Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jalankulkija, miksi et kävele reippaasti tien yli kun annan tietä??

Vierailija
22.08.2017 |

Miksi alat tanssimaan ja ihmettelemään että menisitkö vai etkö menisi? Ärsyttävää ja tuhlaat aikaani. Jatkossa en päästä ketään tien yli, odottakoot jos ei ole kiire minnekään. Minulla on.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa suojatiekulttuuri on ihan käsittämätön. Ainoa maa, jossa jalankulkija seisoo tien vieressä pahimmillaan 10 minuuttia ennen kuin pääsee ylittämään tien. Vaikka lain mukaan suojatielle astuvalle pitäisi antaa aina tilaa.

Miksi tämä toimii jossain ihan takapajuisissakin maissa, mutta suomessa ei millään? Täällä ei ole edes liikennettä nimeksikään.

Mua alkaa itkettämään kun luen tällaista. Mikä V***U  siinä on vaikeata laittaa jalkaterä rohkeasti suojatielle? Silloin ne pysähtyvät. En ole ikinä odottanut suojatien ylittämistä viittä sekuntia pidempään.

Miten selviät elämästäsi muuten?

62/75 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ylitän suojatien yleensä rohkeasti ja varmistan vain että sitten viimeistään autot alkavat hiljentämään. Näin säästytään ylimääräiseltä säädöltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään viimeksi olin kävelemässä suojatielle ihan ennakoidusti, mutta niin sieltä vaan peräti kaksi maailmanomistajaa kaasutti suoraan päin. Minun siis piti kahdesti ottaa takapakkia. Että en olisi tässä jos olisin ollut 'reipas' ja astellut vaan pokkana eteenpäin.

Vierailija
64/75 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein autot ajaa täysiä suojatielle ja jarruttavat viime tipassa, jarruttamisen varaan ei voi tietenkään laskea joten on odotettava että auto on hidastanut. Joskus taas auto lähteekin liikkeelle kun itsekin on jo menossa yli. Jos auto hidastaa jo ennen suojatietä niin silloin sen voi ylittää odottamatta.

Vierailija
65/75 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan aina jalankulkijalle tietä ja hidastan ihan reilusti hyvissä ajoin ennen suojatietä. Usein jalankulkijat ovat ihan omissa maailmoissaan eivätkä tarkkaile liikennettä. Tai jos tarkkailevat, niin eivät näytä luottavan siihen että päästän heidät, vaan vasta kun olen hitaasti valuttanut auton suojatien eteen ja pysähtynyt, he uskaltautuvat ylittämään tien. 

Ja haluan tässä yhteydessä protestoida otsikossa käytettyä ilmaisua "annan tietä". Se on autoilijan velvollisuus, ei mitään suopeutta, että päästetään jalankulkijat suojatien yli!

Vierailija
66/75 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kyse yleensä aina väärinymmärryksestä kun hidastaa ja jalankulkija ei näytä lähtevän liikkeelle vaan odottelee niin sitten autoilija toteaa ettei se olekaan menossa yli ja painaa kaasua mutta samalla jalankulkija lähteekin liikkeelle.

Voi nyt pyhä yksinkertaisuus! Ymmärrätkö ollenkaan, kuinka vaarallinen olet liikenteessä!? Tuossa tilanteessa ja liikenteessä ylipäätäänkin tarvitaan malttia. Mikä kiire sinulla on? Kun hiljennät, ja jalankulkija arastelee, niin jatkat vain sitä hiljentämistä kunnes auto pysähtyy. Usein ne jalankulkijat uskaltavat mennä vasta kun auto on pysähtynyt.

Kuka hullu alkaa tuossa tilanteessa muuttaa mieltään ja kaasuttaa!? 

Vierailija
67/75 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua alkaa itkettämään kun luen tällaista. Mikä V***U  siinä on vaikeata laittaa jalkaterä rohkeasti suojatielle? Silloin ne pysähtyvät. En ole ikinä odottanut suojatien ylittämistä viittä sekuntia pidempään.

Miten selviät elämästäsi muuten?

Vähän kyllä samaa mieltä, että suojatien ylittämisessä pitää olla vähän rohkea ja päättäväinen. Minä en mitään odottele, että alkaako ne autot hiljentää. Niillä on väistämisvelvollisuus ja katson, että jarrutusmatka riittää. En siis hyppää suoraan alle, mutta en myöskään ala jahkailemaan. Viestin myös eleilläni, että menen nyt. Kun lähestyn suojatietä, katsastan tilanteen ja jos autot näyttää olevan sellaisella etäisyydellä, että ehtivät reagoida, menen yli enkä edes katso autoihin päin. En pälyile arasti, että päästääköhän toi auto mut, vaan kävelen päättäväisesti ja viestin, että menen tästä nyt yli. 

Olen kuitenkin huomaavainen ja otan huomioon autojen erilaisen liikkuvuuden. Rekkojen annan mennä, jos ne haluavat, mutta usein nekin pysähtyvät, vaikka nopeammin tilanne olisi ohi jos menisivät ensin. Talvisäällä otan huomioon, että autot tarvitsevat pidemmän jarrutusmatkan.

Ja kun itse olen ratissa, päästän jalankulkijat ensin. Myös ne jahkailijat. Joskus käy niin, ettei jalankulkija lähde ylittämään tietä vaikka odotan siinä suojatien edessä auton kanssa. Odotan hetken ja jos jalankulkija jatkaa olemistaan muissa maailmoissa eikä edes huomaa että olen pysähtynyt hänen vuokseen, jatkan sitten matkaani rauhallisesti. En koe mitään vahinkoa tapahtuneen, vaikka joskus harvoin pysähdyn turhaan.

Vierailija
68/75 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin muka kaikilla autoilijoilla on niin kiire? Ettekö osaa lähteä liikenteeseen hyvissä ajoin? Onko se nyt oikeasti ihan kamalaa, jos jossain pienen hetken joku jono muka seisoo? Jopa kävelylenkistä tulee suoritus kun alkaa säälimään autoilijaparkaa, kun sillä on niin hirvittävä kiire kuitenkin. Miten käyttäytyä suojateillä autoilijan hyväksymällä tavalla?

Vierailija
69/75 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli taas törppöjä jalankulkijoita jotka huvikseen vaan seisoskelivat suojatien kohdalla kevyen liikenteen väylällä, mutta ei sitten loppujen lopuksi ollut aikomustakaan mennä suojatien yli.

Näin sitä aiheutetaan turhilla autojen pysäytyksillä tarpeettomia päästöjä ja polttoaineen kulutusta. Tietämättömät eivät tiedäkään miten paljon polttoainetta vie repiä se toistatonnin metallikasa pysähdyksistä liikkeelle, ja vieläpä turhan takia...

Vierailija
70/75 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kävele reippaasti koska en pysty. Polvi paskana. Uskon kyllä kun tietä antavat ja vinttaan juuri sitä vauhtia kuin kykenen.

Vierailija
71/75 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen vähä-älyinen junnari. Tykkään kupata sen puoli tuntia koska älyni nyt vaan on puutteellinen. Lisäksi ikä tuo sen että en hahmota nopeuksia.

Sinun pitää olla pysähtyneenä väh 20s ennen kuin uskallan löntystää suojatielle.

Silti voi olla mahdollista että toiselta kaistalta tulee sittenkin auto joten jään junnaamaan varmuuden vuoksi.

Vierailija
72/75 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaltaistesi tolvanoiden kuskien takia

Vierailija
73/75 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa suojatiekulttuuri on ihan käsittämätön. Ainoa maa, jossa jalankulkija seisoo tien vieressä pahimmillaan 10 minuuttia ennen kuin pääsee ylittämään tien. Vaikka lain mukaan suojatielle astuvalle pitäisi antaa aina tilaa.

Miksi tämä toimii jossain ihan takapajuisissakin maissa, mutta suomessa ei millään? Täällä ei ole edes liikennettä nimeksikään.

Kyllä täällä Helsingissä ihan kiitettävästi autoilijat antaa tietä. Ainahan joukosta joku urpo löytyy, mutta suurin osa toimii hyvin.

Vierailija
74/75 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sieltä toisesta suunnasta on tulossa joku kovaa vauhtia eikä selkeästi ole aikomustakaan pysähtyä. 

Vierailija
75/75 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten minusta vaikuttaa, että autoilijoita mollataan perusteettomasti?

Olen itsekin autoilija, mutta jalankulkijanakaan mulla ei ole mitään vaikeuksia esim. suojatien ylityksissä, autoilijat antavat hyvin tietä, toki on katsottava että autoilija tai kuka tahansa muu huomaa mitä aion tehdä seuraavaksi ja toimii sen mukaan.

Millään kulkuvälineellä, pyörällä, jalan, tai autolla, en toimi katselematta ympärilleni, kuten jotkut jalankulkijat ja pyöräilijät näyttävät tekevän.

Eikö teille jo ala-asteella opetettu että liikenteessä pitää katsella ympärilleen mitä muut tekee ja toimia sen mukaan ettei kolareita tule, eikä vain kouhottaa menemään kuin olisi yksin ja ainut liikkuja siellä muista piittaamatta?!

Pyörälläkin esim. hidastan saapuessani kevyen liikenteen 4-tien risteykseen, jossa huono näkyvyys mm. alikulkutunnelin jälkeen, viime kerrallakin takana pyöräilijä lasetti jarruttamatta siitä yli eikä edes vilkaissut sivuilleen, hullu saatana minun mielestä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan