Taas yksi äiti itkee lehdessä, kun ei ole kotona muistanut ohjeistaa lastaan kunnolla matkaan.
13-vuotias poika matkusti Helsingistä Hyvinkäälle junalla ja joutui poistumaan junasta Järvenpäässä, koska ei olltu ostanut lippua. Äiti itkee katkeraa kohtaloa lehdessä.
- tieto lipunmyynnin loppumisesta ei ollut tavoittanut poikaa (äitiä?). Siitä ei olekaan kuin pari kolme kuukautta infottu asemilla, junissa, lehdissä ja uutisissa.
- kännykkään olisi ollut helppo ladata sovellus lipun ostamista varten vaikka matkan aikana, jos sitä ei vielä oltu tehty.
- 13-v voisi jo hankkia maksukortin. Sinne vanhempien on helppo lisätä rahaakin, jos lapsi joutuu matkalla pulaan
- äiti olisi voinut muistuttaa lastaan kotoa lähtiessä, että illat ovat jo viileitä.Takkia on jo syytä pitää mukana.
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kaikkiin ns. älypuhelimiin voi ladata juuri mitään. Minulla on käytössäni yli kolme vuotta vanha älypuhelin ja tähän ei todellakaan ladata yhtään mitään. Ei ole ollut tarpeeksi muistia alunperinkään, yhtään päivitystä en ole voinut asentaa koko aikana. Ja en osta uutta ennen kuin tämä hajoaa.
Mä olin työasioissa asemalla, jossa ei ollut lippuautomaattia (mitä en tiennyt). No, yritin ladata sovelluksen, mutta siinä oli joku toimintakatko. Kysyin junan ovella konnarilta mitä pitäisi tehdä. Hän sanoi vaan että "jotenkin sun pitää se lippu saada". Juu, niin mäkin ajattelin.
Niillä asemilla, joilla ei ole automaattia konnarin on pakko myydä lippu.
Ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö äiti ja täti osannut ohjeistaa että ostetaan arvoa ja voi lipun leimata junassa. Kyllä yläaste ikäisen täytyisi tietää jo miten matkustetaan junalla.
Kyllä sinun ikäisesti täytyisi jo tietää, että Hyvinkää ei kuulu mihinkään HSL-alueeseen, joten sinne matkustettaessa niillä matkakorteilla, lukijalaitteilla ja arvoilla ei tee hevon pierua.
Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun olen Hyvinkäältä kotiin tullessa huomannut, että a) automaatit ovat jälleen epäkunnossa b) aseman lipunmyynti on suljettu (kyllä, Hyvinkäällä on yhä semmoinenkin) c) R-kioski on yli puolen kilometrin päässä. Ennen kesäkuuta junan lipunmyynti pelasti, nyt jouduin lataamaan sovelluksen. Toimii sinänsä hienosti, mutta tietäen esim. oman puhelimeni taipumuksen lagaamiseen ja battery drainiin, niin ei tämäkään mikään ihanteellinen tilanne ole.
Useita surkuhupaisia tilanteita (Matkustaja: "Hei, tsekkaa mun lippu nyt, ennen kun patteri loppuu!", Konnari: "Onko sulla laturia, eteisessä on pistoke?") todistaneena en oikein tiedä, että pitäisikö itkeä vai nauraa.
Jouduin just kikkaileen, kun aseman automaatti ei toiminut. Lapsen puhelimessa on estot ja itsellä vanha puhelin, johon sovelluksen lataaminen ei onnistu. Mitä teet? Onneksi sattui olemaan luottokortti, jota en yleensä edes pidä mukana. Eli ostimme lapsen puhelimella vr-liput ja maksettiin se luottokortilla. Jos olisin ollut yksin, niin ei olisi tuokaan onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ylistetty lippusovellus ei toimi meidän perheessä kenenkään puhelimessa. Lapsilla on turvallisuuden takia estot, ettei voi ostaa mitään maksullista. (olen kerran maksanut kadonneen puhelimen ylimääräiset laskut) . Aikuisilla ei ole nettiä puhelimessa.
Juuri näin, monet puhelinoperaattorit suosittelevat estoja, jos puhelin katoaa tai varastetaan lapselta.
Ja toisekseen, vaikka puhelimeen saisikin liput, ne eivät aukea, kun taajuuksia ei ole, tämä ongelma on ainakin Itä- ja Pohjois-Suomessa.
Näytä mulle sellainen kylä Lapista tai Itä-Suomesta minkä kautta kulkee juna mutta ei ole taajuutta? Olen Lapista kotoisin ja asun nykyisin Pohjois-Karjalassa enkä voi kuin nauraa tälle väitteelle. Junassa usein mobiiliverkko ei toimi kunnolla johtuen siitä että juna liikkuu, tämä on sama kehä III sisällä. Siksi siitä puhelimeen tilatusta lipusta otetaan screen shot jotta sen voi näyttää konnarille. HSL:n mobiilisovelluksesta tuskin puhutaan kun sehän ei muualla käy kuin pk-seudulla.
Mielenkiintoista, kun monessa perheessä isovanhemmat ostavat lapsen ekapuhelimen ja siihen liittymän ja maksavat puhelinlaskut ja ainakin minulle puh.liittymän myyjät ovat tarjonneet puhelimeen estot, ettei sillä voi edes ostaa mitään, ettei tule yllätyslaskuja.
Minusta Vr:llä on suuri ristiriita, jos lapsilta ja nuorilta odotetaan puhelimella ostettua lippua, kun samaan aikaan kuluttaja-asiamies vaatii puhelin liittymiin erilaisia estoja, ettei vanhemmat joutuisi maksamaan kalliita puh.laskuja. Mieleen muistuu muutaman vuoden takainen limpsa-tilaus, jossa kaverit ostivat tolkuttomasti kaverin piikkiin ja lasku oli tuhansia euroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ylistetty lippusovellus ei toimi meidän perheessä kenenkään puhelimessa. Lapsilla on turvallisuuden takia estot, ettei voi ostaa mitään maksullista. (olen kerran maksanut kadonneen puhelimen ylimääräiset laskut) . Aikuisilla ei ole nettiä puhelimessa.
Juuri näin, monet puhelinoperaattorit suosittelevat estoja, jos puhelin katoaa tai varastetaan lapselta.
Ja toisekseen, vaikka puhelimeen saisikin liput, ne eivät aukea, kun taajuuksia ei ole, tämä ongelma on ainakin Itä- ja Pohjois-Suomessa.
Näytä mulle sellainen kylä Lapista tai Itä-Suomesta minkä kautta kulkee juna mutta ei ole taajuutta? Olen Lapista kotoisin ja asun nykyisin Pohjois-Karjalassa enkä voi kuin nauraa tälle väitteelle. Junassa usein mobiiliverkko ei toimi kunnolla johtuen siitä että juna liikkuu, tämä on sama kehä III sisällä. Siksi siitä puhelimeen tilatusta lipusta otetaan screen shot jotta sen voi näyttää konnarille. HSL:n mobiilisovelluksesta tuskin puhutaan kun sehän ei muualla käy kuin pk-seudulla.
Viimeksi kesällä Kiteen asema. Myös Viinijärvellä usein sama ongelma, jos Soneran liittymä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kesällä Kiteen asema. Myös Viinijärvellä usein sama ongelma, jos Soneran liittymä.
Itsellä ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa Kiteellä (olin töissä 9kk viime kevääseen asti) ja Viinijärvellä toimii ainakin mökillä sekä oma Saunalahden liittymä että työpuhelimen Sonera. Kyllä Helsingin keskustassakin on joskus häikkää kuuluvuudessa, ei se mikään vakituinen ongelma ole. Kiteellä on jopa hyvä 4G kuuluvuus.
VR:n sovelluksesta saa ostettua lipun pankkikorttia (myös Visa Electron käy) käyttämällä, siis pankkikortti liitetään siihen sovellukseen ja lipun ostamisen vahvistamiseksi pitää laittaa kortin voimassaolopvä ja se kolminumeroinen luku kortin toiselta puolelta. Vai olenko väärässä, en ole hetkeen junilla kulkenut? Tuolla 13-vuotiaalla ei ollut pankkikorttia, joten miten hän olisi voinut ostaa lipun mobiilikaupasta itsekseen ilman vanhempien apua?
Lisäksi junalippu pitää ostaa ennen junamatkaa, muistaakseni viimeistään minuuttia ennen junan saapumista asemalle, sen jälkeen sovellus ei enää hyväksi ostoa.
Äiti kyllä nolasi julkisesti lapsensa...
Mielestäni oudointa on se, että joku nousee junaan Helsingistä, jossa on useita lipunmyyntipisteitä ja haluaa maksaa 5 euron lisämaksun, joka peritään/perittiin junassa ostaessa, jos asemalla on lipunostomahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ko paikoissa lippuja saa junastakin.
Vierailija kirjoitti:
No enpä minäkään tiennyt että junasta ei voi ostaa enää lippua. Ja miten sillä sovelluksella ostetaan lippu? Tuleeko se siis puhelinlaskuun? Pojallahan oli vain käteistä.
Tietääkseni ei tule puhelinlaskuun vaan veloitetaan tililtä heti.
Useimmista junista voi siis edelleen ostaa lipun, Helsinki-Tampere - taajamajunista ja pk-seudun lähijunista ei voi.
Eniten tässä ketjussa hämmästyttää se, miten historiallisia tapoja av-mammat omaavat: älykänny sovelluksineen ja maksukortti ovat ihan vieraita. Käteistä käytetään ja taitaa olla myös lankapuhelin käytössä. Miksi ihmeessä tehdä elämästä vaikeaa?
Kyllä 13v. on melko nuori vielä, meillä sellainen kotona. Maksukortti on hankittu mutta piti myös hankkia tili ja laittaa sinne rahaakin.
Laitan aina vaan 10 euroa kerralla ja tuhlaa rahat heti.
Asutaan Tampereella ja lippua pitää ladata mutta kyllä se kotiin jää jos pyörällä lähtee kouluun.
Täällä ei ole mobiilisovellusta.
Vr on syvältä jos kulkee harvoin, aina muuttuvia asioita ja ei pysy kärryillä.
Silloin, kun siirryttiin digi-tv-aikaan moni soitteli ihmeissään tv-korjaajille, että mikäs nyt, kun näkyy pelkkää lumisadetta. Varsinkin iäkkäämmät. Kaikkiin asioihin ei kiinnitä huomiota, jos ei niitä erikseen seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö äiti ja täti osannut ohjeistaa että ostetaan arvoa ja voi lipun leimata junassa. Kyllä yläaste ikäisen täytyisi tietää jo miten matkustetaan junalla.
Mitä ihmettä selität? Kyllä ihan junalippu pitää ostaa eikä mitään arvoa.
Arvoa ostetaan Tampereen busseihin mutta ei pääkaupunkiseudulla juniin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 13v. on melko nuori vielä, meillä sellainen kotona. Maksukortti on hankittu mutta piti myös hankkia tili ja laittaa sinne rahaakin.
Laitan aina vaan 10 euroa kerralla ja tuhlaa rahat heti.
Asutaan Tampereella ja lippua pitää ladata mutta kyllä se kotiin jää jos pyörällä lähtee kouluun.
Täällä ei ole mobiilisovellusta.Vr on syvältä jos kulkee harvoin, aina muuttuvia asioita ja ei pysy kärryillä.
Ai Tampereella ei ole mobiilisovellusta?
Vierailija kirjoitti:
13-vuotias on kyllä jo niin iso, että luulisi pystyvän itse etsimään asemalta paikan, mistä voi ostaa lipun. Ehkä 7-vuotiaalle voisi mennä sormi suuhun, mutta 13?
Tökeröä käytöstä konduktööreiltä, mutta poika on kyllä jo yläkoulussa...
Paljonko se auttaa että löytää sen automaatin, jos ei ole korttia millä ostaa se lippu? Joo, vanhemmilla ja tädillä on ehdottomasti peiliin katsomisen paikka. Mutta niin on konnarillakin. Ei se nyt voi helvetti sentään olla niin tiukkaa, että alaikäinen viskataan junasta. Asemalle joka on kiinni. Nuori ei yrittänyt päästä pummilla, tällä oli raha mukana ja yritti ostaa lipun. Ja konnareilla oli ohjeet hoitaa tilanne toisin, mutta ei ilmeisesti vaan huvittanut tehdä kuten työnantaja oli ohjeistanut. Järjen käyttöä ei ole kielletty.
Tuo lippu-uudistus on muutenkin ihan täysi susi. Perseelleen mennyt ja pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvoa ostetaan Tampereen busseihin mutta ei pääkaupunkiseudulla juniin.
Kyllä pk-seudulla voi maksaa arvolla junassa Keravalle asti. Ei siis kylläkään Hyvinkäälle asti.