Voiko ihan hirveestä rapakunnosta saada vielä ittensä kuntoon lähes 50-vuotiaana?
Painoindeksi on joku 31 ja kunto on ihan nolla! Hikoilen jo eväni räväyttämisestä:) ( ei oikeasti naurata)
Miten kannattaisi aloittaa? Crossari käytössä ja uiminen, kävely lajeina tulisivat kysyyseen nyt alkuun.Olen ollut suurimman osan elämästäni normaalipainoinen, mutta mies lähti yllättäen 25 vuoden jälkeen ja se sai tämän aikaan minussa:(
Neuvoja?
Kommentit (67)
Ei mitään sikakallista "valmentajaa", kävelemällä tai uimalla voit aloittaa.
Suurin haaste ei ole ikäsi tai fyysinen kuntosi, vaan se henkinen puoli. Älä aloita liian suurella rääkillä, jota jaksat 2 viikkoa ja lösähdät sitten takaisin. Valitse sellainen laji, josta aidosti nautit ihan sellaisenaan. Pidä rutiinia yllä: jos tänään ei jaksa, niin tee treeni rennommin, pääasia että teet. Kunto nousee siinä pikku hiljaa, lähes huomaamatta, kunnes joku kaunis päivä huomaatkin, että paino on normaali ja/tai jaksatkin juosta asemalla seisovaan junaan ilman hengenahdistusta.
Tee liikunnasta itsestään se päämäärä, ne muut tulevat sitten bonuksena päälle. Minulle ei ainakaan toimi pelkkiin tuloksiin keskittyminen, sen tekemisen itsessään pitää olla kivaa ja mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin huonossa kunnossa! Polvet ei kestä pitkiä kävelylenkkejä, jumpat ei onnistu kun asun skutsissa.
Mistä tässä voi vanha ja ylipainoinen aloittaa? Tuntuu epätoivoiselta.
83,2kg 166cm
Hanki vesiuoksuliivi.
Harrasta uintia ja vesijuoksua.
Pyöräily. Soutulaite.
Jumppa.
Kyllä niitä on, kun haluaa tarpeeksi.
Jos siis oma terveys kiinnostaa.
Voisit käydä verikokeessa myös.
Mitä sinä haluat?
Stressi lihottaa ja huono uni ja huono ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Helppo resepti:
Herkut pois.
Syö kolme kertaa päivässä lautasmallin mukaan (eli puolet lautasesta salaattia, kolmasosa proteiinia, kolmasosa hiilihydraattia). Vesi ruokajuomana.
Puoli tuntia liikuntaa joka päivä.
Alkoholi pois.
Jos tulosta ei ala tulla parissa viikossa niin lääkärille tutkimaan arvot erityisesti kilpirauhanen, d-vitamiini ja rauta.
Aika mielenkiintoinen lautasmalli sulla.
Tpivottavasti. Mulla on sama tilanne. Olin vielä hyväkuntoinen kevääseen -20 asti, kun olin käynyt 4 krt/vko salilla. Mutta sitten sain jonkin pitkäkestoisen taudin ja monta kk kestäneen keuhkokuumeen ja sitten pari kk kestäneen niveltulehduksen. En voinut liikkua yhtään ja sitten, kun viime jouluna olin jo parempi, olin jo laiskistunut. Nyt on rapakunto ja lisäksi tänä syksynä olen ollut jatkuvasti jossain flunssan tapaisessa taudissa jo elokuusta lähtien. Pitäisi päästä jotenkin kuiville tästä, mutta taatusti iskee kohta koronakin ja joudun takaisin lähtöruutuun...
Nyt olen yrittänyt kävellä vähän enemmän joka päivä ja tehdä kotona joka päivä vähän kyykkyyn ylös-liikkeitä. Laihdutus ei ole oikein onnistunut, mutta olen alkan6t syödä vitamiineja. Tuntuu että pitäisi ottaa sellainen kokonaisvaltainen hyvinvoinnin nostatus tähän, että kunnon kohentamisesta tulisi kivaa. Kävin kampaajalla ja ostin uusia vaatteita jne. Tavoitteena on yleisemmällä tasolla onnellisempi ja parempi olo.
N50
Vierailija kirjoitti:
Suurin haaste ei ole ikäsi tai fyysinen kuntosi, vaan se henkinen puoli. Älä aloita liian suurella rääkillä, jota jaksat 2 viikkoa ja lösähdät sitten takaisin. Valitse sellainen laji, josta aidosti nautit ihan sellaisenaan. Pidä rutiinia yllä: jos tänään ei jaksa, niin tee treeni rennommin, pääasia että teet. Kunto nousee siinä pikku hiljaa, lähes huomaamatta, kunnes joku kaunis päivä huomaatkin, että paino on normaali ja/tai jaksatkin juosta asemalla seisovaan junaan ilman hengenahdistusta.
Tee liikunnasta itsestään se päämäärä, ne muut tulevat sitten bonuksena päälle. Minulle ei ainakaan toimi pelkkiin tuloksiin keskittyminen, sen tekemisen itsessään pitää olla kivaa ja mielenkiintoista.
Päiväaktiivisuuden osuutta ei pidä vähätellä energiankulutuksessa. Nyt etätyöaikana todellakin huomaa selkeästi eron onko edes kevyttä aktiivisuutta pitkin päivää. Vaikka käy tunnin lenkillä, niin ei se aktivoi aineenvaihduntaa lähellekään samalla tavalla, jos on istua möllöttänyt koneen äärellä 8 tuntia ja ottanut max 500 askelta.
Kyllä voi. Ystäväni aloitti 54-vuotiaana kävelyllä ja uinnilla. Vähitellen lisäsi liikuntaa ja korjaili ruokavalionsa kuntoon. Nyt, neljä vuotta myöhemmin on hyvässä kunnossa, lihaksikas ja 40 kiloa kevyempi.
Vierailija kirjoitti:
Helppo resepti:
Herkut pois.
Syö kolme kertaa päivässä lautasmallin mukaan (eli puolet lautasesta salaattia, kolmasosa proteiinia, kolmasosa hiilihydraattia). Vesi ruokajuomana.
Alkoholi pois.
Jos tulosta ei ala tulla parissa viikossa niin lääkärille tutkimaan arvot erityisesti kilpirauhanen, d-vitamiini ja rauta.
sun lautasmallisi ontuu pahasti.. puolet + kolmasosa + kolmasosa
tietenkin on mahdollista, ihan pöljä kysymys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo resepti:
Herkut pois.
Alkoholi pois.
Miten herkkujen poisjättäminen nostaa kuntoa?
Ota tästä 6 viikon ohjelma aluksi. Itse pääsin 80:een punnerrukseen 4 viikon jälkeen. Toimii.
Mitään personl trainereita tarvita. Liikut enemmän ja syöt terveellisesti
Ja muista nussia pari kertaa viikossa ainakin
Olen sua vähän nuorempi ja samat mitat. En kyllä pidä itseäni vanhana ja kroppakin paremmassa kunnossa kuin parikymppisenä vaikka painoindeksi yli 30. Käyn salilla 3x viikossa ja lenkkeily pari kertaa viikoss. A lunto muuttuu nopeasti hyväksi jos näin teet. Pari viikkoa niin jo on huomaat muutoksen. Laihtunut en kyllä ole mutta kunto hyvä ja näkyvästi jo lihaksia vaikka alle 2kk mennyt näin.
Aina voi tilannettaan parantaa. Jos lähtötaso on matala, pienetkin muutokset tuovat jo tuloksia. Ammattiurheilijaksi on myöhäistä, mutta se tuskin on tavoitteesikaan. Ilman muuta voit saada suuren parannuksen kuntoosi! Muistat vain aloittaa riittävän maltillisesti ja pikkuhiljaa lisätä määrää ja tehoa. Tärkeintä on pitkäjänteisyys eli itseään ei kannata ajaa piippuun tai aiheuttaa loukkaantumista.
Voi. Se vain vaatii suht paljon henkisesti, ettei vähän ajan päästä lopeta.
Syöminen on tärkein. Ei liikaa, muttei liian vähänkään. Kumpikin ääripää on pahasta. Eikä sitä rasvaa pidä myöskään vetää nollille. Sitä tarvitaan hormonitoiminnan ylläpitämiseen.
Liikuntaa maltilla aloittaen. Aluksi vähän kerrallaan ja sitten parin viikon välein aina lisäät hieman entiseen määrään. Näin vältät v-tutuksen ja kropan hajoamisen.
Liikkeelle lähtö on vaikeinta, mutta kun lähtee, niin tulee lopuksi aina tosi hyvä fiilis. Onnea matkaan.
Itse olen pudottanut painoa tässä yli viisikymppisenä 13 kiloa, muutama vielä jäljellä ja alkaa vatsamakkarat olemaan historiaa. Iso merkitys on ollut ruokailun muuttaminen, pitkälti olen ottanut malliksi ruokakolmion, ja säännöllisen ruokailun. Herkkujakin saa välillä syödä, mutta kohtuus mukana, ei niitä joka päivä syödä.
Kuntoillut olen kävelemällä (myös sauvakävelemällä) ja tekemällä youtube treenejä, sekä cardiota että käsipainoilla. Mukavampi treenata kun voi seurata toisten perässä. Body Project kanavalta löytyy tuollaisia mukavan leppoisia jumppia jotka sopivat ainakin itselleni näin jo hieman iäkkäämpänä. Pääasia että tekee oman kunnon mukaan, rauhallisesti aloittaen.
Sitten on vielä se tärkeä juttu että älä vahtaa sitä vaakaa. Painonpudotus on pitkänmatkan laji, unohda telkkarin tehodietit jossa painoa lähtee monta kiloa per kuukausi. On normaalia että paino heittelee lyhyellä aikavälillä. Älä ala dietille vaan muuta elämäntapaasi, se paino voi välillä jumittaakkin vaikka kuinka söisi hyvin ja kuntoilisi.
Vierailija kirjoitti:
Aika mielenkiintoinen lautasmalli sulla.
Selittää niitä kommentteja "ei lautasmallilla voi laihtua" jos syödään yli lautasen verran :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo resepti:
Herkut pois.
Alkoholi pois.
Lautasmalli on loistava keino mutta loppuelämän ohjeeksi 3 ateriaa ei yleensä toimi. Herkkujakaan ei kokonaan voi jättää mutta vain vähän.
Miksei 3 ateriaa päivässä toimi loppuelämäksi? Olen itse syönyt näin kymmenen vuotta ja hyvin menee (paino on normaali). Joskus treenien takia syön neljä kertaa, mutta silloin määrällisesti vähemmän kerralla.
Olen ai-van laiskistunut ja läskistynyt, hjälp!
Ei tietenkään ole myöhäistä, mutta turhaahan se on, jos tarkoitus ottaa muutaman kuukauden kuntopiiri ja sen jälkeen plösähtää uudelleen. Oma kiireetön asenne on paljon tärkeämpää kuin personal trainerit. Kyseessä ei ole todellakaan mikään rakettitiede, missä tarvitsisi maksaa ulkopuoliselle "asiantuntijalle".