Taas yksi äiti itkee lehdessä, kun ei ole kotona muistanut ohjeistaa lastaan kunnolla matkaan.
13-vuotias poika matkusti Helsingistä Hyvinkäälle junalla ja joutui poistumaan junasta Järvenpäässä, koska ei olltu ostanut lippua. Äiti itkee katkeraa kohtaloa lehdessä.
- tieto lipunmyynnin loppumisesta ei ollut tavoittanut poikaa (äitiä?). Siitä ei olekaan kuin pari kolme kuukautta infottu asemilla, junissa, lehdissä ja uutisissa.
- kännykkään olisi ollut helppo ladata sovellus lipun ostamista varten vaikka matkan aikana, jos sitä ei vielä oltu tehty.
- 13-v voisi jo hankkia maksukortin. Sinne vanhempien on helppo lisätä rahaakin, jos lapsi joutuu matkalla pulaan
- äiti olisi voinut muistuttaa lastaan kotoa lähtiessä, että illat ovat jo viileitä.Takkia on jo syytä pitää mukana.
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
-Lastenlippua ei voi ostaa mobiilisovelluksesta.
Olen melko varma, että mikään ei estä ostamasta lapselle myös aikuisten lippua. Voi maksaa enemmän, mutta kuten tiedetään: tyhmyydestä sakotetaan.
Vr:n "palveluiden" hallitseminen asiakasnäkökulmasta vaatisi ihan omat kurssinsa. Ei mitään toivoa turisteilla ja harvoin matkustavilla.
Osoittaa varsinaista asiakasmyönteisyyttä heittää minkä tahansa ikäinen pulassa oleva ihminen johonkin oudolle asemalle.
Tästä tapauksesta näkee, millaista apua ne junassa liikkuvat kondyktöörit nyt antavat asiakkaille: ehtivät paremmin heittämään ulos, kun ei tarvitse lippuja myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen melko varma, että mikään ei estä ostamasta lapselle myös aikuisten lippua. Voi maksaa enemmän, mutta kuten tiedetään: tyhmyydestä sakotetaan.
Ei mikään estäkään, paitsi se, että siitä saa silti tarkastusmaksun.
Se aikuisten lippu kun on väärä lippu lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just. Kyllähän tuollaiselle reissulle ensimmäistä kertaa lähtiessä pitää ehdottomasti katsoa sen verran, että puhelimessa on virtaa ja sen lipunkin voi jo ostaa ennen matkaa. Miten ihmeessä nämä vain laitetaan matkaan edes katsomatta, onko puhelimessa virtaa?
Miten ihmeessä sinäkin siinä kommentoit edes lukematta juttua.
Mistäs näin päättelet? Pojalla oli akkuvirta vähissä ja lippua ei ollut ostettu etukäteen vaikka se on ihan mahdollista. Muuta en kommenttiini kirjoittanutkaan.
Voisiko joku selventää, että miten ihmeessä se lippu nykyään sitten pitää ostaa jos ei ole älypuhelinta, tai lippuautomaatti ei toimi/sitä ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selventää, että miten ihmeessä se lippu nykyään sitten pitää ostaa jos ei ole älypuhelinta, tai lippuautomaatti ei toimi/sitä ei ole?
Sun pitää etsiä lähin Ärrä, sieltä saa lippuja.
Tosin eipä niitäkään joka niemessä ja notkossa ole :-\
Vierailija kirjoitti:
Nettikaupasta tulostamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei älypuhelinta? Ei hätää, tarvitset vain tietokoneen, internet-liittymän ja printterin!
Mä en ymmärrä, missä tynnyrissä te jotkut oikein elätte ? Tuota lippujen myymättömyyttä jauhettiin varmaan pari kuukautta joka paikassa. Lehdet, myös iltapvälehdet, uutislähetykset monilla kanavilla, radiossa aamulähetyksissään toimittajat jauhoivat tätä jne.
Älykännykälläkään ette koskaan käy lukemassa uutisia tai iltapäivälehtien uutisotsikoita? Uskomatonta.
Ja tässä tapauksessa, miksi se Helsingin täti ei varmistanut, että lippuasia on kunnossa? Vai elääkö hänkin tynnyrissä?
Anna mun kaikki kestää.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, missä tynnyrissä te jotkut oikein elätte ? Tuota lippujen myymättömyyttä jauhettiin varmaan pari kuukautta joka paikassa. Lehdet, myös iltapvälehdet, uutislähetykset monilla kanavilla, radiossa aamulähetyksissään toimittajat jauhoivat tätä jne.
Älykännykälläkään ette koskaan käy lukemassa uutisia tai iltapäivälehtien uutisotsikoita? Uskomatonta.
Ja tässä tapauksessa, miksi se Helsingin täti ei varmistanut, että lippuasia on kunnossa? Vai elääkö hänkin tynnyrissä?
Anna mun kaikki kestää.
Jos matkustaa junalla kerran vuodessa tai harvemmin, ei välttis ole seurannut. Ei kaikkia uutisia voi painaa mieleen. Itse kuulin siitä Karjaalla ja Riihimäellä asuvilta ex-kollegoilta. Kiroavat nykyään VR:ää joka päivä...
13v on melkein aikuinen... kyllä osaa olla uusavuttomia nämä nykyajan nuoret
Pojan täti laittoi pojan junaan käteisen rahan kanssa uskoen, että junasta voi edelleen ostaa lipun.
VR poisti pojan oudolle asemalle, jonka automaatista ei jutun mukaan voinut ostaa lippua käteisellä. 13-vuotiaan olisi siis pitänyt oudossa paikassa ilta-aikaan osata a) selvittää missä lippuja myydään ja b) löytää R-kioski.
Vikaa oli kaikissa, eniten kuitenkin VR:n toiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai Ärrältä. Helsingissä on R-kioskeja. Siellä on myös rautatieasemalla Vr lipunmyynti ja automaatteja. Tämä aloituskeissiin.
Kirjastoissa voi tulostaa pilkkahinnalla ja niissä on myös tietokoneet joilla pääsee nettiin.
Ymmärrän, että vanhuksille hankala homma tämä, mutta ainakaan tässä 13- vuotiaan jutussa edes vanhemmat eivät ole vielä vanhuksia.
Jos poika ei vielä ollut koulukiusattu, nyt on. Omalla nimellä vinkuu lehteen tällaista!
Eivät kaikki 13-vuotiaat ole rohkeita yksin matkustajia. Varsinkin, jos on luottanut siihen, mitä aikuiset (täti/äiti) on sanonut. Mä käytin aiemmin paljonkin junaa, koska en omista autoa, mutta tuon lipunmyyntiuudistuksen tai pikemminkin lipunmyymättömyysuudistuksen jälkeen en ole käyttänyt - enkä aiokaan käyttää - junaa matkustamiseen. Jos jonnekin ei pääse bussilla, raitiovaunulla, metrolla, lentokoneella tai laivalla, mun ei tarvitse mennä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei älypuhelinta? Ei hätää, tarvitset vain tietokoneen, internet-liittymän ja printterin!
No nimenomaan voisi olettaa, että jos ei ole älypuhelinta, niin sitten esim ne aikataulut katsotaan ihan tietokoneelta ja liput ostetaan myös sieltä. Tietysti ennen lähtöä. Ihme sakkia, jos kenelläkään ei ole älypuhelinta eikä tietokonetta, mutta silti poika on osattu viedä oikealle junalle ajallaan.
En ole ennen tätä uutista tiennyt, että junista ei voi enää ostaa lippua. Olen aikuinen ihminen ja asun pääkaupunkiseudulla mutta en käytä junia kuin hyvin satunnaisesti. Viimeksi käytin paikallisjunaa pari vuotta sitten matkustaessani Tikkurilasta Hyvinkäälle ja silloin ostin lipun junasta. Ei olisi tullut mieleenkään, ettei se enää ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai Ärrältä. Helsingissä on R-kioskeja. Siellä on myös rautatieasemalla Vr lipunmyynti ja automaatteja. Tämä aloituskeissiin.
Kirjastoissa voi tulostaa pilkkahinnalla ja niissä on myös tietokoneet joilla pääsee nettiin.
Ymmärrän, että vanhuksille hankala homma tämä, mutta ainakaan tässä 13- vuotiaan jutussa edes vanhemmat eivät ole vielä vanhuksia.
Jos poika ei vielä ollut koulukiusattu, nyt on. Omalla nimellä vinkuu lehteen tällaista!
Et sitten osannut lukea juttua tai ymmärtänyt lukemaasi.
Lapsi oli mennyt junavaunuun jossa EI lue että "ei lipunmyyntiä", olettaen tottakai että siitä vaunusta saa lipun.
Lapsi oli jätetty muualle kuin Steissille eli täysin tuntemattomalle seisakkeelle.
Joten mistähän tuon lapsen olisi se lippu pitänyt sitten saada? Etsimällä kirjasto joka on illalla auki tuntemattomalla paikkakunnalla? Etsimällä Ärrä edelleen tuntemattomalla paikkakunnalla?
Jos kerta vuoteen kulkee junalla niin kyllä, tuo lippujen myymättömyys junassa voi todellakin tulla yllätyksenä...
Ihanaa että sinä olet niin täydellinen että muistat jokaisen uutisen, tiedät jokaisen kirjaston ja Ärrän paikan vaikka et ikinä olisi käynyt edes kys. paikkakunnalla.
Kyllä nyt sädekehä kiiltää tänne asti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään estäkään, paitsi se, että siitä saa silti tarkastusmaksun.
Se aikuisten lippu kun on väärä lippu lapselle.
Turhaan tätä alapeukutatte.
Sekä HSL että VR ei hyväksy lapselle aikuisen lippua.
Tyhmää toki, mutta näin se nyt vaan on..
Oikeesti ton pojan ois pitänyt vaan odottaa seuraavaa junaa ja mennä sillä pummilla Järvenpäästä Hyvinkääälle. Siinä välissähän ei kait ole enää kovin montaa asemaa.
Joutu odottamaan TUNNIN :D Voi ei, sai varmasti traumoja. Itse olen joutunut samanikäisenä KÄVELEMÄÄN useamman tunnin kotiin, kun jäin väärällä bussipysäkillä pois, eikä vanhempia kiinnostanut lähteä autolla hakemaan, vaikka samassa kaupungissa oltiin. Oli vielä aikana ennen kännyköitä, piti ostaa ärrältä puhelinkortti ja soittaa puhelinkioskista kotiin, mistä ei siis ollut mitään hyötyä. Niin vaan selvisin siitäkin.
Jestas tätä nykymeininkiä, tunnin joutuu odottamaan ja autolla haetaan kuitenkin kotiin :D