Kiva koulutehtävä 9 luokkalaisella :O
Pitkä lista eri kasveista, suurinosa ihan vieraan kuuloisia. Niitä sit pitäis kuvata. Mistä lähteä liikkeelle kun on kasvin nimi, googlesta löytyy kuva, mutta ei niitä tuolta välttämättä silti löydy.
Listasta pitää valita 20 :O
Kommentit (91)
Auttaisko asiassa Luontoportin tunnistussovellus? http://www.luontoportti.com/suomi/fi/
Lapsi menee luontoon, tunnistaa sovelluksella kasveja ja katsoo sitten, löytyykö niitä listasta. Tuo on valitettavasti vain iPhonelle, mutta ehkäpä perheessä jollain on iPhone ja voitte mennä luontoon yhdessä? Samalla sovelluksella voi tunnistaa myös eläimiä ja perhosia ja sen sellaista.
Tuntuu, että kansakouluaikojaan muistelevilla on kasvien keruusta nyt mukavia muistoja ja opistusta on ollut myös elämässä hyötyä. Se on hieno juttu!
Täytyy kuitenkin muistaa, että nykyajan yläkoululaisilla on huomattavasti vaativampia tehtäviä lähes kaikissa oppiaineissa kuin aikanaan kansakoulua käyneillä. Matematiikka, fysiikka, historia jne. ovat kaikki uudistuneet ja soveltavien tehtävien määrä on lisääntynyt. Nykyään ei rii se, että osaat ulkoa esim. kasvien latinalaisia nimiä. Mutta kyllä tuo 20 eri kasvia on silti aika vähän kerättäväksi/kuvattavaksi, voisi nykyäänkin vaatia 40 kasvin tunnistamista ihan suomen kielellä. Siihen sitten lisätehtäväksi latinankielisten nimien tutkimista ja kasvien luokittelujärjestelmän ymmärtämistä.
Olisi tärkeämpiä asioita tietää kun kasvit.
Homma menee helpoiten niin, että menee pihalle, tunnistaa kasvin toisensa jälkeen ja ketsoo, onko se llistalla. Ei varmaan kannata lähteä yksittäistä lajia etsimään.
Kauan sitten koulussa ollessani noita piti prässätä kansioon joitakin kymmeniä eri lajeja, mitään listaa ei ollut. Minulla oli alkuun vaikeata, kun jostain syystä kuvitteln, että kasvien tulisi olla jotain erikoisia tai "harvinaisia" lajeja. Keräsin sitten kihokkia, ulpukkaa yms. Loppukesästä onneksi oivalsin, että riittää, kunhan lukumäärä täyttyy, ja loput, noin puolet, keräsin parissa päivässä kotipihalta, ratamot, heinät ja ruohot :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo, 10 vuotta sitten ne piti vielä kerätä juurineen maasta, kuivata ja laittaa kansioon.
Mitäs jos vaikka kuvan googlaamisen lisäksi vaikka lukisitte ihan millaisesta millaisesta maastosta kasvi löytyy?
Olen vähän katkera siitä miten paljon helpommalla nykynuoret pääsevät. Minä jouduin tekemään kasvion kasiluokalla ihan tällä vuosikymmenellä, tosin opettaja auttoi sen verran että vei kaikki oppilaat metsäretkelle jossa sai keräillä kasveja. Kyseisellä retkellä sai sitten kasaan omasta panostuksesta riippuen joko ison tai pienen osan kasvioon tarvittavista rehuista. Ja tämä siis tapahtui ihan pääkaupunkiseudulla isohkossa koulussa eikä missään homeisessa metsälanden kyläkoulussa.
Olen -96 ja tein kasvikansion ala-asteella, yläasteella sekä lukiossa. En ole yhtään katkera, sillä oikeastaan pidin kasvikansioiden tekemisistä.
Miksi oletat, että metsälanden kyläkoulut ovat homeessa? Ei ainakaan täällä.
Lapseni yläkoulussa kerättiin ja kuivattiin vielä 4-5 vuotta sitten kasveja kahdella kesälomalla . Siinä olikin hommaa teinillä juosta pitkin rantoja ja pusikoita jonkun ärhökähräkin perässä, sillä osa suuri kasveja oli sellaisia, ettei oltu ikinä kuultukaan, ei siis mitään tavallisia.. Niin vaan löytyi riittävä määrä, mitä nyt jokunen pääsi homehtumaan kuivausvaiheessa. Kummallista oli, että saman kaupungin toisessa yläkoulussa ei kasveja kerätty. Oli ilmeisesti intomielinen bilsan ope tämä keräilyä vaativa.
Sanoisin, että tuo kuvailutehtävä on sentään aika kiva ja helppo.
Mun äiti keräsi, mä en kerännyt, mun lapsi keräsi. Opetussuunnitelman muutoksisita johtuu tämä.
Itseni piti aikoinaan kerätä se 40 kasviaja yli puolet oli lähimetsästä ja pihalta löytyviä kasveja. Meille ei tosin käynyt kuvaaminen vaan piti se kasvi poimia ja kiinnittää kansioon.
Kasvion kerääminen kuuluu 8. luokan opetussuunnitelmaan, joten se kerätään 7. ja 8. luokan välisenä kesänä.
Jos sitä joutuu keräämään vielä 9. luokalla, niin homma on tainnu jäädä tekemättä vuotta aiemmin...
Siinä on melko paljon eroja eri kouluissa, myös saman kaupungin sisällä, että paljonko kasveja vaaditaan.
Jatkoa aiempaan listaan. Juoksulenkeillä nähtyjä. Hämeessä.
Metsämaitikka
Puolukka
Keltamaite
Niittyhumala
Harmio
Vuohenputki
Rätvänä
Harakankello
Hopeahanhikki
Huopaohdake
Lemmikki
Savijäkkärä