Ensitreffit alttarilla Suomi 2017
Kommentit (9874)
Ellinooralla on ollut keikka Hernesaaressa 1.6.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kumpikaan, Mari tai Petri, ei vaikuta helpolta puolisolta. Lienee ilmiselvää, mikä Petrin käytöksessä on pielessä: hän on niin joustamaton omien tapojensa suhteen, eikä pysty edes "erikoistilanteessa" hellittämään. Edes noin alkuvaiheessa luulisi olevan jonkinlaista vieraskoreutta ja miellyttämisenhalua, ettei olisi noin ehdoton. Antaa sellaisen kuvan, että ei tosissaan yritä.
Toisaalta Petrille plussaksi ja Marille miinukseksi sanoisin sen, että erilaisuudesta huolimatta Petri selvästi hyväksyy Marin sellaisena kuin tämä on, paremmin kuin Mari hyväksyy Petrin omana itsenään. Mari pyrkii ohjailemaan ja muuttamaan jatkuvasti Petriä ja tämän käytöstä. Petri taas antaa Marin olla oma itsensä, kunhan vaan saa itse olla oma itsensä. Petri käyttäytyy epäkypsästi ollessaan joustamaton, eikä hän selvästi ole parisuhdeainesta, kun haluaa olla noin itsenäinen. Mari taas on mielestäni epäkypsä siinä, että vaikka näennäisesti lausuu ääneen, että "me vaan ollaan liian erilaisia ihmisiä", niin hänen käytöksensä antaa ymmärtää, että Petri on vääränlainen, ja Petrin pitää muuttua ja sopeutua hänen elämäntapaansa.
No en minäkään haluaisi asua yhdessä jonkun muukalaisen kanssa, jonka kanssa meillä ei olisi yhteistä tarttumapintaa. Mari pärjää ihan hyvin yksinkin, miehen oli tarkoitus täydentää elämää, ei hankaloittaa sitä. Tämä on ihan yleinen ongelma tänä päivänä, että mies ei pysty tuomaan naisen elämään lisäarvoa tai edes säilyttämään saavutettua tasoa vaan laskee elämänlaatua. Miehet eivät ehkä koe ihan samoin, koska heidän odotuksensa ovat vaatimattomammat.
Sama pätee myös toisinpäin, mitä lisä-arvoa Mari toi Petrille, tuskin edes seksiä.
Niin, olisi nyt käynyt edes sisustamassa Petrin kämpän, kuten Pepe ehdotti.
Maalata kaikki seinät valkoiksi ja muutama syvällinen mietelause seinälle tyyliin: Live, Laugh, Love tai Home Sweet Home.
Tai sitten olohuoneen seinälle teline johon voi ripustaa pyörän ihailtavaksi.
Design-drinkkilasit ja pillejä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijoilta törkeä kokeilu viihteen nimissä naittaa Petri ja Mari keskenään. Koko formaatti on kyseenalainen ja vielä siihen päälle tälläinen kokeilu. Niin isoja eroja heillä ettei kukaan täysjärkinen olisi heitä yhteen edes harkinnut. Siinä on sitten onnea etsiville ihmisille lyöty märkä rätti naamaan ja eronnut -status on ainut, mitä käteen jää, mutta viihde menee kahden ihmisen edelle vai mitä tuotantotiimi?
Entä jos on käynyt niin, että joku asiantuntijoista on tykästynyt Petriin. Kun sillä on "paketti kasassa", se hymyilee ja puhuu ja sillä on terveet elämäntavat ja hyvä työ ja hyvä koti ja terveet harrastukset jne. Että ehkä joku on ajatellut, että tässäpä hyvä aviomieskandidaatti. Ja sitten ovat miettineet, että kuka naishakijoista hänelle sopisi. Ei siellä ole varmasti ollut hakijana salikissaa, joka myös elää keholleen, vaan on pitänyt valita joku vaikka luonteen/persoonan perusteella sopiva.
Siinä varmaan olet oikeassa, että miehiä sarjaan hakee vähemmän, kokevat varmaan tämän julkisuuden hankalaksi kun naisia hakee paljonkin varmaan sellaisella "unelmien poikamies"-asenteella (hauskuutta, julkisuutta). Suomi on pieni maa ja formaattiin ei kuitenkaan hae hirveän paljon ja suurin osa hakijoista on varmaan formaattiin sopimattomia (julkisuustyrkkyjä, liian paljon omia persoonaongelmia, vähän suht tasapainoisia jotka kestävät ohjelman henkisen höykkyytyksen). Muttei Petri varmaan oli ollut asiantuntijoiden lellikki, vaan helppo tajuta miksi Mari ja Petri on laitettu yhteen: molemmat persoonaltaan hillittyjä, työorientoituneita, kaupunkilaisia, varmaan monia yhteisiä arvoja (suht terveelliset elämäntavat, yksityisyys ohi perhekeskeisyyden...), kumpikin ilmoittanut liikunnan tärkeäksi. Ja molemmat ovat haastatteluissa liioitelleet omaa joustavuuttaan ja rohkeuttaan heittäytyä uuteen?
Minäkin voisin ilmoittaa liikunnan itselleni tärkeäksi asiaksi. Käyn joka päivä lenkillä, ja se on minulle välttämätön henkireikä, ja rakastan ulkoilua satoi tai paistoi. Silti minulla on melko huono kunto, olen vähän laihaläski koska en käy salilla ja olen toimistotyössä, en elä yhtään keholleni vaan liikunta on vain rentoutumiskeino minulle. Himourheilijaksi en sanoisi koskaan itseäni. Termit saattaa tarkoittaa eri ihmisille niin eri asioita..
Naulan kantaan. Esim. monilla - kuten nyt sinullakin - näyttää olevan käsitys, että ihminen, joka ei käy salilla, on automaattisesti laihaläski.
Vierailija kirjoitti:
Mua harmittaa, kun Petriä täällä niin haukutaan. Ei se mitenkään hirveä ole. Ihan kelpo kaveri, jonka pitäs puhua vähän reteemmin ja suoraselkäisemmin, ottaa tilanne haltuun. Esim. pyörä keissi: hän ois voinut jo puhelimessa ilmoittaa suoraan, että nyt on ongelma, että hän ei halua jättää pyörää pihalle, koska se on liian kallis, liian rakas, ei saa kastua, mitä ikinä. ...Ruuan suhteenkin olisi voinut olla silleen, että hänellä on tietty ruokavalio ja ei aio syödä ulkona, piste. Big deal. Asiat voi esittää jämptisti, mutta ystävällisesti. Se on sitten toisen ongelma jos alkaa siitä raivota.
Mari voi ilmoittaa Petrille ihan yhtä jämptisti, mutta ystävällisesti että pyörä EI tule eteiseen. Ei siinä tarvi ryhtyä raivoamaan.
Tuli mieleen parien erilaista harrastuksista se miten meillä toimitaan. Eli mieheni on kuin Petri, hänelle on todella tärkeää käydä salilla, ja minä en todellakaan käy.
Olemme ratkaisseet asian siten, että menemme yhdessä (pyörillä) kuntokeskukseen. Hän menee punttisalin puolelle ja minä joogaan tai pilatekseen. Kummallekin tämä sopiii erinomaisesti. Ja jos toisen treeni venyy vähän, niin toinen odottelee tai vaikkapa saunoo vähän pidempään. Eli harrastamme yhdessä, mutta teemme eri asioita.
Toinen esimerkki olisi se, että mieheni käy katsomassa jääkiekko-otteluita. Minä en todellakaan suostu menemään mukaan. Minä haluan käydä konserteissa. Mieheni ei pakottamallakaan suostu mukaan. Olemme taas ratkaisseet asian siten, että hän menee jääkiekko-otteluun ja minä niinä iltoina konserttiin. Näinä iltoina kumpikin tapaa omia ystäviään.
Olemme käyneet suhteen alkuaikoina kumpikin toista kiinnostavissa tapahtumissa eli minä jääkiekko-ottelussa ja hän konsertissa. Tulimme kuitenkin siihen tulokseen, että emme halua pakottaa toista sellaiseen mistä ei pidä, mutta emme myöskään halua luopua omista harrastuksista.
Olemme kiinnostuneita toistemme harrastuksista. Mieheni kertoo minulle jääkiekko-ottelun tärkeimmät tapahtumat ja minä kuuntelen kiinnostuneena, koska haluan kunnioittaa hänen innostustaan asiasta. Samoin hän kyselee minulta konsertista. Minä olen oppinut paljon jääkiekosta ja mieheni paljon musiikista ja säveltäjistä ym.
Kerroin nämä esimerkit sen takia, että me olemme katsoneet, että parisuhteessa voidaan myös tehdä eri asioita ilman toista ja erilaiset kiinnostuksen kohteet tai harrastukset vain rikastuttavat suhdetta.
Minulla on vahva tunne siitä (ohjelmassa näytetyn perusteella), että Mari ja Petri sopisivat toisilleen todella hyvin. He ovat ehkä lähteneet liikaa etsimään niitä eroavaisuuksia, eivätkä mieti, miten asiat voitaisiin sovittaa siten, että kumpikaan ei joutuisi luopumaan liikaa, mutta toisen läsnäolo vaan rikastettaisi omaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijoilta törkeä kokeilu viihteen nimissä naittaa Petri ja Mari keskenään. Koko formaatti on kyseenalainen ja vielä siihen päälle tälläinen kokeilu. Niin isoja eroja heillä ettei kukaan täysjärkinen olisi heitä yhteen edes harkinnut. Siinä on sitten onnea etsiville ihmisille lyöty märkä rätti naamaan ja eronnut -status on ainut, mitä käteen jää, mutta viihde menee kahden ihmisen edelle vai mitä tuotantotiimi?
Entä jos on käynyt niin, että joku asiantuntijoista on tykästynyt Petriin. Kun sillä on "paketti kasassa", se hymyilee ja puhuu ja sillä on terveet elämäntavat ja hyvä työ ja hyvä koti ja terveet harrastukset jne. Että ehkä joku on ajatellut, että tässäpä hyvä aviomieskandidaatti. Ja sitten ovat miettineet, että kuka naishakijoista hänelle sopisi. Ei siellä ole varmasti ollut hakijana salikissaa, joka myös elää keholleen, vaan on pitänyt valita joku vaikka luonteen/persoonan perusteella sopiva.
Siinä varmaan olet oikeassa, että miehiä sarjaan hakee vähemmän, kokevat varmaan tämän julkisuuden hankalaksi kun naisia hakee paljonkin varmaan sellaisella "unelmien poikamies"-asenteella (hauskuutta, julkisuutta). Suomi on pieni maa ja formaattiin ei kuitenkaan hae hirveän paljon ja suurin osa hakijoista on varmaan formaattiin sopimattomia (julkisuustyrkkyjä, liian paljon omia persoonaongelmia, vähän suht tasapainoisia jotka kestävät ohjelman henkisen höykkyytyksen). Muttei Petri varmaan oli ollut asiantuntijoiden lellikki, vaan helppo tajuta miksi Mari ja Petri on laitettu yhteen: molemmat persoonaltaan hillittyjä, työorientoituneita, kaupunkilaisia, varmaan monia yhteisiä arvoja (suht terveelliset elämäntavat, yksityisyys ohi perhekeskeisyyden...), kumpikin ilmoittanut liikunnan tärkeäksi. Ja molemmat ovat haastatteluissa liioitelleet omaa joustavuuttaan ja rohkeuttaan heittäytyä uuteen?
Minäkin voisin ilmoittaa liikunnan itselleni tärkeäksi asiaksi. Käyn joka päivä lenkillä, ja se on minulle välttämätön henkireikä, ja rakastan ulkoilua satoi tai paistoi. Silti minulla on melko huono kunto, olen vähän laihaläski koska en käy salilla ja olen toimistotyössä, en elä yhtään keholleni vaan liikunta on vain rentoutumiskeino minulle. Himourheilijaksi en sanoisi koskaan itseäni. Termit saattaa tarkoittaa eri ihmisille niin eri asioita..
Naulan kantaan. Esim. monilla - kuten nyt sinullakin - näyttää olevan käsitys, että ihminen, joka ei käy salilla, on automaattisesti laihaläski.
Näin erilailla me asioita luemme. Itse ymmärsin että kommentoija ei yleistäen sanonut että kaikki jotka eivät käy salilla ovat laihaläskejä vaan tarkoitti ainoastaan itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin erilailla me asioita luemme. Itse ymmärsin että kommentoija ei yleistäen sanonut että kaikki jotka eivät käy salilla ovat laihaläskejä vaan tarkoitti ainoastaan itseään.
Oikein luit, ihan vain itseäni tarkoitin. Ja ihan minä-muodossa sen kirjoitinkin, että olen laihaläski koska en käy salilla. En ottanut kantaa laihaläskeyteen ylipäätään enkä kommentoinut ihmisiä yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kumpikaan, Mari tai Petri, ei vaikuta helpolta puolisolta. Lienee ilmiselvää, mikä Petrin käytöksessä on pielessä: hän on niin joustamaton omien tapojensa suhteen, eikä pysty edes "erikoistilanteessa" hellittämään. Edes noin alkuvaiheessa luulisi olevan jonkinlaista vieraskoreutta ja miellyttämisenhalua, ettei olisi noin ehdoton. Antaa sellaisen kuvan, että ei tosissaan yritä.
Toisaalta Petrille plussaksi ja Marille miinukseksi sanoisin sen, että erilaisuudesta huolimatta Petri selvästi hyväksyy Marin sellaisena kuin tämä on, paremmin kuin Mari hyväksyy Petrin omana itsenään. Mari pyrkii ohjailemaan ja muuttamaan jatkuvasti Petriä ja tämän käytöstä. Petri taas antaa Marin olla oma itsensä, kunhan vaan saa itse olla oma itsensä. Petri käyttäytyy epäkypsästi ollessaan joustamaton, eikä hän selvästi ole parisuhdeainesta, kun haluaa olla noin itsenäinen. Mari taas on mielestäni epäkypsä siinä, että vaikka näennäisesti lausuu ääneen, että "me vaan ollaan liian erilaisia ihmisiä", niin hänen käytöksensä antaa ymmärtää, että Petri on vääränlainen, ja Petrin pitää muuttua ja sopeutua hänen elämäntapaansa.
No en minäkään haluaisi asua yhdessä jonkun muukalaisen kanssa, jonka kanssa meillä ei olisi yhteistä tarttumapintaa. Mari pärjää ihan hyvin yksinkin, miehen oli tarkoitus täydentää elämää, ei hankaloittaa sitä. Tämä on ihan yleinen ongelma tänä päivänä, että mies ei pysty tuomaan naisen elämään lisäarvoa tai edes säilyttämään saavutettua tasoa vaan laskee elämänlaatua. Miehet eivät ehkä koe ihan samoin, koska heidän odotuksensa ovat vaatimattomammat.
Sama pätee myös toisinpäin, mitä lisä-arvoa Mari toi Petrille, tuskin edes seksiä.
Niin, olisi nyt käynyt edes sisustamassa Petrin kämpän, kuten Pepe ehdotti.
Maalata kaikki seinät valkoiksi ja muutama syvällinen mietelause seinälle tyyliin: Live, Laugh, Love tai Home Sweet Home.
Tai sitten olohuoneen seinälle teline johon voi ripustaa pyörän ihailtavaksi.
Design-drinkkilasit ja pillejä kanssa.
Pyörästä voisi tehdä sängynpäädyn, se varmaan saisi Marin alapään kostumaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vahva tunne siitä (ohjelmassa näytetyn perusteella), että Mari ja Petri sopisivat toisilleen todella hyvin. He ovat ehkä lähteneet liikaa etsimään niitä eroavaisuuksia, eivätkä mieti, miten asiat voitaisiin sovittaa siten, että kumpikaan ei joutuisi luopumaan liikaa, mutta toisen läsnäolo vaan rikastettaisi omaa elämää.
Miten sovitetaan yhteen esim. erilaiset lisääntymistoiveet? Tai kenties erilaiset ajatukset vähemmistöistä?
Vierailija kirjoitti:
Tätä mieltä olen ollut alusta asti. Ihan turhaa on meidän porata Marin ja Petrin jäykkyyksiä ja huonouksia, kun kyse on ensisijaisesti siitä, että kaksi aivan erilaista ihmistä on pakkonaitettu toisilleen kiähkiäh-hengessä. Näin sitä sitten korostuu molemmista huonot puolet, joita ehkä juuri koskaan elämässä ei ole aiemmin edes esitellyt. Olisin valinnut vähintään yhtä hyvin menemällä baariin ja hakemalla Marille miehen ja sanonut, että kokeile tuosta.
Jos tämä ohjelma olisi jokin sosiaalisten taitojen reality tai työ-reality, niin tämän voisi ymmärtää. Kuka tulee parhaiten toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja kuka hoitaa parhaiten konfliktit. Mutta tämä ei ole.
Petrin olisi pitänyt päättää, että Marin luona asuessaan hän kulkee työmatkat vaikka julkisilla, koska pyörälle ei ole paikkaa Marin taloyhtiössä. Kun on vuoro asua Petrin luona, hän voi taas kulkea pyörällä. Jos haluaa jotain (vaimon, parisuhteen), on oltava valmis tinkimään jostain muusta. Ehditäänkö nyt lainkaan nähdä, millaisia kompromisseja Mari joutuu tekemään Petri-viikoilla?
Vierailija kirjoitti:
Petrin olisi pitänyt päättää, että Marin luona asuessaan hän kulkee työmatkat vaikka julkisilla, koska pyörälle ei ole paikkaa Marin taloyhtiössä. Kun on vuoro asua Petrin luona, hän voi taas kulkea pyörällä. Jos haluaa jotain (vaimon, parisuhteen), on oltava valmis tinkimään jostain muusta. Ehditäänkö nyt lainkaan nähdä, millaisia kompromisseja Mari joutuu tekemään Petri-viikoilla?
Ilmeisesti ei, koska Mari ei halua Petrin luo?
Mielenkiintoista nähdä, että millainen oli Aliisan ja Esan jälleennäkeminen ohjelmassa. Lupaavalta kuullostaa. =)
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja koska Mari menee myöhemmin nukkumaan ja Petri nukkuu levottomasti, olisi Mari voinut viikon ajan nukkua sohvalla. Kumpikaan ei halua tehdä kompromisseja, joten se siitä.
Luulen myös, että erilleenmuuton syynä on, että Mari ei ylipäätään halua nukkua samassa sängyssä Petrin kanssa.
Siis haluaako Mari lapsia ja Petri ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en voi käsittää sitä, että lähtee ohjelmaan eikä edes yritä. Viittaan tässä nyt siis Mariin ja Petriin. Kuinka vaikeaa on viiden viikon ajan tulla toista vastaan. Ei voi olla sellaista ihmistä jolle esim. pyörän säilyttäminen eteisessä 5 viikkoa olisikynnyskysymys tai se kun lähtee ekaa kertaa konserttiin ettei ymmärrä että ulkona syöminen on osa tunnelmaa eikä mikään vatsan ravitsemusjuttu. Kyllä mun mielestä jos tommoseen juttuun lähtee niin pitää olla valmis heittäytymään oikeasti. Mutta tajusihan sen jo siinä kun ne oli sopineet että vuoron perään asutaan toistensa luona ja ne vielä asuu lähekkäin että eihän siitä mitään tule.
Miksi vääntäisi väkisin 5 viikkoa, kun näkee heti, että eihän tästä tule lasta eikä paskaa? Että yksinkertaisesti ollaan liian erilaisia arvoilta, mieltymyksiltä, ajatuksilta ja ihan kaikilta osin? Mihin siinä silloin heittäydytään? Eihän nyt jotain läpikotaisin huonoa treffikumppaniakaan tavata uudestaan.
Nyt pitää muistaa se, että he eivät ole huonoja kumpikaan. Heillä on kummallakin omat tapansa, joista he eivät ole valmiita joustamaan. He eivät siedä kumpikaan erilaisuutta toisen suunnalta. Kumpikaan ei halua kokeilla toisen tyyliä ja yrittää ymmärtää sitä kautta toisen valintoja.
Jos he olisivat avoimia ja suvaitsevaisia ja tekisivät molemmat kompromisseja (esim. nukkumisrytmien erilaisuus). Itse olen tuoreille pareille suositellut terapeuttina kummankin tulemaan puoliväliin vastaan - esimerkki, toinen puolisoista haluaa valvoa 24 asti ja toinen haluaa nukkumaan klo 21 (kummallakin työ, jossa pitää olla klo 9). Oma ratkaisuesitys tälle parille oli, että kumpikin tulee puoliväliin vastaan ja nukkumaanmenoaika on 22.30. Tämä auttoi molemmille ja kumpikin selvisi voittajana, eikä tule sellaista tilannetta, että toinen olis joutunut joustamaan enemmän. Vastaavasti jotain muuta kuin terveydellisistä syistä noudatettavaa ruokavaliota käyttävä henkilö "ei halua" syödä muuta kuin tiettyjä tuotteita, sovimme parin kanssa, että hän syö vuoropäivin puolisonsa kanssa samaa ja taas vuoropäivin puolison kanssa hänen valitsemiaan ruokatuotteita. Samoin tässäkin, kumpikaan ei ole voittaja eikä häviäjä, vaan kumpikin tekee kompromissin ja tulee puoliväliin vastaan.
Tälläkin palstalla päiviteltyyn polkupyörän sijoittamiseen yöksi olisin neuvonut niin, että mikäli asunto-osakeyhtiössä on määritelty polkupyörille pihalla paikka, siihen se jätetään. Sisällä asunnossa polkupyörä ahtaassa eteisessä muodostaa lisäksi turvallisuusriskin hätätapauksissa. Jos parveke olisi ollut, sinne sen olisi voinut viedä, mutta ei missään tapauksessa ainakaan porraskäytävään eikä asunnon sisälle - syynä turvallisuus ja yleiset määräykset. Aina täytyy perustella, miksi. Ei ikinä pidä sanoa vain "Ei". Omalla vastaanotolla käyville korostan aina keskusteluissa asioiden perustelun eli yleensäkin hyvän argumentaation merkitystä tasapainoisessa suhteessa. Ja ilman muuta sitä, että asioista sovitaan.
Kirjoitin, että huono treffikumppani. Se on eri asia kuin huono ihminen.
Ruokavaliokommenteille vähän tirskahdin, mutta viimeistään tuossa perusteluosuudessa aloin epäillä, että terapeutti taitaa olla oman elämänsä terapeutti. Minä vaadin aina perusteluja kaikelle, mutta en todellakaan usko, että se on terapeuttien suosima linjaus. Olisikin!
Maria ei vaan taida kiinnostaa Petrin ulkoinen habitus, jokin siinä jopa ärsyttää häntä, ja kohtelee sen vuoksi Petriä veemäisesti. Samalla häntä kiukuttaa se, että onko hän oikeasti muka Petrin tasoinen nainen, siis omasta näkökulmastaan alemman tason nainen, eikö asiantuntijat oikeasti löytäneet parempaa miestä hänelle. Jos fyysinen vetovoima olisi kondiksessa, niin kyllä alkuhuumassa inhottavimmatkin käytösongelmat pysyisi piilossa sen pari kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sovitetaan yhteen esim. erilaiset lisääntymistoiveet? Tai kenties erilaiset ajatukset vähemmistöistä?
Edellinen kommentoija kirjoitti: "että kumpikaan ei joutuisi luopumaan liikaa". Kumpikin joutuu varmasti joustamaan joissakin asioissa.
Esilaiset ajatuksen vähemmistöistä ei ole ongelma parisuhteessa, jos siitä ei tehdä ongelmaa. Kokemusta on.
Oliko tämä sitä sarkasmia?