Taas yksi äiti itkee lehdessä, kun ei ole kotona muistanut ohjeistaa lastaan kunnolla matkaan.
13-vuotias poika matkusti Helsingistä Hyvinkäälle junalla ja joutui poistumaan junasta Järvenpäässä, koska ei olltu ostanut lippua. Äiti itkee katkeraa kohtaloa lehdessä.
- tieto lipunmyynnin loppumisesta ei ollut tavoittanut poikaa (äitiä?). Siitä ei olekaan kuin pari kolme kuukautta infottu asemilla, junissa, lehdissä ja uutisissa.
- kännykkään olisi ollut helppo ladata sovellus lipun ostamista varten vaikka matkan aikana, jos sitä ei vielä oltu tehty.
- 13-v voisi jo hankkia maksukortin. Sinne vanhempien on helppo lisätä rahaakin, jos lapsi joutuu matkalla pulaan
- äiti olisi voinut muistuttaa lastaan kotoa lähtiessä, että illat ovat jo viileitä.Takkia on jo syytä pitää mukana.
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Lastenlippua ei voi ostaa mobiilisovelluksesta.
Olen melko varma, että mikään ei estä ostamasta lapselle myös aikuisten lippua. Voi maksaa enemmän, mutta kuten tiedetään: tyhmyydestä sakotetaan.
Ei mikään estäkään, paitsi se, että siitä saa silti tarkastusmaksun.
Se aikuisten lippu kun on väärä lippu lapselle.Turhaan tätä alapeukutatte.
Sekä HSL että VR ei hyväksy lapselle aikuisen lippua.
Tyhmää toki, mutta näin se nyt vaan on..
Höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
Konduktööri ei toiminut asiallisesti, mutta pakkoko sitä on heti lehdissä itkeä. Itse olisin kehunut lasta, kun soitti kotiin, eikä hätääntynyt. Kehoittanut odottamaan rauhassa ja hakenut kotiin. Pahoitellut, että en ollut selvittänyt lippu asiaa paremmin. Seuraavalla kerralla tarkistamme ennen matkaa vielä netistä aikataulut ja hinnat ja lipunostopaikat. Kaikestahan aina voisi syytää muita ja uhriutua itse. Minusta on parempi kasvattaa lapsestä ihminen, joka pärjää tilanteessa kuin tilanteessa.
Äitihän toimi juuri noin. Kehui ja haki kotiin.
Minusta pitäisi voida luottaa siihen että aikuiset huolehtivat lapsista. Myös ventovieras aikuinen. Eikä jätä tahallaan pulaan.
Vierailija kirjoitti:
-Artikkelissa mainittiin erikseen että matkustavat junalla noin kerran vuodessa ja tämä oli lapsen eka junamatka yksin.
-Lastenlippua ei voi ostaa mobiilisovelluksesta.
Konduktööri ei ollut antanut minkäänlaista ohjeistusta siitä miten lippu nykyään hankitaan, oli vain heittänyt ulos. Herää kysymys miksi konduktöörit eivät enää hoida hommiaan: juuri tällainen ohjeistus ja yleinen palveluhan piti kuulua konduktöörien uuteen työnkuvaan...
Harmillista että ap:n kaltaisia idiootteja liikkuu keskuudessamme.
Mikähän tuossa jutussa on se lopullinen totuus. Selvinnee lähipäivinä. Odotan mielenkiinnolla VR:n vastinetta, jotta saadaan selvyys.
Viimeaikoina on kuitenkin mennyt VR vs. möhlöt 6-0.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, missä tynnyrissä te jotkut oikein elätte ? Tuota lippujen myymättömyyttä jauhettiin varmaan pari kuukautta joka paikassa. Lehdet, myös iltapvälehdet, uutislähetykset monilla kanavilla, radiossa aamulähetyksissään toimittajat jauhoivat tätä jne.
Älykännykälläkään ette koskaan käy lukemassa uutisia tai iltapäivälehtien uutisotsikoita? Uskomatonta.
Ja tässä tapauksessa, miksi se Helsingin täti ei varmistanut, että lippuasia on kunnossa? Vai elääkö hänkin tynnyrissä?
Anna mun kaikki kestää.
Minä esim. olen matkustanut junalla viimeksi 7 vuotta sitten. Voihan se olla että tuollainen uutinen on joskus minunkin silmieni ohitse vilahtanut, mutta eihän sellaista mieleen paina, kun oletuksena ei ole, että joutuisin vr:n palveluita käyttämään. Teoriassa siis mahdollista, että joutuisin tuonkaltaiseen tilanteeseen, käytännössä tässä asiassa ei, koska jos junalla matkustan, suunnittelen reissun hyvissä ajoin etukäteen ja ostan myös liput etukäteen netistä, koska en halua joutua tilanteeseen ettei junaan mahdukkaan.
Erehdys ei siis mielestäni tavaton ole, mutta mielestäni nyt on vanhemmat silti liioitelleet lapsen "kärsimyksiä", mitään ei kenelekkään sattunut, ulkona ei taida missään vielä olla edes pakkasta + lapsi sen ikäinen, että eiköhän tuo jonkun lämmitellypaikan olisi löytänyt. Kohtuullisen lähelle kuitenkin kotiaan pääsi jos tunnin päästä jo oli vanhemmat hakemassa, tänne kauemmas matkustaessa olisi saattanut jäädä vaikka 400km päähän kotoaan, siinä vaiheessa jos kännykästä loppuu akku niin vaatii jo neuvokkuutta. Ja tuo akun loppuminen minusta onkin se suurin virhe koko jutussa. Itse olen aikuinen, mutta yksin matkustaessa silti huolehdin että kännykässä on kunnolla virtaa.
No onhan se epänormaalia, ettei junista voi enää ostaa lippua. Palvelu huononee koko ajan. Viimeksi junalla matkustaessani vessa oli paskainen ja lähes paperiton vaikka menin kyytiin pääteasemalta. Aivan luokatonta.
Missä muka sanotaan, että lapsi ei voi matkustaa aikuisen lipulla? Vr:n sivulta en löydä tällaista tietoa, vaan kaikkialla puhutaan vain, että alle 16-vuotiaat saavat alennuksen. Ei kai ketään pakoteta mitään alennuslippua ostamaan. Olen minäkin opiskelijana ostanut normaalin aikuisen lipun. Olisinko minäkin saanut jonkin tarkastusmaksun, jos konnari olisi hoksannut, että olenkin opiskelija?
Mä matkustan junalla todella harvoin.
Tänään vasta ton uutisen luettuani sain tietää että lippua ei enää junasta voi ostaa.
Eli toi ois voinut sattua mulle itsellenikin.
Vierailija kirjoitti:
Tänään vasta ton uutisen luettuani sain tietää että lippua ei enää junasta voi ostaa.Eli toi ois voinut sattua mulle itsellenikin.
Minäkin matkustan junalla tosi harvoin. Ja siksi juuri otankin selvää, mitä liput maksaa ja mistä ne saa, ennen kuin lähden matkaan. Ja jos lähettäisin lapset keskenään matkaan ostaisin liput itse etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään vasta ton uutisen luettuani sain tietää että lippua ei enää junasta voi ostaa.Eli toi ois voinut sattua mulle itsellenikin.
Minäkin matkustan junalla tosi harvoin. Ja siksi juuri otankin selvää, mitä liput maksaa ja mistä ne saa, ennen kuin lähden matkaan. Ja jos lähettäisin lapset keskenään matkaan ostaisin liput itse etukäteen.
Hyvinkää on rautatiepaikkakunta. Sinne on aina kuljettu Hesasta junalla ja lippu on ostettu junasta. Lapsi meni vaunuun jossa ei edes ilmoitettu, että "ei lipunmyyntiä".
Koko uudistus että junasta ei saa junalippua on käsittämätön.
Äidin syyhän se tietysti on, että vr ei vastaa asiakkaidensa tarpeisiin. Tosiasia kuitenkin on, että ihminen ei voi ostaa junalippua käteisellä rahalla enää juuri mistään, mikä taatusti tuottaa ongelmia tietyille ihmisryhmille vielä pitkään. Lapset, vanhukset ja vajaakykyiset eivät ilmeisesti ole niin tärkeitä asiakkaita, että palvelut voisi suunnitella heillekin toimiviksi. Sääli etenkin vanhuksia, jotka eivät kohta voi tehdä mitään omatoimisesti, kun kaikki pitää hoitaa älypuhelimilla ja korteilla, ja jos ei osaa, on kohtelu niinkin tylyä kuin kengän kuva persauksiin kesken junamatkan.
Joku puhuu täällä höpöjuttuja, VR:n sovelluksista SAA ostettua lasten lipun, HSL:n ei. Helsinki-Hyvinkää on VR:n lähijunamatka, ei HSL-alueen
Olin samanikäisen lapseni kanssa Lontoossa. Oltiin nousemassa metroon. Ovi meni nenäni edessä kiinni. Lapsi lähti junalla matkaan. Minä jäin asemalle.
Lapsella oli takki päällä ja virtaa kännykässä. (Kännykkä vaan ei toiminut maan alla.)
Löysimme kuitenkin toisemme. Ei kirjoitettu Iltapäivälehtiin. Ei jäänyt traumoja. Ei syytetty muita.
Matkustaessa (yksin tai porukalla) voi tulla yllättäviä tilanteita eteen. Niihin on syytä varautua.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, missä tynnyrissä te jotkut oikein elätte ? Tuota lippujen myymättömyyttä jauhettiin varmaan pari kuukautta joka paikassa. Lehdet, myös iltapvälehdet, uutislähetykset monilla kanavilla, radiossa aamulähetyksissään toimittajat jauhoivat tätä jne.
Älykännykälläkään ette koskaan käy lukemassa uutisia tai iltapäivälehtien uutisotsikoita? Uskomatonta.
Ja tässä tapauksessa, miksi se Helsingin täti ei varmistanut, että lippuasia on kunnossa? Vai elääkö hänkin tynnyrissä?
Anna mun kaikki kestää.
Minä en ainakaan ole kuullut, kun ei kiinnosta ja olen ollut junassa kerran elämässäni vuonna 1988. Olen kuullut silti, että netistä voi tilata lipun ja valita istumapaikankin. Eikö se siis enää pidä paikkaansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mun kaikki kestää.Minä en ainakaan ole kuullut, kun ei kiinnosta ja olen ollut junassa kerran elämässäni vuonna 1988. Olen kuullut silti, että netistä voi tilata lipun ja valita istumapaikankin. Eikö se siis enää pidä paikkaansa?
Luulisi kiinnostavan viimeistään siinä vaiheessa kun itse matkustat junalla tai laitat lapsesi yksin junaan. Hohhoijaa..
Vaikka käyttäisi junaa hyvin harvoin, niin kai lukutaitoisia on valtaosa väestöstä kuitenkin? Jokaisen lähijunan jokaiseen vaunuun ja oveen on lätkitty tarrat jossa lukee "ei lipunmyyntiä/junassa ei myydä lippuja".
Vai ovatko nämä niitä samoja ihmisiä, jotka istuvat penkille jonka edessä on kyltti "vasta maalattu, älä istu" ? kun eihän sitä nyt kaiken maailman tarroja voi huomata...
Vierailija kirjoitti:
Pojan täti laittoi pojan junaan käteisen rahan kanssa uskoen, että junasta voi edelleen ostaa lipun.
VR poisti pojan oudolle asemalle, jonka automaatista ei jutun mukaan voinut ostaa lippua käteisellä. 13-vuotiaan olisi siis pitänyt oudossa paikassa ilta-aikaan osata a) selvittää missä lippuja myydään ja b) löytää R-kioski.
Vikaa oli kaikissa, eniten kuitenkin VR:n toiminnassa.
Missä se heitteillejätön raja sitten kulkee? Mielestäni alaikäisiä ei tarvitsisi nakella junasta kesken matkan ainakaan.
No hemmetti. Se on kyllä yksi ...sanonko mikä, ettei niitä lippuja saa ostettua junasta. Itse tiedän, mutta välillä sen unohtaa. Lapsen puhelimessa on estot, joten hän ei sillä lippua pysty ostamaan. Jotain tuolle epäkohdalle pitää tehdä. Meillä ei ole asemalla edes automaattia ja kioski on kauempana. Ihan typerä systeemi ja olen pojan ja äidin puolella koko sielullani ja sydämelläni. niin paljon tuo lippupelleily on kulkemista hankaloittanut. Minulla ei ole älypuhelinta ja tekstiviestilippu ei käy busseihin. Typerää pelleilyä koko homma. Konnari voisi tosiaan katsoa, että ulosheitetty pystyisi ostamaan sen lipun. ymmärrän, että on paljon pummilla kulkevia teinejä, mutta siltikin.
Minulla on AINA vara-akkupankki mukana kun lähden pidemmille matkoille! Tällöin ei voi tulla tilannetta että akku loppuu keskenkaiken ellei sitten itse akkupankki ole valmiiksi tyhjä..
Tulee mieleen tapaus jossa perheen auto sammui kesken mökkimatkan ja uutisoitiin että heidän puhelinten akut olivat tyhjät. Miten voi olla mahdollista tässätapauksessa ja vieläpä autossa!? Eikö ole latureita tai akkupankkeja mukana! Niin köyhä ei kukaan kännykän omistaja sentään ole..
Vierailija kirjoitti:
Olin samanikäisen lapseni kanssa Lontoossa. Oltiin nousemassa metroon. Ovi meni nenäni edessä kiinni. Lapsi lähti junalla matkaan. Minä jäin asemalle.
Lapsella oli takki päällä ja virtaa kännykässä. (Kännykkä vaan ei toiminut maan alla.)
Löysimme kuitenkin toisemme. Ei kirjoitettu Iltapäivälehtiin. Ei jäänyt traumoja. Ei syytetty muita.
Matkustaessa (yksin tai porukalla) voi tulla yllättäviä tilanteita eteen. Niihin on syytä varautua.
Teillä ei kuitenkaan varmaan ollut metrohenkilökuntaa tarkoituksellisesti työntämässä lasta vaunuun ja sinua laiturille. Yllättäviä tilanteita voi matkustaessa tulla, mutta silloin toivoisin ainakin omien lasteni kohdalla sitä, että he voisivat kääntyä junahenkilökunnan puoleen saadakseen apua, ei tullakseen heitetyksi ulos junasta.
Konduktööri ei toiminut asiallisesti, mutta pakkoko sitä on heti lehdissä itkeä. Itse olisin kehunut lasta, kun soitti kotiin, eikä hätääntynyt. Kehoittanut odottamaan rauhassa ja hakenut kotiin. Pahoitellut, että en ollut selvittänyt lippu asiaa paremmin. Seuraavalla kerralla tarkistamme ennen matkaa vielä netistä aikataulut ja hinnat ja lipunostopaikat. Kaikestahan aina voisi syytää muita ja uhriutua itse. Minusta on parempi kasvattaa lapsestä ihminen, joka pärjää tilanteessa kuin tilanteessa.