Kiva koulutehtävä 9 luokkalaisella :O
Pitkä lista eri kasveista, suurinosa ihan vieraan kuuloisia. Niitä sit pitäis kuvata. Mistä lähteä liikkeelle kun on kasvin nimi, googlesta löytyy kuva, mutta ei niitä tuolta välttämättä silti löydy.
Listasta pitää valita 20 :O
Kommentit (91)
Kansakoulussa ei kerätty kasveja, oli siksi yllätys kun 2000-luvun alussa tuli kesätehtäväksi kasvien keruu, kuivaus, nimet vihkoon ja muovi päälle. Tykkäs hirveesti iskän kanssa samoilla metsässä. Ei mitään nettihuijauksia. Isän kasviopin kirja oli apuna.
Siis mä en ymmärrä, miten täällä vieläkin väitetään, että koululaiset on 10 vuotta sitten keränneet herbariota. Itse kävin koulua 1993-2005 (peruskoulu + lukio), eikä silloin mitään kasveja kerätty. Tunnistettiin kylläkin, mutta ei kerätty, ei kuivattu, ei prässätty, ei laitettu kansioon. Se ajatus tuntui vanhanaikaiselta jo 1990-luvulla ainakin niissä kouluissa, joita minä kävin.
Vierailija kirjoitti:
Siis mä en ymmärrä, miten täällä vieläkin väitetään, että koululaiset on 10 vuotta sitten keränneet herbariota. Itse kävin koulua 1993-2005 (peruskoulu + lukio), eikä silloin mitään kasveja kerätty. Tunnistettiin kylläkin, mutta ei kerätty, ei kuivattu, ei prässätty, ei laitettu kansioon. Se ajatus tuntui vanhanaikaiselta jo 1990-luvulla ainakin niissä kouluissa, joita minä kävin.
Eri aikoina ja eri kouluissa on ollut vaihtelevat käytännöt. Omat lapseni ovat syntyneet vuosien -92 ja -97 välillä. Kaikkein kolmen kanssa on tehty kasvio.
Vielä muutama vuosi sitten kasvit piti kerätä kansioon. Mukava harraste poitsulle ja minulle ja taisipa mummokin yhden harvinaisemman kukan etsiä pohjoisemmasta Suomesta. Tuossa oppi itsekin jotain.
1970-luvulla oppikoulussa piti kahtena kesänä kerätä 40 kasvia, prässätä ja kiinnittää "kasvisto"-kansioon. Kahden kesken opettajan kanssa käytiin läpi. Piti osata kasvin nimi, suku, latinalainen nimi ja kasvupaikkakunta (maakunta).
Toisena kesänä tein laskuvirheen ja oli vain 39 kasvia, pelkäsin seurauksia hirveästi, mutta opettaja ei kai sitten huomannut. Siihen aikaan opettaja oli auktoriteetti, jota välillä syystäkin piti pelätä.
Nyt on jo unohtuneet latinalaiset nimet, mutta aika pitkään nekin pysyivät mielessä.
Tuo digikasvion tekeminen oli tosi kivaa. Kesällä tehtiin täällä.
Heh. Ennen noi herbaariot kerättiin jo alakoulussa ihan itse omin pikku kätösin. Tiedättekö, että on olemassa kirjastoja ja niissä kasvikirjoja?
Vierailija kirjoitti:
Just joo, 10 vuotta sitten ne piti vielä kerätä juurineen maasta, kuivata ja laittaa kansioon.
Mitäs jos vaikka kuvan googlaamisen lisäksi vaikka lukisitte ihan millaisesta millaisesta maastosta kasvi löytyy?
Olen vähän katkera siitä miten paljon helpommalla nykynuoret pääsevät. Minä jouduin tekemään kasvion kasiluokalla ihan tällä vuosikymmenellä, tosin opettaja auttoi sen verran että vei kaikki oppilaat metsäretkelle jossa sai keräillä kasveja. Kyseisellä retkellä sai sitten kasaan omasta panostuksesta riippuen joko ison tai pienen osan kasvioon tarvittavista rehuista. Ja tämä siis tapahtui ihan pääkaupunkiseudulla isohkossa koulussa eikä missään homeisessa metsälanden kyläkoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Ennen noi herbaariot kerättiin jo alakoulussa ihan itse omin pikku kätösin. Tiedättekö, että on olemassa kirjastoja ja niissä kasvikirjoja?
Ne on niinqu so last season, pitäis olla sellane kasvioapp joka niinku tiätsä toimis sillee et kameralla ottaisit kuvia kasveista ja se app niiqu silleen tota kertois sulle mitä kasvei ne niinqu on ja sit se tallentais ne mitkä sä haluaisit siis sillee tallentaa niinqu.
Meillä tyttö sai samanlaisen tehtävän nyt 5. luokan syksyllä. Tehtäväksiantoa ei todellakaan annettu keväällä vaan vasta nyt syksyllä. Piti kuvata kasveja (marjoja, kukkia, puita, sammaleita ja sieniä) ja tehdä niistä digikasvio. Lisäksi jokaisessa kuvassa pitää olla oma maskotti mukana, jotta kuvia ei voi kopioida netistä.
Onneksi kuvattavia kohteita oli listattu enemmän kuin mitä piti kuvata, niin jokainen varmasti löysi tarvittavan määrä kasveja, jos vain viitsi mennä metsään. Monia kasveja löytyi ihan kävelyteiden varsilta.
Tästähän saisi vallan mainion bisneksen, kuvailisi noita kasveja miljoonasta kulmasta jotta kuvat näyttävät erilaisilta ja sitten myisi ne kuvat. Photoshoppaisi vaan löytymispaikan (tai mikä tahansa tunniste siihen pitääkään laittaa) siihen. Aina löytyy epätoivoisia, jotka eivät ole muistaneet tuota tehtävää tehdä, olisivatkohan valmiita maksamaan siitä, että sen tekee heidän puolestaan.
Asiasta kukkaruukkuun, itsekin olen kasvion kerännyt, joskus 3.-6. luokan välisenä kesänä (en tarkkaan muista milloin). Sai tehdä digitaalisena tai perinteisesti.
N24
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kouluni samoihin aikoihin käynyt kuin sinä ja me kyllä saatiin kasvio tehtäväksi seiskan ja kasin väliselle kesälle. Ja nimenomaan kerättiin, kuivattiin, prässättiin ja nimettiin kansioon.
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulussa 1986-1995 olleena, kerron teille luottamuksella ettei meidän tarvinnut kerätä mitään. Paitsi syksyllä vaahteran lehtiä kun askarreltiin.
Kuvista tunnistettiin kasvit. Open diosta, koulukirjoista ja sellaisista tauluista. Jopa opettajat piti kasvioita vanhanaikaisina ja liian työläinä ja vanhemmat kehuivat.
Silti mä tunnistan useimmat yleisemmät kasvit, jopa ilman kukintaa, ja jopa sen naavan. Aloittajan kannattaisi kerätä lapsensa kanssa sitä kasviota, jos edes naava ei ole tiedossa.
Ajattele positiivisemmin ja koko perhe etsimään ja tunnistamaan kasveja. Oppia ikä kaikki :)
Vaivaiskoivua me ei millään löydetty. Ei edes suolta. Tuli miinuspiste.
Mä oon kans tehny tollasen tehtävän 9 luokalla. Isän kans mentii mettään, oli kivaa yhdessä olemista :)
Vierailija kirjoitti:
Mistä te oikein olette huolissane?
Olen joutunut entisessa keskikoulussa keräämään ja prässämään ja laittamaan kaikkine tietoineen 120 kasvia, joiden latinalaiset nimetkin piti osata ulkoa.
Tätä tämä pullamössösukupolvi ei ikinä osaisi tehdä.
Nyt on tosi kiva, kun lastenlapset kysyy mikä kasvi mikäkin on, niin eipä monta ole, joita en heille pysty kertomaan.
t. Capsella bursa pastoris
Olen ns. pullamössösukupolvea. Opettelin kuluneen vuoden aikana useiden satojen kasvien tieteelliset nimet ja tuntomerkit, vaikkei niitä meille peruskoulussa opetettukaan. Onneksi yliopistossa voi ottaa takaisin siinä, mistä on jäänyt paitsi. T. tuleva biologi
Olen syntynyt 1982 eikä meillä peruskoulussa kerätty / prässätty kasveja ollenkaan. Tai ehkä pari heinää taidettiin teipata biologian vihkoon. Sen sijaan meidän piti piirtää ja värittää useita eri kasvi-, sieni- ja eläinlajeja. Olin hyvä piirtämään, joten tykkäsin siitä ja bilsanvihkoista jäi kauniit muistot. Mutta olihan se yksityiskohtainen piirtäminen ja värittäminen tooodella työlästä. Bilsan läksyjen tekemiseen upposi pitkä tovi. Kasvien keräämällä tai valokuvaamalla olisi mielestäni päässyt paljon helpommalla!
Tuohan on helppo! Meillä piti kerätä 20-25 ja ne oli tarkasti määritelty, ainoastaan 5 sai itse valita. Ehkä olen sitten harvinaisen tyhmä mutta minullekin oli vaikea tunnistaa kun samankaltaisia niin paljon.
Oih..täällä maalla 8- ja 9- luokkalaisilla oli kesän läksynsä kerätä (oisko ollut)20 kasvia, ihan sieltä luonnosta😂. Kiva tehtävä, yhdessäkin keräiltiin !