Paino nousee - enkä tajua miksi. Help!**
Tuossa otsikossa asia. Siis helv.. oikeesti, paino senkun nousee, eikä vaatteet mahdu päälle! Enkä ymmärrä miksi, mitään muutosta ei ole tapahtunut syömisessä ja liikunnassa :O muuta kuin olen vanhempi kuin aiemmin. Ikä 42v. Olen todella ahdistunut tästä asiasta, olen aina ollut normaalipainoinen (bmi n. 20-21). Kuntosalilla käyn säännöllisesti n. 3-4 krt vko, käyn juoksemassa portaissa kerran vkossa ja teen noin 4-5km kävelylenkkejä joka ilta. Eilen söin:
-Kaurapuuro mustikoilla, mehukeitolla ja raejuustolla (tämä joka aamu) ja kahvia maidolla pari kuppia
-lounaaksi oli kasvissosekeitto (yleensä suon puolikkaan proteiinipatukan lounaan päälle jälkkäriksi)
-välipala: soijajugge vadelmilla ja parapähkinöillä (3kpl)
-illallinen: lohipala (paistettu) ja vähän fetasalaattia
-illalla rahka mehukeitolla
Tuo on ihan normisetti. Roskaruokaa EN syö. Karkkia juu (lähinnä irtokarkkeja noin 2 krt vko ja ehkä jätski silloin tällöin) ja viiniä otan viikonloppuna 2 per ilta (muuta en juo).
Vettä juon n.2 litraa joka päivä,
En ymmärrä tätä.. ja EI en syö liian vähän.
Kokoajan turvonnut ja paisunut olo :(
Auttakaa toverit.
Toivoisin asiallista keskustelua.
Kommentit (67)
Onhan sun ruoissa 'paljon' epäkohtia. Kannattasi jättää alla olevat pois kokonaan.
2x viikossa irtokarkkia, hieman jäätelöä.
Viiniä 2 lasillista /viikonloppuisin per ilta, eli onko kyse perjantai-sunnuntai, vai joko pe-la/la-su? Onhan tuo aika paljon, jos jopa kahtena iltana juot 2 lasillista, yht 4...
Sitten mehukeittoa, proteiinipatukkaa ja soijajugurttia, jotka eivät ole tarpeellisia. Soija ei ole hyvä juttu keski-ikäisille, vaihdevuosia kolkuttavalle naiselle, eikä se ole hyväksi kilpirauhaselle.
"Soijassa on goitrogeenejä – isoflavoneja jotka aiheuttavat kilpirauhasen vajaatoimintaa. Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet muistuttavat kovasti vaihdevuosien aiheuttamia oireita, eikä niitä usein osata erottaa toisistaan. Näitä ovat esim. osteoporoosi, korkea kolesterooli, väsymys, lihominen, ummetus, kuiva iho ja hauraat hiukset sekä kuukautishäiriöt. Vajaatoiminnan vaara luonnollisesti kasvaa, jos vaihdevuosivaivoja aletaan hoitaa soijatuotteilla. Jo vuosia tiedemiehet ovat tienneet, että soijapohjainen äidinmaidonkorvike voi aiheuttaa vauvoilla kilpirauhasen ongelmia, kuten vajaatoimintaa ja struumaa. Japanilainen tutkimus (1991) osoitti, että aikuisilla struumaa ja kilpirauhasen vajaatoimintaa ilmaantui, kun he söivät kolmen kuukauden ajan päivittäin 30 g paahdettuja, suolattuja soijapapuja. Jo 45 mg isoflavoneja aiheutti naisissa, jotka eivät vielä olleet vaihdevuosissa, huomattavia biologisia muutoksia, näiden mukana sellaisten hormonien vähenemisen, joita kilpirauhanen tarvitsee toimiakseen kunnolla. Haitallista vaikutusta riitti vielä kolme kuukautta sen jälkeen, kun soijan nauttiminen oli lopetettu (American Journal of Clinical Nutrition, 1994). Myöhemmin on osoitettu, että soijan isoflavonit haittaavat kilpirauhasen hormonisynteesiä (Biochem Pharmacol, 1997). On siis todennäköistä, että melkoinen osa nykyään erittäin yleisesti esiintyvästä kilpirauhasen vajaatoiminnasta on soijatuotteiden aiheuttamaa (USA:ssa kilpirauhasen vajaatoiminnan hoitoon määrätyt lääkkeeet ovat kaikkein suurin reseptilääkeryhmä). Etenkin kun tämä vaiva on lähes täysin naisten ongelma, ja aikuisista juuri naiset ovat soijan suurkuluttajia"
Itse en ole syönyt karkkia tai muuta makeaa nyt 3 viikkoon ja kaikenlainen turvotus ja iho-ongelmat ovat kadonneet. Huomaan jopa hieman kaventuneeni. Alkoholia käytän n. 3krt/vuosi, kerralla yksi annos. Syön max. 3krt/pv., aina olen syönyt, eikä ole koskaan ollut ongelmia tämän kanssa. Ei ole tullut mitään hillittömiä himoja makeaan tahi suolaiseen päivän aikana. (olen 43v., 166cm/58kg)
Turha ap:lle on mitään neuvoja antaa. Joka viestissään vain valittaa ja surkuttelee. Tuskin on motivaatiota mihinkään muutokseen, kunhan vinkuu.
Missä kohtaa olen vinkunut ja valittanut?!
Laitoin jo moneen kertaan että ainakin karkit, soijajogurtit ja mehukeitto saa luvan lähteä.
Että ihan olen tässä valmis tekemään töitä asian kanssa, kun vaan ensin tietäisin mitä tehdä, siksi
täältä neuvoa kyselin, jota sainkin muutamilta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa olen vinkunut ja valittanut?!
Laitoin jo moneen kertaan että ainakin karkit, soijajogurtit ja mehukeitto saa luvan lähteä.
Että ihan olen tässä valmis tekemään töitä asian kanssa, kun vaan ensin tietäisin mitä tehdä, siksi
täältä neuvoa kyselin, jota sainkin muutamilta.
ap
Joka viestissähän valitit kun paino on noussut, vaikka mitään muutosta ei ollut. Ilmeisesti odotit jotain ihmepilleriä tarjottavan, jolla paino ei nouse. Tuolla joku sulle antoi kaksi vaihtoehtoa. Ne ovat ainoat vaihtoehdot, valinta jää sulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressi, univaje, insuliiniresistenssi ym lihottaa vaikka ei söisi liikaa kaloreita.
Häh? Ei kai keho voi rasvaa tyhjästä luoda?
Kun kaikki ei ole kiinni kaloreista.
Moni muukin asia toki vaikuttaa kokonaisuuteen, mutta tyhjästä on paha nyhjästä. Jos kulutus on suurempaa kuin ruoasta saatu energiamäärä, niin mistä sitä energiaa muka riittää varastoitavaksi?
Miten pystyt tietämään kulutuksesi kalorimäärän?
Epäolennaista. Vastasin väitteeseen "Stressi, univaje, insuliiniresistenssi ym lihottaa vaikka ei söisi liikaa kaloreita". Ei muuten lihota. Joten jos henkilö lihoo, energiansaanti on liian suurta.
En jaksanut lukea koko ketjua mutta ehdottaisin että laitat kilpirauhasarvot tarkistukseen, mielellään myös ruoka-aineallergiat. Itselläni paljastui samanlaisten oireiden taustalta kilpirauhasen vajaatoiminta ja maitoallergia.
Ruokavaliosi kuulostaa hyvin normaalilta. Kukaan ei jaksa fitness-dieettiä pitkään ilman repsahduksia. Neljänkympin korvilla aineenvaihdunta hidastuu. Itse aloin tuntea hidastumista jo kolmenkympin jälkeen. Olen edelleen hoikka, mutta en enää teinitytön mitoissa. Arvostan enemmän elämänlaatua. Voin ottaa sen pullan kahvin kanssa :) N42