Jalankulkija, miksi et kävele reippaasti tien yli kun annan tietä??
Miksi alat tanssimaan ja ihmettelemään että menisitkö vai etkö menisi? Ärsyttävää ja tuhlaat aikaani. Jatkossa en päästä ketään tien yli, odottakoot jos ei ole kiire minnekään. Minulla on.
Kommentit (75)
Minusta ainakin on tullut arka ylittämään tietä. TODELLA usein käy niin, että yksi auto pysähtyy ja lähden ylittämään tietä. Mutta sitten joku toope tulee toisesta suunnasta tai toiselta kaistalta kaasu pohjassa ja joudun pysähtyä keskelle tietä. Kaikista taas ei tiedä, että aikooko se pysähtyä vai ei, jos se vain vähän hidastaa. Monta kertaa on käynyt niin, että nämä autoilijat sitten painavat kaasun pohjaan juuri kun astun tielle. Mieluummin siis odotan vaikka 10 minuuttia. Joskus jo kaukaa näkee lapsiakin, jotka eivät millään pääse tien yli ja uskaltavat ylittää tien vasta, kun aikuisena tulen paikalle ja yhdessä ylitämme tien.
Mä en halua kävellä autojen seistessä paikallaan.
Mene sinä vaan. Mulla on kaksi sekuntia aikaa odottaa.
Ymmärrätkö miksi seison enkä mene?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa suojatiekulttuuri on ihan käsittämätön. Ainoa maa, jossa jalankulkija seisoo tien vieressä pahimmillaan 10 minuuttia ennen kuin pääsee ylittämään tien. Vaikka lain mukaan suojatielle astuvalle pitäisi antaa aina tilaa.
Miksi tämä toimii jossain ihan takapajuisissakin maissa, mutta suomessa ei millään? Täällä ei ole edes liikennettä nimeksikään.
Ai ei ole liikennettä nimeksikään? No huh huh! :D
Ärsyttää todella paljon. Sinne suojatielle kuuluu kävellä reippaasti, eikä niin että autoilija joutuu miettimään, että onko tuo nyt menossa yli vai ei.
Kuljen itse enemmän kävellen kuin autolla ja kävelen määrätietoisesti kohti suojatietä ja ihan siihen reunalle, jotta ehdin vielä tarvittaessa pysähtyä, mutta se on harvoin tarpeellista. Kyllä ne autot vaan hiljentää kun huomaavat että tuo selkeästi aikoo tulla suojatielle. Ehkä 1/30 autoilijasta ei anna tietä ja niistäkin puolella on pelonsekainen ilme kohdalla, koska pelkäävät että viime hetkellä astun eteen ja tietävät että olisivat syyllisiä. Eri asia varmaan jos jäisin kyhjöttämään metrien päähän suojatiestä, en itsekään autolla jää odottamaan että tuleeko se raukka sieltä yli vai ei. (Paitsi jos kyseessä on lapsi, silloin ymmärrän arkuuden ylittää.) Eikä sitä autoa tarvitse pysäyttää, kunhan hiljentää ajoissa.
Mielelläni annan tietä niille jotka kävelevät reippaasti suojatielle. Huitojat ovat idiootteja, ei ole turvallista ja sujuvaa liikennettä jos hidastava autoilija hidastaa turhaan sen takia että yksi kävelijä ei suostu ylittämään tietä kun tietä annetaan. Miettikää jos autoilijatkin alkaisivat kolmion takaa tulevalle vilkuttelemaan että "mene sinä vain ensin". Olisiko sujuvaa ja ennakoitavissa olevaa liikennettä?
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin aivokapasiteetti ei riitä tien ylittämiseen. Ärsyttää jos hiljennän ennen suojatietä ja kävelijä ehtisi hyvin ylittää, mutta alkaa tuo jumittaminen jolloin joudun pysähtymään.
Ehkä näillä ei ole ajokortteja.
Yksin oleessa saatan lähteä kävelemään jos on vain yksi kaista. Lapselle olen opettanut että aina odottaa autojen pysähtyvän kun tarpeeksi monta kertaa on tullut läheltä piti tilanne kun sieltä sujauttaa kovaa kuitenkin joku toinen ohi.
Minulla on kortti, kiitos kysymästä, mutta olen varma että suurella osalla tuolla liikenteessä ei tai sitten heille toisen henki on täysin samantekevä.
Fiksuimmat autoilijat väläyttävät valoja merkiksi riittävän ajoissa kun pysähtyvät.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö miksi seison enkä mene?
Haluatko siis seisoa suojatien edessä autojen seistessä paikallaan?
Myös se autoilija on jo tuhlannut sen kaksi sekuntia, kun on hiljentänyt vuoksesi ja nyt epäröi ja ihmettelee että pitääkö hiljentää (koska syöksyt kohta arvaamattomasti tielle) vai painaako kaasua (koska typerästi möllötät ilman aikomusta mennä yli).
En ymmärrä miksi seisot, kun annan sinulle tietä kuten laki määrää. En ymmärrä miksi teet liikenteestä omalta osaltasi vaikeasti ennakoitavaa. Jos ajat autoa, niin pysähdytkö väistämään kolmion takaa tulevia?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa suojatiekulttuuri on ihan käsittämätön. Ainoa maa, jossa jalankulkija seisoo tien vieressä pahimmillaan 10 minuuttia ennen kuin pääsee ylittämään tien. Vaikka lain mukaan suojatielle astuvalle pitäisi antaa aina tilaa.
Miksi tämä toimii jossain ihan takapajuisissakin maissa, mutta suomessa ei millään? Täällä ei ole edes liikennettä nimeksikään.
10 minuuttiako? En minä ainakaan ole koskaan joutunut odottamaan lähellekään noin kauan.
Heh, tänään on: trollataan liikennekäyttäytymisestä ilta, näköjään.
mä kävelen ripeästi aina suojatielle, joutuu törkimykset hiljentää. ja jos osuvat muhun niin aijjai mitkä rapsut tulee ;)
Koska olen tokaluokkalainen, enkä osaa hahmottaa, oletko pysähtymässä vai et, ja äiti on käskenyt olemaan varovainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö miksi seison enkä mene?Haluatko siis seisoa suojatien edessä autojen seistessä paikallaan?
Myös se autoilija on jo tuhlannut sen kaksi sekuntia, kun on hiljentänyt vuoksesi ja nyt epäröi ja ihmettelee että pitääkö hiljentää (koska syöksyt kohta arvaamattomasti tielle) vai painaako kaasua (koska typerästi möllötät ilman aikomusta mennä yli).
En ymmärrä miksi seisot, kun annan sinulle tietä kuten laki määrää. En ymmärrä miksi teet liikenteestä omalta osaltasi vaikeasti ennakoitavaa. Jos ajat autoa, niin pysähdytkö väistämään kolmion takaa tulevia?
Yleensä olen seissyt jo ennen auton pysähtymistä sen verran kauan että kuskin pitäisi tajuta että odotan auton ajavan ohi.
Mutta tätä eivät kaikki hoksaa.
Siksi joskus olen kävelevinäni eteenpäin jotta voin vapaasti kävellä suojatien yli( kun autoilija on just mennyt).
Ap varmaan ymmärtää mikä ero on jalankulkijalla ja autonkuljettajalla, jos sattuukin käymään niin että se hidastanut auto ei pysähdykään antamaan tietä. Se tien antaminen täytyy näyttää todella selkeästi, jotta jalankulkija uskaltaa kävellä yli tuhat kiloa painavan ja suhteellisen nopeasti liikkuvan mötikän alle. Useat autoilijat myös käyttävät tätä häikäilemättömästi hyväkseen, ja eivät anna jalankulkijoille tietä koska uskovat ettei kukaan halua ottaa riskiä auton alle jäämisestä.
Mä olen tehnyt sen periaatepäätöksen, että jos keli on millään tapaa huono annan aina jalankulkijoille tietä. Jos on aurinkoista ja lämmintä, ja näyttää siltä että odottelijalla ei ole kiire minnekään, voin ajaa ensinkin. Huom. Jälkimmäisessä esimerkissä jalankulkijan oma käytös on vaikuttavassa arvossa. Jos he seisovat tien laidassa sen näköisenä että haluaisivat päästä eteenpäin, tietenkin pysäytän auton.
Mitä järkeä on pysäyttää bussi jossa on kymmeniä kiireisiä töihin menijöitä yhden ihmisen takia?
Kun auto hidastaa, niin aivot laskevat että auton ja kävelijän vauhdilla tapahtuu törmäys. On vaikea kävellä liikkuvan auton eteen, jos pitää vaan uskoa, että ihan tosissaan se pysäyttää. Usein se auto jo käy hidastamaan vaikka olisi mainioisti ehtinyt mennä ennenkuin edes astun siihen suojatielle, usein kuulen selän takaa ja yritän tahallani olla kääntymättä, että se takana tulija menisi ohi. Ko. paikassa vaan jalkakäytävä loppuu ja niinpä on selvää, että olen tien yli menossa.
On sattunut, että autoilija kiihdyttää moottoriääniä niin julmetusti juuri kun olen sen auton edessä, se oli tosi paska pila, terveisiä vaan sillekin ääliölle. Muutaman kerran niin, että toista kaistaa tulija ei pydähdy lainkaan ja sitten joutuu seisomaan siellä keskellä tietä ja odottamaan auton ohi ajoa.
Mielestäni tämä on enemmän ärsyttävää tuo pakollinen tien antaminen jalankulkijalle, mutta enhän minäkään laille voi mitään.
Vastaus on simppeli ja yhtä simppelit ovat ratkaisutkin ongelmiin:
1. Jalankulkijana olen hitaampi kuin sinä autollasi, joten joudun miettimään liikkeeni hitaamman vauhtini mukaan. En voi vai äkkiä pinkaista kuten tien yli kuin Ferrarilla, koska en ole autoilija. Ratkaisu: HIDASTA TAAJAMASSA.
2. Jalankulkijana en useimmiten näe tuulilasista sisään vaikka vinkkaisit miten. En ole myöskään ajatustenlukija. Reagoin vain autosi vauhtiin, joten jos se ei hidastu sopivalla etäisyydellä en edes ehdi tehdä päätöstä ylittää vai ei (ks. kohta 1). Ratkaisu: KOMMUNIKOI AUTOSI VAUHTIA HIDASTAMALLA TARPEEKSI AIKAISIN.
3. Sinä voit toimia oikein ja hidastaa ajoissa suojatielle tullessa, mutta entäs jos vieressäsi toista kaistaa on tulossa joku ääliö rallivauhtia suoraan suojatien yli? Jalankulkijana mun pitää ottaa huomioon teidät kummatkin, ei vain sinua. Ratkaisu: AUTOILIJANA KUN NÄET KO. LAITTOMAN TEON, OTA KIINNI AUTO JA REKKARIT YLÖS, ILMOITA POLIISILLE. (Jalankulkijana en ehdi kuin pelastaa itseni roiston alta mitenkuten jos olen suojatielle ehtinyt lähteä.)
Kiitos.
Koska olen ihan tarkoituksella jättäytynyt sinne neljän metrin päähän tien reunasta odottamaan, että kaikki autot olisivat menneet ensin, jotta saisin ylittää tien vasta kun ketään ei tule, eikä tarvitse arvailla pysähtyvätkö autot nyt oikeasti vai kaasuttavatko päälleni juuri sillä hetkellä kun astun suojatielle. Mutta vaikka seisoisin kuinka kaukana suojatiestä, niin aina joku pysähtyy ja ryhtyy viittoilemaan ja tööttäilemään ja raivoamaan, kun en menekään yli. Yksi "tietä antava" auto kerran tönäisi minua suojatiella, ja sen jälkeen en ole kävellyt yhdenkään auton edestä, enkä kävele jatkossakaan.
Jalankulkijoiden ei tarvitse heilutella yhtään mitään. Joko ylitetään ajoväylä ripeästi tai sitten jäädään usean metrin päähän odottamaan. Ei siis mitään arpomista, liikenteenohjailua tai juttutuokioita ajoradan reunalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on pysäyttää bussi jossa on kymmeniä kiireisiä töihin menijöitä yhden ihmisen takia?
Kuka muka lähtee jollekin bussimatkalle, jos on kiire 😂
Mahdollisia syitä:
-Sinun vauhko ajaminen . Itse kun kun joskus köröttelen vähän epävarmasti koska ajokokemusta ei ole paljon, niin kanssa-autoilijat saavat hermareita ja rattiraivokohtauksia, mutta suojatien ylittäjät oaavat kyllä mennä nätisti ja viipyilemättä yli.
- Muiden autoilijoiden vauhko ajaminen. Kävelijä ei tiedä hidastaako toisen kaistan autot, tai perässäsi ajava auto. Kerran olisin jäänyt suojatiellä alle, koska perässä tuleva pakettiauto ajoi vauhdilla pysähtyneen auton perään. Onneksi en sillä kertaa reippaasti ylittänyt, vaan jäin seuraamaan tilannetta. Edelläni menneet koululaiset selvisivät juuri ja juuri tien toiselle puolelle.