Katselin häissämme otettua ryhmäkuvaa ja minulle valkeni mitä tarkoittaa että suomalaiset ovat geneettisesti kahta kansaa
Minun savolaiset sukulaiset ovat kuvassa oikealla ja mieheni satakuntalaiset sukulaiset olivat vasemmalla. Heti huomasi kumpaan heimoon kukin kuuluu.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Yleensä samankaltaiset ihmiset pariutuvat. Kuinka teillä on erinäköiset suvut?
Miksi sitten karvaiset ranteet tuntuu kiinnostavan suomalaisia naisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Yleensä samankaltaiset ihmiset pariutuvat. Kuinka teillä on erinäköiset suvut?
Suomesta löytyy erilaisia ihmisiä, miksi siis mennä merta edemmäs kalaan?
Äidin suku on lähempää itärajaa, ja sukulaiset ovat pitkiä, hoikkia, kapeanenäisiä ja pitkäsäärisiä ja.. no, hyvännäköisiä. Isän puolen suku on taas lähempää länttä ja he ovat keskimäärin lyhyempiä, pyöreitä ja pottunokkaisia.
Maantieteellinen jako ei ole aivan itsenstäänselvä, mutta kyllä tietyt suvut erottaa toisistaan. Meillä on aina tunnistettu tietyt arkkityypit suvun miehistä ja naisista ja joitakin piirteitä on etsitty jo pienistä vauvoista. :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä?
No satakuntalaiset ovat yleensä vakavaa ja muodollista porukkaa, savolaiset taas hyväntuulisia ja mutkattomia.
Tiedän tämän, koska omassa suvussani löytyy molempia, kuten myös karjalaisia, jotka ovat savolaisten sukulaiskansaa.
Miten nämä erot näkyy valokuvassa?
Arvasin, että joku kysyy tätä - Ilmeinä, habituksina erot näkyvät kyllä erittäin selvästi.
Meilläkin näin. Äidin suku on karjalasta ja ovt kaikki sellaisia "euroopan kiinalaisia" pottunokkia, pyörylöitä ja lyhyitä.
Isän suku pohjanmaalta on kapeakasvoista, sironenäistä ja pitkää.
Olen itse puolet kumpaakin, kiinalaiset kasvot sirolla nenällä ja lyhyt mutta siro. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en tiedä, miten nin kahta kansaa?
Itäinen ja läntinen genotyyppi.
Tässä taidettiin vertailla fenotyyppejä - tuskin häissä mitään geenitutkimusta tehtiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisena sanoisin, että tietynlainen jopa lapsenmielinen kiihkeys ja intohimo kiinnostaa naisia sekä tummat paksut hiukset sekä loistavat ruskeat silmät ja valkoiset hampaat, välittömyys, vitsailu ja nauraminen.
Siinä syy, miksi "karvaranteet" kiinnostaa useita naisia.
Minustakin moni heistä on komea kasvoiltaan ja mukava katsella, mutta arvaamaton luonteeltaan, joten ei kiinnosta siinä mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Äidin suku on lähempää itärajaa, ja sukulaiset ovat pitkiä, hoikkia, kapeanenäisiä ja pitkäsäärisiä ja.. no, hyvännäköisiä. Isän puolen suku on taas lähempää länttä ja he ovat keskimäärin lyhyempiä, pyöreitä ja pottunokkaisia.
Maantieteellinen jako ei ole aivan itsenstäänselvä, mutta kyllä tietyt suvut erottaa toisistaan. Meillä on aina tunnistettu tietyt arkkityypit suvun miehistä ja naisista ja joitakin piirteitä on etsitty jo pienistä vauvoista. :-)
Minäkään en ihan ymmärrä tätä että itä-suomalaiset ovat lyhyitä, pottunokkaisia, pienisilmäisiä jne. Molempien vanhempieni suvut ovat karjalaisia itärajan takaa, ihan suomalaisia, eikä heidän suvustaan löydy mitään itä-suomalaisille tyypillisiä piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin näin. Äidin suku on karjalasta ja ovt kaikki sellaisia "euroopan kiinalaisia" pottunokkia, pyörylöitä ja lyhyitä.
Olen itse puolet kumpaakin, kiinalaiset kasvot sirolla nenällä ja lyhyt mutta siro. 😄
Jaahas ja tässä kuuluisia pottuneniä ja lyhyitä kiinalaisia:
Eija "evakonlapsi"Vilpas, Erkki "evakkoreki" Liikanen, Riitta "Imatranimpi" Uosukainen jatkakaa listaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas ja tässä kuuluisia pottuneniä ja lyhyitä kiinalaisia:
Eija "evakonlapsi"Vilpas, Erkki "evakkoreki" Liikanen, Riitta "Imatranimpi" Uosukainen jatkakaa listaa
Aira Samulin
Suomalainen geenipooli on vain hyvin pieni, minkäs teet. Helppoa meillä silti on vaikkapa kiinalaisiin verrattuna, koska suomalaisissa on kuitenkin jonkin verran värivaihtelua, ainakin hiusten suhteen.
Olen itse länsisuomalainen geeneiltäni ja kasvoin ihan itäisimmässä Suomessa. Olin 175cm pitkä ja painoin 50kg, ja sain kuulla näistä hirvittävän oudoista mittasuhteistasi kyllä aika paljon. Kun muutin lännemmäksi, huomasin, etten ollutkaan mikään poikkeusyksilö.
Molemmat vanhempani ovat Etelä-Savosta, miltä meidän pitäisi näyttää? :D T. pitkäsärinen maantienharmaa hyppyrinenä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idässä lyhyitä, pyöreitä, itämaisen näköisiä pottunokkia ja lännessä pitkiä, vaaleita ja hoikkia.
No ei ihan. Lännessä pidempiä, venäläistyyppisiä, idässä pottunokkaisia, lyhyitä ja vaaleampia persjalkoja. Viimeinen blondi tulee löytymään jostain Savon sydänmailta. Itämaisuus ei kauheasti itäsuomalaisiin liity, enneminkin neanderthalilaisuus: juuri pottunokkaisuus ja vaaleus on varmaan niiden geenien tuotos. Länsi-suomalaiset ovat enemmän sekoittuneempia baltteihin ja slaaveihin ja skandeihin.
Nyt on kyllä taas jotain ihme mututietoa. Neanderilaiset asuivat länsi-euroopassa, eivät pojhoisessa idässä.
Eron näkee muustakin kuin ulkonäöstä. Lännessä talot ja pihat ovat hyvin hoidettuja . Itään mennessä näky on aivan toinen.
Suomessa on kylläkin ollut enemmän heimoja kuin vain kaksi heimoa. Minun sukujuuristani suurin osa on Karjalasta ja olen tumma (silmät, iho, hiukset), pitkä ja hoikka.
Entäs Keski-Suomi? Lyhytjalkainen olen kyllä, enkä pitkä, että muistutanko savolaisia enemmän?
Ero idän ja lännen välillä on myös henkinen. Lännessä on ihmepönöttäjiä vaikka kuinka paljon. Suoraan eivät saa sanottua mitään, eikä hommissa ole huumorin häivääkään. Itä-Suomessa taas voipi mennä työntekokin leikinlaskuksi, pääasia on että kaikilla on mukavaa. Kärjistyksenä voi sanoa, että itäsuomalaiset hautajaiset ovat todellakin iloisempi tapahtuma kuin länsisuomalaiset häät.
Vaarini veli oli tehnyt geenitestin. Suvussamme on skotlantilaista verta tuhannen vuoden takaa. Eli ilmeisesti viikingit ovat ottaneet skotlannista ihmisiä mukaan ja siitä sitten geenit tulleet ruotsin kautta suomeen.
Mielenkiintoisia juttuja sieltä voi löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vaarini veli oli tehnyt geenitestin. Suvussamme on skotlantilaista verta tuhannen vuoden takaa. Eli ilmeisesti viikingit ovat ottaneet skotlannista ihmisiä mukaan ja siitä sitten geenit tulleet ruotsin kautta suomeen.
Mielenkiintoisia juttuja sieltä voi löytää.
Meikäläisen veressa on balttialaista ja ripaus nepalilaista =D
No ei ihan. Lännessä pidempiä, venäläistyyppisiä, idässä pottunokkaisia, lyhyitä ja vaaleampia persjalkoja. Viimeinen blondi tulee löytymään jostain Savon sydänmailta. Itämaisuus ei kauheasti itäsuomalaisiin liity, enneminkin neanderthalilaisuus: juuri pottunokkaisuus ja vaaleus on varmaan niiden geenien tuotos. Länsi-suomalaiset ovat enemmän sekoittuneempia baltteihin ja slaaveihin ja skandeihin.