Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paino nousee - enkä tajua miksi. Help!**

Vierailija
01.09.2017 |

Tuossa otsikossa asia. Siis helv.. oikeesti, paino senkun nousee, eikä vaatteet mahdu päälle! Enkä ymmärrä miksi, mitään muutosta ei ole tapahtunut syömisessä ja liikunnassa :O muuta kuin olen vanhempi kuin aiemmin. Ikä 42v. Olen todella ahdistunut tästä asiasta, olen aina ollut normaalipainoinen (bmi n. 20-21). Kuntosalilla käyn säännöllisesti n. 3-4 krt vko, käyn juoksemassa portaissa kerran vkossa ja teen noin 4-5km kävelylenkkejä joka ilta. Eilen söin:

-Kaurapuuro mustikoilla, mehukeitolla ja raejuustolla (tämä joka aamu) ja kahvia maidolla pari kuppia
-lounaaksi oli kasvissosekeitto (yleensä suon puolikkaan proteiinipatukan lounaan päälle jälkkäriksi)
-välipala: soijajugge vadelmilla ja parapähkinöillä (3kpl)
-illallinen: lohipala (paistettu) ja vähän fetasalaattia
-illalla rahka mehukeitolla

Tuo on ihan normisetti. Roskaruokaa EN syö. Karkkia juu (lähinnä irtokarkkeja noin 2 krt vko ja ehkä jätski silloin tällöin) ja viiniä otan viikonloppuna 2 per ilta (muuta en juo).
Vettä juon n.2 litraa joka päivä,

En ymmärrä tätä.. ja EI en syö liian vähän.
Kokoajan turvonnut ja paisunut olo :(

Auttakaa toverit.
Toivoisin asiallista keskustelua.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä välipalat pois.

Vierailija
2/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sähän puputat koko ajan. Vähennä sisään otettua energiaa ja korvaa se oikeanlaisella. Proteiinipatukat = karkkia, turhaa energiaa, samoin mehukeitto. Rasvaa ei missään ja jotain korvikesoijajuttuja. Millon viimeeks olet vilkaissut noiden tuoteselosteita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin alkon, karkin ja soijan pois. Ja jos olo on pöhöttynyt, kävisin lymfahieronnassa ja tekisin hiivasylkitestin ja tuloksen mukaan hiivan häätämistä. 

Vierailija
4/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt koko ajan jotain makeaa, kuten jugurtteja ja mehukeittoja ja niitä prodepatukoita, ja vielä pari kertaa viikossa jäde tai karkki. Vaikka niistä ei tulisi liikaa kaloreita, niin ne tekee verensokeripiikkejä ja nostaa insuliinitasoja, ja sen vuoksi lihottaa. Lisäksi et syö riittävästi rasvaa etkä proteiinia, vaan ruokavaliosi on aivan liian höttöhiilaripainotteinen.

Vierailija
5/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellä mainittujen ruokavalioseikkojen lisäksi myös ikä tekee tehtävänsä. Päälle nelikymppinen ei enää kuluta sitä, mitä kolmikymppinen, vaikka kuinka liikkuisi samalla tavalla. Eli mitä vanhemmaksi tulee, sitä hitaammin aineenvaihdunta pelaa ja sitä vähemmän voi syödä.

Vierailija
6/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olet saanut päähäsi, että ihmisen kannattaa joka päivä syödä jotain mehukeittoja? 

Vierailija
7/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nyt olisi sitten aihetta tehdä muutoksia niihin syömisiin?

Vierailija
8/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikut poikkeuksellisen paljon, siis edellyttäen että siellä kuntosalilla teet muutakin kuin käyt lukemassa lehdet. Ruokavaliosi on kuitenkin laihaläskin ruokavalio, eikä todellakaan liikunnallisen ja urheilevan ihmisen ruokavalio. Äkkiä nyt noita mehukeittoja ja sosekeittoja ja soijajuguja ja liiallisia hiilareita pois! Tilalle kunnollista oikeaa ruokaa, jossa on sekä proteiineja (kana, liha, kala, pavut) ja etenkin hyviä rasvoja. Listaamassasi ruokavaliossa oli hyvää ainoastaan yksi lohiannos, mutta sekin varmaan liian pieni. Maustamaton rasvainen rahka on ihan hyvä, mutta ei niitä kannata syödä montaa päivässä, vaan tilalle oikeaa ruokaa.

Vierailija
9/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti syöt liian vähän rasvaa ja liikaa hiilihydraatteja. Kaikki ei ole kaloreista kiinni.

Vierailija
10/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet?

Vierailija
11/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä olet saanut päähäsi, että ihmisen kannattaa joka päivä syödä jotain mehukeittoja? 

Mistä olet saanut päähäsi, että täällä täytyy aina vastata kärkkäästi ja ylimielisesti? Saman voi sanoa ilman asenteellisuuttakin.

Vierailija
12/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ihan kovaa treenaan siellä salilla, en lue lehtiä tai selaa puhelinta, se on ollut jo yli 3v mun pääasiallinen harrastus. Joka päivä syön kalaa, kanaa tai munia (punainen liha ei putoa) ja yleensä en tuota soijajogurttia syö, mutta kaipasin vaihtelua propudille. Mehukeittoa menee se about 1dl sen rahkan kanssa, etten varsinaisesti mehukeiton läträämiseksi ruokavaliotani sanoisi. Karkit pitää laittaa pois ja proteiinipatukka (se vaan vie makean nälkää hyvin päivällä pois).

Lähinnä se suurin ihmetys on että kun olen liikkunut (ehkä nykyään liikun vähän enemmän) näin ja syönyt samoin vaikka ja kuinka kauan, paitsi että ennen söin useampana päivänä namuja..ja silti lihon nyt?!

ap

Vierailija
13/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kuulostaa ihan hyvältä ruokavaliolta. Jännä, että olet lihonut.

Onko kilpirauhasarvot kunnossa?

Toki myös ikä tekee tehtävänsä; aineenvaihdunta hidastuu vääjäämättä. 

Ja ne karkit voisi koittaa jättää pois.

Vierailija
14/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoonit

Vierailija
15/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi, univaje, insuliiniresistenssi ym lihottaa vaikka ei söisi liikaa kaloreita. 

Vierailija
16/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonit vaikuttavat kaikkeen ja yksi hormoni muihin hormoneihin. Ehkä iän myötä hormonitoiminnan muuttuessa aineenvaihduntakin muuttuu (siihen vaikuttavat kilpirauhashormonit yms). Melatonikin on hormoni. Samoin d-vitamiini. Yms tms. Muuten kuulosti, ettäsyöt hiilarihöttöä eikä proteiinia ja kuitua.

Vierailija
17/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös 42v. En jaksa enää kovin tarkkaan kytätä syömisiä. Paino heiluu tietyn haitarin sisällä.

Ikä on yksi mikä tekee tehtävänsä. Jossain vaiheessa aineenvaihtunta ei vain enää ole sama kuin ennen ja voi näkyä lihomisena tai turpoamisena. Itse kiinnittäisin nyt huomiota siihen, että joka päivä ja ainakin treenipäivinä saa tarpeeksi lihaa, kalaa, protskua, kuten täällä on ehdotettukin. Aspartaamilla makeutetut vähäkaloriset marjakeitot (joita itse käytän) voivat pitemmän päälle olla pahoja ja turvottavia.

Onko nyt oikeasti kilot tuleet läskinä vai nesteenä vai jopa lihaksiin? Niissä on vissi ero. Jos pitää tiukkaa ruokavaliota, niin väitän että kyse on kroppaan kerääntyneestä nesteestä, jolle ei aina voi mitään.

Vierailija
18/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ihan kovaa treenaan siellä salilla, en lue lehtiä tai selaa puhelinta, se on ollut jo yli 3v mun pääasiallinen harrastus. Joka päivä syön kalaa, kanaa tai munia (punainen liha ei putoa) ja yleensä en tuota soijajogurttia syö, mutta kaipasin vaihtelua propudille. Mehukeittoa menee se about 1dl sen rahkan kanssa, etten varsinaisesti mehukeiton läträämiseksi ruokavaliotani sanoisi. Karkit pitää laittaa pois ja proteiinipatukka (se vaan vie makean nälkää hyvin päivällä pois).

Lähinnä se suurin ihmetys on että kun olen liikkunut (ehkä nykyään liikun vähän enemmän) näin ja syönyt samoin vaikka ja kuinka kauan, paitsi että ennen söin useampana päivänä namuja..ja silti lihon nyt?!

ap

Niin se vaan menee, että vanhemmiten lihoo, vaikka syömiset on samoja.  Sulla on kaksi vaihtoehtoa. Toinen on se, että teet korjauksia ruokavalioosi. Et vähennä, mutta muutat koostumusta. Ja toinen on, että jatkat samaan tapaan ja kohta huomaat olevasi 10-20kg ylipainoinen.  Valinta on sinun.

Vierailija
19/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun paino nousi viime syksynä yhtäkkiä 6 kiloa. Mikään ei muuttunut ruokavaliossa tai elämässä muutenkaan. Paino vain alkoi nousta. Kuuden kilon jälkeen nousu pysähtyi ja on sen jälkeen pysynyt samana. Tässä olen kohta vuoden yrittänyt saada noita kiloja pois, eikä lähde sitten millään. Mitään herkkuja en todellakaan syö ja muutenkin kaikki hiilarihöttö on ollut pannassa jo kohta puolivuotta. Ikää on reilu 40, joten ilmeisesti tämä on joku hormonijuttu tai sitten joku aineenvaihduntajuttu. "Innolla" odotan, koska seuraava nousu alkaa.

Vierailija
20/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu, karkit saa lähteä.. :(

Kilpirauhas arvot kunnossa, enkä syö mitään lääkkeitä. Ihan on kummaa..

ap