaunis ja ajattelen aina että hänestä olisi nuorena voinut tulla hyvä miesmalli. Isälläni on erittäin kauniit kasvot mieheksi, siro nenä ja sirot kasvot. En tiedä sitten onko täysin geneettisesti savolainen vai onko suvussa muualtakin tulleita.
Niin ja sekä minulla että isälläni on pitkät, sirot sormet ja sirot kädet (joskus yläasteella joku luokkakaveri jopa sanoi käsiäni kauniiksi). Äidilläni taas on paksut sormet naiseksi. Sekä äitini että isäni ovat Savosta, äiti pikkupitäjästä ja isä Kuopion keskustasta.
Vierailija kirjoitti:
Kiva aina lukea näitä miten Turussa kaikki naiset on tooosi pitkiä ja niin häikäisevän kauniita, kun itse olet sellainen 158cm lyllerö turkulainen, varusteltuna "ei-niin-kauniilla"-kasvoilla. :D
Kyllä ihmiset täällä on ihan tavallisia, tietysti on kauniita naisiakin, mutta suurin osa ihan tavallisen mallisia ja näköisiä.
Oot vaan tottunut katukuvaan. Itse keski-suomesta kun tulen käymään turussa, niin huh, kyllä näen enemmän pitkiä ja kauniita, paksuhiuksisia naisia kuin muualla. Ja samanlaisia pitkiä tyylikkäitä miehiä on enemmän. Tietenkään KAIKKI eivät näytä siltä, mutta huomattavan monempi enempi henkilö.
Itse olen juuri näillä savolaisilla geeneillä varustettu ja 150+ senttisellä korrella tunnen itseni tosi lyhyeksi ja vähäpätöiseksi turussa, vaikka olen ihan perusnätti.
Minussa on osittain karjalaisia sukujuuria, joten piirteeni ovat sekoitus savolaisuutta ja karjalaisuutta, luonteesta nyt puhumattakaan. Karjalassa ihmisillä on yleensä leveähköt kasvot ja suhteellisen korkeat poskipäät. Hieman sellaisia itämaisvivahteisia ja tummia piirteitä löytyy myös pohjanmaalaisista ihmisistä. Ei kaikki läntisen Suomen ihmiset ole kauniita, osa on sitä pitkäraajaista ja kaunista tyyppiä mutta osa on todella hailakoita, ohuthiuksisia ja mitäänsanomattoman näköisiä. Savossa, esimerkiksi Kuopiossa näkee hyvännäköisiä ihmisiä mutta sitten on toki myös juuri sitä maatalon emäntä/isäntä-tyyppiäkin. Meitä on niin monenlaisia, että jaottelu kategorioihin viehättävyyden suhteen on aika hankalaa mutta joillakin alueilla tietynlaiset piireet ovat vallitsevia, sitä ei käy kiistäminen.
Vierailija kirjoitti:
Länsirannikon kaksikielisillä alueilla on paljon ruotsalaisen näköistä väkeä, joilla pitkät kaulat, hyvät hampaat ja mantelin muotoiset silmät.
Vastapuolella Suomea on maatuskan näköistä väkeä joilla ei leukoja, huonot hampaat ja siansilmät.
Ihmisiä on muunkinlaisia kuin vain kiinteästi kahdenlaisia. Moni on sekoitus erilaisia suomalaisia genotyyppejä. Ne ääripäät ja stereotyyppisimmät tapaukset ovat todellisuudessa vähemmistö mutta koska he erottuvat niin räikeästi muiden ihmisten joukosta, oletetaan heidän olevan ainoat genotyypit Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen karjalaissuvun lapsi, joka on kasvanut Länsi-Suomessa. Sukunimen on lyhyttä, mutta suoranenäistä ja siropiirteistä, hiukset usein tummanruskeat. Naapuruston ihmiset ovat kyllä vaaleita ja pitkiä usein, mutta muuten rakenteeltaan kuin pystyynnostettuja sianruhoja, tihrusilmät sekä kolhot, raskaat piirteet, punertava naama ja bataattia muistuttava nenä.
Tämä todellakin herätti kiinnostuksen. :D Perunanenä on jo tarpeeksi paha juttu, mutta että oikein bataattinenä! Ehkä sekin silti on parempi kuin vaikkapa artisokkanenä.
Itselläni on juuri sellainen hyppyripottunenä ja vielä ne paljon kammoksutut tihrusilmätkin, ja kaupan päälle pyöreä naama :D En minä silti ruma ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin näin. Äidin suku on karjalasta ja ovt kaikki sellaisia "euroopan kiinalaisia" pottunokkia, pyörylöitä ja lyhyitä.
Isän suku pohjanmaalta on kapeakasvoista, sironenäistä ja pitkää.
Olen itse puolet kumpaakin, kiinalaiset kasvot sirolla nenällä ja lyhyt mutta siro. 😄
Jaahas ja tässä kuuluisia pottuneniä ja lyhyitä kiinalaisia:
Eija "evakonlapsi"Vilpas, Erkki "evakkoreki" Liikanen, Riitta "Imatranimpi" Uosukainen jatkakaa listaa
Eivätkös Nightwishin Tuomas ja Tarja ole karjalaisia?
Samalta suunnalta myös Miitta Sorvali.
Tässä on hyvää tietoa suomalaisten ainutlaatuisuudesta :
https://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-ymparisto/201691-geenitutkijat-yllatt…
https://munmennyt.blogspot.fi/ Käykää lukemassa muutama tämän uuden blogin teksteistä. Blogi yrittää antaa ihmisille toivoa eri asioissa ja antaa uusia neuvoja pärjäämään.
Tämä todellakin herätti kiinnostuksen. :D Perunanenä on jo tarpeeksi paha juttu, mutta että oikein bataattinenä! Ehkä sekin silti on parempi kuin vaikkapa artisokkanenä.