Taas yksi äiti itkee lehdessä, kun ei ole kotona muistanut ohjeistaa lastaan kunnolla matkaan.
13-vuotias poika matkusti Helsingistä Hyvinkäälle junalla ja joutui poistumaan junasta Järvenpäässä, koska ei olltu ostanut lippua. Äiti itkee katkeraa kohtaloa lehdessä.
- tieto lipunmyynnin loppumisesta ei ollut tavoittanut poikaa (äitiä?). Siitä ei olekaan kuin pari kolme kuukautta infottu asemilla, junissa, lehdissä ja uutisissa.
- kännykkään olisi ollut helppo ladata sovellus lipun ostamista varten vaikka matkan aikana, jos sitä ei vielä oltu tehty.
- 13-v voisi jo hankkia maksukortin. Sinne vanhempien on helppo lisätä rahaakin, jos lapsi joutuu matkalla pulaan
- äiti olisi voinut muistuttaa lastaan kotoa lähtiessä, että illat ovat jo viileitä.Takkia on jo syytä pitää mukana.
Kommentit (242)
Ihmettelen tässä eniten sitä että 13 vuotias tä kutsutaan pikkupojaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään se, ettei lippuja junista pysty enää ostamaan on ihan järjetön uudistus.
Mikä estää kännykkälipun ostamisen junassa?
Nyt tulee nolo kysymys. Miten ostetaan kännykkälippu?
Asun maalla, käytän kaupunkimatkoihin omaa autoa. Koskaan ei ole tullut tilannetta, että pitäisi käyttää kännykkää lipun ostamiseen.Voisiko joku ystävällinen vastata tähän kysymykseen?
Mitäpä jos menisit ihan vr:n sivuilla ja tarkistaisit asian sieltä niinkuin järkevä ihminen tekee.
Selvää VR:n asiakaspalvelija-ainesta.
Musta on kumma, että tuo uudistus on otettu käyttöön ennen kuin kaikilla asemilla on lipunostomahdollisuus. Tai jos täytyy mennä ostamaan se jostain R-kioskilta, joka ei edes ole aseman läheisyydessä??
Sit inistään, että voi voi kun sulla nyt ei ole lippua, menepä ulos.
TOSIN en ymmärrä miten kukaan on voinut välttyä tuolta uudistukselta, onhan siitä jauhettu jo ties vaikka kuinka kauan ja paljon.
Tuli vaan mieleen, että onkohan sittenkin tämä mamma tiennyt asiasta, mut halunnut säästää lippukuluissa, ja nyt vetää jotain marttyyrin roolia :D
Eihän kaikkiin ns. älypuhelimiin voi ladata juuri mitään. Minulla on käytössäni yli kolme vuotta vanha älypuhelin ja tähän ei todellakaan ladata yhtään mitään. Ei ole ollut tarpeeksi muistia alunperinkään, yhtään päivitystä en ole voinut asentaa koko aikana. Ja en osta uutta ennen kuin tämä hajoaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kaikkiin ns. älypuhelimiin voi ladata juuri mitään. Minulla on käytössäni yli kolme vuotta vanha älypuhelin ja tähän ei todellakaan ladata yhtään mitään. Ei ole ollut tarpeeksi muistia alunperinkään, yhtään päivitystä en ole voinut asentaa koko aikana. Ja en osta uutta ennen kuin tämä hajoaa.
Mä olin työasioissa asemalla, jossa ei ollut lippuautomaattia (mitä en tiennyt). No, yritin ladata sovelluksen, mutta siinä oli joku toimintakatko. Kysyin junan ovella konnarilta mitä pitäisi tehdä. Hän sanoi vaan että "jotenkin sun pitää se lippu saada". Juu, niin mäkin ajattelin.
Meinasi käydä minullekin moka, kun olin keski-suomesta vierailulla vanhempieni luona kesällä ja lähdin lähijunalla Helsinkiin lapsen kanssa. Onneksi äidille tuli mieleen mainita asiasta juuri kun lähdimme ovesta ulos. Olis tullut meillekin sakot ja poistettu junasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin työasioissa asemalla, jossa ei ollut lippuautomaattia (mitä en tiennyt). No, yritin ladata sovelluksen, mutta siinä oli joku toimintakatko. Kysyin junan ovella konnarilta mitä pitäisi tehdä. Hän sanoi vaan että "jotenkin sun pitää se lippu saada". Juu, niin mäkin ajattelin.
Juuri näin. On se hyvä että ihan junissa kuulutetaan kuinka "Konduktöörimme palvelevat teitä matkustukseen liittyvissä asioissa" 😂 Tuli muuten mieleen; miten vr säästää tässä kun joutuu jopa tapauksessa maksamaan konnareille, joista ei siis tätä nykyä olen hevon v*tun hyötyä?
Vr toimi tökerösti mut miks näissä tapauksissa lapsilla on aina alku loppu tai vähissä, liian vähän vaatteita tai rahaa ym...?
Osallistu
Vierailija kirjoitti:
Hieno sarkastinen loppu, mutta on se nyt kumma, jos ei 13-vuotias selviä junan vahdosta itse. Tuntuu jotenkin, että kaikenlainen uusavuttomuus on vain kasvava ilmiö.
Tämä. 13-vuotiaat osaa keksiä vaikka mitä juonia mm. alkoholia tai tupakkaa saadakseen, uskalletaan kysellä hakijaa vieraista aikuisista, osataan juonitella vartijoiden ja kauppiaiden hämäämiseksi kun näpistellään, uskalletaan urputtaa vastaan ostareiden henkilökunnalle ja keksiä vaikka mitä keinoja tehdä kiusaa, osataan tehdä kaverista halventaa matskua ja ladata se nettiin vaikka millä keinoilla yms. MUTTA sitten yht'äkkiä ollaankin muka aivan avuttomia ja itku kurkussa kun pitäisi saada ostettua lippu junaan tai suoritettua vaihto....
Voi taivas näitä teinien puolustelijoita.
Vierailija kirjoitti:
mut miks näissä tapauksissa lapsilla on aina alku loppu tai vähissä, liian vähän vaatteita tai rahaa ym...?
Niimpä, miksi sitä pilaamaan hyvää itkuvirttä kertomalla vain faktat ilman lapin lisiä.
Anteeksi vain mutta koko suomen rataverkko elää tällä hetkellä kehä kolmosen ehdoilla. Junan käyttö muualla suomessa on tehty hankalaksi ja kalliiksi. Sen vuoksi moni ei junaa enää käytä. Minä olen 34 vuotias, enkä ennen tuota lehtijuttua tiennyt että junasta ei lippua enää saa. Enkä kyllä tietäisi mistä sen lipun asemallakaan saa. Viime kesänä helsinkiläisen kaverin kanssa liikkuessa opin että esim asemalla olevalta RA-kioskilta sen voisi hankkia. Poikani, 12v ei ole yksin koskaan junassa matkustanut. Ei todellakaan tajuaisi että junaan edes lippu pitää ostaa! Että naurakaa ja taivastelkaa vain! Tänä päivänä luulisi olevan itsestään selvää että lipun voisi ostaa junassa. Tänään sen luulisi olevan helpompaa ja kätevämpää kuin koskaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne lipunmyynti masiinat pitää olla siellä asemalla eikä junassa? Olis varmaan helpompi huoltaa sitä junassa olevaa masiinaa kuin käydä jokaisella asemalla erikseen huoltamassa. Ilkivaltaakin olis vähemmän... ja näin niissä vois olla se käteismaksu mahdollisuuskin
Helsinki-Vantaa-Kerava-välin lipun voi ostaa junasta välikön automaatista, oliskin kätevä, jos vois ostaa muutkin... vai tukkisko se sitten sisäänkäynnin, jos kaikki tamperelaiset ostais lippunsa vasta junasta?
Matkustan säännöllisesti välejä Puistola-Helsinki ja Puistola-Kerava, enkä vielä ole törmännyt junaan missä olisi välikössä lipunmyyntiautomaatti. Mistä sellaisia löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo varmasti tuntunut ikävältä tilanteelta, mutta kuka uuno oikeasti ei osta lippua etukäteen? Varsinkin kun se on niin lapsellisen helppo tilata ihan puhelimellakin valmiiksi mobiililippuna. En nyt tarkoita että tuon pojan siitä olisi tarvinnut huolehtia, mutta kyllä vanhemmat olisivat voineet hieman ottaa selvää ensin noista käytännöistä. Itse kyllä ostaisin lapselle junalipun valmiiksi.
Ei todellakaan kannata turvautua ylipäänsä niihin asemien lippuautomaatteihin, eihän nekään varmuudella ole aina toiminnassa.
Lukekaa nyt hyvänen aika se alkuperäinen mielipidekirjoitus ennen kuin tulette besserwisseröimään!! Lapsi oli kulkenut junalla aiemmin vanhemman tms. kanssa, ja kuten aina ennenkin, mennyt vaunuun, jossa ei ole merkintää "ei lipunmyyntiä", pelkkä käteinen mukanaan. Vanhemmat eivät käytä junaa eikä myöskään tämä täti, joka lapsen oli junaan saattanut. Mikä kansalaisvelvollisuus on olla perillä vr:n uudistuksista, varsinkin, jos niistä ei isoin kirjaimin tiedoteta? Mutta tätä tämä Suomessa on: vanhempien pitäisi olla kuin koneita, ottaa huomioon joka ikinen muuttuja lapsen elämässä ja höösätä ja huolehtia kaikki alusta loppuun vaikka etänä (tiedättekö muuten, millaisia neurooseja näin käyttäytyvien vanhempien lapsille tulee?), ja puolestaan julkisten lafkojen asiakaspalvelijoilta ei voi odottaa alkeellisintakaan tilannetajua.
Moni on tämän jutun myötä heittäytynyt suorastaan tyhmäksi ja lapselliseksi. Lippu-uudistuksesta kun nimenomaan on mölisty isoin kirjaimin jo TOUKOKUUUSTA ASTI, ihan jopa kyllästymiseen asti joka hemmetin mediassa, oli sitten paperinen sanomalehti, telkkari, some tai Iltikset ym. sanomalehdet netissä.
Kummasti tämä äiti on osannut käyttää HS:n mielipidepalstaa, eli ainakin Hesari on tuttu ja näin ollen varmasti netti ja some, joissa taatusti on muutoksesta kerrottu. Ja jutussahan ei sanottu etteikö äiti olisi tiennyt uudistuksesta ja perustelen sen tällä lauseella minkä äiti oli maininnut... "Tieto VR:n lipunmyyntiuudistuksesta ei ollut tavoittanut lastamme eikä hänen junaliikennettä käyttämätöntä tätiään." Oliko nyt kuitenkin niin, että äitiliini ei muistanut itse mainita lapselle uudistuksesta ja nyt laittaa kaiken konduktöörin ja VR:n syyksi...
Tämä 13v. poika myös tiesi "ummikkona" myös tällaisen pienen yksityiskohdan... "Poika yritti hädissään selittää, ettei omista maksukorttia, jolla voisi ostaa lipun,", mutta mukamas ei muuten tiedä miten lippuasiat nykyään hoidetaan. *rolling eyes* Mistähän poika oli saanut tuon tiedon? Ei kai vaan netistä, tarkemmin Vr:n sivuilta...
Lopuksi vielä tuo takittomuus näin syksyn alkaessa...hmmm.... Se nyt viimeistään on Vr:n syy. Todellakin pitää vanhempien huolehtia, että lapsella on säänmukainen vaatetus päällä tai ainakin varuilta mukana takki/huppari, jos sattuu tulemaan kylmä.
P.s. Jopa minun äitini ja isäni, jotka kummatkin ovat yli 60-vuotiaita ja eivät käytä junia, tietävät tästä uudistuksesta. Juurikin Hesarista ovat lukeneet. Ja meidän pitäisi uskoa, että jutun äiti ~40v. eikä 13v. teinipoika mukamas tietäneet lippu-uudistuksesta... *rolling eyes*
Mikä helvetti siinä on, että jos lippuautomaatteja kerran vaivaudutaan asemille rakentamaan, ei niissä kuitenkaan voi maksaa rahalla? Pankkikortti tai älypuhelin mobiilisovelluksineen eivät ole Suomessa mitään kansalaisvelvollisuuksia omistaa, ja olen ymmärtänyt, että monopoliasemansa vuoksi VR voidaan katsoa ainakin jossain määrin julkiseksi palveluksi, jossa tällainen asia tulisi ottaa huomioon.
En matkusta junilla Suomessa enää koskaan. Mulle tärkeintä on se, että lentoasemalta pääsee sinne junaan kivuttomasti, eikä tarvitse esim. haahuilla ympäri kyliä matkalaukkujen kanssa etsimässä kioskia. Eikä tarvitse ostaa sitä lippua jo ulkomailta, etenkin kun se nettisysteemi ei kuitenkaan niitä lippuja myy just sille mun maksukortille sinä päivänä.
Eikö kaikkiin juniin voitaisi laittaa KAIKILLA MAKSUVÄLINEILLÄ toimiva lippuautomaatti johonkin eteiseen, jotta tällaisilta farsseilta vältyttäisiin? Ei luulisi olevan liian kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. On se hyvä että ihan junissa kuulutetaan kuinka "Konduktöörimme palvelevat teitä matkustukseen liittyvissä asioissa" 😂 Tuli muuten mieleen; miten vr säästää tässä kun joutuu jopa tapauksessa maksamaan konnareille, joista ei siis tätä nykyä olen hevon v*tun hyötyä?
Mitenköhän tämä uudistus on otettu VR:n työntekijäpuolella vastaan?
Todella merkittävä ero työnkuvassa, kun lipunmyyntityö on käytännössä vaihtunut lippujen tarkastajaksi. Asiaa kuvastaa sekin, että ennen lipunmyyjä saattoi työskennellä junassa yksin, lippujen tarkastajat ymmärrettävistä syistä toimivat pareittain.
Vierailija kirjoitti:
Osallistu
Vierailija kirjoitti:
Hieno sarkastinen loppu, mutta on se nyt kumma, jos ei 13-vuotias selviä junan vahdosta itse. Tuntuu jotenkin, että kaikenlainen uusavuttomuus on vain kasvava ilmiö.
Tämä. 13-vuotiaat osaa keksiä vaikka mitä juonia mm. alkoholia tai tupakkaa saadakseen, uskalletaan kysellä hakijaa vieraista aikuisista, osataan juonitella vartijoiden ja kauppiaiden hämäämiseksi kun näpistellään, uskalletaan urputtaa vastaan ostareiden henkilökunnalle ja keksiä vaikka mitä keinoja tehdä kiusaa, osataan tehdä kaverista halventaa matskua ja ladata se nettiin vaikka millä keinoilla yms. MUTTA sitten yht'äkkiä ollaankin muka aivan avuttomia ja itku kurkussa kun pitäisi saada ostettua lippu junaan tai suoritettua vaihto....
Ja olet ihan varma, että ne on samat tyypit jotka keksii kepposia tupakan/alkoholin ostoon kuin ne, jotka eivät osaa ostaa lippua tai vaihtaa junaa? Teinit eivät ole kaikki samalaisia. Puhut ihan kuin kaikki teinit olisivat rikollisia, raiskaajia tai ties mitä. Vai oletko se konnari, jotka heitti pojan ulos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osallistu
Vierailija kirjoitti:
Ja olet ihan varma, että ne on samat tyypit jotka keksii kepposia tupakan/alkoholin ostoon kuin ne, jotka eivät osaa ostaa lippua tai vaihtaa junaa? Teinit eivät ole kaikki samalaisia. Puhut ihan kuin kaikki teinit olisivat rikollisia, raiskaajia tai ties mitä. Vai oletko se konnari, jotka heitti pojan ulos?
Sen verran voimakkaasti on mennyt ap:lla tunteisiin tämän asian uutisointi, että uskon myös, että ap on itse vähintäänkin VR:n palkkalistoilla.
Minäkin kuljen useita kertoja viikossa junalla, ja _ihan joka kerta_ kun on löytynyt kyydistä etenkin nuori ihminen ilman lippua, ovat konnarit viskanneet seuraavalla asemalla ulos, oli käteistä tai ei. Missähän junissa sinä kuljet?