Ärsyttää ihmiset, jotka kivenkovaan väittävät ettei hiuksia tarvitse pestä päivittäin - Kyllä tarvitsee, jos on lasimaiset hiukset
Ihan eri asia on, jos on vaikkapa luonnonkihara tai muuten vaan karhea ja/tai paksu hiuslaatu.
Ei sellaisia hiuksia varmastikaan tarvitse pestä kuin muutaman kerran viikossa (monet pesevät jopa harvemmin), mutta itselläni on lasimaiset, suomalaisille tyypilliset ohuet hiukset (joita tosin on määrällisesti paljon). Minun nyt vaan pitää pestä ne, sillä jos jätän yhdenkin päivän väliin, koko hiuspohja tuntuu tukkoiselta ja hiukset ovat tyvestä rasvaiset, mutta latvoista kuivat. Se ei todellakaan näytä eikä edes tunnu hyvältä!
Ärsyttää, että jotkut alan ammattilaisetkin kauhistelevat, miten joku voi pestä hiuksiaan joka päivä, mutta kun jos se tunne ja näky on inhottava, minkä pesemättömät hiukset aiheuttavat, miksi niiden kanssa pitäisi väkisin kärvistellä? Olo on paljon raikkaampi ja peilikuva kivempi, kun hiukset ovat ilmavat ja raikkaat!
Miksi ei voida ymmärtää, että jokainen pesee hiuksiaan niin usein kuin hänestä itsestä tuntuu parhaalta?
Samalla tavalla minä voisin kauhistella, kun joku pesee vain kolme kertaa viikossa, vaikka se sopisi henkilön omalle hiuspohjalle ja -tyypille parhaiten, kun taas minulle itselleni ei.
Kommentit (87)
Ongelma onkin että hiuspohja rasvoittuu. Hautuu hiusten alla, hiki, rasva ja lika ja hilse muhivat ja ihminen haisee tosi pahalle. Tunkkaiselle talille. Se on ongelma. Ei hiukset ole likaiset päivässä mutta hiuspohja alkaa kasvaa tatteja jos ei pidä puhtaudesta huolta. Kuka jättää kasvotkaan pesemättä moneksi päiväksi? Ei hiusten alla muhiva iho ole yhtään puhtaampi, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole ikinä tavannut ihmistä kenen TÄYTYISI pestä hiukset joka päivä.
Ne ketkä pesevät joka päivä, pesevät tottumuksesta. Mutä useimmin peset, sitä nopeammin hiukset rasvottuvat.
Oletko ikinä kokeillut pidentää hiusten pesuväliä? Oletko tarkistanut että hius tuotteet ovat sopivat?
Olen skeptinen koska en ole tosiaan tavannut ihmistä jonka hiukset rasvoittuvat luonnostaan niin että joka päiväinen pesu olisi tarpeen
Tässä olen; ihminen, jonka olisi hyvä pestä päänahka joka päivä, jos haluaa näyttää puhtaalta. Voin laittaa tänne kuvan huomenna siitä, miltä hiukseni näyttävät 1 h pesun jälkeen sekä 24 tuntia pesun jälkeen, niin uskot.
Minulla on myös ongelmana rasvainen päänahka ja lasimaiset hiukset, joita on paljon. Teininä yritin kesälomalla mummolassa totuttaa hiukset pidempiin pesuväleihin, mutta vajaassa viikossa keski-ikäiset enot alkoivat yökkiä klimppisille hiuksille. Toisen kerran yritin kolmekymppisenä, ei vaikutusta. Nyt olen ohittanut vaihdevuodet ja päästä on puolet harmaata, kokeilulla ei vaikutusta vieläkään.
Hiukset näyttävät siedettäviltä muutaman tunnin pesun jälkeen, jos kuivaan hiukset pää alaspäin. Kuivaamatta hiukset ehtivät mennä rasvaisiksi vielä kun ne ovat kosteat. Olen perinyt hiuslaadun isältäni, jolla hiukset rasvoittuvat edelleen vaikka isällä on ikää 80+.
No esim minulla riittää että olen yhden päivän pesemättä hiuksia, seuraavana päivänä päänahka on ärtynyt ja kutisee valtavasti. Kärsin tali-ihottumasta eli seborroinisesta ekseemasta päänahasta. Eli päänahka on samaan aikaan kuiva ja rasvainen. Pysyy parhaiten kurissa pesemällä päivittäin ja näin toteavat lääkäritkin. Eli ei tosiaan sovi kaikille tuo harva peseminen.
Mitä ihmettä on lasimaiset hiukset? Voisiko joku avata tätä termiä? En ihan oikeasti ole vielä ymmärtänyt mitä se tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Mulla on lasimainen hius ja aina on ollut pidemmät pesuvälit kuin muilla ihmisillä. Johan sen sanoo järkikin. Ei se rasva siihen "tartu" yhtä herkästi kuin karheaan.
Karhea hius pystyy taistelemaan rasvaisuutta vastaan, koska se on huokoisempi. Lasimainen hius rasvoittuu helpommin, koska se ei ole yhtä huokoinen.
Mikäs logiikka tuossa on? Huokoinen kuulostaa kyllä just siltä, että se imee rasvaa tehokkaammin kuin ei-huokoinen.
Minulla on sileät liukkaat ja runsaat hiukset ja hiustenpesutarpeeseeni vaikuttaa myös se, että päänahkani ilmeisesti hikoilee jonkun verran yöllä. Varsinkin silloin kun hiuksissa on lyhyempi malli hiukset ovat aamulla taipuneet päätä myöten outoihin suuntiin niin että sieltä täältä töröttää tupsuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Mulla on lasimainen hius ja aina on ollut pidemmät pesuvälit kuin muilla ihmisillä. Johan sen sanoo järkikin. Ei se rasva siihen "tartu" yhtä herkästi kuin karheaan.
Karhea hius pystyy taistelemaan rasvaisuutta vastaan, koska se on huokoisempi. Lasimainen hius rasvoittuu helpommin, koska se ei ole yhtä huokoinen.
Mikäs logiikka tuossa on? Huokoinen kuulostaa kyllä just siltä, että se imee rasvaa tehokkaammin kuin ei-huokoinen.
Hiuksen pintaan jäävä rasva näkyy ja klimppiyttää hiuksia. Kun rasva imeytyy, se lähinnä tukee hiusta. Huokoisen hiuksen ongelma on useinkin kuivuminen ja haurastuminen, siihen ongelmaan rasva auttaa.
Mulle kukaan kampaaja ei ole koskaan sanonut millaiset hiukseni ovat? Ainakin niitä on paljon ja on hieman luonnonkiharat...pesen pari kertaa viikossa. Hiukset ei ole kovin liukkaat. Tarvii silottavia aineita pesun jälkeen. Kiharat pysyy keskinkertaisesti.
Mulla ohuet lasimaiset, aavistuksen luonnonkiharat sekä rasvoittuva iho. Siis hiukset juurista rasvaiset ja muusta osasta pörröt eli todellakin pesen joka päivä. En voi edes pitää auki, kun ovat niin sotkussa pienestäkin tuulesta, nuttura on mun pelastus!
Oliivi- ja hamppusaippuat toimii, pesuväli pitenee, mutta tässä kestää aikansa. Jos välillä pesee tavallisella shampoolla, homma alkaa alusta.
Samaa mieltä AP:n kanssa. Ainoastaan sanoisin sen, että tiedän ihmisiä joilla myös lasimainen hiuslaatu, mutta ei tarvitse pestä joka päivä. Eli liittyy myös siihen, miten päänahka rasvoittuu. Mutta siis liittyy toki myös hiusten laatuun. Kun mulla oli permanentti, eli huomattavasti karkeammat ja pöyhkeämmät hiukset, niin ei tarvinut pestä kuin 1-2krt viikossa.
Naurattaa nää "mutta minä pidensin pesuväliä, se toimii kaikilla!!1!1!!!!" -viestit, koska se ei todella toimi kaikilla, vaikka jollain toimisi. Itse olen yrittänyt, olen yrittänyt jopa no-poota (olin useita kuukausia pesemättä hiuksia shampoolla), mutta mikään ei auta. Hiukset rasvoittuu joka päivä. Yleensä pesen kuitenkin joka toinen päivä, koska pidän sen toisen päivän hiuksia kiinni.
Hiusten pituuskin vaikuttaa muuten. Nyt olkapäille olevat hiukset ei rasvoittu niin pahasti kuin todella pitkät hiukset. Nykyään voin sentään pestä hiukseni illalla, ja ne on koko seuraavan päivän hyvät. Aiemmin piti pestä aamulla, tai hiukset jo illalla ihan rasvaiset.
Vierailija kirjoitti:
Ihan eri asia on, jos on vaikkapa luonnonkihara tai muuten vaan karhea ja/tai paksu hiuslaatu.
Ei sellaisia hiuksia varmastikaan tarvitse pestä kuin muutaman kerran viikossa (monet pesevät jopa harvemmin), mutta itselläni on lasimaiset, suomalaisille tyypilliset ohuet hiukset (joita tosin on määrällisesti paljon). Minun nyt vaan pitää pestä ne, sillä jos jätän yhdenkin päivän väliin, koko hiuspohja tuntuu tukkoiselta ja hiukset ovat tyvestä rasvaiset, mutta latvoista kuivat. Se ei todellakaan näytä eikä edes tunnu hyvältä!Ärsyttää, että jotkut alan ammattilaisetkin kauhistelevat, miten joku voi pestä hiuksiaan joka päivä, mutta kun jos se tunne ja näky on inhottava, minkä pesemättömät hiukset aiheuttavat, miksi niiden kanssa pitäisi väkisin kärvistellä? Olo on paljon raikkaampi ja peilikuva kivempi, kun hiukset ovat ilmavat ja raikkaat!
Miksi ei voida ymmärtää, että jokainen pesee hiuksiaan niin usein kuin hänestä itsestä tuntuu parhaalta?
Samalla tavalla minä voisin kauhistella, kun joku pesee vain kolme kertaa viikossa, vaikka se sopisi henkilön omalle hiuspohjalle ja -tyypille parhaiten, kun taas minulle itselleni ei.
Latvoista kuivat? Ei ihme :D jatka vain samaan malliin, niin hiukset voivat entistä paremmin. Mulla on ohutta hiusta paljon ja pesen ne pari kertaa viikossa. Tottakai sun hiukset tuntuu rasvaisilta, koska peset hiukset joka päivä. Hiuspohja on tottunut siihen, että on tarve pesulle jatkuvasti. Äly hoi!
Sama täällä, ap. Ei auta mikään. Kuivasampoolla saa kutisevan päänahan ja hiukset tuntuvat likaisilta, vaikka eivät ehkä päällepäin kovin likaisilta näytäkään.
Hiusten laatu ei määrittele päänahan laatua. Mulla on luonnontaipuisa, paksuhko ja karkeahko hiuslaatu. Päänahka on helposti rasvoittuva. Päänahkaa on pakko pestä joka toinen päivä-päivittäin. En halua tunkea päänahkaani, joka on myös herkkä, kuivashampoota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaisia hiuksia varmastikaan tarvitse pestä kuin muutaman kerran viikossa (monet pesevät jopa harvemmin), mutta itselläni on lasimaiset, suomalaisille tyypilliset ohuet hiukset (joita tosin on määrällisesti paljon). Minun nyt vaan pitää pestä ne, sillä jos jätän yhdenkin päivän väliin, koko hiuspohja tuntuu tukkoiselta ja hiukset ovat tyvestä rasvaiset, mutta latvoista kuivat. Se ei todellakaan näytä eikä edes tunnu hyvältä!Ärsyttää, että jotkut alan ammattilaisetkin kauhistelevat, miten joku voi pestä hiuksiaan joka päivä, mutta kun jos se tunne ja näky on inhottava, minkä pesemättömät hiukset aiheuttavat, miksi niiden kanssa pitäisi väkisin kärvistellä? Olo on paljon raikkaampi ja peilikuva kivempi, kun hiukset ovat ilmavat ja raikkaat!
Samalla tavalla minä voisin kauhistella, kun joku pesee vain kolme kertaa viikossa, vaikka se sopisi henkilön omalle hiuspohjalle ja -tyypille parhaiten, kun taas minulle itselleni ei.Latvoista kuivat? Ei ihme :D jatka vain samaan malliin, niin hiukset voivat entistä paremmin. Mulla on ohutta hiusta paljon ja pesen ne pari kertaa viikossa. Tottakai sun hiukset tuntuu rasvaisilta, koska peset hiukset joka päivä. Hiuspohja on tottunut siihen, että on tarve pesulle jatkuvasti. Äly hoi!
Äly hoi itsellesi, ei se pesuvälin pidentäminen kaikilla toimi, kokeiltu on pariin otteeseen. Minun täytyy kuivattaa hiukset pesun jälkeen kuivaajalla pää alaspäin. Jos en käytä hiustenkuivaajaa, hiukset ovat rasvaiset jo ennen kuin ne ovat kuivat. Latvat ovat hamppuiset, mutta ei voi mitään. Olen perinyt hiuslaadun isältäni ja tiedän, että kyse ei ole jokapäiväisestä pesusta.
Siis kyllä ihmiset tekee elämänsä vaikeeks. Jotkut sit valittaa ja kärvistelee niiden paskasten hiusten kanssa "MUT KUN pitää pidentää pesuväliä!!". Ja sitä mietin myös että eikö nää käytä mitään hiustuotteita. Kiva varmaan lähtee ulos eiliset vahat päässä. Mulla on lyhyet hiukset ja en vois lähtee mihinkään pesemättä koska törröttää joka suuntaan
Miulla sama ongelma kuin ap:llä ja sama kokemus, että kampaajat ja moni muu on jatkuvasti neuvomassa, että pesuväliä pitää harventaa. Erehdyin joskus vuosia sitten uskomaan ja aikaan sain pahan tulehduksen päänahkaan. Pää ei varmaan koskaan täysin toivu siitä. Mutta miksi jopa tässä ketjussa riittää näitä pätijöitä typerine neuvoineen? Lääkärin ohje on aina ollut pesu ja myös oma vuosikymmenten kokemus rasvaisen päänahan ja lasimaisen hiuslaadun yhdistelmästä on sama.
Mä ymmärrän niin hyvin ap:ta ja sen ärsytystä myös. Tää "hiuksia ei oikeesti tarvi pestä"- toitotus on joillakin muuttunut lähes uskonnoksi, eikä keskustelusta tällaisen ihmisen kanssa pääse lähtemään kuin lupaamalla pidentää pesuväliä. Ihan hölmöä, että tää on joillekin niin iso asia. Eikä se joku todellakaan ole ap. :D
Mä oon kanssa saanut pesuväliä pidentämällä aikaan jo vuosia kestäneen hilseongelman. Pesen jokatoinen päivä tukan, mutta välillä tuntuu, että sekin on liian vähän. Yli kahden päivän pesemättömyyden jälkeen päänahka alkaa kutista sietämättömästi ja hilseillä. Päänahkaan alkaa muodostua selkeää ihottumaa. Aika tai erillaiset hoitotuotteet eivät auta, olen kokeillut ihan kaikkea. Mitä useammin pesen, sitä paremmin tukka ja päänahka voivat.
Ei ole tekemistä ei, mutta rasvoittuva päänahka yhdistettynä lasimaisiin hiuksiin on todellakin katastrofi. Ei se varmaan mitään haittaa, jos on rasvoittuva päänahka mutta hius karhea, silloinhan se voi olla jopa hyväksi, kun ne karheat hiukset saavat luonnollista kosteutta sen rasvaisen päänahan ansiosta.