Katselin häissämme otettua ryhmäkuvaa ja minulle valkeni mitä tarkoittaa että suomalaiset ovat geneettisesti kahta kansaa
Minun savolaiset sukulaiset ovat kuvassa oikealla ja mieheni satakuntalaiset sukulaiset olivat vasemmalla. Heti huomasi kumpaan heimoon kukin kuuluu.
Kommentit (126)
Mun molemmat vanhemmat itä-Suomesta, äidin sukujuuret savo-Karjalaa, isän isovanhemmat Inkeristä.
Ulkonäkö meillä kaikilla todella vaatimaton: olen lyhyt, pitkä selkä, lyhyet ja voimakkaat jalat, pyöreät kasvot, mutta litteä itäbalttilainen takaraivo, pienet silmät, pieni pottunenä, ohuet, viivamaiset huulet, ohuet hiukset.
Ja olemme myös köyhiä ja sairaita: kolesterolit koholle geneettisesti, paljon sydän-ja verisuonitautia perimässä. Tilastollisestikin eliniän odote ainakin
Miehillä yli 10 v vähemmän kuin länsirannikolla. Ja koulutustaso on meillä myös huonompi. Ja Työttömyysaste paljon korkeampi kuin muussa Suomessa.
Ja kun tällaisia olemme, niin pariudumme samanlaisten surkimusten kanssa ja meidän jälkeläisistä kaikki kurjuus lisääntynee elsponentiaalisesti.
AP on tyytyväinen vaan, kun perimä nyt heillä sekoittuu.
Aina löytyy poikkeuksia suuntaan jos toiseen. Se, että juuri sinun suvussasi ei näytetä stereotyyppisen itä- tai länsisuomalaiselta ei poista sitä tosiseikkaa, että eroja monesti löytyy. Olen Turun seudulta kotoisin, mutta opiskelin Kuopiossa ja eron katukuvassa huomaa. Turussa ihmiset ovat keskimäärin pidempiä, kapeampia ja hoikempia, kun taas Kuopiosta löytyy enemmän näiden vastakohtia. Luonteenpiirteistä sen verran, että itse olen saanut kokea ristiriitaa karjalais-savolaisista juurista johtuen, enkä ole stereotyyppinen turkulainen muuten kuin ulkoiselta tyyliltäni. Allekirjoitan sellaisen henkisen pönötyskulttuurin vallitsevan enemmän Varsinais-Suomen alueella. Sen sijaan mulle itsensä laittaminen ei ole turhaa koreilua, vaan muiden huomioon ottamista – itäisessä suomessa ajatellaan monesti toisin.
Niin ja mikäli kiinnostaa, niin wikipediastakin löytyy artikkeli suomalaisten geeniperimästä, joka alueellisia ulkonäköeroja hyvin selittää.
Vierailija kirjoitti:
. Sen sijaan mulle itsensä laittaminen ei ole turhaa koreilua, vaan muiden huomioon ottamista – itäisessä suomessa ajatellaan monesti toisin.
.
Tuo ero ei ole erityisesti itä-länsi -suuntainen, vaan kyse on enemmänkin köyhä maaseutu-kaupunki-kouluttautunut väestö -akselista. Koska menetpä mihin tahansa Suomessa poislukien isot kaupungit ympäristöineen törmäät samaan koreilun väheksymiseen edelleen.
Ja muuten, esim Pohjanmaa ja Lounais-Suomi eivät mielestäni paini ollenkaan samoissa kategorioissa näissä, vaikka ovatkin länttä molemmat.
Oma äitini on Karjalasta ja näytän kyllä jollain tavalla erinäköiseltä kuin yleensä suomalaiset. Olen enemmän kiinalaisen näköinen kuin suomalaisen.
Eikös isoissa (yliopisto)kaupungeissa ole kauniita ja pitkiä myös siksi, että vanhemmat ovat korkeakoulutettuja. Heillä terveemmät elämäntavat (hoikkuus, urheilullisuus) ja joka sukupolvi pidemmät lapset. Ja toki geenit sekoittuneet laajemmalta alueelta, puoliso löydetty esim. opiskelijavaihdon aikana ulkomailta tai kansainvälisestä kollegasta.
"itämaisen näköisiä pottunokkia"
Olen asunut Japanissa Kiotossa sekä Hongkongissa. Molempien katukuvassa oli enemmän pieniä, siroja neniä kuin "pottunokkia". Sekä miehillä että naisilla.
Vierailija kirjoitti:
Äidin suku on lähempää itärajaa, ja sukulaiset ovat pitkiä, hoikkia, kapeanenäisiä ja pitkäsäärisiä ja.. no, hyvännäköisiä. Isän puolen suku on taas lähempää länttä ja he ovat keskimäärin lyhyempiä, pyöreitä ja pottunokkaisia.
Maantieteellinen jako ei ole aivan itsenstäänselvä, mutta kyllä tietyt suvut erottaa toisistaan. Meillä on aina tunnistettu tietyt arkkityypit suvun miehistä ja naisista ja joitakin piirteitä on etsitty jo pienistä vauvoista. :-)
Meillä länsisuomalainen isäni jäi länsisuomalaisen vaimonsa kanssa itä-Suomeen sodan jälkeen koska hänelle riitti töitä enemmän kuin tarpeeksi. Äitini suku on itäsuomalaista. Äidin puolelta tulevat vihreät silmät ja isän puolelta vaalea tukka ja iho.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Japanissa Kiotossa sekä Hongkongissa. Molempien katukuvassa oli enemmän pieniä, siroja neniä kuin "pottunokkia". Sekä miehillä että naisilla.
Samaa ihmettelen. Minun länsisuomalaisilla sukulaisillani ovat isommat mutta suorat nenät. Itäsuomalaisesta suvusta minulle on liiennyt pieni ja siro nukennenä.
Vierailija kirjoitti:
Minun savolaiset sukulaiset ovat kuvassa oikealla ja mieheni satakuntalaiset sukulaiset olivat vasemmalla. Heti huomasi kumpaan heimoon kukin kuuluu.
Ei vaan valvomalla että lailliset palautuspäätöksen pannaan viipymättä täytäntöön jos ei viranomaiset tai poliit siihen kykene. Laittomasti maassaoleskelevien palautuksen estaminen tai muutoinkin viranomaistoiminnan häiritseminen on laitonta. Se mitä mellakoitsijat, joita mielenosoittajksi tässä artikkelissa kutsutaan oli nimenonomaan laittomuuden puollustamista laittomin teoin. Leireille tavattaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidin suku on lähempää itärajaa, ja sukulaiset ovat pitkiä, hoikkia, kapeanenäisiä ja pitkäsäärisiä ja.. no, hyvännäköisiä. Isän puolen suku on taas lähempää länttä ja he ovat keskimäärin lyhyempiä, pyöreitä ja pottunokkaisia.
Maantieteellinen jako ei ole aivan itsenstäänselvä, mutta kyllä tietyt suvut erottaa toisistaan. Meillä on aina tunnistettu tietyt arkkityypit suvun miehistä ja naisista ja joitakin piirteitä on etsitty jo pienistä vauvoista. :-)
Meillä länsisuomalainen isäni jäi länsisuomalaisen vaimonsa kanssa itä-Suomeen sodan jälkeen koska hänelle riitti töitä enemmän kuin tarpeeksi. Äitini suku on itäsuomalaista. Äidin puolelta tulevat vihreät silmät ja isän puolelta vaalea tukka ja iho.
Suomessakin on nostettu esiin menestyjiä kansanrymistä, joissa noin 80% on työttömiä, eikä siinä mitään, mukavahan on aina kuulla jos jollainen menee hyvin, mutta kyllä silti on nähtävä metsä puilta! Ei ole merkitystä sillä onko jotkut "koneinsinöörejä", jos selkeästi suurin osa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Minun länsisuomalaisilla sukulaisillani ovat isommat mutta suorat nenät. Itäsuomalaisesta suvusta minulle on liiennyt pieni ja siro nukennenä.
Helsingin väkiluku on muutamassa kymmenessä vuodessa moninkertaistunut, vaikka ehkäisyä käytetään. Samoin laita Kihniössä jossa asuu paljon vähemmän ihmisiä ja väkiluku on vähentynyt muutamassa kymmenessä vuodessa, vaikka uskonnollinen vakaumus ei salli ehkäisyä. Ratkaisu edelliseen ei ole alati edelleen kasvavan väestön kuntiin, jotka ymmärtävät sen että yhteiskunnallista taloutta voi jättää jumalan hoidettavaksi, vaan asiat on ratkottava täällä maan päällä. Kaupunkeihin änkeäminen ovat kestämätön, toimimaton ja mahdoton keino näiden ongelmien ratkaisemiseksi.
Turun katukuva on kyllä hyvin keskieurooppalainen. Paljon saksalaisverta, otaksuisin.
Koska Turkulaisille on eniten slaaviverta, johtuu 3000 miehen varuskunnasta Venäjän vallan aikaan.
Itäsuomalaisilla on monesti kauniit poskipäät. Tai ainakin minun mielestä kauniit erottuvat. Ehkä joku mieltää ne vain leveiksi kasvoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin näin. Äidin suku on karjalasta ja ovt kaikki sellaisia "euroopan kiinalaisia" pottunokkia, pyörylöitä ja lyhyitä.
Isän suku pohjanmaalta on kapeakasvoista, sironenäistä ja pitkää.
Olen itse puolet kumpaakin, kiinalaiset kasvot sirolla nenällä ja lyhyt mutta siro. 😄
Jaahas ja tässä kuuluisia pottuneniä ja lyhyitä kiinalaisia:
Eija "evakonlapsi"Vilpas, Erkki "evakkoreki" Liikanen, Riitta "Imatranimpi" Uosukainen jatkakaa listaa
Eivätkös Nightwishin Tuomas ja Tarja ole karjalaisia?
Samalta suunnalta myös Miitta Sorvali.
Kyllä kai, eikös Tuomas ja Miitta ole sukulaisia.
Itseasiassa Suomessa on paljon geneettistä varianssia muutenkin kuin itä-länsi-akselilla. Esimerkiksi lappilaiset ja saamelaiset ovat todella uniikkeja geeneiltään. Myös suomenruotsalaiset ja esim. Keski-Suomessa asuvat poikkeavat muista Suomen alueiden ihmisistä geneettisesti. Jos haluaa jaotella kansoihin niin kyllä Suomessa niitä on paljon enemmän kuin vain 2.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva aina lukea näitä miten Turussa kaikki naiset on tooosi pitkiä ja niin häikäisevän kauniita, kun itse olet sellainen 158cm lyllerö turkulainen, varusteltuna "ei-niin-kauniilla"-kasvoilla. :D
Kyllä ihmiset täällä on ihan tavallisia, tietysti on kauniita naisiakin, mutta suurin osa ihan tavallisen mallisia ja näköisiä.
Millä perusteella turkulaiset olisivat kauniita? Turkulaisissa on kaikista suomalaisista eniten saksalaisverta, ja saksalaiset on äänestetty maailman toiseksi rumimmaksi kansaksi heti englantilaisten jälkeen.
Äänestetty.. Jossain seiska lehden tyyppisessä äänestyksessä. Varmaan hyvin kattava äänestys koko maapallon kaikista kansoista. Siellä on semmoisia kansoja olemassa joita ei heti edes nykyihmisiksi tuntisi jos ei tietäisi.
Jännästi täälläkin luultavasti itseään hyvinkin suvaitsevaisina pitävät ihmiset kirjoittavat halveksuvasti "kiinalaisen näköisistä rumista pottunokista" aivan kuin joku ruotsalainen ulkonäkö olisi kauniimpi ja hienompi kuin aasialainen ulkonäkö.
Paras ystäväni on Turusta ja minun sukujuureni ovat Karjalassa. Olemme täsmälleen kuten joku täällä kuvaili: Ystäväni on pitkä (yli 170 cm), hoikka, vaalea, sinisilmäinen. Minä olen tumma, ruskeasilmäinen, perunanenäinen, pyöreä, lyhyt (158cm) :D
Oletko minä? Ihan alkoi värisyttää :)