Tein positiivisen raskaustestin, mitäs nyt?
Tämä on siis ihan toivottu asia, vaikka kyllä jännittää ja pelottaa myös... Mutta mitäs nyt? Neuvolaan pitää varmaan soittaa maanantaina? Mitä saan syödä ja mitä en? Apua ja neuvoja näin alkuun kiitos!
Kommentit (52)
Tuorejuustosta ei tarvitse selvitellä parstörointia jos sen grillaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme ohjeita taas. Miksi pitäisi odottaa pari viikkoa ennen neuvolaan soittoa kun nimenomaan neuvolasta saa vastaukset kaikkiin alkuraskauden kysymyksiin. Kyllä ne osaa neuvolassa sanoa jos ajoista on pulaa ja pitää varata myöhemmäksi.
Onnea odotukseen!
En ole kyseinen hlö, mutta meidän neuvolassa eka käynti on vasta viikolla 8. Miksi se aika pitäisi varata kuukausi etukäteen (viikolla 4+)?
Itselläni ei ollut hajuakaan millä viikolla mennään kun huomasin olevani raskaana. Kevät oli tosi kiireistä aikaa eikä ollut ns. aktiivinen yritys päällä. Neuvollaan soitin heti kun tajusin että raju pahoinvointi johtuu raskaudesta eikä suinkaan vatsataudista. Olin tässä vaiheessa jo yli 2kk raskaana.
Pointtina oli siis lähinnä se että miksi jäädä yksin stressaamaan asian kanssa kun ainakin meidän paikkakunnalla pääsi heti neuvolaan puhumaan ja sai kattavasti tietoa ihan kaikesta. Jos raskauksia on jo useampia takana niin on tietysti ihan eri juttu.
Onnittelut! Muistan tuon tunteen 7v takaa. Mitään en tiennyt mistään :-), mutta kaikki selvisi vaiheittain aikanaan. Ihanaa odotusta!
Kiitos kaikille! Ja miehelle kerroin aamulla toki jo, heti kun oli herännyt... :) Ajattelin kyllä sinne neuvolaan soitella heti maanantaina, sanovathan ne, jos aikaa ei heti saa, vaan vähän myöhemmin.
AP
Onnittelut! Muistan tuon tunteen 7v takaa. Mitään en tiennyt mistään :-), mutta kaikki selvisi vaiheittain aikanaan. Ihanaa odotusta!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille! Ja miehelle kerroin aamulla toki jo, heti kun oli herännyt... :) Ajattelin kyllä sinne neuvolaan soitella heti maanantaina, sanovathan ne, jos aikaa ei heti saa, vaan vähän myöhemmin.
AP
Kuten sanoin kannattaa soittaa vasta tiistaina. Maanantaina sinne on todella isot ruuhkat ja monella kiireellistä asiaa ja puhelimeen vastaavilla on vähemmän aikaa neuvoa sinua. Tiistaina sitten on jo rauhallisempaa ja ehtivät sitten puhua kauemmin.
Muista että raskausmonivitamiinissa ei ole kalsiumia eikä hyviä rasvoja. Kalsiumia täytyy saada raskaana niinkin paljon kuin 1000 mg vuorokaudessa eli tabletit kehiin. Hyviä rasvoja saa omegatableteista tietenkin mutta kannattaa syödä tavallista enemmän avokadoa, erilaisia pähkinöitä, oliiviöljyä ja sen sellaista. Tee vihannespitoista ruokaa, käytä parsakaalta, pinaattia, linssejä, papuja ja sen sellaista, että tulee kaikkea monipuolisesti. Jos väsyttää, niin ota rautatabletti lisäksi.
Älä syö kypsentämätöntä kalaa ja lihaa (meetvursti, poroleikkeleet, medium-pihvit), tuorejuustoja, pehmeitä juustoja (tietyin ehdoin voi syödä, googleta jokainen juusto joka tulee vastaan) ja raakaa kananmunaa (majoneesit) listeriabakteerivaaran takia. Normaalisti sellainen vatsatauti on normivatsatauti mutta raskaana voi aiheuttaa keskenmenon. Kieltolistalla on muutakin, mutta nuo on sellaiset, joihin eniten törmää.
Itse sain ensimmäisen neuvola-ajan vasta tasan 1,5 kuukauden päähän soitostani, ja siinä pahoinvoinnissa olin niin pihalla, etten oikein jaksanut ottaa kaikista asioista selvää. Se stressasi. Kalsiuminkin tason sain riittäväksi vähän liian myöhään. Toivottavasti jaksat lueskella näistä asioista itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Muista että raskausmonivitamiinissa ei ole kalsiumia eikä hyviä rasvoja. Kalsiumia täytyy saada raskaana niinkin paljon kuin 1000 mg vuorokaudessa eli tabletit kehiin. Hyviä rasvoja saa omegatableteista tietenkin mutta kannattaa syödä tavallista enemmän avokadoa, erilaisia pähkinöitä, oliiviöljyä ja sen sellaista. Tee vihannespitoista ruokaa, käytä parsakaalta, pinaattia, linssejä, papuja ja sen sellaista, että tulee kaikkea monipuolisesti. Jos väsyttää, niin ota rautatabletti lisäksi.
Älä syö kypsentämätöntä kalaa ja lihaa (meetvursti, poroleikkeleet, medium-pihvit), tuorejuustoja, pehmeitä juustoja (tietyin ehdoin voi syödä, googleta jokainen juusto joka tulee vastaan) ja raakaa kananmunaa (majoneesit) listeriabakteerivaaran takia. Normaalisti sellainen vatsatauti on normivatsatauti mutta raskaana voi aiheuttaa keskenmenon. Kieltolistalla on muutakin, mutta nuo on sellaiset, joihin eniten törmää.
Itse sain ensimmäisen neuvola-ajan vasta tasan 1,5 kuukauden päähän soitostani, ja siinä pahoinvoinnissa olin niin pihalla, etten oikein jaksanut ottaa kaikista asioista selvää. Se stressasi. Kalsiuminkin tason sain riittäväksi vähän liian myöhään. Toivottavasti jaksat lueskella näistä asioista itsenäisesti.
Sellaista asiaa ei olekkaan kuin ruoka kieltolista. Ne on suosituksia ei kieltoja.
Lataa puhelimeen suomalainen sovellus Preglife. Se on tosi hyvä. Ala pitämään siellä painokäyrää, se on mielenkiintoista.
BabyCenter on amerikkalainen sovellus, ihan mielenkiintoinen sekin. Siellä kannattaa pitää mahakuvapäiväkirjaa, bumbie gallery.
Vau.fissä, vauva.fissä ja libero.fissä on myös jokaisen raskausviikon kuvaukset, Vaussa erittäin hyvät kuvat mukana. Seuraa niitä aina, kun sulla alkaa uusi viikko. :) Vaun tiedot saa myös kirjan muodossa apteekista. Se kirja on ilmainen ja erittäin mielenkiintoinen. Käväise hakemassa!
Vierailija kirjoitti:
Pavut ja osa siemenistä on muuten tuolla listalla mitä ei suositella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme ohjeita taas. Miksi pitäisi odottaa pari viikkoa ennen neuvolaan soittoa kun nimenomaan neuvolasta saa vastaukset kaikkiin alkuraskauden kysymyksiin. Kyllä ne osaa neuvolassa sanoa jos ajoista on pulaa ja pitää varata myöhemmäksi.
Onnea odotukseen!
En ole kyseinen hlö, mutta meidän neuvolassa eka käynti on vasta viikolla 8. Miksi se aika pitäisi varata kuukausi etukäteen (viikolla 4+)?
Omassa neuvolassani oli terveydenhoitajana kätilö. Hänen mielestään neuvolaan oli syytä mennä mahdollisimman aikaisin. Minusta se on täysin ymmärrettävää, koska kaikki tiedot ovat tarpeen alusta alkaen eikä vasta joskus myöhemmin. Nykyisin tietoa on onneksi saatavilla hyvin netistäkin, mutta onhan sitä helpompi saada tiedot asioista tietävältä ja samalla voi myös keskustella.
Noissa ajoissa voi olla myös kuntakohtaisia eroja. Eihän siitä mitään haittaa ole, jos neuvola-ajan varaa ajoissa. Mulla oli muuten eka ultra neuvolan kautta jo viikolla 6, kun luultiin, että raskaus on jo pitemmällä. Uusintaultra oli viikolla 9.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea odotukseen!
Omassa neuvolassani oli terveydenhoitajana kätilö. Hänen mielestään neuvolaan oli syytä mennä mahdollisimman aikaisin. Minusta se on täysin ymmärrettävää, koska kaikki tiedot ovat tarpeen alusta alkaen eikä vasta joskus myöhemmin. Nykyisin tietoa on onneksi saatavilla hyvin netistäkin, mutta onhan sitä helpompi saada tiedot asioista tietävältä ja samalla voi myös keskustella.
Noissa ajoissa voi olla myös kuntakohtaisia eroja. Eihän siitä mitään haittaa ole, jos neuvola-ajan varaa ajoissa. Mulla oli muuten eka ultra neuvolan kautta jo viikolla 6, kun luultiin, että raskaus on jo pitemmällä. Uusintaultra oli viikolla 9.
Täällä eka aika on aikaisintaan viikkolla 8, np ultra viikolla 13 ja rakenne viikolla 21. Kaikki ylimääräiset ultrat joudut itse maksamaan. Maksaa reilu 40 euroa per kerta.
Ajoista poiketaan jos on joku hyvä syy siihen. Normaali raskaus jonka voi laskea viimeisistä kuukautisista ei vaadi aikaisempaa neuvola käyntiä.
Onnea! Apteekista saa kivan kirjan, mistä voit seurata raskauden kulkua. Se on mielenkiintoinen. Lista ei suositeltavista ruoka-aineista kannattaa ottaa käyttöön, koska listeria on oikea ongelma, jonka vuoksi usea raskaus päättyy keskenmenoon. Kyllä sen raskausajan jaksaa olla ilman itselle herkullisiakin juttuja, kun muistaa, että odotusaika on lyhyt ja vauva on tärkein❤️
Vierailija kirjoitti:
Onnea! Apteekista saa kivan kirjan, mistä voit seurata raskauden kulkua. Se on mielenkiintoinen. Lista ei suositeltavista ruoka-aineista kannattaa ottaa käyttöön, koska listeria on oikea ongelma, jonka vuoksi usea raskaus päättyy keskenmenoon. Kyllä sen raskausajan jaksaa olla ilman itselle herkullisiakin juttuja, kun muistaa, että odotusaika on lyhyt ja vauva on tärkein❤️
Listeria Suomessa on aika harvinainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea odotukseen!
Täällä eka aika on aikaisintaan viikkolla 8, np ultra viikolla 13 ja rakenne viikolla 21. Kaikki ylimääräiset ultrat joudut itse maksamaan. Maksaa reilu 40 euroa per kerta.
Ajoista poiketaan jos on joku hyvä syy siihen. Normaali raskaus jonka voi laskea viimeisistä kuukautisista ei vaadi aikaisempaa neuvola käyntiä.
Just sen vuoksi, että raskausviikot lasketaan viimeisistä kuukautisista, minun eka käyntini ultrassa oli viikolla 6. Raskausaikalaskenta ei huomioi pitkää kiertoa. Raskauteni oli riskiraskaus, mikä selvisi viikon 9 ultrassa. Sinällään raskauden kannalta ei ollut merkitystä, milloin neuvolaan menin, sillä vasta raskauden puolivälistä aloitettiin tarkempi seuranta.
Elipä neuvolaan menolla ei ole kiirettä, mutta kyllä sinne voi soittaa ja varata aikaa jo heti alkuvaiheessa halutessaan. Neuvolassa tietävät oman alueen aikataulut. Liian pitkälle ajan varaamista ei kannata lykätä. Jos eka aika annetaan jo viikolle 8, niin hyvinhän sen voi varata paria viikkoa aiemmin.
Esikoista odottaessa kätilö varoitteli mahdollisesta keskenmenosta ja suositteli odottamaan raskausuutisten kertomista. Tiedän, että jotkut eivät tästä neuvosta pidä, mutta onhan se hyvä pitää mielessä, ettei kaikki mene aina putkeen ja että keskenmenon riski on huomattava.
Ei kyllä varmaan ole kiirettä neuvolaan. Thl:n sivuilla kerrotaan, että äitiysneuvolan ensikontakti (puhelin) on rvk 6-8 ja ensimmäinen käynti rvk 8-10. Nämä on valtakunnalliset suositukset.
Olen nyt 8+4 ja tiedän aloittajan tunteen!
Ota yhteyttä vaikka heti maanantaina. Itsekin otin heti enkä saanut haukkuja sieltä. Puhelimessa käytiin läpi perusjuttuja ja sain ajan rv10. Erinnäisistä syistä jouduin käymään ultrassa jo rv8+1, mutta kaikki oli hyvin.
Hae apteekista raskausajan monivitamiinivalmiste ja syö sitä joka päivä. Apteekista saat myös ilmaiseksi "Vauvan odotus" -kirjasen, muista vain kysyä sitä! Siellä on aika kattavasti tietoa myös ravitsemuksesta ja lääkkeistä ym.
Itse olen päättänyt, että koitan selvitä mahdollisimman pitkälle ilman mitään lääkkeitä. Panadoliahan saa käyttää, mutta kaikki muu lääkitys pitäisi käydä lääkärin kanssa läpi (siis mikäli jos sinulla on jokin säännöllinen lääkitys). Myös luontaistuotevalmisteet taitavat olla sellaisia, että ne kannattaa lopettaa.
Ravitsemuksessa riittää kun pitää maalaisjärjen päässä. Mikään pakko ei ole varta vasten järjestää juustolautasta tuc -kekseineen iltanaposteltavaksi ja miettiä päänsä pyörälle, että voiko syödä noita juustoja. Vältä myös tyhjiöpakattuja kaloja ja maksaruokia. Maksamakkaraa saa syödä, mutta pitääkö ehdointahdoin sieltä 10 metriä pitkästä leikkelehyllystä valita juuri se maksamakkara?
Syö siis monipuolisesti. Muista hyvät rasvat ja kalsium. Smoothiet luonnonjugurttiin tehtynä ovat aika jees. Käy itse poimimassa mustikat ja mansikat.
Tulet ehkä huomaamaan, että säännöllinen ateriarytmi onkin ihan hyvä juttu. Itselläni ainakin pieni mättöhetki illalla näkyy seuraavana aamuna todella huonona olona. Lisäksi jonain päivänä ei tee mieli syödä oikein mitään ja sitten seuraavina päivinä söisi koko ajan. Elimistöllä on hauska keino ilmaista, mitä se on vailla. Jos mieli tekee nektareita, niin osta niitä.
Sama minulla, että olen saanut 2 kertaa varhaisen keskenmenon, toisen kerran rv 6 ja toisen kerran rv 7. Mutta myös 3 elävää lasta. Neuvolaan ei ole mikään kiire. Viimeisimmässä odotuksessa kävin vasta noin rv 11 ja seuraavalla viikolla ekassa ultrassa. Mutta toki jos haluaa, niin voi kai aiemminkin mennä.