Minkälaista kahvilassa pitäisi sinun mielestäsi olla?
Niin ruoan, hintojen, yleisilmeen, palvelun kuin henkilökunnan osalta. Mikä on juuri sinun näkemyksesi.
Kommentit (76)
Viihtyisä
Joku tuote, joka on edullinen verrattuna muihin, jonka kaikki voivat ostaa. Tavallaan kestotarjous
Auki myös viikonloppuisin
Vähän vaihtelua valikoimissa
Kuitenkin perusvalikoima olemassa
Kahvin pitää olla hyvää (ei halpiksia)
Smoothieta valikoimiin
Jotain terveellistä valikoimiin
Ei tyylittömiä tai helpolla tehtyjä tuotteita, esim. suklaakakkua, jossa kuningatarhilloa tai loputonta määrää eri moussekakkuja
Ehdoton vaatimus on, että henkilökunta osaa hauduttaa teetä, jota voi tilata kannullisen. Täytyy tietää, missä lämpötilassa mikin teelaatu hadutetaan ja tee pitää osata tuoda pöytään tarpeeksi lämpimänä. Teen vahvuus ei saa vaihdella työntekijän mukaan niin, että joku tekee siitä liian laihaa ja joku liian vahvaa. Teeltä pitää voida tilata teelistalta.
Pikkusuolaisissa vaihtoehtoja ja makeissa sellaisia vähemmän makeita vaihtoehtoja.
Tuolit sen verran matalia, että lyhyemmälläkin ihmisellä yltää jalkapohjat lattiaan.
Ainakin osa pöydistä kokoluokkaa 90 cm x 90 cm sijoitettuna niin, että asiakkaat voivat itse siirtää yhteen tai erottaa toisistaan tarpeen mukaan kuuden, neljän tai kahden/yhden hengen pöydiksi.
Pari laadukasta viikkolehteä tilattuna kahvilaan.
Siistit pinnat ja reipas henkilökunta.
Vastaan niinpäin että mitä ehdottomasti ei:
Hentoisia kiikkeriä pikkupöytiä sali täynnä, joihin ei mahdu edes kahden ihmisen ostokset, ja jotka on aseteltu niin tiuhaan että naapuri huohottaa niskaan. Ei kovalla soivaa tusinadiskomusiikkia. (Nämä kun yhdistät niin saat stadin uusien kahviloiden vakiokonseptin. Eikö kahviloihin mennä pääasiassa joko yksin rentoutumaan tai kaverin kanssa vaihtamaan kuulumisia eikä kuuntelemaan paskaa musiikkia?)
Hyvä kahvi on ehdoton. Joku oma "sisäänheittotuote" on kiva.
Sellainen, jossa me aina kaydaan.
Eli hyvaa kahvia, poytiintarjoilu, ihanat leivonnaiset (leipomo takatiloissa), hyvin ystavallinen henkilokunta, saat istua vaikka tunteja ilman niskaanhengittamista, hinnat edulliset (espresso 70 senttia), ei tarvitse kantaa itse pois mitaan vaan henkilokunta putsaa poydat.
Kuten edellisesta selvinnee, kahvila ei ole Suomessa.
Olisi ihana käydä kahvilassa, jossa kaikenlaisten erikoisuuksien sijaan olisi muutamaa yksinkertaista, mutta HYVIN tehtyä kahvileipää. Tällaisia olisi esimerkiksi amerikkalaiset "pound cake" kakut, joita voisi myydä REILUNA siivuna, hyvää pullaa paria laatua ja vaikka ranskalainen hedelmäpiiras.
Kahvilassa ei saa olla liian meluisaa, eli musiikki hiljaiselle ja muutenkin musiikkina ei mitään listahittejä tai suomalaisia wt-artisteja.
Kahvilassa olisi mukava saada yksityisyyttä jollain tavoin, eli vähän kuin jotain looseja, väliverhoja, huonekasveja (ei muovisia)... jotain, mikä erottaa vierustoverista edes visuaalisesti.
Se erikoiskahvikone voisi olla jossakin takahuoneessa... ärsyttää kun ne pitää oikeasti tosi kovaa suhinaa, jauhamista ja pärinää.
Ykkösasia on hyvät tarjottavat. Lähinnä aina saatavilla oleva erottuva houkutin; sellainen juttu, jonka muistaa aina sielläpäin liikkuessaan ja joka vetää puoleensa. Voisi olla esim. joku ihanan pehmeä, vanhanaikainen pullatuote, tuore munkki omalla kierteellä, joku ihana kotitekoisen näköinen kakku/piiraspala, erikoinen leivos tai houkuttelevan täyteläinen suolainen pala. Eli kahvilanpitäjän pitäisi löytää se omin juttu ja rakennella muut eväät sen jälkeen. Nounouta aiheuttaa "tehtaan pulla", kuivat käntyt, liian kuivakkaat täytetyt leivät, standardisiistit leivokset. Makua, pliis ja omia tuotteita!
Annoskoot kunnollisia. Harmittaa maksaa jostain haarukallisesta euroja.
Hyvää kahvia. Ei ainakaan laihaa, koska en tule toiste laihan kupillisen jälkeen.
Haluan jonkinasteista rauhaa kuppilassa. Minun ihanneympäristöni olisi vanha talo, erilaisia tiloja (huoneita). Kasveja, tekstiilejä, tauluja, jotain vanhaa ja persoonallista. Ja sellaisia kulmia, joihin eivät kaikki heti näe. Kauneutta, mutta myös leikkiä ja huumoria, nostalgiaakin ehkä.
Ehdottomasti hälytön paikka. Jos kaikuu, tai tuolinjalat kirskuvat lattiaan, tunnen oloni ikäväksi. Taustamusiikki siinä ja siinä. Olen jättänyt paikkoja musiikin takia. Joku klassinen istrumentaalimusiikki voisi käydä. EI mitään radion puheohjelmaa eikä mitään nykymusiikkia, joista on makuja liian monia!
Tällaisen olen ajatellut perustaa, jos jään työttömäksi.
Edellinen lisää vielä, että pöytiintarjoilu ehdottomasti, jos esimerkiksi kahvikupin ja kakkupalan hinta on 10-15e. Sillä hinnalla tympäisee jonottaa itse jonkun tarjottimen kanssa esimerkiksi Fazerilla tai Cafe Esplanadissa, ja tämä tuntuu olevan ihan normaalia monessa todella kalliissakin paikassa. Strindbergillä ja Cafe Fleuristessa on hyvä, kun tuovat pöytään, samoin kuin Kämpissä. Olenkin siirtynyt näihin esimerkiksi Fazerin sijaan, kun maksaa kuitenkin saman verran.
Paljon tupakansavua. Liimapintaiset tiskit, pöydät ja istuimet. Hämärää. Paljon kiroilevia ranskalaisia ja kääpiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Paljon tupakansavua. Liimapintaiset tiskit, pöydät ja istuimet. Hämärää. Paljon kiroilevia ranskalaisia ja kääpiöitä.
Tämä!
Ja myyjänä sellainen ympäri tatuoitu, silmälapullinen, huivipäinen merimies, jolla on puujalka ja isot korvarenkaat, joissa istuu papukaijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Ja myyjänä sellainen ympäri tatuoitu, silmälapullinen, huivipäinen merimies, jolla on puujalka ja isot korvarenkaat, joissa istuu papukaijat.
Ja yksirivisen haitarin epävireistä ja haikeaa soittoa.
Heh, minäkin sanon, että kunnon tuolit ja pöydät eikä mitään kiikkeriä pieniä jotka huojuvat eikä niillä voi istua rennosti (paitsi jos olet alle 50 kiloinen ja korkeintaan 160 cm pitkä).
Tärkeintä kahvilassa on se, että sieltä saa hyvää kahvia. Sen pitäisi olla kahvilan kunnia-asia. Ei tarvitse olla erikoikahveja, jos on hyvää suodatinkahvia. Erikoiskahvit ei saa olla niitä kapseleita.
Pohjaan palanutta juhlamokkaa saa kaikilta huoltoasemilta pahvimukissa. Jos puoti nimittää olevansa "kahvila", niin kahvi ei saa olla pohjaanpalanuttajuhlamokkaapahvimukissa tai haaleaa kapselikuraa. Etenkin jos siitä saa maksaa yli euron. Ei mulla muuta.
Minusta taas kiinnostaa, miten nämä asiat olisi mahdollisia oikeasti. Kalliit ja laadukkaat tuotteet kun ei millään voi olla samalla halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, jossa me aina kaydaan.
Eli hyvaa kahvia, poytiintarjoilu, ihanat leivonnaiset (leipomo takatiloissa), hyvin ystavallinen henkilokunta, saat istua vaikka tunteja ilman niskaanhengittamista, hinnat edulliset (espresso 70 senttia), ei tarvitse kantaa itse pois mitaan vaan henkilokunta putsaa poydat.
Kuten edellisesta selvinnee, kahvila ei ole Suomessa.
Ja kahvilatyöntekijän palkka 4€/h?
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas kiinnostaa, miten nämä asiat olisi mahdollisia oikeasti. Kalliit ja laadukkaat tuotteet kun ei millään voi olla samalla halpoja.
No, laatuhan on kiinni kahvilanpitäjän leipomistaidoista. Se ei maksa mitään. Raaka-aineiden hinta taas ei paljoa ole esimerkiksi pullan tai kuivakakun kohdalla. Toki jos myy monimutkaista täytekakkua, jossa ties mitä tuoreita marjoja, kallista suklaata jne niin ei sen hintaa eedulliseksi saa millään.
Minut vetää aina yhteen kahvilaan yksi tietty leivonnainen. Tarkistan aina, että heillä on sitä tarjolla ja jos ei ole, jää kahvikin tilaamatta. Luulisin, että jos tämä suosikki pullatuote kerrankin sattuisi olemaan jotain toissapäiväistä ja kuivaa, loppuisivat käyntini siellä kai kertaheitolla.
Kahvilan pitäisi olla jossain kivassa paikassa, ikkunat, joista saa katsella kun ihmiset vilistää kadulla ja sade ropisee ikkunaan. Kahvilassa pitää olla lämmintä, sohvia tai divaaneja osittain, huonekasveja, persoonallienn sisustus.
Ei minimalismia, tyhjää, autiota, kaikuvaa, metallia, kylmää, vetoista ja meluista. Ei voileipiä muovipussissa. Ja todellakin, kovaääniset laitteet jonnekin sivutilaan.
Osassa pöytiin voisin olla pöytiintarjoilu, osassa itsepalvelu. Kahvilassa voisi olla kohtuuedullinen peruskahvi (luomu, reilu kauppa tms.) ja jokin edullisemmin hinnoiteltu "sisäänheittotuote". Muu tarjonta voi sitten olla hintavampaa ja sellaista, jossa otetaan huomioon monet ruokarajoitteet. Näin kahvilaan voisi tulla ne jotka haluavat istua pitkän kaavan mukaan ja joille hinnalla ei ole väliä, mutta myös vähävaraisemmat sekä kiireiset, jotka haluavat vaan hyvän kupposen kahvia ja kenties jonkun kivan pullan nopeasti ja kohtuuhinnalla. Voisi olla alennuksia esim. opiskelijoille.
Itse toivon aina kahvilaan hyvää teetä (rooibos, yms.). Ruokapuollella toivon hedelmäsalaattia, koska mulle ei käy kananmuna, viljat ja maito. Tai smoothie kookosmaidolla olisi hyvä myös. Jos kahvila kehittäisi oman kananmunattoman/viljattoman/maidottoman macaronsin, sitä voisi munlaisen moniallergikon lisäksi syödä vegaanit, keliaakikot, laktoosi-intolerantikot sekä kananmuna-, maito-, tai vilja-allergiset. Näistä tuotteista olen valmis maksamaan, en odota niiden olevan erityisen edullisia.
Ehkä tuon lisäksi tärkeintä on se ilmapiiri, jonka ympäristö ja henkilökunta luo. Pitäisi olla tunne että on tervetullut kahvilaan ja että henkilökunta ei raada niska limassa vaan että heilläkin on kiva fiilis olla siellä töissä.
Sitten kahvilalla voisi olla joku teema, joka erottaisi sen muista. Itse en panisi pahakseni jos sohvalla köllöttelisi pari pulskaa kissaa, ei ehkä helposti toteutettavissa. Toiseksi kahvila voisi olla vaikka runokahvila, jossa voisi olla runoiltoja ja olisi muun lukemisen lisäksi olisi runoja luettavissa (olen ollut tälläisessä kahvilassa USA:ssa, sieltä saatu A4:lle painettu runokin on tallessa). Tai miksei olisi maailmanmusiikkikahvila; kahvilassa voisi soida maailmanmusiikkia. Teemat voisivat näkyä myös sisutuksessa ja tarjonnassa: kissa-aiheet, kirjallisuus tai maailmankulttuurit.
Todellakin huomaa, että kun vaan rupeaa ideoimaan, niin sitähän keksii mitä vaan.
Minun toivekahvila: Mukavia istuimia ja pöytiä, ei liian lähekkäin, jotain viherkasveja erottamassa pöytiä yksityisemmäksi , tunnelmallinen valaistus vaikka pöytälampuin, eläviä kynttilöitä lämpöä tuomassa näin syksyn tullessa. Myyntitiski voisi olla hyvin valaistu, muussa tila hämyisempi valaistus. Hyvä kahvin ja leivonnaisten tuoksu. Aivan huippua olisi talviaikaan elävä takkatuli, mutta kai senkin joku säädös kieltää. Tietysti hyvät tuotteet, suolaista ja makeaa, hyvää kahvia.
- mahdollisesti avoin nettiyhteys tarjolla maksaville asiakkaille
- tilaa liikkua kahvilassa, ei ahdasta --> ei liikaa asiakaspaikkoja, itse vältän tällaisia jolloin kahvilan tulot jää joka tapauksessa minun lompakkooni
- pöytiä, penkkejä jne. pidetään puhtaana ettei ole likaista --> vrt. mäkkärit, jotka usein likaisia
- kalusteet jämäköitä, ei kaiken maailman roskalavalta kerättyjä sekalaisia ritiseviä tuoleja ja pöytiä
- ehdottaisin jonkun statement-tuotteen kehittämistä, eli jokin tuote joka saa ihmiset palaamaan kahvilaan aina uudestaan (esimerkiksi huippuhyvä maidoton ja gluteeniton mustikkapiirakkapala, reilun kokoinen biitti, jonka mahdollisimman moni voi ostaa)
- tummanpuhuva sisustus tai vastaavasti ihan vaaalea skandinaavinen sisustus, "keskitason" sekalaiset sisustukset ei viihtyisiä, joku tyylisuunta olisi hyvä miettiä
- ilmaista lukemista, esimerkiksi iltapäivälehtiä maksaville asiakkaille
- ruokavaliot huomioitu, keliaakikot ja vegaanit nyt esimerkiksi - mm. maitoperäisten raaka-aineiden käyttäminen tuotteissa myös nostaa niiden myyntihintoja --> enemmän hävikkiä!
- annoskoot isompia kuin 2,5 dl tai 3 haarukallista/haukkua/lusikallista
- suhteellisen edulliset perustuotteet kuten musta kahvi ja täytetyt leivät tai leivonnaiset (en edellytä kuitenkaan mitään S-ketjun halpahintoja) --> esim. kakkupalaa ei kannata hinnoitella 6 euroon, hävikkiähän siinä vain saa aikaan
- henkilökunta saa olla rentoa ja ystävällistä mutta nopeaa, haastava yhdistelmä joka yleensä toteutuu jo vähän kokeneemmassa henkilökunnassa!
Näitä nyt ainakin tuli mieleen. Oletko perustamassa kahvilaa? Minne päin Suomea?