Onko oikeesti mikään ravintola/baari ikinä sanonut "talo tarjoaa" ?
Suomalaisista "laadukkaista" draamasarjoista tunnettu usein toistettu repliikki "talo tarjoaa" ei taida toteutua tosielämässä kauheankaan usein?
Oletteko ikinä kuulleet minkään ravintolan tai baarin sanovan näin? Ja tietenkin jos palstalla on henkilöitä joille joskus on tarjottu, olisi kiva kuulla kokemuksia (mitä teitte sen eteen, että talo tarjosi yms).
Kommentit (56)
-80 luvulla, kun Suomi voitti kultaa lätkässä, stadin Hamlet baarissa (silloin Hyvä Ystävä ravintola) tarjottiin ilmaiset kaljat.
Helsingissä moni kahvila tarjoaa toisen kupin ilmaiseksi. Esim. Fazer Forum, Bulevardin kahvihuone, Sokoksen kahvila 5.kerros.
Hyvityksenä tarjottua ei lasketa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Käyn noin pari kertaa kuukaudessa baarissa ja koska vaihtoehdot näin yli kolmekymppisenä miehenä on kaupungissani kohtuu vähäiset, niin tulee suosittua yhtä yökerhoa. Kuvittelen itseni kohtuu huomaamattomaksi asiakkaaksi sillä en juurikaan juttele peruskohteliaisuuksien lisäksi henkilökunnan kanssa, mutta jostain syystä varsinkin portsarit ja baarimikot pitävät minua hyvänä tyyppinä ja talo on tarjonnut sisäänpääsyn tai juotavaa useita kertoja. Pari viikkoa sitten kävelin sisäänkäynnin ohi ja nyökkäsin tervehdykseksi portsareille ja menin kohtuu pitkän jonon hännille jonottamaan ja räpläämään puhelinta. Kohta tuli ravintolapäällikkö kättelemään ja ohjasi minut sivuovesta sisään ja löi muutaman drinkkilippua kouraan. En tiedä edelleenkään miksi, mutta hyvältä se tuntui ja olen edelleen mielestäni kiitollisuudessa heille.
Oikeasti? Kuulostaa erikoiselta, siis jos et tunne henkilökuntaa.
Näytätkö joltain julkisuuden henkilöltä? Mietin vaan että jos nämä luulevat sinua joksikuksi muuksi.
Ei sillä ettetkö olisi mukava asiakas ja niin, mutta kuulostaa hassulta että jo ihan sillä saisi noin spesiaalia kohtelua. :D
Tai jos joku kaverisi tuntee heidät ja on kehunut sua niille tai jotain?
Suomessa vain muutaman kerran. Off-seasonin laskettelukeskuksissa saanut ilmaiset pullat tai teet. Mutta Kreikassa, Portugalissa, Italiassa ja Ranskassa isketään eteen todella usein jotain ylläreitä - paikallista viinaa tai ruokaa. Joskus kun on syöty pitkän kaavan mukaan, niin paikka veloittanut vain osan ruokalajeista. Olemme kyllä huomauttaneet asiasta ja kuulemma talo on tarjonnut. Emme siis olleet tilanneet mitään menua... Meillä tietty tapana jättää ok tipit hyvästä palvelusta ja ruuasta. Kreikassa kerran tarjoilija juoksi perässä auotolle ja antoi meille ison pullon jotain paikallista likööriä.
Kerran sain kantapaikassani ilmaiseksi prikallisen vaahtoisia oluttuoppeja, kun oluthana reistasi...
Fine dining ravintoloissa tuodaan usein ihan aluksi tai ruokalajien välissä ylimääräinen annos ns. "keittiömestarin tervehdys".
Vierailija kirjoitti:
Fine dining ravintoloissa tuodaan usein ihan aluksi tai ruokalajien välissä ylimääräinen annos ns. "keittiömestarin tervehdys".
niin. ei liity aiheeseen.
Kerran yksi ruoka oli aivan pilaantunut, siis oikeasti homeessa. Pyydettiin kokki katsomaan ja hän ystävällisesti sanoi että talo tarjoaa sen annoksen (ja tuli uusi tilalle, ei tietenkään sitä homeista tuotetta). Oli kyllä törkeän pieni korvaus siitä yökötyksestä ja homeen syömisestä.
Kerran talo tarjosi jälkkärini, joka oli unohdettu tuoda samaan aikaan muiden kanssa. Tuotiin siis vasta sitten kun kyllästyin odottamaan ja kysyin milloin jälkkäri saapuu.
''Vaahtotuppeja" olen silloin tällöin saanut kantapaikassani. Näitä tulee kun vaihdetaan oluttankki toiseen. Silloin ensimmäinen tuopillinen on käytännössä pelkkää vaahtoa.
Ja silloin tällöin on tarjottu ilmaiset snapsit siihen oluttuopin kylkeen. Kanta-asiakkaan etuja. Lisäksi viikonloppuisin pääsen jonon ohi suoraan sisään kantapaikkaani.
Viime viikolla Hesburger. Odotin salaattia 15 min., kun viimein saapui tarjoilija sanoi, että talo tarjoaa jälkkärin, kun jouduin odottamaan niin pitkään.
Olen vuosikymmeniä saanut ilmaista viinaa ja ruokaa ravintoloista, ihan liikaakin
Tilasin drinkin jossa maistuisi kookos. Baarimikko ei tykännyt niin antoi ilmaiseksi ja mun mielestä se oli hyvää.
Talo ei ole tarjonnut, mutta männävuosina oli kantapaikassa piikki, johon voin tilata kun opiskelijana ei rahatilanne aina ollut kovin hyvä. Piikki oli vieläpä hyvin epämääräinen ja lähinnä vaan omistajan muistin varassa. Jos omasta muelestäni olin n. 40 e velkaa ja menin sanomaan että maksaisin piikkiäni, omistaja sanoi että pistä parikymppiä niin se on siinä.
Joo italialaiset ravintolanomistajat tarjosivat, kun Italia voitti jalkapallon maailmanmestaruuden.
Noita ilmaisia juomia on usein, jos on ns. "vakiasiakas".
Ainakin parissa missä aikanaan enemmän kävin, oli 1-2 kertaa/vuosi pikkujoulut tmv. joissa oli ruokaa ja juomaa tarjolla, "kutsu" annettiin suullisesti paikan päällä, ja usein oli esim. tiistai tmv. päivä.
Kahvia/limua on saanut maksutta itse/puoliso/kuski, esim. tilannut oluen ja kahvin, vain olut maksanuta, tai pelkän kahvin ottaessa ei ole tarvinnut maksaa, tai seurueen kuski hakenut limua tiskiltä, niin annettu ilmaiseksi.
Samoin nuo vaahtotuopit yleensä annettaan jos joku vaan haluaa, usein se yksi tuoppi (ns. viimeinen ennen kun "kunnossa" uusi tankki) on ihan normaali tuopillinen.
Syntymäpäivänä monessa baarissa saa ilmaisen juoman myös.
Näkisin että jos on oikeasti vakkari kävijä saa etuja enemmän, jos "kerran vuoteen" käy, ei varmaan saa mitään. Mikä on ihan luonnollista, onhan se vakkari varmaan moneen kertaan ne "ilmaiset" juomansa ns. "maksanut" muissa juomissaan.
Vierailija kirjoitti:
Syntymäpäivän kunniaksi eräässä baarissa sain drinkin talon tarjoamana. Tuota olen nähnyt ja kuullut tapahtuvan useissakin paikoissa.
Tämän minäkin olen nähnyt useasti. Samoin esimerkiksi joidenkin matkaporukoiden kohdalla bussikuskille voi talo tarjota ilmaisen aterian tai majoituksen. Usein myös näkee, että talo tarjoaa esim joidenkin tapahtumien yhteydessä kakkukahvit tms.
Minusta omituinen kysymys.
Olen saanut kunnon pihvin talon tarjoamana. Ja jälkiruuan siihen päälle. Tilaamassani annoksessa oli valitettavaa, palautin sen eikä laskua tarvinnut maksaa.
Ai se vikako: kana oli raakaa. Ei siis mikä nirppanokkainen "tästä puuttuu rosmariini" -juttu.
Kahvin tilatessa useinkin,varsinkin loppuillasta kun pannu on seisonut tuntikausia:D
Kerran saatiin isommalla porukalla alkumaljaskumpat ilmaiseksi ravintolassa, kun anopin kaveri sattui olemaan tarjoilijana.
Mentiin vaimon kanssa joku lauantai-ilta syömään. Tilauksen jälkeen meille tultiin kertomaan että kokki sairastui, uusi on tulossa mutta joudumme odottamaan kolmisen varttia safkojamme. Totesimme että samapa tuo ja tissuttelimme rauhallisesti.
Kun sitten saimme ne tilaamamme sapuskat, tarjoilija sanoi että saamme valita haluamamme jälkiruoat, talo tarjoaa. Ilahduimme ja teimme tilaukset. Oli hyvää!