Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apteekeissa ei saa enää asioida rauhassa

Vierailija
26.08.2017 |

Jo jonkin aikaa sitten meni kertaheitolla meininki kaikissa apteekeissa sellaiseksi, että hyvä kun ehdit ovesta sisään, kun jo tullaan kysymään että voidaanko auttaa. Ei siinä mitään, mutta kun joka ikinen siellä hyllyjen välissä häärivä farmaseutti tai mikä onkaan tulee utelemaan täysin saman asian. Ei ole harvinaista että joudun tyyliin neljä kertaa kertomaan että ei kiitos, tulen kyllä kysymään sitten jos jotakin ei meinaa löytyä. Kyllä on alkanut rasittaa tämä. Noiden utelijoiden takia menee omat pasmat sekaisin, eikä meinaa muistaa että mitä sitä pitikään sieltä seuraavaksi etsiä.

Ja sekin, jos vaikka sitten vastaa vaikka, että missäköhän teillä on tyyliin maitohappobakteerit, niin voi jessus sitä pälpätystä kun kaikki mahdolliset valmisteet siinä sitten pitää esitellä, vaikka halusin ihan vaan sen tietyn sieltä hyllystä, juuri sen mitä olin tullut hakemaankin.

Ylipäätään kun menen apteekkiin, en välitä höpötellä ostoksistani siellä kenenkään kanssa, ellei minulla sitten nimenomaan ole jotakin kysyttävää. Kukapa ei tahtoisi ostaa tyyliin peräpukamavoiteensa summuut ilman turhaa kalabaliikkia? Sissus!

Kommentit (291)

Vierailija
201/291 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on aikoihin pahin liioitteluketju mitä olen lukenut.

Tai sitten kaikki superherkät tyypit liikkeellä.

Mitenkään superherkkä, enkä edes herkkä ole, mutta tuommoista on nykyään asiointi ja palvelu monessa apteekissa. Siis jos olisit ostamassa muutakin kun reseptilääkkeen tai yhden tietyn ennalta tutun tuotteen.

Lemmikkituotteet olenkin siirtynyt hakemaan eläinlääkäriltä, kun apteekissa EI SAA enää katsella. Pitää ennalta tietää mitä on hakemassa.

Vierailija
202/291 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen apteekissa töissä, kauppakeskusapteekissa, ja voin saanoa, että ongelma, josta tässä valitetaan on hyvin pienen asiakasmäärän ongelma. Koska tästä on valitettu palstalla ennenkin, ja aloin tarkkailla asiaa omassa apteekissani, jossa olen töissä. Niin melkein kukaan asiakas ei käyttäydy tässä mainitulla tavalla, että ahdistuisi, kun apua tarjotaan, vaan se on heille luonnollinen osa apteekissa käyntiä. Joskus joku nuori aikuinen käyttäytyy kuin täällä, eli selkeästi ottaa vittuiluna avuntajouksen ja koittaa jotenkin olemalla töykeä mielestään "tehokkaammin" torjua kysymykseni, voinko auttaa, mutta saa hänkin jäädä rauhaan, koska mä teen ihan vain työtäni, en ole sinusta henkilökohtaisesti kiinnostunut. Joten jos sulle on parempi, että katselet, niin osuuteni on hoidettu. Mutta meillä ei onneksi olekaan (ainakaan vielä) painostettu väkisin palvelemaan kaikkia, en tiedä onko jossain toimittu niin.

Koska lääkelakihan velvoittaa varmistumaan siitä, että asiakas on selvillä ostamansa lääkkeen oikeasta ja turvallisesta käytöstä, sen takia siellä hyllyjenkin välissä koitetaan katsoa, ettei asiakkaa ihan omin päin ostaisi lääkkeitä. Näin se vaan menee, valittakaa päättäjille, jos sellainen häiritsee.

Jos koette vaivanne liian intiimiksi, niin sillehän ei apteekki oikein voi mitään. Meillä en ole ainakaan havainnut tällaista juuri koskaan.

Pakko kysyä, mikä lääke on käsivoide, perusvoide, luomiväri, kuumemittari, laastari, lemmikkien lisäravinne? Ehkä lähinnä lääkettä tuo lisäravinne, mutta osaan lukea annosteluohjeen itse ja sen sopiiko se mille eläimille.

Eikö olisi fiksumpaa kassalla neuvoa jos olen valinnut buranaa, tai jos kysyn neuvoa. Ja jättää "kiitos, mutta katselen vain" asiakkaat rauhaan.

Moni ostaa (tai paremminkin ostaisi) apteekista muutakin kun lääkkeitä jos vaan rauhassa saisi valita.

Vastauksena, että emmehän me tiedä, kun olet siellä apteekissa, että kuuluuko hankintalistallesi jokin lääke. Vai, mistä sen voisi nähdä, ihan ystävällisesti kysyen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/291 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten täällä on moni muukin sanonut, niin aina se seuraan tuppautuva tyyppi tuputtaa just sitä kalleinta tuotetta, ihan kuin niitä muita ei olisi olemassakaan.

Kannattaa kysyä heti alkuun, että mikä näistä vastaavista on se halvin?

Se on kuule vaikee. Laskinta aletaan kaivaa esiin, ja kun sit kuitenki tää just on se eniten myydyin suosituin ja kauimmin markkinoilla ollut tuote plaa plaa plaa...

Vierailija
204/291 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain apteekkiketjussa, olisiko nyt ollut Yliopiston Apteekki, myyjien pitää kuulemma nykyään esitellä itsensä nimellä. Tyyliin "Hei, tervetuloa, minun nimeni on Maija. Voinko auttaa teitä jotenkin?" Myyjät ei oo kovin innostuneita tästä, eikä varmasti asiakkaatkaan. Joskus on vaikee ymmärtää mitä pomojen päässä liikkuu.

Vierailija
205/291 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, et apteekkityypit lukee ketjun. Ehkä Iltis vois tehdä jutun :D

Vierailija
206/291 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ens kerralla otan mukaan tukijoukkoja apteekki-reissulleni. Alakerran naapurini Helvin, jolla on jo vähän huono kuulo, mutta kertoo niin mielellään mm. virtsavaivoistaan ja kynsisienistään kelle vain. Siinä saa Provisio-ori kailottavan jutustelun lomassa noutaa tavaraa Helvin kärryyn kuin lintukoira. Lompakkoahan se ei tietenkään muista koskaan ottaa mukaan mutta eihän se haittaa. Tulee kyllä hakemaan lääkkeet heti kun muistaa. Seinänaapurista otan mukaan AD/HD Nico Yeronimon ja erityisherkkä indigolapsi Väinöstiinan. Niiden äiti onkin jo monta kertaa kysellyt pientä hoitoapua. Paarmaseutti saa pörrätä niiden ympärillä, kun Väinöstiina saa paniikkiraivarit väärän värisestä lattiasta ja Nico Yeronimo iha vaan vähä käy nopeen kattoon mitä nois kaikis laatikois oikeen o. Ja minä teen ostokseni ja sanon heipat.

Mä nokitan siskonlapsellani, Shea-Orionilla. Sukupuolineutraalisti, vegaanisesti, biodynaamisesti, mahdollisimman pienellä hiilijalanjäljellä kasvatetulla, aivan tinkimättömän tiedostavalla teinillä. Joka tulee tarkistamaan, että löytyyhän apteekista tarpeeksi ei-eläintestattuja, vegaanisia, reilunkaupan, ekologisia ja sukupuolineutraaleja tuotteita. Se kirjottaa siitä sitte plokiinsa.

Vierailija
207/291 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi nykyään saa tilattua jopa reseptilääkkeet kotiin.

Vierailija
208/291 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää varmaan alkaa käyttää samaa lausetta kuin vaatekaupoissa: "Katselen ensin ja jos kaipaan apua, kysyn sitten."

Itse käytän usein iloista "katselen ensin läpikotaisin, mitä kaikkia ihanuuksia teiltä löytyy!" ja alan käyttää sitä nyt apteekissakin ;)

Vierailija
209/291 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen apteekissa töissä, kauppakeskusapteekissa, ja voin saanoa, että ongelma, josta tässä valitetaan on hyvin pienen asiakasmäärän ongelma. Koska tästä on valitettu palstalla ennenkin, ja aloin tarkkailla asiaa omassa apteekissani, jossa olen töissä. Niin melkein kukaan asiakas ei käyttäydy tässä mainitulla tavalla, että ahdistuisi, kun apua tarjotaan, vaan se on heille luonnollinen osa apteekissa käyntiä. Joskus joku nuori aikuinen käyttäytyy kuin täällä, eli selkeästi ottaa vittuiluna avuntajouksen ja koittaa jotenkin olemalla töykeä mielestään "tehokkaammin" torjua kysymykseni, voinko auttaa, mutta saa hänkin jäädä rauhaan, koska mä teen ihan vain työtäni, en ole sinusta henkilökohtaisesti kiinnostunut. Joten jos sulle on parempi, että katselet, niin osuuteni on hoidettu. Mutta meillä ei onneksi olekaan (ainakaan vielä) painostettu väkisin palvelemaan kaikkia, en tiedä onko jossain toimittu niin.

Koska lääkelakihan velvoittaa varmistumaan siitä, että asiakas on selvillä ostamansa lääkkeen oikeasta ja turvallisesta käytöstä, sen takia siellä hyllyjenkin välissä koitetaan katsoa, ettei asiakkaa ihan omin päin ostaisi lääkkeitä. Näin se vaan menee, valittakaa päättäjille, jos sellainen häiritsee.

Jos koette vaivanne liian intiimiksi, niin sillehän ei apteekki oikein voi mitään. Meillä en ole ainakaan havainnut tällaista juuri koskaan.

Pakko kysyä, mikä lääke on käsivoide, perusvoide, luomiväri, kuumemittari, laastari, lemmikkien lisäravinne? Ehkä lähinnä lääkettä tuo lisäravinne, mutta osaan lukea annosteluohjeen itse ja sen sopiiko se mille eläimille.

Eikö olisi fiksumpaa kassalla neuvoa jos olen valinnut buranaa, tai jos kysyn neuvoa. Ja jättää "kiitos, mutta katselen vain" asiakkaat rauhaan.

Moni ostaa (tai paremminkin ostaisi) apteekista muutakin kun lääkkeitä jos vaan rauhassa saisi valita.

Vastauksena, että emmehän me tiedä, kun olet siellä apteekissa, että kuuluuko hankintalistallesi jokin lääke. Vai, mistä sen voisi nähdä, ihan ystävällisesti kysyen.

Farmaseutit eivät ole yleensä ovella esittelemässä tuotteita vaan tiskin takana, ainakin omassa apteekissani.

210/291 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus tilannut tuotteita Virosta Läänemaan apteekista. Nyt ei tunnu onnistuvan. Onko jotain muuta virolaisapteekkia, josta saisin tilattua Voltarenit sun muut tuotteet, jotka ovat eteläisessä naapurissa paljon edukkaampia, kuin Suomessa?

Vierailija
211/291 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni huvitti tietyllä tapaa myös kaksi nuorta tyttöä, joilta menin kysymään olisivatko apua tarvinneet, kun näyttivät neuvottomilta. Tiuskaisivat nopeasti että EI TARVITA. No sanoin että selvä, kysykää vain jos tarvitsette. No aikansa apteekissa kiertelivät ja haahuilivat, kunnes toinen tuli kysymään häntä koipien välissä että tarvitsee jälkiehkäisyä. No niin, on mielestäni hyvä että uskaltaa kysyä apua avuntarjouksen torjumisen jälkeenkin. Mietin vain että luulivatko tytöt että apteekissa jälkiehkäisyt ovat aitiopaikalla josta sen voi vain napata matkaansa ettei tarvitse farmaseuttia kohdata. Muuta eivät ostaneet.

Teinit on kainoja. Vaan kun setämiehet kerran purjehtivat apteekin ovista sisään ja kysyivät jo ovella mistä hyllystä löytyy kohottajia... mitä kohottajia?... no niitä, kun panee oriin hirnumaan. Ei jäänyt kellekään epäselväksi mitä haettiin. Punehtunut nuori myyjä ohjasi heidät reseptiasiakkaiden tiskille.

Vierailija
212/291 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten täällä on moni muukin sanonut, niin aina se seuraan tuppautuva tyyppi tuputtaa just sitä kalleinta tuotetta, ihan kuin niitä muita ei olisi olemassakaan.

Jaa. Mulla on ollut toisin, varsinkin reseptien kanssa. Myyjän ensimmäiset sanat reseptin luettuaan ovat "tälle löytyy halvempi rinnakkainen, laitetaanko se?"

Vierailija
213/291 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysyä heti alkuun, että mikä näistä vastaavista on se halvin?

Se on kuule vaikee. Laskinta aletaan kaivaa esiin, ja kun sit kuitenki tää just on se eniten myydyin suosituin ja kauimmin markkinoilla ollut tuote plaa plaa plaa...

Lääkkeissä ei ole vaikeaa, sen kun kysyt niissä vain. Muissa tuotteissa. On harvemmin identtisiä kopioita muutenkaan.

Vierailija
214/291 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain apteekkiketjussa, olisiko nyt ollut Yliopiston Apteekki, myyjien pitää kuulemma nykyään esitellä itsensä nimellä. Tyyliin "Hei, tervetuloa, minun nimeni on Maija. Voinko auttaa teitä jotenkin?" Myyjät ei oo kovin innostuneita tästä, eikä varmasti asiakkaatkaan. Joskus on vaikee ymmärtää mitä pomojen päässä liikkuu.

Huutonaurua!!!! Apuua!!!!

t.farmaseutti

Vierailija
215/291 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huutonaurua!!!! Apuua!!!!

t.farmaseutti

Ja siis mun kaveri lähti YA:lta pois jo jokus sata vuotta sitten juuri tällaisten älyttömyyksien vuoksi. Siellä oli seurattu kellon kanssa, että reseptiasiakkaille olisi oltava mx 3 minuuttia aikaa keskimäärin per asiakas. Että sellaista "palvelua" siellä...

Vierailija
216/291 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Mulla on ollut toisin, varsinkin reseptien kanssa. Myyjän ensimmäiset sanat reseptin luettuaan ovat "tälle löytyy halvempi rinnakkainen, laitetaanko se?"

Eikö farmaseuttien pidäkin tarjota halvempaa vastaavaa tuotetta.  Muutoin ostaja joutuu maksamaan itse erotuksen kokonaan.

Allekirjoitan kyllä tuon, että apteekeissa on nykyään heti joku kimpussa kun ovesta menet sisään, ellet sitten astele reseptilääkkeiden  luo.   Relatkaa vähän, eden vakioasiakkaiden kohdalla, jotka eivät varastele, ja joiden tiedätte osaavan etsiä lääkkeensä ja kysyvän neuvoa tarvittaessa.  Ymmärrän kyllä myyjiä, jos omistaja kyttää valvontakamerasta mitä henkilökunta tekee ja jos vain seisoskelet, ei palkanmaksaja ole tyytyväinen.  Sen vuoksi annan usein myyjän neuvoa minua vaikka en neuvoja tarvitsisikaan.

Vierailija
217/291 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi apteekit on valintamyymälöitä, jos siellä ei saa kuitenkaan rauhassa valita?

Ehdotus: reseptiasiakkaille nykyinen systeemi, koska se toimii. Käsikauppalääkkeille samanlainen, josta lääkkeitä ei saa ilman farmaseutin valvontaa ja neuvontaa. Kaikki muu sitten valintamyymälän tapaan, mutta ilman henkilökunnan avun tuputusta.

Vierailija
218/291 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei ehkä ihan ymmärretä että apteekki on osa terveydenhuoltoa eikä valintamyymälä.

Oman urani ( olen edelleen työelämässä eli ei ihan keskiajasta puhuta) alussa missään apteekissa ei ollut valintahyllyjä vaan ihan kaikki piti pyytää tiskin takana seisovalta farmaseutilta/ proviisorilta. Sitten alkoi tulla valinta hyllyjä , mutta niihin liittyi viranomaismääräykset että paikalla täytyy olla aina farmaseuttinen henkilö varmistumassa siitä että asiakas ymmärtää oikein lääkkeen käytön.

Ja myöhemmin on vapautunut reseptilääkkeitä itsehoitoon ja aina on tullut ohjeistus henkilökunnalle kuinka niitä pitää myydä ja miten varmistua oikeasta käytöstä.

Esim uusimmat närästyslääkkeet vain 2 viikon satsi ja haastattelu asiakkaan tilanteesta.

Nämä ovat siis ehtona sille että voidaan myydä ilman reseptiä.

Siinä mielessä se vaan kuuluu farmaseutillekin miten joku asiakas niitä käyttää.

Henkilökohtaisesti ei olla kenenkään asioista kiinnostuneita ja ollaan vaitiolovelvollisia.

Se on selkeä virhe jos joku sen rikkoo.

Kosmetiikka yms on sitten vähän eri juttu, niihin ei olla saatu varsinaista koulutusta vaan kaikki on omalla kontolla tai joku henkilökunnasta saattaa käydä jonkun koulutuksen niihin. Mutta niitä tulee koko ajan erilaisia lisää ja usein käy niinkin että olet ollut viikon lomalla niin hyllyyn on ilmestynyt uusi tuotesarja tms. No silloin ei niistä tuotteista äkkiseltään osaa kertoa mitään.

Eli koulutus on kuitenkin pääasiassa lääkkeisiin . Joissakin apteekeissa on tosiaan kosmetologi joka palvelee näitä kosmetiikkaa ostavia asiakkaita.

Varmasti on yli- innokkaita työntekijöitä apteekeissa joiden on vaikea uskoa jos asiakas sanoo ettei tarvitse apua. Mutta kun toisella puolella painaa tämä velvoite huolehtia että lääkettä käytetään oikein.

Ja huolimatta tästä ketjusta, tulee apteekkiin paljon enemmän valituksia siitä ettei ole jotain kerrottu kuin että olisi kerrottu liikaa.

Jos menen itse johonkin toiseen apteekkiin esim loman aikana asioimaan , kuuntelen silti aina mitä minulle kerrotaan kun uutta voi oppia vaikka kuvittelee itse tietävänsä parhaiten.

Vierailija
219/291 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman samanlaisia kokemusia myös itselläni viimeisten vuosien ajalta kun olen tuossa lähistöllä olevassa YA apteekissa olen asioinut.

Reseptien kanssa tiskillä asiointi sujuu hyvin, siitä ei mitään moitittavaa. Mutta sitten jos käsikauppatavaran puolelta tarvitsee jotain niin välillä kyllä menee aika lailla tyrkyttämisen puolelle siinä määrin ettei se tunnu oikein mukavalta.

Kyllähän siitä tyrkyttäjästä eroon pääsee, mutta kun sama toistuu joka kerta niin se kieltämättä vaivaannuttaa ja jos lähistöllä olisi toinen apteekki jossa tätä ei tehtäisi menisin sinne mieluummin.

Opiskellessani joskus kauan sitten tuon kaltaisesta myynnistä käytettiin termiä korkeapaine-myynti -tyyli ja sillä on omat negatiiviset pidemmän aikavälin vaikutukset yrityskuvaan ja asiakkaiden asiointiin. Jos myynti on liian tyrkyttävää, niin sillä kyllä lyhytjänteisesti ajalteltua saa lisää kauppaa, mutta pitkään sitä harrastettaessa kun heikompi-itsetuntoiset ja ympäri puhuttavissa olevat asiakkaat huomaavat kävelleensä kaupasta ulos ja ostaneensa jotain mitä eivät tarvinneet tai sitten olisivat ehkä kuitenkin itse asiassa halunneet sen edullisimman tuotteen niin se alkaa vaikuttaa siihen, etteivät he halua enää asioida kyseisessä liikkeessä. Vahvempi-itsetuntoistakin asiakasta se alkaa ennen pitkää nyppiä.

Tämä aihe ei ole pelkkää spekulaatiota vaan tästä on tehty akateemista tutkimusta ja kirjoitettu papereita vuosikymmenten mittaan. Olen liian laiska nyt etsiäkseni viitteitä, mutta niitä löytää kyllä jos näkee hieman vaivaa.

Korkeapaine-myynti on tietysti vain yksi tapa monien muiden joukossa. Paremmin pidemmällä aikajaksolla toimivia ovat ne, joissa asiakas tuntee että hänen omat tarpeensa huomioidaan paremmin ja tyrkyttämättä päätös ostamisesta tai ostamattomuudesta aidosti jätetään hänelle. Se parantaa asiakkaan tuntemaa ostokokemusta ja saa hänet varmemmin palaamaan uudestaan.

Ihmettelen siksi, miten apteekeissa on päädytty nykyiseen palveluasenteesen joka vahvasti muistuttaa korkeapaine-myynti asennetta.

Jos palstalla on joku markkinoinnin tai myynnin suunnittelun parissa toimiva, jolla olisi mielenkiintoista kuulla hänen ajatuksiaan asiasta.

Vierailija
220/291 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kvartaali-talous. Ei oo millään muulla välii kuin saada parempi tulos just heti nyt!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan