Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paino nousee - enkä tajua miksi. Help!**

Vierailija
01.09.2017 |

Tuossa otsikossa asia. Siis helv.. oikeesti, paino senkun nousee, eikä vaatteet mahdu päälle! Enkä ymmärrä miksi, mitään muutosta ei ole tapahtunut syömisessä ja liikunnassa :O muuta kuin olen vanhempi kuin aiemmin. Ikä 42v. Olen todella ahdistunut tästä asiasta, olen aina ollut normaalipainoinen (bmi n. 20-21). Kuntosalilla käyn säännöllisesti n. 3-4 krt vko, käyn juoksemassa portaissa kerran vkossa ja teen noin 4-5km kävelylenkkejä joka ilta. Eilen söin:

-Kaurapuuro mustikoilla, mehukeitolla ja raejuustolla (tämä joka aamu) ja kahvia maidolla pari kuppia
-lounaaksi oli kasvissosekeitto (yleensä suon puolikkaan proteiinipatukan lounaan päälle jälkkäriksi)
-välipala: soijajugge vadelmilla ja parapähkinöillä (3kpl)
-illallinen: lohipala (paistettu) ja vähän fetasalaattia
-illalla rahka mehukeitolla

Tuo on ihan normisetti. Roskaruokaa EN syö. Karkkia juu (lähinnä irtokarkkeja noin 2 krt vko ja ehkä jätski silloin tällöin) ja viiniä otan viikonloppuna 2 per ilta (muuta en juo).
Vettä juon n.2 litraa joka päivä,

En ymmärrä tätä.. ja EI en syö liian vähän.
Kokoajan turvonnut ja paisunut olo :(

Auttakaa toverit.
Toivoisin asiallista keskustelua.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No juu, karkit saa lähteä.. :(

Kilpirauhas arvot kunnossa, enkä syö mitään lääkkeitä. Ihan on kummaa..

ap

Ei siinä mitään kummaa ole.

Vierailija
22/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin kyllä tuon mehukeiton pois, mieluummin sen puuron tai rahkan seassa vain marjoja. Ja kyllä pari kertaa viikossa irtokarkkeja on aika paljon. Rasvaa lisää, fetasalaattiin esim. avokadoa ja vaikka hyvää oliiviöljyä loraus aamupuuron joukkoon. Sosekeiton päälle voi ripotella vaikka siemeniä. Tuohon lounaalle myös korvaisin tuon patukan jollain toisella proteiininlähteellä. Esim. keitettyä kananmunaa, jotain papuja tai raejuustoa. Noita seikkoja nyt ainakin itse lähtisin ruokavaliossasi viilaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla kierukka?

Vierailija
24/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on läskiä, jakuista kiristää hihat (onneks on hyvä habakin), housuista reidet, rinnat kasvaneet jätti isoiksi :(

Nukun hyvin, n. 7 tuntia yössä, enkä koe tällä hetkellä olevani kovin stressaantunut, vaan aika onnellinen vaikka tämä lihoaminen ahdistaa rankasti.

ap

Vierailija
25/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on läskiä, jakuista kiristää hihat (onneks on hyvä habakin), housuista reidet, rinnat kasvaneet jätti isoiksi :(

Nukun hyvin, n. 7 tuntia yössä, enkä koe tällä hetkellä olevani kovin stressaantunut, vaan aika onnellinen vaikka tämä lihoaminen ahdistaa rankasti.

ap

Älä anna sen ahdistaa, vaan tee asialle jotain.

Vierailija
26/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan se ikä.  Iän myötä vaan lihoo, ja sen voi joko hyväksyä tai sitten ahdistua. Itse olen ahdistunut.

Olet hyvin hoikka ja syöt tosi vähän noin ylipäätään ja liikut ihan hulluna. Koita kirjoittaa kalorit johonkin kalorilaskuriin, varmaan jää alle 1500 kalorin. Sulla on varmaan vähän syömishäiriötaustaa, tai ainakin aika kova tarve tarkkailla syömisiäsi ja kroppaasi. Kun tota on tehnyt 20 vuotta, niin varmaan vaikea rentoutua tai hyväksyä kropan muutoksia, mutta koita silti. Ei se kivaa oo.

T. 41.v

Vierailija
27/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuohon esitetty noita teorioita miksi paino lähtee nuosuun iän myötä.  Geneettinen teoria, hormonien vaikutukseen perustuva teoria, hapettumisteoria, immuuni- ja autoimmuuniteoria sekä akkumulaatioteoria.

Lihasten suorituskyky laskee, rasvan määrä lisääntyy, aineenvaihdunta hidastuu, monirakkulaoireyhtymä, immuunius insuliinille, jne.

Parit karkit silloin tällöin ei muuten  lihota sitten ketään. :D

Vierailija
28/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avocadoa syön kyllä salaatin seassa, ehkä noin yksi per vko. Pähkinöitä ja siemeniä lähes joka päivä.

Pitänee koittaa jättää tuo mehukeitto pois.

Ei ole siis mitään hormoni ehkäisyä, ei pillereitä ei kierukkaa...

ap

Vierailija
29/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressi, univaje, insuliiniresistenssi ym lihottaa vaikka ei söisi liikaa kaloreita. 

Häh? Ei kai keho voi rasvaa tyhjästä luoda?

Vierailija
30/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressi, univaje, insuliiniresistenssi ym lihottaa vaikka ei söisi liikaa kaloreita. 

Kun kaikki ei ole kiinni kaloreista.

Vierailija
31/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama ja todettiin hormonaalinen epätasapaino, sain hoidettua sen pois akupunktiolla ja paino rupesi putoamaan normaaliin.

Vierailija
32/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on todennäköisesti ruokavaliostasi johtunut liian korkea insuliini. Syöt niin usein ja liikaa hiilareita että insuliinitasosi ei päivän aikana pääse laskemaan tarpeeksi alas, ja näin kaikki ruoka muuttuu läskiksi. Suosittelen tutustumista kanadalainen tri Fungin ohjeisiin. Esitelmiä löytyy YouTubesta ja hänellä on sekä blogi että pari kirjaa.

Olen naisen ja 51v. ja ei ongelmia laihtumisessa hänen ohjeillaan.

Vierailija
33/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuohon esitetty noita teorioita miksi paino lähtee nuosuun iän myötä.  Geneettinen teoria, hormonien vaikutukseen perustuva teoria, hapettumisteoria, immuuni- ja autoimmuuniteoria sekä akkumulaatioteoria.

Lihasten suorituskyky laskee, rasvan määrä lisääntyy, aineenvaihdunta hidastuu, monirakkulaoireyhtymä, immuunius insuliinille, jne.

Parit karkit silloin tällöin ei muuten  lihota sitten ketään. :D

Mitä tarkoittaa "parit karkit"? Mitä tarkoittaa "silloin tällöin"? Kyse on toki kokonaisuudesta, ei yksittäisistä ruoka-aineista. Mutta jos paino nousee, niin on se fiksumpaa vähentää kaloreita karkista kuin vaikka lohesta tai avokadosta. Mutta kuten sanoit, ei niitä ihan kokonaan tarvitse tai edes kannata pois jättää. 

Vierailija
34/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka yhtäkkinen tuo painonnousu on? Mulla kävi jokin aika sitten myös niin, että paino alkoi nousemaan, vaikka elintavat olivat samat. Mulla oli lähes 1-vuotias lapsi, jota vielä imetin, joten mulla ei ollut vielä edes kuukautiskierto käynnistynyt synnytyksen jälkeen. Painon nousun syyksi ilmeni siis raskaus, mutta en vain tiennyt raskaudesta, koska kauukautisia ei ollut ja mitään oireitakaan ei tullut. Vaaka vain alkoi näyttämään isompia lukemia ja jossain vaiheessa älysin tehdä sen raskaustestin.

Vierailija
35/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalisti syöt ja liikutkin paljon. Stressi lihottaa sekä kilpirauhasen vajaatoiminta käyppä tsekkaamassa se!!

Vierailija
36/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avocadoa syön kyllä salaatin seassa, ehkä noin yksi per vko. Pähkinöitä ja siemeniä lähes joka päivä.

Pitänee koittaa jättää tuo mehukeitto pois.

Ei ole siis mitään hormoni ehkäisyä, ei pillereitä ei kierukkaa...

ap

Kun sanotaan, että lihominen johtuu hormoneista, niin se ei tarkoita sukupuolihormoneita tai hormoniehkäisyä. Vaan kaikkia ihmiskehossa olevia hormoneita, useimmiten tosin juurikin kortisolia, insuliinia, tyroksiinia.

Vierailija
37/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sitä rasvaa tuputetaan joka paikassa vaikka se lihottaa :DD

Vierailija
38/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kaikki ei ole kiinni kaloreista.

Moni muukin asia toki vaikuttaa kokonaisuuteen, mutta tyhjästä on paha nyhjästä. Jos kulutus on suurempaa kuin ruoasta saatu energiamäärä, niin mistä sitä energiaa muka riittää varastoitavaksi? 

Vierailija
39/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali hyvä ruokavalio. Ei tuollainen ruokavalio lihota, jossain muussa on vika.

Vierailija
40/67 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi lihottaa.