Taas kohdeltiin apteekissa kuin rikollista
Kovassa kuumeessa kiskoin itseni ostamaan särkylääkkeitä ja tunnustan, etten ollut kaikkein freeseimmässä kunnossani, nenänalus niistämisestä punainen ja siihen malliin. Meikkiä ei ollut, hiukset laittamatta mutta muuten puhtaat ja hyväkuntoiset. Vaatteina legginssit, pitkä neulepaita ja parkatakki, mielestäni ihan fine apteekkireissulle.
Apteekissa farmaseutti tuli heti ovella vastaan ja kysyi tarvitsenko apua, samalla kun katseli tylyllä naamalla vartaloani? Vastasin ystävällisesti etten tarvitse apua ja suuntasin kipuhyllylle. Sama farmaseutti seurasi perässä ja kysyi uudestaan, tarvitsenko apua. Vastasin toistamiseen että löydän kyllä (ja löysinkin heti haluamani lääkkeet).
Jäin vielä hetkeksi katsomaan käytävälle laitetulla pöydällä olleita kuumemittareita ja farmaseutti seisoi pöydän toisella puolella tarkkailemassa käsiäni, ilmeisesti etten tunge mittareita taskuihin? Hän oli niin lähellä minua, että olisin helposti ylettänyt kädellä koskettamaan häntä.
Kassan kautta kotiin, mutta pakko sanoa että tuollainen käytös ärsyttää.
(Jos joku ihmettelee, kyseinen apteekki on auki 23:00 asti ja kävin siellä puoli tuntia ennen sulkeutumista, koska en yksinkertaisesti saanut itseäni aikaisemmin ylös sohvalta huonon vointini takia.)
ps ärsyttää vielä sekin, että sitten kun apteekissa tarvitsisit apua ja kysyt neuvoa, farmaseutti alkaa lukemaan lääkepaketin kylkeä... Sitten kun farmaseutti ei tiedä vastausta kysymykseeni (koska sitä ei kerrota pakkauksen kyljessä, jonka minäkin itse asiassa osasin jo lukea ja tarkistaa...), hän vain mutuilee jonkin vaikeasti tulkittavan vastauksen.
Kommentit (164)
Jostain syystä kipeä ihminen herättää myyjien/vartijoiden "mikä lie huumehörhö"-tutkan! Viime syksynä vartija seurasi minua Prismasta Alkon ovelle, kun hain flunssassa tarvikkeita punaviinikaakaohon . Nenä niistämisestä punaisena, pipo likaisten hiusten peittona ja yllä miehen iso villapaita sekä legginsit ja kumisaappaat. Näytin epäilemättä räjähtäneeltä, mutta silti herää kysymys...
Millainen ihminen ei erota niiskuttavaa flunssapotilasta narkkarista?!
Heillä on sellaiset ohjeet THL:lta. Tällä pyritään vähentämään itselääkinnän haittoja. Apua ja ohjeita tyrkytetään, koska suomalainen ei kysy, vaikka pitäisi.
Nokun se narkki on flunssaporilaan näköinen viekkareissaan.. mutta kaikki narkit ei oo varkaita vaan niitäki joka lähtöön..!
Kannattaa ihan vaan kertoa että on flunssassa, kova kuume ja kurja olo. saa empatiaa ja ymmärrystä. Itse ainakin näin toimin ja mielellään passuutan itseäni apteekissakin, säästyypä omat voimat kotimatkaan. Pienen hymynkin jos vielä jaksaa puristaa huulilleen.
Olin tulossa flunssaan ja seuraavana päivänä oli melko tärkeä työjuttu, joten menin apteekkiin ostamaan finrexiä, särkylääkettä ja nenäsumutetta ja tulin siinä ohimennen maininneeksi apteekin myyjälle että pitää vähän dropata itseään että pääsee huomenna töihin, niin arvatkaas miten kävi. Myyjä alkoi ripittää minua että flunssassa ei saa mennä töihin, vaan pitää levätä ja juoda paljon, EIKÄ SUOSTUNUT MYYMÄÄN NOITA LÄÄKKEITÄ MINULLE!
No mitäs siinä, ulos ja toiseen apteekkiin ja turpa visusti kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Heillä on sellaiset ohjeet THL:lta. Tällä pyritään vähentämään itselääkinnän haittoja. Apua ja ohjeita tyrkytetään, koska suomalainen ei kysy, vaikka pitäisi.
Ja jos kysyy jotain niin 90% tapauksista etenee siten että apteekin myyjä kaivaa paketin hyllystä ja alkaa lukea sen tuotetietoja, jospa seillä sattuisi lukemaan vataus. Osaan lukea itsekkin, en tarvi siihen ammattilaista.
Tuskinpa hänen toimintaansa sinun ulkonäkösi vaikutti piirun vertaa. Miksi et voinut sanoa, että tulin hakemaan lääkettä kuumeeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos kysyy jotain niin 90% tapauksista etenee siten että apteekin myyjä kaivaa paketin hyllystä ja alkaa lukea sen tuotetietoja, jospa seillä sattuisi lukemaan vataus. Osaan lukea itsekkin, en tarvi siihen ammattilaista.
Se, että osaat lukea, ei muuta THL:n ohjeistusta mitenkään. Kirjoittamisesi kanssa onkin sitten vähän niin ja näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri. Ihan kuin ainoa ihminen joka osaa lukea on se apteekin "ammattilainen". Tainneet jäädä jonnekkin ties mille luvulle jolloin ketään ei koulutettu. Unohtaneet että nykyisin kaikki osaa lukea jotka Suomessa ovat syntyneet.
Minä en usko enää ollenkaan farmaseuttien ammattitaitoon. Jos lääkkeestä kysyy jotain niin ei osata vastata ja luetaan sieltä läpyskästä ja jos sielä ei ole vastausta niin ei osata sanoa juuta eikä jaata asiaan. Ja tämä vaikka kyseessä olisi vuosia markkinoilla ollut yleinen lääke.
Vierailija kirjoitti:
Olin tulossa flunssaan ja seuraavana päivänä oli melko tärkeä työjuttu, joten menin apteekkiin ostamaan finrexiä, särkylääkettä ja nenäsumutetta ja tulin siinä ohimennen maininneeksi apteekin myyjälle että pitää vähän dropata itseään että pääsee huomenna töihin, niin arvatkaas miten kävi. Myyjä alkoi ripittää minua että flunssassa ei saa mennä töihin, vaan pitää levätä ja juoda paljon, EIKÄ SUOSTUNUT MYYMÄÄN NOITA LÄÄKKEITÄ MINULLE!
No johan pomppas.
Fimea apteekkeja ohjeistaa ja valvoo, ei THL.
No milloinkas mammalle ei leggingsit tai trikoot olis "Fine"! Noin niinku omasta mielestä.
Jos olisin kuumeinen, nuhainen ja väsynyt niin olisin iloinen jos minua palveltaisiin.
Olisit sanonut, että haet lääketta A kun olen olen flunssainen niin olisit voinut saada sen ilman vaivaa ja vain maksaa. Ja sanoa sitten kiitos palvelusta!
Ja jos ihminen on noin huonossa hapessa ei jää enää katselemaan mitään kuumemittareita sun muita härpäkkeitä vaan painuu suorinta tietä kotiin ottamaan sen lääkkeen ja sen jälkeen pehkuihin.
Suomalainen luonne on ihmeellinen: usein kehutaan, että ulkomailla ihmiset osaavat palvella ja ovat avuliaita jne. ja sitten omassa maassa siihen asiakaspalveluun suhtaudutaan kuin myrkkyyn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri. Ihan kuin ainoa ihminen joka osaa lukea on se apteekin "ammattilainen". Tainneet jäädä jonnekkin ties mille luvulle jolloin ketään ei koulutettu. Unohtaneet että nykyisin kaikki osaa lukea jotka Suomessa ovat syntyneet.
Minä en usko enää ollenkaan farmaseuttien ammattitaitoon. Jos lääkkeestä kysyy jotain niin ei osata vastata ja luetaan sieltä läpyskästä ja jos sielä ei ole vastausta niin ei osata sanoa juuta eikä jaata asiaan. Ja tämä vaikka kyseessä olisi vuosia markkinoilla ollut yleinen lääke.
Eihän se eka kyselijä ole farmaseutti... se on vaan viihdyttämässä asiakasta ja näyttämässä oikean hyllypaikan. Sitten jos kysyy jotain, niin saa vastaukseksi että odotapa kun haen farmaseutin. Sitä odotellessa on sitten jo ite lukenut pakkaustekstit ja mennyt kassalle maksamaan.
Hohhoijaa. Taas näitä "etsä tiedä kuka mä oon" -tyyppejä. Mistä ihmeestä farmaseutti voi tietää ulkonäön perusteella kuka on varas ja kuka ei? Narkkareilla ja varkaillakin voi olla flunssa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös ole olemassa joku sellainen ohjeistus, että kovin isoa määrää erilaisia särkylääkkeitä ei saa myydä kerralla. Mutta kai niistä nyt osan voi myydä.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä kipeä ihminen herättää myyjien/vartijoiden "mikä lie huumehörhö"-tutkan! Viime syksynä vartija seurasi minua Prismasta Alkon ovelle, kun hain flunssassa tarvikkeita punaviinikaakaohon . Nenä niistämisestä punaisena, pipo likaisten hiusten peittona ja yllä miehen iso villapaita sekä legginsit ja kumisaappaat. Näytin epäilemättä räjähtäneeltä, mutta silti herää kysymys...
Millainen ihminen ei erota niiskuttavaa flunssapotilasta narkkarista?!
Harvoin kukaan flunssassa käy hakemassa punaviiniä..
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin kuumeinen, nuhainen ja väsynyt niin olisin iloinen jos minua palveltaisiin.
Olisit sanonut, että haet lääketta A kun olen olen flunssainen niin olisit voinut saada sen ilman vaivaa ja vain maksaa. Ja sanoa sitten kiitos palvelusta!
Ja jos ihminen on noin huonossa hapessa ei jää enää katselemaan mitään kuumemittareita sun muita härpäkkeitä vaan painuu suorinta tietä kotiin ottamaan sen lääkkeen ja sen jälkeen pehkuihin.
Suomalainen luonne on ihmeellinen: usein kehutaan, että ulkomailla ihmiset osaavat palvella ja ovat avuliaita jne. ja sitten omassa maassa siihen asiakaspalveluun suhtaudutaan kuin myrkkyyn
Ihmiset on erilaisia ja osa haluaa jäädä katsomaan muutakin jos sieltä löytyisi extra juttuja helpottamaan oloa. Varisnkim kun sinne apteekkiin kerran raahautui.
Ulkomailla osataan palvella Suomessa ei. Se ero. Ulkomailla tullaan kohteliaasti tarjoamaan apua ja jos et tarvitse he siirtyvät seuraavaan asiakkaaseen tai kunnolla sivulle sen jälkeen kun sanovat että mikäli on kysyttävää tai kaipaa apua niin tulee sanomaan. Suomessa taas höngitään niskaan, seurataan perässä, tupataan seuraan uudestaan ja uudestaan, kaikki käyvät tuputtamassa apua vuorotellen vaikka näkisivät että apua on tarjottu ja lisäksi se apu esim apteekeissa on se että lukevat sinulle sen lappusen vaikka osaat itse sen lukea. Ja jos apua otat vastaan niin kaikki kailotetaan niin ettei kenellekkään jää selväksi kenellä on klamydia, kuka kärsii hiivasta ja kenellä on sieniä varpaiden väleissä.
Kannattais varmaan pitää niitä lääkkeitä kotona koko ajan siltä varalta että sairastuu, ettei tarvi kipeänä sinne apteekkiin lähteä. Kuumemittarikin olisi ihan hyvä ostos. Aika itsestäänselvyyksiä suurimmalle osalle ihmisistä.
Lähes sama juttu kävi minulle. Kuumeisen näköisenä ja varmaan vielä vähemmän huoliteltuna kuin sinä, menin ruokakauppaan ja itsepalvelukassoille. 'Valvova' myyjä tuijotti tarkasti ja vielä kun lähdin, hän kysyi: 'Maksoitko sä sen wc-paperin?' Pakko myöntää että ärsytti ja loukkasi. Palautetta lähti kaupalle :D Ei ole tapana harrastaa myymälävarkauksia, vaikka se wc-paperi houkutteleva tuote kielmättä on...