Taas kohdeltiin apteekissa kuin rikollista
Kovassa kuumeessa kiskoin itseni ostamaan särkylääkkeitä ja tunnustan, etten ollut kaikkein freeseimmässä kunnossani, nenänalus niistämisestä punainen ja siihen malliin. Meikkiä ei ollut, hiukset laittamatta mutta muuten puhtaat ja hyväkuntoiset. Vaatteina legginssit, pitkä neulepaita ja parkatakki, mielestäni ihan fine apteekkireissulle.
Apteekissa farmaseutti tuli heti ovella vastaan ja kysyi tarvitsenko apua, samalla kun katseli tylyllä naamalla vartaloani? Vastasin ystävällisesti etten tarvitse apua ja suuntasin kipuhyllylle. Sama farmaseutti seurasi perässä ja kysyi uudestaan, tarvitsenko apua. Vastasin toistamiseen että löydän kyllä (ja löysinkin heti haluamani lääkkeet).
Jäin vielä hetkeksi katsomaan käytävälle laitetulla pöydällä olleita kuumemittareita ja farmaseutti seisoi pöydän toisella puolella tarkkailemassa käsiäni, ilmeisesti etten tunge mittareita taskuihin? Hän oli niin lähellä minua, että olisin helposti ylettänyt kädellä koskettamaan häntä.
Kassan kautta kotiin, mutta pakko sanoa että tuollainen käytös ärsyttää.
(Jos joku ihmettelee, kyseinen apteekki on auki 23:00 asti ja kävin siellä puoli tuntia ennen sulkeutumista, koska en yksinkertaisesti saanut itseäni aikaisemmin ylös sohvalta huonon vointini takia.)
ps ärsyttää vielä sekin, että sitten kun apteekissa tarvitsisit apua ja kysyt neuvoa, farmaseutti alkaa lukemaan lääkepaketin kylkeä... Sitten kun farmaseutti ei tiedä vastausta kysymykseeni (koska sitä ei kerrota pakkauksen kyljessä, jonka minäkin itse asiassa osasin jo lukea ja tarkistaa...), hän vain mutuilee jonkin vaikeasti tulkittavan vastauksen.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Kannattais varmaan pitää niitä lääkkeitä kotona koko ajan siltä varalta että sairastuu, ettei tarvi kipeänä sinne apteekkiin lähteä. Kuumemittarikin olisi ihan hyvä ostos. Aika itsestäänselvyyksiä suurimmalle osalle ihmisistä.
Ja nehän ei koskaan lopu kesken perheessä niin ettei isä tai äiti satu tietämään kunnes niitä tarvitsee? En minä ainakaan asiakseni lääkekaapilla ravaa saatikka apteekissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Taas näitä "etsä tiedä kuka mä oon" -tyyppejä. Mistä ihmeestä farmaseutti voi tietää ulkonäön perusteella kuka on varas ja kuka ei? Narkkareilla ja varkaillakin voi olla flunssa.
Ja siksi syyllinen kunnes toisin todistetaan? Sen kuuluu mennä että syytön kunnes toisin todistetaan.
Eli syytettiinkö ap:ta nyt jostain? Soitettiinko poliisille, ajettiinko ulos, kaivettiinko käsilaukku? Minulta meni nämä kyllä ihan ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä kipeä ihminen herättää myyjien/vartijoiden "mikä lie huumehörhö"-tutkan! Viime syksynä vartija seurasi minua Prismasta Alkon ovelle, kun hain flunssassa tarvikkeita punaviinikaakaohon . Nenä niistämisestä punaisena, pipo likaisten hiusten peittona ja yllä miehen iso villapaita sekä legginsit ja kumisaappaat. Näytin epäilemättä räjähtäneeltä, mutta silti herää kysymys...
Millainen ihminen ei erota niiskuttavaa flunssapotilasta narkkarista?!
Harvoin kukaan flunssassa käy hakemassa punaviiniä..
Voi kuule koko ajan käy meillä flunssaisia ihmisiä ostoksilla. Viini on monelle pieni luksus kipeänä ja siitä voi tehdä monia eri lämpimiä juomia sen perinteisen mustaviinimarjamehun sijaan. T. Alkon työntekijä
Itse en kyllä ymmärrä, miksi suomalaisten palvelualttiutta aina haukutaan.
Itse kyllä saan miltei poikkeuksetta aina hyvää ja ystävällistä palvelua, usein parempaa kuin ulkomailla!
Ehkä se sitten johtuu siitä, että olen aika hyväntuulinen yleensä ja se näkyy varmaan sitten kasvoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Taas näitä "etsä tiedä kuka mä oon" -tyyppejä. Mistä ihmeestä farmaseutti voi tietää ulkonäön perusteella kuka on varas ja kuka ei? Narkkareilla ja varkaillakin voi olla flunssa.
Ja siksi syyllinen kunnes toisin todistetaan? Sen kuuluu mennä että syytön kunnes toisin todistetaan.
Eli syytettiinkö ap:ta nyt jostain? Soitettiinko poliisille, ajettiinko ulos, kaivettiinko käsilaukku? Minulta meni nämä kyllä ihan ohi.
Seurattiin perässä kuin hai laivaa. Muutama muu sanoi samasta asiasta kun on kohdeltu kun varasta apteekissa. Kyse ei ole siitä että ajattelee eksä tiiä kuka mä oon vaan siitä että kohdellaan kun varasta täysin ilman syytä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en kyllä ymmärrä, miksi suomalaisten palvelualttiutta aina haukutaan.
Itse kyllä saan miltei poikkeuksetta aina hyvää ja ystävällistä palvelua, usein parempaa kuin ulkomailla!
Ehkä se sitten johtuu siitä, että olen aika hyväntuulinen yleensä ja se näkyy varmaan sitten kasvoilta.
Luuletko että muut asiakkaat tulee naama norsunvitulla ja maailmanomistajan elkein palveltavaksi? Kyllä minä olen ihan yhtä iloinen ja kohtelias ja silti saan luokattoman huonoa palvelua hyvin usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin kuumeinen, nuhainen ja väsynyt niin olisin iloinen jos minua palveltaisiin.
Olisit sanonut, että haet lääketta A kun olen olen flunssainen niin olisit voinut saada sen ilman vaivaa ja vain maksaa. Ja sanoa sitten kiitos palvelusta!
Ja jos ihminen on noin huonossa hapessa ei jää enää katselemaan mitään kuumemittareita sun muita härpäkkeitä vaan painuu suorinta tietä kotiin ottamaan sen lääkkeen ja sen jälkeen pehkuihin.
Suomalainen luonne on ihmeellinen: usein kehutaan, että ulkomailla ihmiset osaavat palvella ja ovat avuliaita jne. ja sitten omassa maassa siihen asiakaspalveluun suhtaudutaan kuin myrkkyyn
Ihmiset on erilaisia ja osa haluaa jäädä katsomaan muutakin jos sieltä löytyisi extra juttuja helpottamaan oloa. Varisnkim kun sinne apteekkiin kerran raahautui.
Ulkomailla osataan palvella Suomessa ei. Se ero. Ulkomailla tullaan kohteliaasti tarjoamaan apua ja jos et tarvitse he siirtyvät seuraavaan asiakkaaseen tai kunnolla sivulle sen jälkeen kun sanovat että mikäli on kysyttävää tai kaipaa apua niin tulee sanomaan. Suomessa taas höngitään niskaan, seurataan perässä, tupataan seuraan uudestaan ja uudestaan, kaikki käyvät tuputtamassa apua vuorotellen vaikka näkisivät että apua on tarjottu ja lisäksi se apu esim apteekeissa on se että lukevat sinulle sen lappusen vaikka osaat itse sen lukea. Ja jos apua otat vastaan niin kaikki kailotetaan niin ettei kenellekkään jää selväksi kenellä on klamydia, kuka kärsii hiivasta ja kenellä on sieniä varpaiden väleissä.
Mikähän on taas tämä kaikenkattava "ulkomaa". Kyllä minä olen aika montakin kertaa ollut ulkomailla tilanteessa, jossa sanon, että en tarvitse palvelua, mutta joka kerta kun kosketan kädelläni jotain tuotetta, myyjä huikkaa hinnan tai jotain "eikös olekin hieno pusero, sopisi sinulle".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on sellaiset ohjeet THL:lta. Tällä pyritään vähentämään itselääkinnän haittoja. Apua ja ohjeita tyrkytetään, koska suomalainen ei kysy, vaikka pitäisi.
Ja jos kysyy jotain niin 90% tapauksista etenee siten että apteekin myyjä kaivaa paketin hyllystä ja alkaa lukea sen tuotetietoja, jospa seillä sattuisi lukemaan vataus. Osaan lukea itsekkin, en tarvi siihen ammattilaista.
Itse vilkaisen usen paketin kyljestä, jos asiakas kysyy annostusta. Vaikka muistaisinkin ulkoa jonkun paljon käytetyn lääkkeen annostuksen, en näe syytä miksi en vielä varmuuden vuoksi tarkistaisi sitä siitä paketin kyljestä, kun on helposti tarjolla. Muutoinkin haluan olla 100% varma vastauksestani ja tarkistan herkästi koneelta/pakkausselosteesta muistavani oikein. Luuletteko lääkäreidenkään muistavan kaikki ulkomuistista? Ei, heillä on se kone siinä edessä, josta he tarkistavat hoitosuositukset, annosohjeet ym. samalla kun rupattelette. Kun käy liian itsevarmaksi, tulee virheitä, eikä kenekään päähän mahdu se valtava määrä tietoa, mikä apteekissakin tarvitaan. Siksi on kattavat tietokannat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin kuumeinen, nuhainen ja väsynyt niin olisin iloinen jos minua palveltaisiin.
Olisit sanonut, että haet lääketta A kun olen olen flunssainen niin olisit voinut saada sen ilman vaivaa ja vain maksaa. Ja sanoa sitten kiitos palvelusta!
Ja jos ihminen on noin huonossa hapessa ei jää enää katselemaan mitään kuumemittareita sun muita härpäkkeitä vaan painuu suorinta tietä kotiin ottamaan sen lääkkeen ja sen jälkeen pehkuihin.
Suomalainen luonne on ihmeellinen: usein kehutaan, että ulkomailla ihmiset osaavat palvella ja ovat avuliaita jne. ja sitten omassa maassa siihen asiakaspalveluun suhtaudutaan kuin myrkkyyn
Ihmiset on erilaisia ja osa haluaa jäädä katsomaan muutakin jos sieltä löytyisi extra juttuja helpottamaan oloa. Varisnkim kun sinne apteekkiin kerran raahautui.
Ulkomailla osataan palvella Suomessa ei. Se ero. Ulkomailla tullaan kohteliaasti tarjoamaan apua ja jos et tarvitse he siirtyvät seuraavaan asiakkaaseen tai kunnolla sivulle sen jälkeen kun sanovat että mikäli on kysyttävää tai kaipaa apua niin tulee sanomaan. Suomessa taas höngitään niskaan, seurataan perässä, tupataan seuraan uudestaan ja uudestaan, kaikki käyvät tuputtamassa apua vuorotellen vaikka näkisivät että apua on tarjottu ja lisäksi se apu esim apteekeissa on se että lukevat sinulle sen lappusen vaikka osaat itse sen lukea. Ja jos apua otat vastaan niin kaikki kailotetaan niin ettei kenellekkään jää selväksi kenellä on klamydia, kuka kärsii hiivasta ja kenellä on sieniä varpaiden väleissä.
Aivan naurettavaa liiottelua - en ole koskaan saanut tälläista näin huonoa palvelua, vaan palvelu on ollut mitä parhainta yleensä meillä nimenomaan Suomen apteekeissa.
Tässä on vaan taas tarkoitus mustamaalata suomalaisia aivan turhaan! :/
Minä en ymmärrä näitä mielensäpahoittajia, jotka osaavat lukea ihmisten ajatuksia. Mistä tiedät et farmaseutti ei katsonut, onpa flunssaisen näköinen asiakas, tarvitsee kaiken mahdollisen avun? ,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurattiin perässä kuin hai laivaa. Muutama muu sanoi samasta asiasta kun on kohdeltu kun varasta apteekissa. Kyse ei ole siitä että ajattelee eksä tiiä kuka mä oon vaan siitä että kohdellaan kun varasta täysin ilman syytä.
Mikähän se hyvä syy sitten oikeasti olisi? Meinaatko, että kaikki varkaat pitävät kaulassaan kylttiä, että nyt muuten kannattaa olla tarkkana? Vai tarkoitatko, että ketään ei saa seurata ja varkaudet pitää vain hyväksyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän se hyvä syy sitten oikeasti olisi? Meinaatko, että kaikki varkaat pitävät kaulassaan kylttiä, että nyt muuten kannattaa olla tarkkana? Vai tarkoitatko, että ketään ei saa seurata ja varkaudet pitää vain hyväksyä?
Sitä voi seurata huomaamattomammin sieltä kauempaa sen sijaan että seuraa perässä kun mikäkin kärpänen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on taas tämä kaikenkattava "ulkomaa". Kyllä minä olen aika montakin kertaa ollut ulkomailla tilanteessa, jossa sanon, että en tarvitse palvelua, mutta joka kerta kun kosketan kädelläni jotain tuotetta, myyjä huikkaa hinnan tai jotain "eikös olekin hieno pusero, sopisi sinulle".
Entäpä kassat sitten ulkomailla! Eivät yleensä tervehdi asiakkaita ainakaan marketeissa lainkaan, eivät hymyile, tai välttämättä katso silmiinkään asiakasta.Huutelevat vaan toinen toisilleen jotain omia juttujaan. Meillä kassat aina tervehtivät vähintään, mutta useimmissa tapauksissa tulee ystävällinen hymy, kiitos ja hyvää päivänjatkoa yms.
Jos se farmaseutti vain näki, että olet huonossa kunnossa, ja halusi varmistaa, että sulla on kaikki hyvin? Mä menin kerran hammaslääkäristä vielä säikähtäneenä, naama puudutettuna ja murjottuna sössöttämään jotain kipulääkkeestä, ja sain tosi ystävällistä palvelua - oletan että juurikin kurjan kuntoni takia. Saateltiin melkein ulos asti, ja minusta se oli huolenpitoa, ei vahtimista.
Olen muuten huomannut saman! Kerran menin flunssaisena läheiseen Lidliin hakemaan jotain nopeaa purtavaa ja maitoa. Vartija seurasi minua kuin hai laivaa! Siis yhtä flunssaisena niiskuttavaa pientä surkeaa naikkosta koko reissuni ajan ovelta maitohyllyille ja kassalle. Oikein pysähtyi aina odottamaan jos minäkin pysähdyin, koko ajan äärimmäisen epäileväinen ilme kasvoillaan.
Toisen kerran menin apteekkiin flunssaisena, olin vielä raskaana. Tarkoituksena oli ostaa särkylääkettä ja vitamiineja. Aivot ei oikein pelittäneet kuumepöhnän takia, niin jouduin miettimään hyllyillä, että mitähän minä oikein tulin hakemaan.
Työntekijä tuli kysymään jotenkin kireästi, että voiko olla avuksi. Hymyilin ja totesin, että mietin tässä vaan, että mitähän mallia ottaisin, kun on niin monenlaista (vitamiinit). Työntekijä totesi kireänä "Aha." ja käveli pois, jäi kuitenkin viereiselle hyllylle seisoskelemaan ja katselemaan minua. Kun pääsin kassalle, sama tyyppi totesi väkinäisesti hymyillen, että heillä on tälläinen käytäntö, että kassit tarkistetaan kassalla. IKINÄ ei ole minulta laukkua pengottu apteekissa. Näytin laukkuni sisältöä ja pyysivät oikein vartijankin paikalle katsomaan. Hävetti kun jouduin availemaan kaikki pienimmätkin taskut ja sopukat.
Muut asiakkaat katsoivat minua todella julmasti kun poistuin. En ole enää kehdannut asioida ko. apteekissa. :/
No ei tunnu kelpaavan, joko ei saa palvelua tai sitä tuputetaan liikaa. Asiakaspalvelu on kyllä vuosikymmenien mittaan todella parantunut Suomessa, kun joskus vanhoina aikoina meni vaikka kangaskauppaan, niin sai vähän nöyristellä, että joku vaivautui leikkaamaan kangasta ja sittenkin sen sai vähän huokausten kera.
Oltiin vähän niinkuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa asiakas oli pahinta, mitä kauppaan ilmestyi ja sitä piti rangaista mahdollisimman paljon.
Jos nyt ei nuoret tiedä millaista naapurimaan kaupoissa oli, niin ensin mentiin kauppaan, etsittiin tuote, minkä halusi, sitten jonotettiin yhdessä jonossa, jossa sanottiin, mitä ostaisi. Sieltä saatiin lappu, jonka kanssa jonotettiin toisessa jonossa maksamaan se ostos, ja yllätys sitten jonotettiin kolmannessa jonossa, josta maksukuitti annettiin myyjälle, joka sitten haki sen tavaran.
Kun meille tuli nämä itsepalvelumyymälät, että sai vapaasti katsella tavaroita ja kerätä ne itse ja viedä kassalle maksettavaksi, niin silloin joskus ärsytti, kun tultiin kysymään, mitä etsii, kun ei ollut suuta tai rohkeutta sanoa, että katselen vain.
Vanhemmiten olen yhä enemmän oppinut ottamaan tarjottua apua vastaan, ja monesti en olisi etsimääni itse löytänyt, mutta asiantunteva myyjä on jopa esitellyt parempaakin vaihtoehtoa hakemalleni tuotteelle. Osaan ja uskallan myös sanoa, että ei kiitos, en nyt tarvitse apua.
Ainoa paikka, jossa ärsyynnyn joskus on rautakauppa, koska teen vähän erikoisia taidetöitä ja jos etsin vaikka jotain ihan tiettyä erikoisempaa tuotetta, niin myyjä kysyy, että mihin sitä tarvitsen. Se ei kyllä kuulu myyjälle tippaakaan, ja joskus kun olen kertonut mitä olen tekemässä, tulee sitten vastaus, että ei niin voi tehdä. Silloin saatan sanoa rumasti, että ai ei voi, onko se oikein laki.
Jouduin vasta käymään apteekissa isovanhempieni ostoslistan kanssa, enkä edes tiennyt, ovatko jotkut lääkkeet vatsa- vai selkälääkkeitä. Kun tultiin kysymään voiko auttaa, lykkäsin koko ostoslistan ja korin myyjälle, että kyllä kiitos. Eikä mennyt kauaakaan, kun hän oli tavarat kerännyt ja pääsin nopeasti kassalle ja ulos.
Siististi pukeutuneena saa parempaa palvelua. Monta kertaa nähty. Ilmeisesti pätee myös apteekissa.
Teitä seurataan kaupassa siksi että käyttäydytte poikkeavasti, ei siksi että ette näytä yhtä viehkeältä kuin normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi seurata huomaamattomammin sieltä kauempaa sen sijaan että seuraa perässä kun mikäkin kärpänen.
Et ole ilmeisesti koskaan törmännyt myymälävarkaaseen. Apteekissa on aika pientä ja kallista tavaraa joka sujahtaa todella nätisti taskuun.