Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas yksi äiti itkee lehdessä, kun ei ole kotona muistanut ohjeistaa lastaan kunnolla matkaan.

Vierailija
29.08.2017 |

13-vuotias poika matkusti Helsingistä Hyvinkäälle junalla ja joutui poistumaan junasta Järvenpäässä, koska ei olltu ostanut lippua. Äiti itkee katkeraa kohtaloa lehdessä.

- tieto lipunmyynnin loppumisesta ei ollut tavoittanut poikaa (äitiä?). Siitä ei olekaan kuin pari kolme kuukautta infottu asemilla, junissa, lehdissä ja uutisissa.
- kännykkään olisi ollut helppo ladata sovellus lipun ostamista varten vaikka matkan aikana, jos sitä ei vielä oltu tehty.
- 13-v voisi jo hankkia maksukortin. Sinne vanhempien on helppo lisätä rahaakin, jos lapsi joutuu matkalla pulaan
- äiti olisi voinut muistuttaa lastaan kotoa lähtiessä, että illat ovat jo viileitä.Takkia on jo syytä pitää mukana.

Kommentit (242)

Vierailija
61/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman takkia matkalle lähettäminen on tyhmyyttä, syyskeleillä. On melko monta kokemusta siitä, että junassa ei lämmitys toimi. Omalle kohdalle ei ole sattunut sitä, että juna jää matkalle, mutta pojalle on ja siinä on tovi odotettu keskellä ei mitään bussikyytiä. Onneksi pojalla on järkeä varustautua. 

Vierailija
62/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän poika pääsi menomatkan Järvenpäästä Helsinkiin? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13-vuotias poika matkusti Helsingistä Hyvinkäälle junalla ja joutui poistumaan junasta Järvenpäässä, koska ei olltu ostanut lippua. Äiti itkee katkeraa kohtaloa lehdessä.

- tieto lipunmyynnin loppumisesta ei ollut tavoittanut poikaa (äitiä?). Siitä ei olekaan kuin pari kolme kuukautta infottu asemilla, junissa, lehdissä ja uutisissa.

- kännykkään olisi ollut helppo ladata sovellus lipun ostamista varten vaikka matkan aikana, jos sitä ei vielä oltu tehty.

- 13-v voisi jo hankkia maksukortin. Sinne vanhempien on helppo lisätä rahaakin, jos lapsi joutuu matkalla pulaan

- äiti olisi voinut muistuttaa lastaan kotoa lähtiessä, että illat ovat jo viileitä.Takkia on jo syytä pitää mukana.

Kenenkään ei pidä joutua hankkimaan mitään älypuhelinta että voi matkustaa julkisessa liikenteessä.

Vierailija
64/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mä mietin, että miten vanhemmilla kesti tunti tulla Järvenpäähän. Hyvinkään ja Järvenpään välinen matka kestää 15 minuuttia ja jutun mukaan tiesivät, millä junalla (mihin aikaan) poika oli tulossa.

;)

Vierailija
65/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku selventää, että miten ihmeessä se lippu nykyään sitten pitää ostaa jos ei ole älypuhelinta, tai lippuautomaatti ei toimi/sitä ei ole? 

Sun pitää etsiä lähin Ärrä, sieltä saa lippuja.

Tosin eipä niitäkään joka niemessä ja notkossa ole :-\

Mistä eripaikkakuntalainen tietää missä on minkäkin paikan Ärrä?

Eikä tuo konnari ollut puhunut ärrästä mitään. En minä ainakaan olisi tiennyt että junaliput pitää ostaa nykyään ärrältä, hyvänen aika. Ei meillä käytetä lähijunia kuin kerran vuodessa eikä olla pääkaupunkiseudulta.

Vierailija
66/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä matkustele pk-seudun lähijunilla juuri ikinä, keväällä oli poikkeus ja silloin minulla oli 7 päivän lippu, kun olin viikon sillä seudulla. Silti on tieto saavuttanut minut. Aina oon omille lapsille muistuttanut, että kännykkä täyteen ennen matkaa ja laturi mukaan. En ymmärrä, mikä tässä on niin vaikeaa nykyään. 

Mitä se kännykkä mitään auttaa kun lastenlippuja ei edes saa ostaa mobiilisti?

Vierailija
67/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imekää junaa VR kirjoitti:

Jos ei käytä junaa tai ole juuri sattunut lukemaan, niin ihan hyvin on voinut mennä tieto ohitse. Itse liikun junalla säännöllisesti ja silti aina välillä tuntuu tulevan VR:ltä ihme uudistuksia ihan puskista, nyt viimeisimpänä sarjalippu uudistus, josta sain tietää vasta kun edellinen satsi sarjalippuja loppui. Ja taidan omasta kokemuksesta arvata kuka tuon välin konnari kyseessä, tuntuu aina olevan hiekkaa pillussa kun törmää junassa.

Helsinki-Hyvinkää-Järvenpää -akselilla käytetään nimenomaan junaa ja päivittäin. Lipunmyynti junissa loppui kesäkuussa, siis kohta kolme kuukautta sitten, ja tuntuu kuin aiheesta olisi ollut vielä loppukesästäkin viikottain juttua lehdissä. Kyllä täytyy voida kansalaisilta ja heidän teini-ikäisiltä lapsiltaan vaatia edes jotain arjen perustaitoja ja valppautta omaan arkeen vaikuttavien asioiden (kuten joukkoliikenteen) suhteen.

Äiti on tyypillinen tapaus: kaikki on aina jonkun viranomaisen tai muun "tahon" syytä. 

Tai sitten perhe elää tynnyrissä, liikkuu vain autolla eikä tiedä mitä lähiympäristössä tapahtuu. Se selittäisi tuon takittomuudenkin. Mutta pojan kännykkä oli varmaan uusinta ja kalleinta mallia. :)

Vierailija
68/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki matkustele junalla ja ei tollaset uutiset välttämättä silloin jää mieleen, jos on edes kuullutkaan.

Kaikilla EI ole älykännykkää, eikä se saisi estää lipun ostoa.

Näytä minulle 13v, jolla ei ole älykännykkää.

Minä olen 30 vuotta eikä minulla ole älypuhelinta

Vierailija
69/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo varmasti tuntunut ikävältä tilanteelta, mutta kuka uuno oikeasti ei osta lippua etukäteen? Varsinkin kun se on niin lapsellisen helppo tilata ihan puhelimellakin valmiiksi mobiililippuna. En nyt tarkoita että tuon pojan siitä olisi tarvinnut huolehtia, mutta kyllä vanhemmat olisivat voineet hieman ottaa selvää ensin noista käytännöistä. Itse kyllä ostaisin lapselle junalipun valmiiksi.

Ei todellakaan kannata turvautua ylipäänsä niihin asemien lippuautomaatteihin, eihän nekään varmuudella ole aina toiminnassa.

Lasten lippua ei voi ostaa mobiilisti

Vierailija
70/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Lastenlippua ei voi ostaa mobiilisovelluksesta.

Olen melko varma, että mikään ei estä ostamasta lapselle myös aikuisten lippua. Voi maksaa enemmän, mutta kuten tiedetään: tyhmyydestä sakotetaan.

Lapsi heitetään ulos jos hänellä on vain aikuisten lippu

Vierailija
71/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä matkustan junalla todella harvoin.

Tänään vasta ton uutisen luettuani sain tietää että lippua ei enää junasta voi ostaa.

Eli toi ois voinut sattua mulle itsellenikin.

Minäkin matkustan junalla tosi harvoin. Ja siksi juuri otankin selvää, mitä liput maksaa ja mistä ne saa, ennen kuin lähden matkaan. Ja jos lähettäisin lapset keskenään matkaan ostaisin liput itse etukäteen. 

Jos on 40 vuotta käyttänyt satunnaisesti junia, ja aina on tottunut että ainakin junasta lipun voi ostaa, miksi alkaisi nyt juuri tällä kertaa lukemaan nettisivua kuin asia olisi uusi. Ei ole kuitenkaan elämänsä ekakertaa asialla eikä vieraassa maassa.

Mitä itse tekisit jos pitkänmatkan bussissa ei kävisi pankkikortti? Niihin ei edes nousta asemalta. Outona et voi tietää hintaa ennalta että varaat käteistä. Kylällä ei ehkä ole pankkiautomaattia. Silti tiedän yhdenkin yhtiön nykypäivänä johon käy vain käteinen raha.

Huonoa palvelua on ihan turha vierittää asiakkaan syyksi.

Vierailija
72/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, missä tynnyrissä te jotkut oikein elätte ? Tuota lippujen myymättömyyttä jauhettiin varmaan pari kuukautta joka paikassa. Lehdet, myös iltapvälehdet, uutislähetykset monilla kanavilla, radiossa aamulähetyksissään toimittajat jauhoivat tätä jne.

Älykännykälläkään ette koskaan käy lukemassa uutisia tai iltapäivälehtien uutisotsikoita? Uskomatonta.

Ja tässä tapauksessa, miksi se Helsingin täti ei varmistanut, että lippuasia on kunnossa? Vai elääkö hänkin tynnyrissä?

Anna mun kaikki kestää.

Älypuhelimella ei voi ostaa lapselle lippua. Paina jo se kalloosi!

Vierailija
73/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku selventää, että miten ihmeessä se lippu nykyään sitten pitää ostaa jos ei ole älypuhelinta, tai lippuautomaatti ei toimi/sitä ei ole? 

Nettikaupasta tulostamalla. 

Ei älypuhelinta? Ei hätää, tarvitset vain tietokoneen, internet-liittymän ja printterin!

No nimenomaan voisi olettaa, että jos ei ole älypuhelinta, niin sitten esim ne aikataulut katsotaan ihan tietokoneelta ja liput ostetaan myös sieltä. Tietysti ennen lähtöä. Ihme sakkia, jos kenelläkään ei ole älypuhelinta eikä tietokonetta, mutta silti poika on osattu viedä oikealle junalle ajallaan. 

Ehkä yhdellä 100:sta ihmisestä on printteri. Sitä kun ei nykyään tarvita kuin VR:n lippujen tulostukseen.

Vierailija
74/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti äiti on ollut huolimaton mutta tekeekö se jotenkin konduktöörin toiminnasta oikeampaa? Ei minusta, ei kaksi väärää tee yhtä oikeata. Tosi masentava mitäs läksit -lynkkausmieliala

Jos lapsi tai aikuinen on jonkinasteisessa pulassa, monesti kyse on siitä että ei ole huolehdittu asioista etukäteen tai on oltu välinpitämättömiä. Mutta entä sitten? Inhimillistä on katsoa tilannetta ja auttaa. Jos lapsesi kaatuu pyörällä ja satuttaa itsensä kun räplää kännykkäänsä kiellosta huolimatta niin jätänkö vaan tienposkeen itkemään kun pitäisihän äidin opettaa tommoset jutut kotona ja tyhmä kakara kun ei totellut.

Vierailija
75/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki matkustele junalla ja ei tollaset uutiset välttämättä silloin jää mieleen, jos on edes kuullutkaan.

Kaikilla EI ole älykännykkää, eikä se saisi estää lipun ostoa.

Näytä minulle 13v, jolla ei ole älykännykkää.

Minä olen 30 vuotta eikä minulla ole älypuhelinta

Kolmekymmentä. Et kolmetoista.

Vierailija
76/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, missä tynnyrissä te jotkut oikein elätte ? Tuota lippujen myymättömyyttä jauhettiin varmaan pari kuukautta joka paikassa. Lehdet, myös iltapvälehdet, uutislähetykset monilla kanavilla, radiossa aamulähetyksissään toimittajat jauhoivat tätä jne.

Älykännykälläkään ette koskaan käy lukemassa uutisia tai iltapäivälehtien uutisotsikoita? Uskomatonta.

Ja tässä tapauksessa, miksi se Helsingin täti ei varmistanut, että lippuasia on kunnossa? Vai elääkö hänkin tynnyrissä?

Anna mun kaikki kestää.

Älypuhelimella ei voi ostaa lapselle lippua. Paina jo se kalloosi!

Mutta älypuhelimella voi varmaan ostaa lapselle aikuisten lipun. Se on parempi vaihtoehto kuin tämä "kuolemaakin pahempi kohtalo", että joutuu ilman takkia Järvenpäähän. 

Vierailija
77/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt ainakin äiti varmasti tietää, että junalipun olisi voinut ostaa jo rautatieasemalla ennen lähtöä. Olisi ne konduktöörit silti voineet käyttää vähän tarkempaa silmää asian hoitamisessa.

Sitä ihmettelen kuitenkin, että kun puhutaan jo 13-vuotiaasta, niin onko ne siellä kehyskunnissa jotenkin kamalan paljon lapsellisempia kuin täällä Helsingissä? Että onko yläasteikäiset kasvatettu jossain omakotitalonaapurustotynnyrissä, jossa piha on aidattu ja vanhemmat kuskaavat autolla joka paikkaan? Pitävät huolta, että seiskaluokkalaisella on takki päällä ja rahaa lompakossa? Saattavat kädestä pitäen paikallisjunaankin ihan kuin olisivat lähdössä lentokoneella ulkomaille?

Kyllä helsinkiläisteinit osaavat kulkea itsenäisesti. Monihan kulkee julkisilla pitkiä matkoja kouluun ja harrastuksiin. Nyt teitä maalaisia taas naurattaa - mutta kyllä täällä ISOSSA kaupungissa lapset kasvatetaan pitämään huolta itsestään ja niin, että ne osaavat kulkea.

Hyvinkääläiset, haloo?

Vierailija
78/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä muka sanotaan, että lapsi ei voi matkustaa aikuisen lipulla? Vr:n sivulta en löydä tällaista tietoa, vaan kaikkialla puhutaan vain, että alle 16-vuotiaat saavat alennuksen. Ei kai ketään pakoteta mitään alennuslippua ostamaan. Olen minäkin opiskelijana ostanut normaalin aikuisen lipun. Olisinko minäkin saanut jonkin tarkastusmaksun, jos konnari olisi hoksannut, että olenkin opiskelija? 

Täysin eri asia. Opiskelija on aikuinen. Lapsi ei ole.

Vierailija
79/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos pentu on noin lapanen, niin ehkä sitä kannattaa kuskata ihan aikuisiälle saakka!

Vierailija
80/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että tässä ketjussa sekoitetaan kaksi asiaa. Eli vr:n lähijunissa on lopetettu lipunmyynti. Kaukojunissa edelleen pystyy ostamaan lipun. Ja ainakin pari viikkoa sitten niissä lähijunissa oli selkeästi merkattu, että lipunmyynti loppunut. Olisko jopa asemalla kuulutettu se. Ja varsinkin jos harvoin matkustaisin, tarkistaisin aikuisena etukäteen onko jotain muutoksia tullut ja todellakin ostaisin lapselle lipun etukäteen