Katselin häissämme otettua ryhmäkuvaa ja minulle valkeni mitä tarkoittaa että suomalaiset ovat geneettisesti kahta kansaa
Minun savolaiset sukulaiset ovat kuvassa oikealla ja mieheni satakuntalaiset sukulaiset olivat vasemmalla. Heti huomasi kumpaan heimoon kukin kuuluu.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaarini veli oli tehnyt geenitestin. Suvussamme on skotlantilaista verta tuhannen vuoden takaa. Eli ilmeisesti viikingit ovat ottaneet skotlannista ihmisiä mukaan ja siitä sitten geenit tulleet ruotsin kautta suomeen.
Mielenkiintoisia juttuja sieltä voi löytää.
Meikäläisen veressa on balttialaista ja ripaus nepalilaista =D
Osaatteko suositella jotain hyvää geenitestiä?
Mä teetin sen MyHeritageDNA:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idässä lyhyitä, pyöreitä, itämaisen näköisiä pottunokkia ja lännessä pitkiä, vaaleita ja hoikkia.
Suomessa on maailman eniten vaaleatukkaisia (80%) ja se ei selity mitenkään sillä, että lännessä on miljoona blondia. Joo, Turussa ollaan ehkä keskimäärin sentin pidempiä kuin Kuopiossa. Katukuvassa tuota pituuseroa ei kyllä mitenkään paljain silmin erota.
Kasvoiltaan ovat kyllä lännessä selvästi kauniimpia.
Kyllä huomaa. Minun vanhempani ovat Varsinais-Suomesta ja Norjasta, asuneet Pohjois-Pohjanmaalla ja eteläisemmässä Lapissa (ei saamelaisalueella). Kivasti me lapset olimme esim. koulukuvissa kaikkia muita melkein päätä pidempiä. Nauretaan veljentytön kanssa, että mummolassa käydessä ei koskaan jouduta esim. marketissa hukkaan, kun muu asiakaskunta on pikkulasten kokoisia meihin verrattuina. Hyvin näkyy päiden yli.
Minä olen Vakka-Suomesta ja 178cm/62kg. Miehen suku on Kokemäeltä ja hän on 190 cm. Tyttäremme on 12-vuotiaana 170 cm eikä edes luokkansa pisin.
Olemme geneettisesti tosiaan jakautuneet, mutta ei se todellakaan suoraan katukuvassa näy!
Olen itse Turusta ja isän puolelta suku tulee osaksi Ruotsista, Tukholmasta. Meistä sisaruksista kaikki on tummahiuksisia, tummaihoisia ja ruskeasilmäisiä. Kolme sisaruksista on hoikkia ja pitkiä ja kaksi isoja tanttoja perunanenineen. Yleisesti koko suvustani löytyy näitä kahdenlaisia ihmistyyppejä aika tasaisesti, vaikka kuulummekin täysin länsisuomalaiseen geeniperimään. Lopputulos: ei näy ulospäin!
Minun suku on Savosta, ja juurikin kaikki ovat lyhyitä, pottunokkaisia, ei siroja (sormet ja varpaat paksut ja piirteet muutenkin "miehisemmät") siis perus maatalon emäntä tyyppisiä. Miehen puoli taas lännestä ja kaikki on pitkiä, hoikkiä, nättejä ja todella siroja... Voi huoh :D
Vierailija kirjoitti:
Idässä lyhyitä, pyöreitä, itämaisen näköisiä pottunokkia ja lännessä pitkiä, vaaleita ja hoikkia.
Isän puolen suvun esi-isä 500 vuoden takaa oli ruotsalainen. Suvussa kaikilla on pitkät ja hoikat sääret sekä tietyn malliset isot silmät. Tosin geenejä on myös menetetystä Karjalasta ja niissähän voi olla mitä vain. Uskon, että saattaa ollakin ja pidän sitä myös todennäköisenä.
Mua on epäilty viiden eri kansallisuuden edustajaksi ja puhuteltu englanniksi kotimaassakin. Usein myös kysytään mistä olen kotoisin. En kyllä omasta mielestänikään näytä kovin suomalaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ihan. Lännessä pidempiä, venäläistyyppisiä, idässä pottunokkaisia, lyhyitä ja vaaleampia persjalkoja. Viimeinen blondi tulee löytymään jostain Savon sydänmailta. Itämaisuus ei kauheasti itäsuomalaisiin liity, enneminkin neanderthalilaisuus: juuri pottunokkaisuus ja vaaleus on varmaan niiden geenien tuotos. Länsi-suomalaiset ovat enemmän sekoittuneempia baltteihin ja slaaveihin ja skandeihin.
Metsään menet. Venäläiset ovat nimenomaan lyhyitä. Suomalaiset ja länsi-eurooppalaiset pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ja mulla on sellainen länsisuomalainen rakenne, mutta itäsuomalainen nenä. Muutoin kasvonpiirteet aika länsisuomalaista.
Onhan se totta. Minä olen tanakka ja lyhyehkö, hyvin hoikkanakin harteikas ja iso rintakehä. Värit maantienharmaa + siniset silmät. Sukujuuret 3/4 Karjalassa. Mies taas hoikempi, pitkäraajainen, pidempi ja jotenkin kapearakenteisempi suhteessa. Miehen suku enimäkseen Ruotsista ja Hollannista 1800-luvulla. Lapsista poika on atleettinen ja harteikas, lihaksikas pieneksi pojaksi. Tyttö aivan supervaalea ja sellainen pitkäraajainen ja kapearakenteinen. Onneksi näin päin. Käsistäkin näkee, kun pojalla on nakkisormet leveillä kynsillä ja tytöllä hoikat sormet pitkulaisilla kynsillä.
Mä oon sekoitus näitä molempia. :D
Vierailija kirjoitti:
Kiva aina lukea näitä miten Turussa kaikki naiset on tooosi pitkiä ja niin häikäisevän kauniita, kun itse olet sellainen 158cm lyllerö turkulainen, varusteltuna "ei-niin-kauniilla"-kasvoilla. :D
Kyllä ihmiset täällä on ihan tavallisia, tietysti on kauniita naisiakin, mutta suurin osa ihan tavallisen mallisia ja näköisiä.
Millä perusteella turkulaiset olisivat kauniita? Turkulaisissa on kaikista suomalaisista eniten saksalaisverta, ja saksalaiset on äänestetty maailman toiseksi rumimmaksi kansaksi heti englantilaisten jälkeen.
Länsirannikon kaksikielisillä alueilla on paljon ruotsalaisen näköistä väkeä, joilla pitkät kaulat, hyvät hampaat ja mantelin muotoiset silmät.
Vastapuolella Suomea on maatuskan näköistä väkeä joilla ei leukoja, huonot hampaat ja siansilmät.
Olen karjalaissuvun lapsi, joka on kasvanut Länsi-Suomessa. Sukunimen on lyhyttä, mutta suoranenäistä ja siropiirteistä, hiukset usein tummanruskeat. Naapuruston ihmiset ovat kyllä vaaleita ja pitkiä usein, mutta muuten rakenteeltaan kuin pystyynnostettuja sianruhoja, tihrusilmät sekä kolhot, raskaat piirteet, punertava naama ja bataattia muistuttava nenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä?
No satakuntalaiset ovat yleensä vakavaa ja muodollista porukkaa, savolaiset taas hyväntuulisia ja mutkattomia.
Tiedän tämän, koska omassa suvussani löytyy molempia, kuten myös karjalaisia, jotka ovat savolaisten sukulaiskansaa.
No ei olla savolaisten sukulaiskansaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon sekoitus näitä molempia. :D
Minulla sukujuuret molempien puolelta Karjalasta, mutta pitkää väkeä olemme. Monet myös vaaleita. Liekö tuo pituus kuitenkin enemmän sidoksissa ravitsemukseen, kuin itäiseen genotyyppiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin näin. Äidin suku on karjalasta ja ovt kaikki sellaisia "euroopan kiinalaisia" pottunokkia, pyörylöitä ja lyhyitä.
Isän suku pohjanmaalta on kapeakasvoista, sironenäistä ja pitkää.
Olen itse puolet kumpaakin, kiinalaiset kasvot sirolla nenällä ja lyhyt mutta siro. 😄
Jaahas ja tässä kuuluisia pottuneniä ja lyhyitä kiinalaisia:
Eija "evakonlapsi"Vilpas, Erkki "evakkoreki" Liikanen, Riitta "Imatranimpi" Uosukainen jatkakaa listaa
Aira Samulin
Kaikilla sama satulanaama!
Yli 100-vuotta sitten perheet perustettiin oman kylän jäsenen kanssa, eli on ollut samaa sukujuurta, jos ei serkkuja, niin ylemmän sukupolvessa sukulaisia, siksi kyläläiset näyttivät kaikki samalta. Nykyisin geenien sekoittuminen on laajempaa. Vanhoissa 1900 luvun alun valokuvissa näkee parhaiten sukulaisten erinäköisyyden ja sukujen sekoittumisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin näin. Äidin suku on karjalasta ja ovt kaikki sellaisia "euroopan kiinalaisia" pottunokkia, pyörylöitä ja lyhyitä.
Olen itse puolet kumpaakin, kiinalaiset kasvot sirolla nenällä ja lyhyt mutta siro. 😄
Eija "evakonlapsi"Vilpas, Erkki "evakkoreki" Liikanen, Riitta "Imatranimpi" Uosukainen jatkakaa listaa
Eivätkös Nightwishin Tuomas ja Tarja ole karjalaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkös Nightwishin Tuomas ja Tarja ole karjalaisia?
Ainakin kotoisin sieltä. Mikähän on luonnollinen hiusten väri?
Osaatteko suositella jotain hyvää geenitestiä?