Taas kohdeltiin apteekissa kuin rikollista
Kovassa kuumeessa kiskoin itseni ostamaan särkylääkkeitä ja tunnustan, etten ollut kaikkein freeseimmässä kunnossani, nenänalus niistämisestä punainen ja siihen malliin. Meikkiä ei ollut, hiukset laittamatta mutta muuten puhtaat ja hyväkuntoiset. Vaatteina legginssit, pitkä neulepaita ja parkatakki, mielestäni ihan fine apteekkireissulle.
Apteekissa farmaseutti tuli heti ovella vastaan ja kysyi tarvitsenko apua, samalla kun katseli tylyllä naamalla vartaloani? Vastasin ystävällisesti etten tarvitse apua ja suuntasin kipuhyllylle. Sama farmaseutti seurasi perässä ja kysyi uudestaan, tarvitsenko apua. Vastasin toistamiseen että löydän kyllä (ja löysinkin heti haluamani lääkkeet).
Jäin vielä hetkeksi katsomaan käytävälle laitetulla pöydällä olleita kuumemittareita ja farmaseutti seisoi pöydän toisella puolella tarkkailemassa käsiäni, ilmeisesti etten tunge mittareita taskuihin? Hän oli niin lähellä minua, että olisin helposti ylettänyt kädellä koskettamaan häntä.
Kassan kautta kotiin, mutta pakko sanoa että tuollainen käytös ärsyttää.
(Jos joku ihmettelee, kyseinen apteekki on auki 23:00 asti ja kävin siellä puoli tuntia ennen sulkeutumista, koska en yksinkertaisesti saanut itseäni aikaisemmin ylös sohvalta huonon vointini takia.)
ps ärsyttää vielä sekin, että sitten kun apteekissa tarvitsisit apua ja kysyt neuvoa, farmaseutti alkaa lukemaan lääkepaketin kylkeä... Sitten kun farmaseutti ei tiedä vastausta kysymykseeni (koska sitä ei kerrota pakkauksen kyljessä, jonka minäkin itse asiassa osasin jo lukea ja tarkistaa...), hän vain mutuilee jonkin vaikeasti tulkittavan vastauksen.
Kommentit (164)
Mä olen mm. kysynyt, "kerrotko hei, mitä eroja näillä ripulilääkkeillä on", ja saanut erinomaista palvelua aina, ei mitään purkin kyljestä luettelua. Ja todennut sen, että parempi vaan reippaasti avata keskustelu ripulioireista / mitä nyt olikaan vailla, kun ei henkilökunta kuitenkaan jättäisi rauhaan. On valittava, haluaako palvelua vai tarkkailua.
Tampereen Yo-apteekissa on kyllä virkaintoinen vartija. Viimeksi käydessäni vitamiinit oli tarjouksessa ja jäin niiden eteen pohtimaan. Huomasin kuinka vartija asettui parin metrin päähän haara-asentoon tuijottamaan silmämunat kovina purkkien ja käsieni liikkeitä. Aloin siinä sitten tekemään kaikessa rauhassa vielä hintavertailua netissä, opiskelija kun olen. Lopulta päätin ostaa purkin ja hiillostaja seurasi tiiviisti jokaista mikroliikettäni kassalle ja kassalla varmisti, että purkki kulkee kassan kautta. Niin jäi herralle tyhjä arpa ja eikun uusi uhri silmäotteeseen. En käy enää tuolla, koska kyttäysen lisäksi viimeisimmän uudistuksen jälkeen reseptitiskien ja odotustuolien välissä on ehkä juuri ja juuri metri väliä, KAIKKI kuulee kaiken. Käyn mielummin lähiapteekissani jatkossa vaikka onkin hitusen kalliimpi. Siellä ei tule näitä periaatteessa harmittomia, mutta kuitenkin ärsyttäviä ja mieleenjääviä muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kuumessa, kävin lääkärissä ja sen jälkeen apteekkiin. Ihan hirveä olo, pyysin apteekin työntekijää valitsemaan mulle jotain limaa irrottavaa yskänlääkettä, kun lääkäri suositteli ostamaan jotain, reseptiä ei kuitenkaan kirjoittanut. Oli niin huono olo että aattelin pääseväni helpoimmalla kun työntekijä valitsee ja sattuu oikeanlainen. Apteekissa sanottiin, että mä näytän sen verran epämääräiseltä, että epäilevät väärinkäyttäjäksi. Mä sanoin, että mä tuun lääkäristä ja on kuumetta, että lääkäri käski ostaa jotain limaa irrottavaa yskänlääkettä, että jos et usko, niin valitse mulle mikä hyvänsä yskänlääke, sellainen jota ei edes voi käyttää väärin. Että ei tarvii olla mikään kolmio-yskänlääke. Ei, epäili edelleen. Sanoin, että kun oikeesti oon kuumeessa, niin etsi mulle pliis joku yskänlääke ja anna sellainen jota ei voi käyttää väärin. Eipä suostunut myymään. Ei yhtikäs mitään yskänlääkettä. Eli tyhjin käsin kotiin.
Valituksenkin tein, se kuitattiin että sattuuhan niitä virhearvioita. Ja ihan tavallisen näköinen keski-ikäinen olen siis.Et sinä kolmioläkettä saa ilman reseptiä mistään apteekista.
Kyllä saa, mutta sitä et löydä hyllystä. Kyseessä yskänlääke, jota pitää pyytää (nimen saa yleensä lääkäriltä). Väärinkäyttöä estetään lisäämällä mm sukraloosia älyttömät määrät. Normi annos ei aiheuta mitään, mutta juo pullollinen -> uikutat äitiä apuun. Ja oikeastaan ketä tahansa, niin hirveä olo tulee.
Lainaamani lainaamalle (ap?): Erikoista, jos ei limaa irroittavaa yskänlääkettä saa ostaa, vaikka epäiltäisiin lääkkeiden väärinkäyttäjäksi, niissä kun ei ole mitään päihdyttävää. Eikä ole monessa yskänärsytystä hillitsevässäkään kodeiinipohjaisia lukuunottamatta.
Ap taisi ottaa liian monta pakettia särkylääkkeitä.