Katselin häissämme otettua ryhmäkuvaa ja minulle valkeni mitä tarkoittaa että suomalaiset ovat geneettisesti kahta kansaa
Minun savolaiset sukulaiset ovat kuvassa oikealla ja mieheni satakuntalaiset sukulaiset olivat vasemmalla. Heti huomasi kumpaan heimoon kukin kuuluu.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Toinen vanhemmistani on umpisavolainen juuriltaan, ja suvun piirteet sieltä ovat todella kauniit. Sirot nenät, kapeat otsat, kaunispiirteiset suut. Eikä mitään persjalkoja. Eli sattuman osuus todella suuri eikä yksilöstä voi päätellä mitään siitä, mistä hänen geeninsä tulevat. Tilastollisesti voi toki olla, että tietyt ominaisuudet ovat yleisempiä idässä kuin lännessä.
Niin minunkin isoisovanhempani juuret ovat Savossa, mutta kun mennään ajassa vielä kauemmas taaksepäin, päädytäänkin itse asiassa saksalaisiin sukujuuriin (muutettu Saksasta ja päädytty Savoon). Jotenkin noin saattaa olla sinunkin suvun kohdalla. Tieteellisesti noita asioita on tutkittu ja tieteellisesti pystytään yleistämään, että Suomessa asuu kaksi eri kansaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä?
No satakuntalaiset ovat yleensä vakavaa ja muodollista porukkaa, savolaiset taas hyväntuulisia ja mutkattomia.
Tiedän tämän, koska omassa suvussani löytyy molempia, kuten myös karjalaisia, jotka ovat savolaisten sukulaiskansaa.
No ei olla savolaisten sukulaiskansaa.
Väitä mitä haluat, mutta geenitutkijat ovat sitä mieltä, että ovat.
He puhuvat itäsuomalaisista ja länsisuomalaisista ja nämä kaksi eri kansakuntaa ovat toden totta aivan eri kansoja, ei mitään samaa, ihan eri geenit.
Meillä ei ole muuta yhteistä kuin kieli länsisuomalaisten kanssa.
Ketä bloggaajia osaatte sanoa et edustaa jotain tiettyä geeniperimää? Ja näyttäisi siltä. Kuka on Savosta? Kuka karjalaisen näköinen? Jne
Vierailija kirjoitti:
Olen karjalaissuvun lapsi, joka on kasvanut Länsi-Suomessa. Sukunimen on lyhyttä, mutta suoranenäistä ja siropiirteistä, hiukset usein tummanruskeat. Naapuruston ihmiset ovat kyllä vaaleita ja pitkiä usein, mutta muuten rakenteeltaan kuin pystyynnostettuja sianruhoja, tihrusilmät sekä kolhot, raskaat piirteet, punertava naama ja bataattia muistuttava nenä.
😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Idässä lyhyitä, pyöreitä, itämaisen näköisiä pottunokkia ja lännessä pitkiä, vaaleita ja hoikkia.
Kumma, kun nuo ominaisuudet eivät enää sitten näy itärajan takana venäläisissä ollenkaan. On hoikkia, pitkäsäärisiä, kauniita ja naisellisia(!) Tatjaanoita ja Irinoita vaikka kuinka paljon!
Melkoisen rasistinen ketju. On myös vaikea hahmottaa, mihin stereotypiat vastaavat, minusta nämä eivät vastaa todellisuutta. Yksikin kehui läntisen sukunsa mantelisilmiä ja kutsui idän puolen silmiä siansilmiksi. Vinkki: termillä mantelisilmät on yleensä viitattu aasialaisiin silmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä?
No satakuntalaiset ovat yleensä vakavaa ja muodollista porukkaa, savolaiset taas hyväntuulisia ja mutkattomia.
Tiedän tämän, koska omassa suvussani löytyy molempia, kuten myös karjalaisia, jotka ovat savolaisten sukulaiskansaa.
Hyväntuulisia? Kieroja ja juoruilevia, tyhjänjauhajia, suunsoittajia. Ja murre on RUMAA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen vanhemmistani on umpisavolainen juuriltaan, ja suvun piirteet sieltä ovat todella kauniit. Sirot nenät, kapeat otsat, kaunispiirteiset suut. Eikä mitään persjalkoja. Eli sattuman osuus todella suuri eikä yksilöstä voi päätellä mitään siitä, mistä hänen geeninsä tulevat. Tilastollisesti voi toki olla, että tietyt ominaisuudet ovat yleisempiä idässä kuin lännessä.
Niin minunkin isoisovanhempani juuret ovat Savossa, mutta kun mennään ajassa vielä kauemmas taaksepäin, päädytäänkin itse asiassa saksalaisiin sukujuuriin (muutettu Saksasta ja päädytty Savoon). Jotenkin noin saattaa olla sinunkin suvun kohdalla. Tieteellisesti noita asioita on tutkittu ja tieteellisesti pystytään yleistämään, että Suomessa asuu kaksi eri kansaa.
Jos et jostain syystä kuulu kovin sisäsiittoiseen sukuun, se on vain yksi haara, joka on Saksasta ja siitä on niin monta sukupolvea, että geeneissäsi on Saksan vaikutusta ehkä noin 0,01 %. Ellei siis kyse ole isoisovanhemmistasi.
Ihan sydäntä kouraisee, kun joku puhuu hirveää Savon murretta Helsingissä. Se vain on niin kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Yli 100-vuotta sitten perheet perustettiin oman kylän jäsenen kanssa, eli on ollut samaa sukujuurta, jos ei serkkuja, niin ylemmän sukupolvessa sukulaisia, siksi kyläläiset näyttivät kaikki samalta. Nykyisin geenien sekoittuminen on laajempaa. Vanhoissa 1900 luvun alun valokuvissa näkee parhaiten sukulaisten erinäköisyyden ja sukujen sekoittumisen.
Sä et taida ymmärtää kylän ja pitäjän eroa
Kumma, kun nuo ominaisuudet eivät enää sitten näy itärajan takana venäläisissä ollenkaan. On hoikkia, pitkäsäärisiä, kauniita ja naisellisia(!) Tatjaanoita ja Irinoita vaikka kuinka paljon!
Sodan jälkeen luovutetuille alueille neuvostolaisten roudaamat vieraat rys+sät eivät ole karjalaisia!
Laittakaahan jotain hyviä vertailukuvia ihmiselle, joka on loputtoman huvittunut mm. termistä "euroopan kiinalainen", mutta ei osaa yhtään hahmottaa tätä eroa. En näköjään itse osaa etsiä googlesta. :D
No katso saamelaisten kuvia niin tajuat.
miun suku on karjalasta ja ollaan kaikki pitkiä, hoikkia, pieninenäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idässä lyhyitä, pyöreitä, itämaisen näköisiä pottunokkia ja lännessä pitkiä, vaaleita ja hoikkia.
Suomessa on maailman eniten vaaleatukkaisia (80%) ja se ei selity mitenkään sillä, että lännessä on miljoona blondia. Joo, Turussa ollaan ehkä keskimäärin sentin pidempiä kuin Kuopiossa. Katukuvassa tuota pituuseroa ei kyllä mitenkään paljain silmin erota.
Kasvoiltaan ovat kyllä lännessä selvästi kauniimpia.
On itse asiassa enemmän kuin sentin ja korostuu nuorimpien joukossa.
"Suomen pisimmät ihmiset olivat keskimäärin Lounais-Suomessa (Turku ja Loimaa), jossa 25–34-vuotiaiden miesten keskipituus oli 180 senttimetriä ja naisten 167 senttimetriä."
Et ole katsonut kaikkia tilastoja.
"Vuonna 2013 Kansallisen (Finriski 2012) tutkimuksen yhteydessä tehtyjen mittausten mukaan 25–74-vuotiaiden suomalaisten miesten keskipituus oli 178 senttimetriä ja naisten 164 senttimetriä. 25–34-vuotiaiden suomalaisten miestenkeskipituus oli 179 senttimetriä ja naisten 166 senttimetriä."
Tiesin nämä molemmat tilastot ja juuri sen perusteella annoin sentin etumatkan turkulaisille kuopiolaisiin nähden. Ja sitä ei tosiaan katukuvassa voi huomata. Ehkä turkulaisten pidemmät jalat ja parempi ryhti antavat vääristyneen näkökulman asiaan.
Oma suku äidin puolelta on karjalan pyhäjärveltä. Mukaan sekoittunut todistetusti ainakin yksi vaimo venäjältä. Miehet pitkiä, hoikkia ja terävänenäisiä. Suvussa vaaleita, punahiuksisia ja tummatukkaisia. Kunnon kulmakarvoja vaan ei ole suvussa kellään, parratkin heikkoja ja hiuslaatu suora ja silkkinen. Isän suku on länsirannikolta, varsinkin mummoni oli hyvinkin kaunis. Isänikin on hauskan näköinen pitkä mies, jonka vaaleat hiukset tummenivat iän myötä. Huomaan, että vanhemmillani oli keskenään hyvin erilaiset perimät, kun itse en oikein näytä kovinkaan paljon kummaltakaan suvulta! Minulla on symmetriset siropiirteiset kasvot, vaaleat hiukset, korkea otsa, terävähkö nenä, olen keskipituinen ja sopusuhtainen.
Tässä on mun mielestä sellainen suomalainen nenätyyppi, tässä nenäleikkauskuvassa on -ylläri- aasialainen nainen. Eli siis pyöreä, aika leveä nenän kärki ja sieraimet muodostavat tuollaisen pyöreähkön "lappeen". Nämä onkin merkitty tuohon kuvaan sinisellä kaarella ja nuolella.
https://www.drhilinski.com/wp-content/uploads/2013/02/ASIANRhino207Obli…
Ja joo, itselläni on tuollainen nenä. Sivuprofiili on pyöreä nöpöhyppyri. Taitaa olla isän puolen nenä - isäni suku on etelä-Karjalasta ja etelä-Pohjanmaalta. Äitini suku taas eteläiseltä Uudeltamaalta, ja siellä on pidemmän "rodun" edustajia. Itse olen juuri nykyisen keskimittaisen naisen mittainen, 167 cm.
Vierailija kirjoitti:
Esiäitisi on käynyt vieraissa muualta kotoisin olevan luona. Tiedä vaikka sukusi geeneissä on slaavilaista verta, sirot nenät ja kapeat otsat viekottelevasta suusta puhumattakaan viittaavat siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on maailman eniten vaaleatukkaisia (80%) ja se ei selity mitenkään sillä, että lännessä on miljoona blondia. Joo, Turussa ollaan ehkä keskimäärin sentin pidempiä kuin Kuopiossa. Katukuvassa tuota pituuseroa ei kyllä mitenkään paljain silmin erota.
Kasvoiltaan ovat kyllä lännessä selvästi kauniimpia.
En todellakaan yleistäisi länsisuomalaisia kauniimmiksi. Menkää Pohjanmaalle, vaikka Seinäjoelle, niin tiedätte mitä on perunanenä ja vanttera ruumiinrakenne.
Savossa on ehkä pyöreitä lyhyitä ihmisiä ja kippuraneniä, mutta perunanenät, kirveellä veistetyt piirteet ja romuluinen vartalo ovat taas läntisiä kauneusominaisuuksia.
Kaunein katukuva lienee isommissa kaupungeissa, joissa on vähiten sisäsiittoisuutta ja ihmisiä sieltä ja täältä. Ja "rodullisesti" ominaispiirteet näkyvät eniten periferioissa, joissa ihmiset on lisääntyneet naapureidensa kanssa aina.