Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas yksi äiti itkee lehdessä, kun ei ole kotona muistanut ohjeistaa lastaan kunnolla matkaan.

Vierailija
29.08.2017 |

13-vuotias poika matkusti Helsingistä Hyvinkäälle junalla ja joutui poistumaan junasta Järvenpäässä, koska ei olltu ostanut lippua. Äiti itkee katkeraa kohtaloa lehdessä.

- tieto lipunmyynnin loppumisesta ei ollut tavoittanut poikaa (äitiä?). Siitä ei olekaan kuin pari kolme kuukautta infottu asemilla, junissa, lehdissä ja uutisissa.
- kännykkään olisi ollut helppo ladata sovellus lipun ostamista varten vaikka matkan aikana, jos sitä ei vielä oltu tehty.
- 13-v voisi jo hankkia maksukortin. Sinne vanhempien on helppo lisätä rahaakin, jos lapsi joutuu matkalla pulaan
- äiti olisi voinut muistuttaa lastaan kotoa lähtiessä, että illat ovat jo viileitä.Takkia on jo syytä pitää mukana.

Kommentit (242)

Vierailija
81/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konduktööri ei toiminut asiallisesti, mutta pakkoko sitä on heti lehdissä itkeä. Itse olisin kehunut lasta, kun soitti kotiin, eikä hätääntynyt. Kehoittanut odottamaan rauhassa ja hakenut kotiin. Pahoitellut, että en ollut selvittänyt lippu asiaa paremmin. Seuraavalla kerralla tarkistamme ennen matkaa vielä netistä aikataulut ja hinnat ja lipunostopaikat. Kaikestahan aina voisi syytää muita ja uhriutua itse. Minusta on parempi kasvattaa lapsestä ihminen, joka pärjää tilanteessa kuin tilanteessa. 

Minä olen lapselle sanonut kun hän liikkuu maailmalla, että jos tulee jotain, pyytää henkilökunnalta apua. Sitä varten he ovat asiakaspalvelutehtävissä.

Jos inhoaa ihmisiä eikä ole ihmistuntemusta sen vertaa että erottaa tavallisen hätääntyneen lapsen nuorisorikollisista, niin ei pitäisi olla tehtävässä joissa pystyy heittään lapsia heitteille.

Vierailija
82/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä poika toimi juuri niin kuin ennenkin Helsingin matkoilla. Meni siihen vaunuun, josta aikaisemmin sai ostaa lippuja. Pojan saattanut täti luuli myös, että juuri näin toimitaan, hän kun ei käytä junaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suomlalaisilla joku ihme sairaus minkä myötä jos jotain tapahtuu ei keskitytä siihen mikä on ongelma vaan etsitään kaikki muut asiat jonka mukana voidaan haukkua toisia?

En ehtinyt lukea uutista kuin vain muutaman rivin jonka jälkeen tajusin tämän. Konduktööri teki väärin, ei äiti. "Pojalla oli ainoastaan käteistä mukana, joten hän ei voinut ostaa lippua asemalta, joka oli kiinni". Onko tuossa vaiheessa muka teidän mielestänne oikein jättää 13 vuotias yksin asemalle? Minusta tuollainen käytös ei edusta konduktöörin osalta mitään muuta kuin suoraa vittuilua poikaa kohtaan ja vallan vöörin käyttöä. Ei luulisi yrityksen kaatuvan siihen että tuollaisessa tilanteessa jossa yksin kertaisesti EI VOI OSTAA lippua, antaisi pojan matkustaa perille tai edes auttaisi saamaa lipun jollain muulla tavalla.

Sitten se että jaksetaan valittaa siitäkin että "on näistä asioista kerrottu 3 kuukautta sitten monta kertaa asemilla. Sillä ei kuulkaa ole paskaakaan merkitystä. Itse en henk.koht junalla matkusta juuri näistä jatkuvista typeristä muutoksista tapahtuvista syistä ja kaikki mitä juuri palstalta luin, en ollut tietoinen. KAIKKI EI VOI AUTOMAATTISESTI TIETÄÄ KAIKKEA! Eikä näin pidä olettaakaan.

Mutta sittek kun ilmenee että joku poikkeaa tästä "hienosta väestöstä joka tietää kaiken kaikesta" niin mitä tehdään. Ilkutaan sen sijaan että autettaisiin.

Mihin on kadonnut suomalaisten empatiakyky? :(

Vierailija
84/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

13-vuotias poika matkusti Helsingistä Hyvinkäälle junalla ja joutui poistumaan junasta Järvenpäässä, koska ei olltu ostanut lippua. Äiti itkee katkeraa kohtaloa lehdessä.

- tieto lipunmyynnin loppumisesta ei ollut tavoittanut poikaa (äitiä?). Siitä ei olekaan kuin pari kolme kuukautta infottu asemilla, junissa, lehdissä ja uutisissa.

- kännykkään olisi ollut helppo ladata sovellus lipun ostamista varten vaikka matkan aikana, jos sitä ei vielä oltu tehty.

- 13-v voisi jo hankkia maksukortin. Sinne vanhempien on helppo lisätä rahaakin, jos lapsi joutuu matkalla pulaan

- äiti olisi voinut muistuttaa lastaan kotoa lähtiessä, että illat ovat jo viileitä.Takkia on jo syytä pitää mukana.

Ei kaikki matkustele junalla ja ei tollaset uutiset välttämättä silloin jää mieleen, jos on edes kuullutkaan.

Kaikilla EI ole älykännykkää, eikä se saisi estää lipun ostoa.

Näytä minulle 13v, jolla ei ole älykännykkää.

Minä olen 30 vuotta eikä minulla ole älypuhelinta

Kolmekymmentä. Et kolmetoista.

No jos sitä älypuhelinta ei tarvitse 30 vuotias niin ei sitä tarvitse 13 vuotiaskaan

Vierailija
85/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään epäile etteikö tuosta asennevammaisesta konnarista olisi useita valituksia.

Mitä jos kyseessä olisi ollut tyttö joka olisi iltasella vieraalla asemalla raiskattu. Mitä jos konnari suuressa ihmistuntemuksessaan olisi heittänyt ulos kysymättä paljon nuoremman mutta pitkän lapsen, tai sellaisen jolla on joku vamma mikä ei heti näy päälle ilman että jututtaa. Ensimmäisenä on ajatellut että tahalleen on jäniksenä.

Vierailija
86/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, missä tynnyrissä te jotkut oikein elätte ? Tuota lippujen myymättömyyttä jauhettiin varmaan pari kuukautta joka paikassa. Lehdet, myös iltapvälehdet, uutislähetykset monilla kanavilla, radiossa aamulähetyksissään toimittajat jauhoivat tätä jne.

Älykännykälläkään ette koskaan käy lukemassa uutisia tai iltapäivälehtien uutisotsikoita? Uskomatonta.

Ja tässä tapauksessa, miksi se Helsingin täti ei varmistanut, että lippuasia on kunnossa? Vai elääkö hänkin tynnyrissä?

Anna mun kaikki kestää.

Älypuhelimella ei voi ostaa lapselle lippua. Paina jo se kalloosi!

Mutta älypuhelimella voi varmaan ostaa lapselle aikuisten lipun. Se on parempi vaihtoehto kuin tämä "kuolemaakin pahempi kohtalo", että joutuu ilman takkia Järvenpäähän. 

Mutta kun ei voi tehdä sitäkään.

Vierailija
87/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki matkustele junalla ja ei tollaset uutiset välttämättä silloin jää mieleen, jos on edes kuullutkaan.

No jos sitä älypuhelinta ei tarvitse 30 vuotias niin ei sitä tarvitse 13 vuotiaskaan

13 vuotiaan kännykän käyttö on varmasti eri tasolla kun sinun, 30 vuotiaan. 13 v käyttää päivittäin snapchattia, whatsuppia, instaa jne. Pysy sinä siellä facebookissa (pöytätietokoneella) muiden vanhusten kanssa.

Vierailija
88/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt ainakin äiti varmasti tietää, että junalipun olisi voinut ostaa jo rautatieasemalla ennen lähtöä. Olisi ne konduktöörit silti voineet käyttää vähän tarkempaa silmää asian hoitamisessa.

Sitä ihmettelen kuitenkin, että kun puhutaan jo 13-vuotiaasta, niin onko ne siellä kehyskunnissa jotenkin kamalan paljon lapsellisempia kuin täällä Helsingissä? Että onko yläasteikäiset kasvatettu jossain omakotitalonaapurustotynnyrissä, jossa piha on aidattu ja vanhemmat kuskaavat autolla joka paikkaan? Pitävät huolta, että seiskaluokkalaisella on takki päällä ja rahaa lompakossa? Saattavat kädestä pitäen paikallisjunaankin ihan kuin olisivat lähdössä lentokoneella ulkomaille?

Kyllä helsinkiläisteinit osaavat kulkea itsenäisesti. Monihan kulkee julkisilla pitkiä matkoja kouluun ja harrastuksiin. Nyt teitä maalaisia taas naurattaa - mutta kyllä täällä ISOSSA kaupungissa lapset kasvatetaan pitämään huolta itsestään ja niin, että ne osaavat kulkea.

Hyvinkääläiset, haloo?

Kyllä meidän lapset osaa toimia hienosti omassa ympäristössään, kiitos vaan, siihen vaan ei liity lähijunia eikä ratikoita. Miten sokea voit olla ettei kaikki kaupungit toimi samalla lailla, olet varmaan jo monennen sukupolven helsinkiläinen? Nimittäin ei tarvitse tiputtaa kuin minut maailmaa nähnyt aikuinen johonkin vieraaseen Euroopan kaupunkiin, niin en tiedä mistä päästä siellä kuuluu lähteä käyttämään julkista liikennettä, ja mitä kirjoittamattomia sääntöjä on.

Tiesitkö että jossain maissa lippu pitää olla ostettuna ja myös leimattuna ennen kuin edes nouset junaan? Tiesitkö että toisessa maassa lippu pitää leimata sekä junaan noustessa että lähtiessä? Ai et vai? Missä tynnyrissä olet kasvanut?

Vierailija
89/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku kaikkitietävä helsinkiläinen öyhöää. Laita edes sama numero kaikkiin noihin kommentteihisi.

Vierailija
90/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku selventää, että miten ihmeessä se lippu nykyään sitten pitää ostaa jos ei ole älypuhelinta, tai lippuautomaatti ei toimi/sitä ei ole? 

Nettikaupasta tulostamalla. 

Ei älypuhelinta? Ei hätää, tarvitset vain tietokoneen, internet-liittymän ja printterin!

No nimenomaan voisi olettaa, että jos ei ole älypuhelinta, niin sitten esim ne aikataulut katsotaan ihan tietokoneelta ja liput ostetaan myös sieltä. Tietysti ennen lähtöä. Ihme sakkia, jos kenelläkään ei ole älypuhelinta eikä tietokonetta, mutta silti poika on osattu viedä oikealle junalle ajallaan. 

Ehkä yhdellä 100:sta ihmisestä on printteri. Sitä kun ei nykyään tarvita kuin VR:n lippujen tulostukseen.

Älyhoi taas. Et tarvitse tulostinta edes niihin VR:n lippuihin. Saat liput myös tekstarilla tai sähköpostilla.

Vierailija
91/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä matkustin viimeksi toukokuussa Helsingistä Riihimäelle ja ostin lipunmyyntivaunusta lipun.

Ilman tätä juttua, olisin toiminut nyt samoin. Näköjään seuraan asioita huonosti, kun en ollut kuullut koko lippu-uudistuksesta. Ehkä sitä automaattisesti sivuuttaa uutiset, jotka eivät kosketa millään lailla itseään.

Vierailija
92/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutetaan ihmisten mielipiteeseen yksityistämisen tarpeellisuudesta. Onnittele sanoma mediaa...

Tämäkin on Tuulesta tempaistu tarina.

Vierailija
93/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas virhe on jossakin muussa kun itsessä. Aina voi syyttää koulua, yhteiskuntaa, naapuria, opettajaa tai vaikka kumminkaimaa. Lähtökohtaisesti tulisi varsinkin lapsen kohdalla tarkastaa matkalle lähetettäessä, että hänellä on lippu, rahaa, vaatetta päällä ja puhelin. Voi myös soittaa ja kysyä lapsen perään, että uusi tilanne varmasti hoituu. Nykyajan taktiikka on kuitenkin tämä, että valitetaan mielummin somessa, kun itse mokaa. Toki tässä myös konduktööri teki virhearvion, sitä en sano. Tätäkään ei olisi tapahtunut jos lippu olisi hankittu etukäteen, joka hyvin selvästi ilmaistaan joka paikassa.

Vierailija
94/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

juurikin noin, toi on taas sitä "julkisuuden" hakua, kiva äitin katella kun parin lehden sivulla ruikutus näkyy ja se kuinka muut riehaantuu

Vierailija
95/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen palaaville Isis-taistelijoille esitetty ”ohituskaistaa” sosiaalipalveluihin – ministeriö pitää ongelmallisena

www.is.fi/kotimaa/art-2000005345630.html

Omg miksi niitä edes otetaan takaisin, haluan laittaa pään pensaaseen ja takaisin 80-luvulle, tämä maailma on ihan hullu ja tässä käy todella huonosti.

Vierailija
96/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään se, ettei lippuja junista pysty enää ostamaan on ihan järjetön uudistus.

Mikä estää kännykkälipun ostamisen junassa?

Vierailija
97/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, missä tynnyrissä te jotkut oikein elätte ? Tuota lippujen myymättömyyttä jauhettiin varmaan pari kuukautta joka paikassa. Lehdet, myös iltapvälehdet, uutislähetykset monilla kanavilla, radiossa aamulähetyksissään toimittajat jauhoivat tätä jne.

Älykännykälläkään ette koskaan käy lukemassa uutisia tai iltapäivälehtien uutisotsikoita? Uskomatonta.

Ja tässä tapauksessa, miksi se Helsingin täti ei varmistanut, että lippuasia on kunnossa? Vai elääkö hänkin tynnyrissä?

Anna mun kaikki kestää.

Minä en ainakaan ole kuullut, kun ei kiinnosta ja olen ollut junassa kerran elämässäni vuonna 1988. Olen kuullut silti, että netistä voi tilata lipun ja valita istumapaikankin. Eikö se siis enää pidä paikkaansa?

Luulisi kiinnostavan viimeistään siinä vaiheessa kun itse matkustat junalla tai laitat lapsesi yksin junaan. Hohhoijaa..

Tällä palstalla syy on aina jonkun muun, kuin vanhempien tai lapsen. Aina.

Vierailija
98/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole matkustanut junalla kymmeneen vuoteen , olen tottunut ostamaan lipun asemalta elävältä ihmiseltä joten voisi kuvitella tämän tyhmän maalaisen joutuvan helposti vastaavaan tilanteeseen !

Äypuhelimistakin tyhjenee akku hetkessä! 

t. nainen 42v

Vierailija
99/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitsekaan. Mutta alkuperäinen kommentti oli "näytä minulle 13-vuotias jolla ei ole älykännykkää". Ja sellaiset ovat ainakin eteläisessä Suomessa harvassa, harvemmassa kuin kolmekymppiset älypuhelimettomat. Puhe oli vallitsevasta tilanteesta, ei sen tarpeellisuudesta.

Vierailija
100/242 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa kyseiseen keissiin, koko "lippu-uudistus" ON ihan perseestä. Itsehän lensin pihalle junasta koirani kera, ja yli 30v perheenäiti olen.

Noustessani junaan, sekä lipunmyynti että paikallinen R-kioski (jonne muuten asemalta on matkaa n.2km yhteen suuntaan) olivat kiinni. Minulla oli ainoastaan käteistä, paljon. Omistan kyllä älypuhelimen, prepaid-liittymällä jonka lataan aina kuukaudeksi kaiken kattavalla puhepaketilla. Sillä ei lippua voi mobiilisti ostaa. Kysyinkin konnareilta, MISTÄ olisin lippuni voinut hankkia, vastausta en saanut.

Eipä sillä, en todellakaan ymmärrä, kuinka tämä upea uudistus vähentää liputta matkustamista, kun konnareilla ei edelleenkään ole oikeutta antaa sakkoja. Minäkin vain odottelin sitten asemalla seuraavaa junaa ja jatkoin matkaa. Niin näytti tekevän muutama muukin.

Ja ihan ohiksena, tottakai alkuperäinen juna oli myöhässä. Upeaa vr ❤