Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko vähän reilu 5000e bruttona hyvä palkka?

Vierailija
01.09.2017 |

Jotenkin nuorena aina ajattelin, että sitten kun tienaan 5000e/kk, niin huoleni ovat poissa.

Päinvastoin. Nyt kun viimein pääsin "hyvään" palkkaan kiinni, ei säästöön jää mitään. Lapsiin menee niin hirmuisesti rahaa, että on vaikea saada rahat riittämään.

Eronnut kun olen, niin ei ole miehen tuloja eikä elarit paljon tässä pelasta. Kaikki menee mitä tulee.

Miten muut pärjäilevät samalla tulotasolla??? Mistä nipistää? Kämppä on jo halpa, 1100e/kk 4h+k.

Kommentit (128)

Vierailija
21/128 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla palkalla saisit varmasti asuntolainan, jolla voisit hankkia itsellesi oman asunnon jonka kulut enintään 700€/kk.

Vierailija
22/128 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla palkalla saisit varmasti asuntolainan, jolla voisit hankkia itsellesi oman asunnon jonka kulut enintään 700€/kk.

Paitsi, että asunnot maksavat täällä sen 400 tuhatta euroa, jolloin kuukausilyhennykseni lähentelisi 2000euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/128 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ei kyllä 700 eurolla kuussa paljon perheasunnon asuntolainaa lyhennellä...

Vierailija
24/128 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka on hyvä, mutta perheelliselle yksinhuoltajalle ei riittävä, jos elintaso on korkea ja vaativa ( harrastukset, atkustaminen, vaaa-ajanvietto) Asumiskustannukset ovat isot sinulla. Valitettavasti sinun pitää laskea elintasoasi tulojasi vastaavaksi ennen kuin olet veloissa. Jos lapset jo teini-ikäisiä pohtikaa yhdessä mistä säästää.

Elintasomme ei mielestäni ole korkea ja mistä ihmeestä löytäisin halvemman kämpän Helsingistä, kun tämäkin on jo kaupungin vuokrakämppä???

Teemme ainoastaan yhden ulkomaanmatkan vuodessa ja lasten harrastukset ovat mielestäni edullisimmasta päästä (jalkapallo ja tanssi)

Ruokaan menee kyllä rahaa, mutta emme toisaalta halua millekään einesmoska-linjalle lähteä.

Miten ihmeessä ihmiset saavat rahat riittämään???

ap

Jalkapallo on kaikista kallein harrastus.

Vierailija
25/128 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka on hyvä, mutta perheelliselle yksinhuoltajalle ei riittävä, jos elintaso on korkea ja vaativa ( harrastukset, atkustaminen, vaaa-ajanvietto) Asumiskustannukset ovat isot sinulla. Valitettavasti sinun pitää laskea elintasoasi tulojasi vastaavaksi ennen kuin olet veloissa. Jos lapset jo teini-ikäisiä pohtikaa yhdessä mistä säästää.

Elintasomme ei mielestäni ole korkea ja mistä ihmeestä löytäisin halvemman kämpän Helsingistä, kun tämäkin on jo kaupungin vuokrakämppä???

Teemme ainoastaan yhden ulkomaanmatkan vuodessa ja lasten harrastukset ovat mielestäni edullisimmasta päästä (jalkapallo ja tanssi)

Ruokaan menee kyllä rahaa, mutta emme toisaalta halua millekään einesmoska-linjalle lähteä.

ap

Mistä lähtien einekset on ollut halvempia kuin itsetehty kotiruoka...?

Hampurilainen tai pitsa 50 senttiä.

Vierailija
26/128 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Valmisruokien kilohinnat ovat naurettavia verrattuna raaka-aineiden hintoihin.

Todellakin ovat halvempia!

Joo. Eineksiä syömällä hyvä että riittää kymppi päivässä eväisiin töihin. Itse tekemällä sillä syö helposti kaksi päivää.

Vierailija
27/128 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humble brag alert!!!!

Vierailija
28/128 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdotonta kommentoida tarkemmin kyn et kerro mihin rahasi menevät.

Pidä ensin pari kk kirjaa kuluistasi ja etsi siyä kautta ylimääräisiä rahareikiä yai muita säästökohteita.

Vierailija
29/128 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aloittajan kanssa siinä mielessä sama tilanne, että olen eronnut, lapsia on kaksi vuoroviikoin ja mullakin samanlaisista bruttotuloista jää se kolme tonnia käteen kuussa. No, elareita en saa, koska meillä on vuoroviikot, ja lapsilisistäkin vain puolet, joten tuloni ovat jonkun verran pienemmät. Emme edes asu pk-seudulla, joten eläminen on jonkun verran halvempaa. Mulla on asuntolainaa, mutta olen mitoittanut lainanlyhennykset siten, että elämiseenkin jää rahaa, eikä tarvitse koko ajan kituuttaa. Silti monena kuukautena ihan kaikki menee, mikä tulee, ja ihan pakollisiin kustannuksiin. Jotkut kuukaudet on parempia, ei ole isoja laskuja, ja saan jopa säästettyä jotain. Ei tässä kuitenkaan todellakaan rikastumaan pääse, vaikka kyllä mäkin ajattelin nuorempana, että 5000 kuussa bruttona olisi jotenkin hyvä palkka. Ja kuten joku totesi, onhan se, mutta usein menojakin alkaa tuossa kohtaa olla enemmän. Eroaminen on myös tosi kallista, sen taloudelliset vaikutukset kestää pitkään, jos ei koko loppuelämän.

Mä en valita, olen monella tavalla itse osani valinnut. Mutta ymmärrän hyvin aloittajan ajatukset.

Kiitos tästä. Oletko tehnyt/yrittänyt tehdä jotain selkeitä muutoksia kulutuksessa tms? Paljonko teillä menee ruokaan rahaa kuussa?

ap

Mä olen lähinnä tinkinyt itsestäni. En käy enää kosmetologilla (aiemmin kävin ihonpuhdistuksissa ja kasvohoidoissa säännöllisesti, n. kerran kahdessa kuussa) hyvin harvoin kampaajallakaan. Ihonhoitotuotteeni ovat S-marketista ja Lidlistä, kun aiemmin käytin merkkituotteita. Myös omat harrastukseni ovat halpoja (salikortista en ole tinkinyt, mutta vaihdoin halvempaan paikkaan). Kaikki lehtitilaukset olen peruuttanut, maksukanaviakaan ei ole, vakuutukset ja sähkön olen kilpailuttanut tasaisin väliajoin.

Olen siinä kanssasi samanlainen, että ruoan laadusta en tingi. Ostan kotimaista ja mielellään luomua, joskaan aina en raaski. Suosin kyllä kausituotteita. Mulla kauppalaskuissa on myös noita talous- ja ihonhoitotuotteita, mutta ruokakauppaan menee (tässä kun mietin ja arvioin) keskimäärin 120-150 euroa viikossa (tarkkaa kirjanpitoa en kyllä ole pitänyt). Jotain pikkujuttuja olen yrittänyt muuttaa tässäkin, esim. vessapaperin ostan 40 paketin tarjouspakkauksina säästökaupasta.... Tarkka kirjanpito varmaan kannattaisi, niin näkisi, mikä on turhaa.

Vierailija
30/128 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Hampurilainen tai pitsa 50 senttiä.

Kalliiksi tulee kalorit tuollakin tavalla, ellei syö pelkkiä 50 sentin hampurilaisia ja pizzaa. Kympillä päivässä syö jo miespuolinen kehorakentaja helposti kunnon ruokaa.

Vierailija
31/128 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleehan tuohon lapsilisät päälle + ne elatusmaksut.

No joo, mutta niillä ei paljon juhlita. Kuluja on niin älyttömästi ihan perus elämisestä, että en tiedä mitä tekisin. Asuminen, ruoka, sähkö, autoilu, jne. kaikki on niin kallista, että en tajua mistä nipistää enää. Saan juuri ja juuri säästettyä muutaman tonnin vuotuista matkaamme varten.

Oletko jotenkin vajaa tai onko sulla elämänhallintavaikeuksia??  Pitääkö aikuiselle ihmisille oikeasti ruveta neuvomaan, että kirjaa menot ja tulot Exceliin ja tee tarvittavat havainnot/säästötoimenpiteet. Se on pelkkää laiskuutta jos ei tuommoisilla rahoilla eletä. Mutta toki teit aloituksen vaan leijuaksesi palstalla mahtavan liksasi takia.

Vierailija
32/128 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tietysti selvä ero siinä, tienaako tuon summan perheessä yksi vai kaksi vanhempaa. Jos vain yksi, ja halutaan korkeahkoa elintasoa ja lapsia on useampi, niin eihän se meinaa riittää.

Ei meillä mielestäni ole edes "korkeahko" elintaso!

ap

Ei ehkä mielestäsi, tai ei ainakaan niin korkea kuin haluaisit sen olevan. Eikä kovin korkeaa elintasoa lapsiperheeseen yhden hengen 5000 euron bruttotuloilla saakaan.

Itse tiedät parhaiten mihin rahasi menevät. Kirjaa kaikki ylös muutaman kuukauden ajalta ja ala miettimään mistä voit tinkiä.

Vierailija
33/128 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on amk-tutkinto, olen ollut vakituisessa työsuhteessa kymmenisen vuotta, ja voin todeta urani huipulla tienaavani tällä hetkellä n. 2500€/kk. Bruttona. En ole eronnut, mutta yhdessäkään miehen kanssa emme yllä 5000€ bruttopalkkaan...

Kaksi alle kouluikäistä lasta eivät onneksi vielä ihmeitä vaadi aktiviteeteikseen, mutta kauhulla odotan, kun lapseni alkavat vaatia ja tarvita aina vain kalleempia hyödykkeitä.

Vierailija
34/128 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstan keskipalkka on 8 000 e/kk nettona.

Mutta sairaanhoitajalla joka tekee 24/7 työtä ilman vapaa-aikaa ja lomia, ja jolla on suurempi vastuu kuin lasten elinsiirtoihin erikoistuneella kirurgilla, on bruttopalkka lisien kanssa vain 1200€.

Vierailija
35/128 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh kirjoitti:

Minulla on amk-tutkinto, olen ollut vakituisessa työsuhteessa kymmenisen vuotta, ja voin todeta urani huipulla tienaavani tällä hetkellä n. 2500€/kk. Bruttona. En ole eronnut, mutta yhdessäkään miehen kanssa emme yllä 5000€ bruttopalkkaan...

Kaksi alle kouluikäistä lasta eivät onneksi vielä ihmeitä vaadi aktiviteeteikseen, mutta kauhulla odotan, kun lapseni alkavat vaatia ja tarvita aina vain kalleempia hyödykkeitä.

Joo, mutta kaksi keskituloista (tai jopa pienituloista) saa tietysti helposti nettona yhtä paljon tai enemmän kuin yksi henkilö 5000e:n tuloilla, johtuen verotuksen progressiosta.

Vierailija
36/128 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.findikaattori.fi/fi/13

Viisi tonnia on millä tahansa mittarilla hyvä palkka Suomessa, tarkoittaa nettona yli kolme tonnia kuussa, mikä ei suurella osalla suomalaisia ole edes bruttopalkka... Plus lapsilisät.

Kuka on sanonut, että kerran vuodessa pitää tehdä muutaman tonnin ulkomaanmatka?

Mittaa menosi ja tee sen pohjalta muutoksia menoihisi.

Vierailija
37/128 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen pariskunna jonka yhteiset tulot ovat käsittääkseni reilusti yli 10000e/kk, heillä on 3 lasta ja kalliit harrastukset (jääkiekko ym.) lapsilla. Olen ymmärtänyt että heille menee kaikki mitä tulee.

Vierailija
38/128 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh kirjoitti:

Joo, mutta kaksi keskituloista (tai jopa pienituloista) saa tietysti helposti nettona yhtä paljon tai enemmän kuin yksi henkilö 5000e:n tuloilla, johtuen verotuksen progressiosta.

Saa huomattavasti enemmän. Veikkaisin 3400-3600, riippuen vähennyksistä.

Vierailija
39/128 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aloittajan kanssa siinä mielessä sama tilanne, että olen eronnut, lapsia on kaksi vuoroviikoin ja mullakin samanlaisista bruttotuloista jää se kolme tonnia käteen kuussa. No, elareita en saa, koska meillä on vuoroviikot, ja lapsilisistäkin vain puolet, joten tuloni ovat jonkun verran pienemmät. Emme edes asu pk-seudulla, joten eläminen on jonkun verran halvempaa. Mulla on asuntolainaa, mutta olen mitoittanut lainanlyhennykset siten, että elämiseenkin jää rahaa, eikä tarvitse koko ajan kituuttaa. Silti monena kuukautena ihan kaikki menee, mikä tulee, ja ihan pakollisiin kustannuksiin. Jotkut kuukaudet on parempia, ei ole isoja laskuja, ja saan jopa säästettyä jotain. Ei tässä kuitenkaan todellakaan rikastumaan pääse, vaikka kyllä mäkin ajattelin nuorempana, että 5000 kuussa bruttona olisi jotenkin hyvä palkka. Ja kuten joku totesi, onhan se, mutta usein menojakin alkaa tuossa kohtaa olla enemmän. Eroaminen on myös tosi kallista, sen taloudelliset vaikutukset kestää pitkään, jos ei koko loppuelämän.

Mä en valita, olen monella tavalla itse osani valinnut. Mutta ymmärrän hyvin aloittajan ajatukset.

Kiitos tästä. Oletko tehnyt/yrittänyt tehdä jotain selkeitä muutoksia kulutuksessa tms? Paljonko teillä menee ruokaan rahaa kuussa?

ap

Mä olen lähinnä tinkinyt itsestäni. En käy enää kosmetologilla (aiemmin kävin ihonpuhdistuksissa ja kasvohoidoissa säännöllisesti, n. kerran kahdessa kuussa) hyvin harvoin kampaajallakaan. Ihonhoitotuotteeni ovat S-marketista ja Lidlistä, kun aiemmin käytin merkkituotteita. Myös omat harrastukseni ovat halpoja (salikortista en ole tinkinyt, mutta vaihdoin halvempaan paikkaan). Kaikki lehtitilaukset olen peruuttanut, maksukanaviakaan ei ole, vakuutukset ja sähkön olen kilpailuttanut tasaisin väliajoin.

Olen siinä kanssasi samanlainen, että ruoan laadusta en tingi. Ostan kotimaista ja mielellään luomua, joskaan aina en raaski. Suosin kyllä kausituotteita. Mulla kauppalaskuissa on myös noita talous- ja ihonhoitotuotteita, mutta ruokakauppaan menee (tässä kun mietin ja arvioin) keskimäärin 120-150 euroa viikossa (tarkkaa kirjanpitoa en kyllä ole pitänyt). Jotain pikkujuttuja olen yrittänyt muuttaa tässäkin, esim. vessapaperin ostan 40 paketin tarjouspakkauksina säästökaupasta.... Tarkka kirjanpito varmaan kannattaisi, niin näkisi, mikä on turhaa.

Mulla menee jonkun verran kosmetologilla käynteihin, mutta koska työni on osittain ulkonäkökeskeistä, käyn mielummin ekspertillä, kuin alan itse sotkemaan. Kampaajaankin menee se 200e kuussa noin. Näistä en oikein usko pystyväni tinkimään.

Maksukanavia tai lehtiä emme myöskään tilaa, mutta ruokaan menee varmaan 1000e kuussa (?). Metsästän kyllä tarjouksia jne.

Ei todellakaan ole helppoa!

Ap

Vierailija
40/128 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen eronnut, yksi teini, ja tulot brutto 4100. Asuntolaina on 860, siihen omakotitalon lämmitys ym päälle. Asun pikkukunnassa, joten ei ole asumisoikeusasuntoja, ja rivarit maksaa yhä paljon kuin omakotitalo.

Minäkin luulin joskus, että tämä olisi hyvä palkka. Olihan se, kymmenen vuotta sitten kun sain tämän työn. Ja olisihan se, jos olisi puoliso joka tienaa saman verran. Yksinhuoltajalle ei ihan niin. Exä ei ole varakkaampi kuin minä, joten elarit ei suuret.

Lapsilisää saamme onneksi vielä muutaman vuoden, sitten on vielä kireämpi talous.

Itse en harrasta mitään enkä osta mitään, lapsi on yhdessä kunnan julkisessa harrastuksessa. Lopetti onneksi soittotunnit eron jälkeen, en tiedä millä ne olisikaan maksettu. Ja onneksi hän on poika, niin ei sure ettei ole varaa merkkivaatteisiin.

Sinnittelen, että saan hänet vietyä kerran vuodessa Ryanairilla pitkälle kaupunkiviikonlopulle, johon kuuluu kaksi yötä halpahotellissa, ja metrolipulla ilmaisiin museoihin.

Puhelimet meillä on ja tietokoneet, koska silloin pääsemme netissä käsiksi peleihin, sarjoihin ja uutisiin. Lehtiä ei tietenkään ole varaa tilata.

Eroaminen vain on todella kallis paukku, ja vaikuttaa varmaan lopun iän. En silti tietenkään kadu, nyt lapseni koti on ainakin tylsän turvallinen ja luotettava.

Sitten kun elatusmaksut loppuvat, mutta teini asuu vielä kotona, en tiedä mitä teen. Melkein aikuisen miehen kanssa asuminen kaksiossa niin että nukun sohvassa olohuoneessa, tuskin onnistuu.