Paino nousee - enkä tajua miksi. Help!**
Tuossa otsikossa asia. Siis helv.. oikeesti, paino senkun nousee, eikä vaatteet mahdu päälle! Enkä ymmärrä miksi, mitään muutosta ei ole tapahtunut syömisessä ja liikunnassa :O muuta kuin olen vanhempi kuin aiemmin. Ikä 42v. Olen todella ahdistunut tästä asiasta, olen aina ollut normaalipainoinen (bmi n. 20-21). Kuntosalilla käyn säännöllisesti n. 3-4 krt vko, käyn juoksemassa portaissa kerran vkossa ja teen noin 4-5km kävelylenkkejä joka ilta. Eilen söin:
-Kaurapuuro mustikoilla, mehukeitolla ja raejuustolla (tämä joka aamu) ja kahvia maidolla pari kuppia
-lounaaksi oli kasvissosekeitto (yleensä suon puolikkaan proteiinipatukan lounaan päälle jälkkäriksi)
-välipala: soijajugge vadelmilla ja parapähkinöillä (3kpl)
-illallinen: lohipala (paistettu) ja vähän fetasalaattia
-illalla rahka mehukeitolla
Tuo on ihan normisetti. Roskaruokaa EN syö. Karkkia juu (lähinnä irtokarkkeja noin 2 krt vko ja ehkä jätski silloin tällöin) ja viiniä otan viikonloppuna 2 per ilta (muuta en juo).
Vettä juon n.2 litraa joka päivä,
En ymmärrä tätä.. ja EI en syö liian vähän.
Kokoajan turvonnut ja paisunut olo :(
Auttakaa toverit.
Toivoisin asiallista keskustelua.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressi, univaje, insuliiniresistenssi ym lihottaa vaikka ei söisi liikaa kaloreita.
Häh? Ei kai keho voi rasvaa tyhjästä luoda?
Kun kaikki ei ole kiinni kaloreista.
Moni muukin asia toki vaikuttaa kokonaisuuteen, mutta tyhjästä on paha nyhjästä. Jos kulutus on suurempaa kuin ruoasta saatu energiamäärä, niin mistä sitä energiaa muka riittää varastoitavaksi?
Miten pystyt tietämään kulutuksesi kalorimäärän?
En ymmärrä miksi moni sanoo että "syön kokoajan"..hä? Syön aikalailla 3 tunnin välein 5 krt päivässä, juuri niin kuin on "opetettu" ja siksi ettei tule ihmeempiä mielitekoja!
Vuodessa on tämä painonnousu tapahtunut..
ap
Liian vähän syöt kulutukseen nähden. Itsekin ennen urheilin paljon ja söin liian vähän. Muuten kaikki ei ole kiinni aina syömisestä. Siis että olen ennen syönyt paljon ja makeaa todella paljon lihomatta hirveisiin mittoihin. Tosin mulla ikä ei Oo ihan vielä 40pari vuotta puuttuu. Että Voihan tilanne muuttua. Ja mun mittat on 167ja 64kg.
Mitkä on Sun mitat??? Se kertoo jotain myös!!
Vierailija kirjoitti:
Aina sitä rasvaa tuputetaan joka paikassa vaikka se lihottaa :DD
Rasva on välttämätöntä ja se vaikuttaa myös hormoneihin. Eikä se lihota.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi moni sanoo että "syön kokoajan"..hä? Syön aikalailla 3 tunnin välein 5 krt päivässä, juuri niin kuin on "opetettu" ja siksi ettei tule ihmeempiä mielitekoja!
Vuodessa on tämä painonnousu tapahtunut..
ap
Kolmen tunnin välein syöminen on liian usein, ihan jo hampaidenkin kannalta. Itse syön klo 7:30 aamiaisen, klo 13 lounaan ja klo 21 illallisen, ei välipaloja ollenkaan. Sillä painoni pysyy kurissa. Syön rasvaista proteiinipitoista ruokaa ilman viljoja, pastaa, perunoita, leipiä, ja sellainen ruoka täyttää vatsan niin hyvin että ei tule nälkähimoja naposteluun ja välipaloihin aterioiden välillä.
LIsää ruokaa jos kerran noin paljon treenaat ja liikut. Makeannälkä kertoo a) energiavajeesta tai b) liian hiilaripitoisesta ruuasta eli verensokerit heittelee.
Jätä se mehukeitto pois ja proteiini lihottaa. Tarvit sitä jos treenaat 5 krt/vko tavoitteellisesti. Vaihda vaikka hedelmiin.
Sitten treeniin, vaihtele sitäkin. Keho tottuu, jos treenaat samallalailla koko ajan. Lisää painoja vaihda sarjoja etc.
Ikä se on. Itse huomasin, että 40 ikävuoden jälkeen paino alkoi hitaasti kohota. Aluksi jätin kaiken makean pois, mutta sitten hölläsin hieman. Ei kai elämä nyt pariin kiloon kaadu... Nyt olen 45 ja mitat 170/65 (nuorena painoin 62 kg). Tästä painoni ei ole noussut.
Ap syöt kolmen tunnin välein ja käytännössä jokaisella aterialla jotain makeaa tai ainakin nopeaa hiilaria. Sen vuoksi sinulle tulee korkea verensokeripiikki kolmen tunnin välein, ja siitä piikistä seuraa nopea verensokerin lasku, joka tuntuu sinulle välipalanälkänä ja hiilarihimona. Verensokerisi heittelee siksi, että syöt liian usein ja liian hiilaripainoitteisesti. Tämä johtaa insuliinitasojen heittelyyn kehossa. Verensokerin nousua seuraa insuliinitason nousu (insuliini"piikki"), ja koholla oleva insuliinihormoni varastoi ravintoa läskiksi kehoon. Sinun kannattaa alkaa syömään siten, että tuollaisia insuliinipiikkejä ei enää tule, vaan insuliinitasosi säilyy mahdollisimman vakaina läpi vuorokauden. Siten painonnoususi pysähtyy, ja paino hyvin todennäköisesti jopa laskee nykyisestä.
En voi olla raskaana.
kuinka paljon pitää vetää rasvaa? oliiviöljyä käytän, mutten esim lisää erikseen salaattiin. Pähkinöitä syön vähän joka päivä. Leipää en muuten syö enää ollenkaan. Se on helpottanut vatsavaivoja.
Pit on 162cm ja ihan tarkkaa tietoa ei ole painosta nyt (ei huvita käydä vaa'alla..), mutta oli noin kk sitten 62kg mutta nyt tuntuu enemmän vaan kiristävän vaatteet. Paino ollut 18-39v 52-56kg (raskauksia 2) aina ja se on tuntunut hyvältä. Ja nimenomaan tässä nyt suurin asia on itselä se että ei ole hyvä olo/olla, ulkonäöstä en niin välitä, mutta on turvonnut ja ällö olo..
ap
Onko nyt kyse siitä että vaatteet jotka kiristää ovat koko 34/36?
Itse kun lähestyin neljääkymmentä niin lihoin myös vaatekokoon 38/40. En todellakaan osannut nähdä siinä mitään vikaa vaan ostin suosiolla uudet vaatteet ja ajattelin että ikä tekee tehtävänsä. Ei kaikilla lihominen jatku vaan keho etsii ihannepainoaan.
Ap mitä juot? Siis tavallisena päivänä esim. ruoan kanssa ja ruokien välillä? Maitoa, mehua, limua?
Vierailija kirjoitti:
En voi olla raskaana.
kuinka paljon pitää vetää rasvaa? oliiviöljyä käytän, mutten esim lisää erikseen salaattiin. Pähkinöitä syön vähän joka päivä. Leipää en muuten syö enää ollenkaan. Se on helpottanut vatsavaivoja.
Pit on 162cm ja ihan tarkkaa tietoa ei ole painosta nyt (ei huvita käydä vaa'alla..), mutta oli noin kk sitten 62kg mutta nyt tuntuu enemmän vaan kiristävän vaatteet. Paino ollut 18-39v 52-56kg (raskauksia 2) aina ja se on tuntunut hyvältä. Ja nimenomaan tässä nyt suurin asia on itselä se että ei ole hyvä olo/olla, ulkonäöstä en niin välitä, mutta on turvonnut ja ällö olo..
ap
Turvotus viittaa lähes aina siihen että syö ihan liikaa hiilareita.
Vierailija kirjoitti:
En voi olla raskaana.
ap
Joten muutokseen on syytä. Tee se äläkä valita.
Rinnat, allit, reidet. Tulee mieleen sekä lymfan tukkeuma (hidastuu merkittävästi neljänkympin vaiheilla) sekä mahdollisesti jodinpuutos.
Ja jättäisin sokerin minimiin ja karkit ja keinomakeuttajat pois.
Olin juomiseni jo laittanut, mutta juon pelkkää vettä, en mitään muuta koskaan, koska en tykkää muusta :) Päivässä menee se 2-3 litraa vettä.
ap
Minulla suurin piirtein samat mitat ollut ja nyt 45-vuotiaana tullut noin 4 kg lisää. Olen ostanut isompia vaatteita ja hyväksynyt asian. Ikä tekee tehtävänsä. Nykyiset mitat 165/63. Varmasti minulle näin vanhempana ominainen paino.
Nelikymppisenä ei voi enää syödä samalla tavalla kuin kolmikymppisenä tai nuorempana, vaikka liikkuisi yhtä paljon. Karu totuus on se, että iän myötä energiankulutus laskee. Siitä ei pääse mihinkään.
Aamupalasi on oikein hyvä. Itse syönyt saman aamupalan vuosikausia, ihan paras! :)