Taas yksi äiti itkee lehdessä, kun ei ole kotona muistanut ohjeistaa lastaan kunnolla matkaan.
13-vuotias poika matkusti Helsingistä Hyvinkäälle junalla ja joutui poistumaan junasta Järvenpäässä, koska ei olltu ostanut lippua. Äiti itkee katkeraa kohtaloa lehdessä.
- tieto lipunmyynnin loppumisesta ei ollut tavoittanut poikaa (äitiä?). Siitä ei olekaan kuin pari kolme kuukautta infottu asemilla, junissa, lehdissä ja uutisissa.
- kännykkään olisi ollut helppo ladata sovellus lipun ostamista varten vaikka matkan aikana, jos sitä ei vielä oltu tehty.
- 13-v voisi jo hankkia maksukortin. Sinne vanhempien on helppo lisätä rahaakin, jos lapsi joutuu matkalla pulaan
- äiti olisi voinut muistuttaa lastaan kotoa lähtiessä, että illat ovat jo viileitä.Takkia on jo syytä pitää mukana.
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kaikkiin ns. älypuhelimiin voi ladata juuri mitään. Minulla on käytössäni yli kolme vuotta vanha älypuhelin ja tähän ei todellakaan ladata yhtään mitään. Ei ole ollut tarpeeksi muistia alunperinkään, yhtään päivitystä en ole voinut asentaa koko aikana. Ja en osta uutta ennen kuin tämä hajoaa.
Mä olin työasioissa asemalla, jossa ei ollut lippuautomaattia (mitä en tiennyt). No, yritin ladata sovelluksen, mutta siinä oli joku toimintakatko. Kysyin junan ovella konnarilta mitä pitäisi tehdä. Hän sanoi vaan että "jotenkin sun pitää se lippu saada". Juu, niin mäkin ajattelin.
Juuri näin. On se hyvä että ihan junissa kuulutetaan kuinka "Konduktöörimme palvelevat teitä matkustukseen liittyvissä asioissa" 😂 Tuli muuten mieleen; miten vr säästää tässä kun joutuu jopa tapauksessa maksamaan konnareille, joista ei siis tätä nykyä olen hevon v*tun hyötyä?
Mitenköhän tämä uudistus on otettu VR:n työntekijäpuolella vastaan?
Todella merkittävä ero työnkuvassa, kun lipunmyyntityö on käytännössä vaihtunut lippujen tarkastajaksi. Asiaa kuvastaa sekin, että ennen lipunmyyjä saattoi työskennellä junassa yksin, lippujen tarkastajat ymmärrettävistä syistä toimivat pareittain.Minua henkilökohtaisesti säälittää ne konnarit nykyään. Kiva varmaan saada kaikki paska niskaan kun ei edes lippuja voi myydä niitä tarvitseville. Juuri kuuntelin junassa, kuinka teinilauma selitti miten ei enää nykyään osta lippuja ollenkaan, "kun ei tarkastajia kumminkaan tule". Rupesin miettimään asiaa ja totta, en ole minäkään tarkastajia tämän uudistuksen myötä nähnyt, konnareita vaan. Jotaka siis eivät saa sakkoja antaa. Typerää touhua.
Ja taas teinejä mollataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kaikkiin ns. älypuhelimiin voi ladata juuri mitään. Minulla on käytössäni yli kolme vuotta vanha älypuhelin ja tähän ei todellakaan ladata yhtään mitään. Ei ole ollut tarpeeksi muistia alunperinkään, yhtään päivitystä en ole voinut asentaa koko aikana. Ja en osta uutta ennen kuin tämä hajoaa.
Mä olin työasioissa asemalla, jossa ei ollut lippuautomaattia (mitä en tiennyt). No, yritin ladata sovelluksen, mutta siinä oli joku toimintakatko. Kysyin junan ovella konnarilta mitä pitäisi tehdä. Hän sanoi vaan että "jotenkin sun pitää se lippu saada". Juu, niin mäkin ajattelin.
Juuri näin. On se hyvä että ihan junissa kuulutetaan kuinka "Konduktöörimme palvelevat teitä matkustukseen liittyvissä asioissa" 😂 Tuli muuten mieleen; miten vr säästää tässä kun joutuu jopa tapauksessa maksamaan konnareille, joista ei siis tätä nykyä olen hevon v*tun hyötyä?
Mitenköhän tämä uudistus on otettu VR:n työntekijäpuolella vastaan?
Todella merkittävä ero työnkuvassa, kun lipunmyyntityö on käytännössä vaihtunut lippujen tarkastajaksi. Asiaa kuvastaa sekin, että ennen lipunmyyjä saattoi työskennellä junassa yksin, lippujen tarkastajat ymmärrettävistä syistä toimivat pareittain.Minua henkilökohtaisesti säälittää ne konnarit nykyään. Kiva varmaan saada kaikki paska niskaan kun ei edes lippuja voi myydä niitä tarvitseville. Juuri kuuntelin junassa, kuinka teinilauma selitti miten ei enää nykyään osta lippuja ollenkaan, "kun ei tarkastajia kumminkaan tule". Rupesin miettimään asiaa ja totta, en ole minäkään tarkastajia tämän uudistuksen myötä nähnyt, konnareita vaan. Jotaka siis eivät saa sakkoja antaa. Typerää touhua.
Ja taas teinejä mollataan.
Et osaa lukea? Vr:ää tuossa mollattiin, ei teinejä.
Vierailija kirjoitti:
Olin samanikäisen lapseni kanssa Lontoossa. Oltiin nousemassa metroon. Ovi meni nenäni edessä kiinni. Lapsi lähti junalla matkaan. Minä jäin asemalle.
Lapsella oli takki päällä ja virtaa kännykässä. (Kännykkä vaan ei toiminut maan alla.)
Löysimme kuitenkin toisemme. Ei kirjoitettu Iltapäivälehtiin. Ei jäänyt traumoja. Ei syytetty muita.
Matkustaessa (yksin tai porukalla) voi tulla yllättäviä tilanteita eteen. Niihin on syytä varautua.
Onneksi olkoon. Tuossa virtuaalimitali siitä hyvästä, ettet soittanut poliisia ja/tai palokuntaa paikalle.
En keksi kyllä miten tuo liittyy tuohon juttuun... Ihan hyvä, että VR saa laajempaa palautetta tarjoamastaan palvelusta.
Tuo ylistetty lippusovellus ei toimi meidän perheessä kenenkään puhelimessa. Lapsilla on turvallisuuden takia estot, ettei voi ostaa mitään maksullista. (olen kerran maksanut kadonneen puhelimen ylimääräiset laskut) . Aikuisilla ei ole nettiä puhelimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne lipunmyynti masiinat pitää olla siellä asemalla eikä junassa? Olis varmaan helpompi huoltaa sitä junassa olevaa masiinaa kuin käydä jokaisella asemalla erikseen huoltamassa. Ilkivaltaakin olis vähemmän... ja näin niissä vois olla se käteismaksu mahdollisuuskin
Helsinki-Vantaa-Kerava-välin lipun voi ostaa junasta välikön automaatista, oliskin kätevä, jos vois ostaa muutkin... vai tukkisko se sitten sisäänkäynnin, jos kaikki tamperelaiset ostais lippunsa vasta junasta?
Matkustan säännöllisesti välejä Puistola-Helsinki ja Puistola-Kerava, enkä vielä ole törmännyt junaan missä olisi välikössä lipunmyyntiautomaatti. Mistä sellaisia löytyy?
Tarkoitin sitä automaattia, jolla maksetaan matkakortin arvolla.
Vierailija kirjoitti:
Meinasi käydä minullekin moka, kun olin keski-suomesta vierailulla vanhempieni luona kesällä ja lähdin lähijunalla Helsinkiin lapsen kanssa. Onneksi äidille tuli mieleen mainita asiasta juuri kun lähdimme ovesta ulos. Olis tullut meillekin sakot ja poistettu junasta.
Tarkastajat eivät poista junasta eikä konnarit kirjoita sakkoja, joten vaan toinen olis tapahtunut. Tosin todennäköisesti ei kumpaakaan, harvemmin niitä lippuja tarkastetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä asemilla, joilla ei ole automaattia konnarin on pakko myydä lippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään se, ettei lippuja junista pysty enää ostamaan on ihan järjetön uudistus.
Mikä estää kännykkälipun ostamisen junassa?
Nyt tulee nolo kysymys. Miten ostetaan kännykkälippu?
Asun maalla, käytän kaupunkimatkoihin omaa autoa. Koskaan ei ole tullut tilannetta, että pitäisi käyttää kännykkää lipun ostamiseen.Voisiko joku ystävällinen vastata tähän kysymykseen?
Helsingin sisäisiä lippuja voi tilata tekstiviestillä. Muuten junalippuja ostetaan pankkitunnuksilla älypuhelimella samoin kuin tavallisella tietokoneellakin.
Entäs jos ei ole tilillä rahaa, on vain käteistä? Mistä lipun sitten saa, jos kello on esim. 22 ja lipunmyynti ja Ärrä kiinni? Kunhan pohdiskelen. Ovatko siis käteistä käyttävät ihmiset eriarvoisessa asemassa?
Asiaan pitää siis varautua etukäteen. Monilla joiden tilillä ei ole sitä paria euroa junalippuun on luottotiedot menneet muutenkin, joten mahdollisella tarkastusmaksulla ei ole edes väliä.
Eikö tarkastusmaksuja tarvitse maksaa, jos on luottotiedot menneet? Vai miten niillä ei ole väliä?
Menevät ulosottoon edellisten jatkeeksi ja jatkat elämää minimitoimeentulotuella kuten tähänkin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä asemilla, joilla ei ole automaattia konnarin on pakko myydä lippu.
No kun ei ole. Ei ne enää edes pysty myymään lippua vaikka haluaisivat.
Vierailija kirjoitti:
No just. Kyllähän tuollaiselle reissulle ensimmäistä kertaa lähtiessä pitää ehdottomasti katsoa sen verran, että puhelimessa on virtaa ja sen lipunkin voi jo ostaa ennen matkaa. Miten ihmeessä nämä vain laitetaan matkaan edes katsomatta, onko puhelimessa virtaa?
Eikö teillä KOSKAAN itsellä satu vahinkoja? Virta loppu, kun olis tarve?
Ydin tuossa on minusta se, että sen vertaa ei voinut joustaa pimeällä... nuori ihminen ja virta loppu.... liika virkaintoisuus ei ole hyvästä. Tuossa tapauksessa lähimmäisen suojeleminen olisi ollut asiallinen linja.
Ei kai konnarin kone tarvi olla?
Inhimillisyyden perään huhuilen ja luulen äidinkin tekevän sitä!
Taisi 13 v yrittää tulla pummilla. Ja sitten itketään kun heitetään junasta ulos.
Onpas typerä aloitus. Vr tuossa toimi väärin eikä kukaan muu. Ihan hyvä, että äiti teki asiasta julkisen. Ei noin saa kohdella tuonikäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selventää, että miten ihmeessä se lippu nykyään sitten pitää ostaa jos ei ole älypuhelinta, tai lippuautomaatti ei toimi/sitä ei ole?
Sun pitää etsiä lähin Ärrä, sieltä saa lippuja.
Tosin eipä niitäkään joka niemessä ja notkossa ole :-\
Monessa paikassa ärrät ovat historiaa ja lopetettu kannattomana. Omassa kaupungissa lähin Ärrä on n.1.5-2 km päässä vr-asemalta, jonne on mentävä kävellen tai taksilla, matkalaukkuineen, koska julkisia ei kulje.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ylistetty lippusovellus ei toimi meidän perheessä kenenkään puhelimessa. Lapsilla on turvallisuuden takia estot, ettei voi ostaa mitään maksullista. (olen kerran maksanut kadonneen puhelimen ylimääräiset laskut) . Aikuisilla ei ole nettiä puhelimessa.
Juuri näin, monet puhelinoperaattorit suosittelevat estoja, jos puhelin katoaa tai varastetaan lapselta.
Ja toisekseen, vaikka puhelimeen saisikin liput, ne eivät aukea, kun taajuuksia ei ole, tämä ongelma on ainakin Itä- ja Pohjois-Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään se, ettei lippuja junista pysty enää ostamaan on ihan järjetön uudistus.
Asun maalla, käytän kaupunkimatkoihin omaa autoa. Koskaan ei ole tullut tilannetta, että pitäisi käyttää kännykkää lipun ostamiseen.Voisiko joku ystävällinen vastata tähän kysymykseen?
Helsingin sisäisiä lippuja voi tilata tekstiviestillä. Muuten junalippuja ostetaan pankkitunnuksilla älypuhelimella samoin kuin tavallisella tietokoneellakin.
Entäs jos ei ole tilillä rahaa, on vain käteistä? Mistä lipun sitten saa, jos kello on esim. 22 ja lipunmyynti ja Ärrä kiinni? Kunhan pohdiskelen. Ovatko siis käteistä käyttävät ihmiset eriarvoisessa asemassa?
Ovatko hevosella ja kärryillä liikkuvat eriarvoisessa asemassa autoilijoihin verrattuna kun kauppakeskuksessa ei ole hevosparkkia.
No enpä minäkään tiennyt että junasta ei voi ostaa enää lippua. Ja miten sillä sovelluksella ostetaan lippu? Tuleeko se siis puhelinlaskuun? Pojallahan oli vain käteistä.
Eikö äiti ja täti osannut ohjeistaa että ostetaan arvoa ja voi lipun leimata junassa. Kyllä yläaste ikäisen täytyisi tietää jo miten matkustetaan junalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko hevosella ja kärryillä liikkuvat eriarvoisessa asemassa autoilijoihin verrattuna kun kauppakeskuksessa ei ole hevosparkkia.
OT, mutta ikään kuin sitä pollea kärryineen ei saisi samalle parkkipaikalle kuin kaaraa? Tai vaikka kadunvarteen?
Tarviiko sovelluksesta lipun ostaessa pankkitunnukset? Niitähän pojalla tuskin oli jos ei ole pankkikorttiakaan.
Minua henkilökohtaisesti säälittää ne konnarit nykyään. Kiva varmaan saada kaikki paska niskaan kun ei edes lippuja voi myydä niitä tarvitseville. Juuri kuuntelin junassa, kuinka teinilauma selitti miten ei enää nykyään osta lippuja ollenkaan, "kun ei tarkastajia kumminkaan tule". Rupesin miettimään asiaa ja totta, en ole minäkään tarkastajia tämän uudistuksen myötä nähnyt, konnareita vaan. Jotaka siis eivät saa sakkoja antaa. Typerää touhua.