Ärsyttää ihmiset, jotka kivenkovaan väittävät ettei hiuksia tarvitse pestä päivittäin - Kyllä tarvitsee, jos on lasimaiset hiukset
Ihan eri asia on, jos on vaikkapa luonnonkihara tai muuten vaan karhea ja/tai paksu hiuslaatu.
Ei sellaisia hiuksia varmastikaan tarvitse pestä kuin muutaman kerran viikossa (monet pesevät jopa harvemmin), mutta itselläni on lasimaiset, suomalaisille tyypilliset ohuet hiukset (joita tosin on määrällisesti paljon). Minun nyt vaan pitää pestä ne, sillä jos jätän yhdenkin päivän väliin, koko hiuspohja tuntuu tukkoiselta ja hiukset ovat tyvestä rasvaiset, mutta latvoista kuivat. Se ei todellakaan näytä eikä edes tunnu hyvältä!
Ärsyttää, että jotkut alan ammattilaisetkin kauhistelevat, miten joku voi pestä hiuksiaan joka päivä, mutta kun jos se tunne ja näky on inhottava, minkä pesemättömät hiukset aiheuttavat, miksi niiden kanssa pitäisi väkisin kärvistellä? Olo on paljon raikkaampi ja peilikuva kivempi, kun hiukset ovat ilmavat ja raikkaat!
Miksi ei voida ymmärtää, että jokainen pesee hiuksiaan niin usein kuin hänestä itsestä tuntuu parhaalta?
Samalla tavalla minä voisin kauhistella, kun joku pesee vain kolme kertaa viikossa, vaikka se sopisi henkilön omalle hiuspohjalle ja -tyypille parhaiten, kun taas minulle itselleni ei.
Kommentit (87)
Hiuksia ei yleensä tarvitse pestä kovinkaan usein, se on se päänahka joka tarvitsee pesun. Jos on rasvainen päänahka kannattaa kokeilla savea. Joko vihreää savea hiusnaamiona tai sitten savishampoota kuten Urtekramin rasul- shampoo.
Ja jos hiusten latvat ja juuret ovat "eriparia", toiset kuivat, toiset rasvaiset, niin pese shampoolla vain päänahka, mutta suojele latvat kosteuttavalla huishoidolla. Älä siis levitä shampoota latvoihin ollenkaan.
Lisäksi jos latvat ovat aamulla kuivat vaikka hiukset ovat puhtaat, levitä varovasti pari tippaa öljyä tai kosteusvoidetta latvoihin.
En tiedä miten toimii lasimaisessa hiuksessa kun en tiedä edes mitä se tarkoittaa, mutta yleisesti idea on tuo. Savella ja shampoolla poistat talia päänahasta, muu osa hiuksesta hoidetaan hiushoidolla tai -öljyllä.
Itse en ole ikinä tavannut ihmistä kenen TÄYTYISI pestä hiukset joka päivä.
Ne ketkä pesevät joka päivä, pesevät tottumuksesta. Mutä useimmin peset, sitä nopeammin hiukset rasvottuvat.
Oletko ikinä kokeillut pidentää hiusten pesuväliä? Oletko tarkistanut että hius tuotteet ovat sopivat?
Olen skeptinen koska en ole tosiaan tavannut ihmistä jonka hiukset rasvoittuvat luonnostaan niin että joka päiväinen pesu olisi tarpeen
Vierailija kirjoitti:
Ihan eri asia on, jos on vaikkapa luonnonkihara tai muuten vaan karhea ja/tai paksu hiuslaatu.
Ei sellaisia hiuksia varmastikaan tarvitse pestä kuin muutaman kerran viikossa (monet pesevät jopa harvemmin), mutta itselläni on lasimaiset, suomalaisille tyypilliset ohuet hiukset (joita tosin on määrällisesti paljon). Minun nyt vaan pitää pestä ne, sillä jos jätän yhdenkin päivän väliin, koko hiuspohja tuntuu tukkoiselta ja hiukset ovat tyvestä rasvaiset, mutta latvoista kuivat. Se ei todellakaan näytä eikä edes tunnu hyvältä!Ärsyttää, että jotkut alan ammattilaisetkin kauhistelevat, miten joku voi pestä hiuksiaan joka päivä, mutta kun jos se tunne ja näky on inhottava, minkä pesemättömät hiukset aiheuttavat, miksi niiden kanssa pitäisi väkisin kärvistellä? Olo on paljon raikkaampi ja peilikuva kivempi, kun hiukset ovat ilmavat ja raikkaat!
Miksi ei voida ymmärtää, että jokainen pesee hiuksiaan niin usein kuin hänestä itsestä tuntuu parhaalta?
Samalla tavalla minä voisin kauhistella, kun joku pesee vain kolme kertaa viikossa, vaikka se sopisi henkilön omalle hiuspohjalle ja -tyypille parhaiten, kun taas minulle itselleni ei.
Jaa. Mullakin on lasimaiset hiukset eikä mun tartte pestä niitä päivittäin. Jospa et nyt ärsyyntyisi siitä etteivät kaikki ymmärrä juuri sinun ongelmaasi. Sun ongelma ei ole hiukset, vaan päänahan liika talineritys. Joku bio+kuuri vois tehdä hyvää. Ja unohda ne silikonia sisältävät tökötit.
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaisia hiuksia varmastikaan tarvitse pestä kuin muutaman kerran viikossa (monet pesevät jopa harvemmin), mutta itselläni on lasimaiset, suomalaisille tyypilliset ohuet hiukset (joita tosin on määrällisesti paljon). Minun nyt vaan pitää pestä ne, sillä jos jätän yhdenkin päivän väliin, koko hiuspohja tuntuu tukkoiselta ja hiukset ovat tyvestä rasvaiset, mutta latvoista kuivat. Se ei todellakaan näytä eikä edes tunnu hyvältä!Ärsyttää, että jotkut alan ammattilaisetkin kauhistelevat, miten joku voi pestä hiuksiaan joka päivä, mutta kun jos se tunne ja näky on inhottava, minkä pesemättömät hiukset aiheuttavat, miksi niiden kanssa pitäisi väkisin kärvistellä? Olo on paljon raikkaampi ja peilikuva kivempi, kun hiukset ovat ilmavat ja raikkaat!
Sulla on liian vahva/ vääränlainen shampoo käytössä. Vahvat shampoot tekee hiuksista liian sileät, jotenkin raskaat, jolloin tukka menee helposti pitkin päätä ja rasvoittuu, varsinkin päivittäin käytettynä. Myös pidentämällä pesuvälejä rasvoittuminenkin pikkuhiljaa vähenee. Ikäkin varmasti vaikuttaa rasvoittumiseen.
Itse olen pian 40v. Joka kolmas päivä pesen shampoolla ja kahtena päivänä siinä välissä pelkällä vedellä. Latvoihin laitan hoitoaineen joka kerta sähköisyyden takia.
Mulla on hiukset niin rasvaiset seuraavana päivänä jos en ole niitä edellisiltana pessyt, ettei tule mieleenkään lähteä kämpästä ulos. Pesen siis joka päivä ja nautin puhtaista hiuksista. Käytän ihan markettishampoita.
Vierailija kirjoitti:
Ällöttää jo pelkkä ajatus käydä suihkussa pesemättä hiuksia ja nyt sitä oikein suositellaan,yök!
Ei siellä suikussakaan tartte joka päivä lotrata. Kainaloiden pesu ja dödö riittää pari päivää aivan hyvin.
Mulla on ohuet, lasimaiset, piikkisuorat hiukset ja olin ennen samaa mieltä että joka päivä oli pakko pestä koska hiukset rasvoittui, paakkuuntui ja meni päätä pitkin jo seuraavana päivänä pesusta.
Sain sit kuitenkin tarpeeks monta kertaa kuulla saarnausta joten päätin kokeilla pesuvälin pidentämistä pikkuhiljaa. Kuivashampoon (Batiste on ylivoimainen!) ja hiuspuuterin avuin pidensin pesuväliä ensin 2 päivään, sitten muutaman viikon päästä 3-4 päivään, jne. Välipäivinä tosiaan käytin kuivashampoota ja pesua edeltävänä päivänä oli hiukset kiinni niin ei näkynyt kuinka rasvaiset ne oli. Mutta se auttoi. Ensimmäiset 3 kk oli rankkaa kun hiuksilla kesti pitkään tottua tähän ja joutui kärvistelemään rasvaletin kanssa, mutta se oli sen arvoista.
Nykyään pesen joka neljäs tai viides päivä eikä hiukset enää rasvoitu tai latistu samalla tavalla kuin ennen. Kuivashampootakaan ei tarvitse ennen kolmatta päivää. Hiusten kunto ja laatu on silminnähden (ja tuntien) parempi, hiukset käyttäytyvät paremmin, ovat kuohkeammat/ilmavammat ja volyymia on paljon helpompi ylläpitää.
Ja siis käyn suihkussa edelleen joka päivä, ja hiukset pesen vesipesulla aina suihkussa käydessä, mutta shampoota käytän vain joka 4. tai 5. päivä tai jos olen hikoillut paljon esim. urheillessa.
Kyllä se niin on ettei ihmisen tukkaa ole tehty shampoolla läträämiseen. Se päivittäinen kemikaaleilla läträäminen nimenomaan aiheuttaa tuon AP:n kuvaileman ongelman.
Mä en jaksa edes yrittää pidentää pesuväliä, pesen joka päivä ja hiukset on siitä huolimatta sileät, kiiltävät ja hyväkuntoiset, kaksihaaraisia ei ole koskaan vaikka leikkaankin vain noin kerran vuodessa.
Onko sulla ap suolasuihke käytössä? Ajttelin että se voisi auttaa karhentamaan hiuksen pintaa ja tuoda tuuheutta, jos lasimainen hius aiheuttaa ongelmia. Voi tehdä itsekin suhteella 2 tl suolaa 2 desiin kuumaa vettä ja hoitoainetta voi lisätä halutessaan pienen määrän, jäähtyneenä kaadat seoksen sopivaan suihkepulloon.
Voisiko olla, että jokapäiväinen pesu aiheuttaa noidankehän? Onko pesuaineessasi silikoonia? Ootko aatellu joskus kokeilla pelkkää vesipesua esim. 1kk ajan ja katsoa mitä pää tykkää? Pidempi aika tois paremman käsityksen tietty et miten se päänahka luonnollisessa tilassa käyttäytyy.
Mitä porukkaa te kaikki olette? Kilpaa perustellaan, ettei "tarvitse" pestä hiuksia joka päivä. Eihän mitään muutakaan ruumiinosaa ole pakko pestä päivittäin. Kyllä hengissä pysyy, vaikkei kävisi ollenkaan suihkussa tai pesisi hampaitaan. Tietysti normaali hygieniastaan huolehtiva ihminen peseytyy joka päivä. Myös hiukset, joihin tarttuu likaa ja hajuja, pestään päivittäin. Ei se tukka pesemisestä kulu.
Vierailija kirjoitti:
mistä tietää kumpaa laatua hiukset on? Pesuväli on kaksi kertaa viikossa.
No sehän nyt onnistuu esim. kysymällä joltain ammattitaitoiselta kampaajalta. Itse ainakin pystyn määrittelemään oman hiuslaatuni ja se on selvästi lasimainen. Rasvoittuu heti ja yksittäinen hius on ohut. Todella vaikea muotoilla, kiharat lässähtää parissa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä porukkaa te kaikki olette? Kilpaa perustellaan, ettei "tarvitse" pestä hiuksia joka päivä. Eihän mitään muutakaan ruumiinosaa ole pakko pestä päivittäin. Kyllä hengissä pysyy, vaikkei kävisi ollenkaan suihkussa tai pesisi hampaitaan. Tietysti normaali hygieniastaan huolehtiva ihminen peseytyy joka päivä. Myös hiukset, joihin tarttuu likaa ja hajuja, pestään päivittäin. Ei se tukka pesemisestä kulu.
Niin ei kai täällä kukaan sano että tarvitsee, mutta kun puhutaan siitä, haluaako hiusten näyttävän hyvältä tai tuntuvan hyvältä, niin silloinhan hiuksia tarvitsee pestä tietyllä tavalla, jotta tämä toteutuisi.
Vierailija kirjoitti:
Joudutko useinkin väittelyyn täysin turhista asioista?
En, mutta esimerkiksi kampaajalla käydessä on tullut puheeksi hiustenpesu, jolloin olen kertonut peseväni hiukset päivittäin. Tätä on kampaaja sitten kritisoinut, eli en minä hänen kanssaan ole alkanut väitellä. Sen takia tein tämän aloituksen, jotta ihmiset ymmärtäisivät, että kaikille on olemassa se oma paras pesuväli, johon on turha kenenkään ulkopuolisen puuttua. Ei sen luulisi vaikuttavan sen toisen ihmisen elämään mitenkään. :)
Ap
Kyllä pitää paikkansa, varsinkin lasimainen ja liukas hius on aina likainen. Johtuu siitä että se on aina littanana päätä myöten, jolloin rasvat ja liat tarttuu erinomaisen hyvin. Jos taas haluat ilmavuutta, jotta noin ei kävisi, joudut lätkimään aineita niin paljon että sitten ovat likaisia sen takia.
Ainoa mikä auttaa on hiustenpidennys. Kun laitoin tuohon hiustyyppiin teippipidennykset, pidentyi pesuväli välittömästi kolmeen päivään. Teipit pitää omaa tukkaa irti päänahasta ja ilmavina, jolloin oma hius ei likastu.
En tajua tota ap:n edustamaa ihmistyyppiä ollenkaan. En sitten yhtään. Uskomaton bööna. Loukkaantuu ja menee atomeiksi, kun omaa tukkaa pitää pestä useammin, kuin mitä muut SANOO.
Ps. Totta kai sun tukka on latvoista kuiva, kun peset joka päivä...
Mulla on lasimaiset ohuet hiukset, joita on paljon. Eivät onneksi kuitenkaan rasvoitu ja helpoimmin laitettavat kun pesemättä n. 3 päivää. Pesua seuraavana päivänä aivan saatanallisen liukkaat ja tuskaisat. Kuulostaa varmaan ällöltä joidenkin mielestä. Toki pesen esim. rankan urheilun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole ikinä tavannut ihmistä kenen TÄYTYISI pestä hiukset joka päivä.
Ne ketkä pesevät joka päivä, pesevät tottumuksesta. Mutä useimmin peset, sitä nopeammin hiukset rasvottuvat.
Oletko ikinä kokeillut pidentää hiusten pesuväliä? Oletko tarkistanut että hius tuotteet ovat sopivat?
Olen skeptinen koska en ole tosiaan tavannut ihmistä jonka hiukset rasvoittuvat luonnostaan niin että joka päiväinen pesu olisi tarpeen
Et ole selvästi koskaan tavannut minua. Ohut ja lasimainen hius ja erittäin rasvoittuva päänahka. Hiusten rasvoittuvuusväli mitataan tunneissa, ei vuorokausissa. 12 tunnin kuluttua pesusta tukka on jo selvästi ja näkyvästi rasvainen. Tästä syystä pesen hiukseni aamuisin, koska jos pesisin ne illalla, menisi seuraava työpäivä sitten rasvaisella tukalla. Eli itseasiassa mun olisi tarpeen pestä hiukset kahdesti vuorokaudessa, mutta ajoitan pesun niin, ettei tarvitse pestä kuin kerran. Olen iltaisin kotona sitten rasvapää rauhassa.
Näin on ollut niin kauan kuin jaksan muistaa. Ainakin 10-vuotiaasta alkaen. Nyt ikää on 45 ja kaikki järjelliset keinot on vuosien varrella kokeiltu moneen kertaan. Ei auta. Pahimmillaan olen ollut pesemättä tukkaa n. viikkoon, mutta ei mitään vaikutusta rasvaisuuden hillitsemiseen. Mitkään erityisshampoot eivät myöskään auta, ei tyvipermis, hiusten värjääminen, hoitoaineen kokonaan poisjättäminen taikka shampoon korvaaminen kokonaan hoitoaineella. Jos laitan oikein big bar hairin, eli muotsikkaa, föönaus, tarrapaplarit, kevyt tupeeraus ja lakkaa, selviän puhtaan näköisellä tukalla pari tuntia pidempään kuin normaalisti. Kuivashampoota käytän hätätilanteessa, mutta ei sekään mikään ihmeaine ole. Menettelee kuitenkin ponnarin kanssa.
Toinen kaltaiseni on äitini. Tai oikeammin oli. Hän on erittäin elävä ja hyväkuntoinen edelleen, mutta jossain siinä kuudenkympin paremmalla puolella hänen hiuksensa lakkasivat rasvoittumasta niin paljon. Hän on 72-vuotias nyt ja pesee hiuksensa joka toinen tai jopa joka kolmas päivä. Eli mullakin on vielä toivoa! Pitää vaan jaksaa vielä pari vuosikymmentä ja ehkä sitten eläkkeellä pääsen tästä tukanpesusirkuksesta selvemmille vesille! 😉😂😂
Vierailija kirjoitti:
Myös hiukset, joihin tarttuu likaa ja hajuja, pestään päivittäin. Ei se tukka pesemisestä kulu.
Itse asiassa tukka kyllä kuluu pesemisestä. Hius haurastuu, katkeilee ja tulee kaksihaaraisia.
Rasvoittumisella ei ole mitään tekemistä itse hiuksen laadun kanssa vaan päänahan. Hius ei tuota rasvaa vaan hiuspohjan eli ihon talirauhaset. Toisilla ihmisillä rauhaset toimivat tehokkaammin kuin toisilla, mutta on hyvä muistaa, että rasva on tarkoitettu ihon suojaksi ja siksi ne talirauhaset sitä tuottavat. Mitä kiivaammin pesee rasvat pois, sitä kiivaammin uutta rasvaa tuotetaan tilalle.
Hiuksiin ei tartu normaalielämässä likaa ja hajua niin, että sen takia pitäisi pestä päivittäin sen sijaan, että pesisi esim. joka toinen päivä. Sellaisessa pesuvälissä talirauhastenkin toiminta olisi rauhallisempaa. Toki jos vetää tupakkaa ketjussa tai jotain hevosenpaskaa luo työkseen tai navettahommia tekee, voi jotain hajua tarttuakin, ellei käytä suojavaatteita. Entisaikaan emännät ymmärsivät navettavaatteiden tärkeyden. Oli erilliset navettatakit ja huivit, kun astuttiin eläinsuojaan.
Sama hiustyyppi ja on paremmassa kunnossa, kun pidän mahdollisimman pitkän pesuvälin.
Jokanen pesee miten itestä hyvältä tuntuu.