Jalankulkija, miksi et kävele reippaasti tien yli kun annan tietä??
Miksi alat tanssimaan ja ihmettelemään että menisitkö vai etkö menisi? Ärsyttävää ja tuhlaat aikaani. Jatkossa en päästä ketään tien yli, odottakoot jos ei ole kiire minnekään. Minulla on.
Kommentit (75)
Ylitän sitten kun tiedän autoilijan pysähtyvän. Et taida olla kävelijä kovinkaan usein. Jos olisit niin tietäisit miten urpoja autoilijat voi olla suojatien kohdalla. Pysähdy kunnolla, niin ylitän. Omassa nuoruudessani bussit ja taksit meni aina varpaita hipoen. Niiitä piti varoa. Onneksi nykyään bussikuskit on fiksuja, mutta kaikki taksitk. eivät. Se ehkä johtuu siitä, kun ammattiautoilija ajattelee, että tuossa on vielä 5 cm tilaa (niin kuin onkin), mutta kävelijä ei sellaisesta ohituksesta tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Menen kyllä, jos oikeasti annat tietä. Mutta jos vain hiukkasen nostat varvasta kaasulta niin, että tien yli ehtisi ehkä juuri ja juuri juosta... Niin siinähän nostelet. Menen yli vasta, kun olen varma siitä, että aiot antaa tietä ja muita autoja ei tule. Tai kun olet mennyt.
Juuri tämä.
Minulta on polvi leikattu pariin kertaan. Vanha urheiluvamma, joka haittaa jokapäiväistä liikkumista. Siksi kävelyni on hidasta ja varovaista. Ole kärsivällinen. Meillä hitaillakin on oikeus kulkea julkisilla teillä.
Vierailija kirjoitti:
Huitojat ja kauas odottamaan jäävät jalankulkijat tekevät hallaa suomalaiselle suojatiekulttuurille. Lain mukaan autoilija on väistämisvelvollinen!
Ai ne eivät olekaan ne autoilijat, jotka ovat pysähtyvinään, mutta sitten kuitenkin painavat kaasun pohjaan kun jalankulkija astuu suojatielle, jotka tekevät hallaa suomalaiselle suojatiekulttuurille? Ei, ne ovat ne jalankulkijat, jotka tästä syystä ovat niin peloissaan, etteivät uskalla ylittää tietä pysähtyneiden autojen edestä, jotka ovat syypäitä kaikkeen!
Vai onkohan sinulla hiukan syy-seuraussuhteet hukassa??
Vierailija kirjoitti:
Vastaus on simppeli ja yhtä simppelit ovat ratkaisutkin ongelmiin:
1. Jalankulkijana olen hitaampi kuin sinä autollasi, joten joudun miettimään liikkeeni hitaamman vauhtini mukaan. En voi vai äkkiä pinkaista kuten tien yli kuin Ferrarilla, koska en ole autoilija. Ratkaisu: HIDASTA TAAJAMASSA.
2. Jalankulkijana en useimmiten näe tuulilasista sisään vaikka vinkkaisit miten. En ole myöskään ajatustenlukija. Reagoin vain autosi vauhtiin, joten jos se ei hidastu sopivalla etäisyydellä en edes ehdi tehdä päätöstä ylittää vai ei (ks. kohta 1). Ratkaisu: KOMMUNIKOI AUTOSI VAUHTIA HIDASTAMALLA TARPEEKSI AIKAISIN.
3. Sinä voit toimia oikein ja hidastaa ajoissa suojatielle tullessa, mutta entäs jos vieressäsi toista kaistaa on tulossa joku ääliö rallivauhtia suoraan suojatien yli? Jalankulkijana mun pitää ottaa huomioon teidät kummatkin, ei vain sinua. Ratkaisu: AUTOILIJANA KUN NÄET KO. LAITTOMAN TEON, OTA KIINNI AUTO JA REKKARIT YLÖS, ILMOITA POLIISILLE. (Jalankulkijana en ehdi kuin pelastaa itseni roiston alta mitenkuten jos olen suojatielle ehtinyt lähteä.)
Kiitos.
Poliisi ei vaan voi tehdä mitään jos ei ole paikalla ja tunnista ajoneuvon kuljettajaa.
Itse olen soittanut hätäkeskukseen ylinopeutta ajavista autoista pari kertaa ja hätäkeskuksen päivystäjä vaan kyseli tilanteesta lisätietoja, miten totesin että ajoi ylinopeutta ja missä jne..., kerroin sitten totuudenmukaisesti että maantiellä ajan itse rajoituksen mukaan ja auto meni vauhdilla ohitseni.
Sen jälkeen kyseli aiheuttiko vaaratilannetta ohittaessaan ja oliko ajo muuten epävarman oloista jne. näihin vastailin ja sitten kertoi ettei ole sellainen asia mistä voisi laittaa partiota paikalle.
No jos vaikka siksi, että vamman takia kävelen hitaasti! Yritän toki koikkelehtia mahdollisimman pian alta pois, mutta usko kun sanon: pääsen kadun yli ilman että jäät siihen hituroimaan autosi kanssa.
Ärsyttää tämmöiset hituroijat; toki kiitän kädenheilautuksella mutta ei mua alunperinkään kiinnostanut lähteä hyppelehtimään tien yli vain sen takia, että kuski saa kohteliaisuuskohtauksen. Osaan kyllä ajoittaa liikkumiseni niin, että kerkiän odotella suojatiellä pahimmat kiirehtijät alta pois.
yli vaan, oppiipahan jäämään odottelamaan, itse ainekin kaasutan niin kovaa että kyllä ne väistää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huitojat ja kauas odottamaan jäävät jalankulkijat tekevät hallaa suomalaiselle suojatiekulttuurille. Lain mukaan autoilija on väistämisvelvollinen!
Ai ne eivät olekaan ne autoilijat, jotka ovat pysähtyvinään, mutta sitten kuitenkin painavat kaasun pohjaan kun jalankulkija astuu suojatielle, jotka tekevät hallaa suomalaiselle suojatiekulttuurille? Ei, ne ovat ne jalankulkijat, jotka tästä syystä ovat niin peloissaan, etteivät uskalla ylittää tietä pysähtyneiden autojen edestä, jotka ovat syypäitä kaikkeen!
En ole koskaan nähnyt tällaista käyttäytymistä. Kuljen paljon kävellen, esim työmatkan päivittäin 1km keskustassa ja ylitän 4 suojatietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus on simppeli ja yhtä simppelit ovat ratkaisutkin ongelmiin:
1. Jalankulkijana olen hitaampi kuin sinä autollasi, joten joudun miettimään liikkeeni hitaamman vauhtini mukaan. En voi vai äkkiä pinkaista kuten tien yli kuin Ferrarilla, koska en ole autoilija. Ratkaisu: HIDASTA TAAJAMASSA.
2. Jalankulkijana en useimmiten näe tuulilasista sisään vaikka vinkkaisit miten. En ole myöskään ajatustenlukija. Reagoin vain autosi vauhtiin, joten jos se ei hidastu sopivalla etäisyydellä en edes ehdi tehdä päätöstä ylittää vai ei (ks. kohta 1). Ratkaisu: KOMMUNIKOI AUTOSI VAUHTIA HIDASTAMALLA TARPEEKSI AIKAISIN.
3. Sinä voit toimia oikein ja hidastaa ajoissa suojatielle tullessa, mutta entäs jos vieressäsi toista kaistaa on tulossa joku ääliö rallivauhtia suoraan suojatien yli? Jalankulkijana mun pitää ottaa huomioon teidät kummatkin, ei vain sinua. Ratkaisu: AUTOILIJANA KUN NÄET KO. LAITTOMAN TEON, OTA KIINNI AUTO JA REKKARIT YLÖS, ILMOITA POLIISILLE. (Jalankulkijana en ehdi kuin pelastaa itseni roiston alta mitenkuten jos olen suojatielle ehtinyt lähteä.)
Kiitos.
Poliisi ei vaan voi tehdä mitään jos ei ole paikalla ja tunnista ajoneuvon kuljettajaa.
Itse olen soittanut hätäkeskukseen ylinopeutta ajavista autoista pari kertaa ja hätäkeskuksen päivystäjä vaan kyseli tilanteesta lisätietoja, miten totesin että ajoi ylinopeutta ja missä jne..., kerroin sitten totuudenmukaisesti että maantiellä ajan itse rajoituksen mukaan ja auto meni vauhdilla ohitseni.
Sen jälkeen kyseli aiheuttiko vaaratilannetta ohittaessaan ja oliko ajo muuten epävarman oloista jne. näihin vastailin ja sitten kertoi ettei ole sellainen asia mistä voisi laittaa partiota paikalle.
Sulla on kyllä pipo kireällä jos todella ilmoitat hätäkeskukseen ohituksesta. 😂
Jos et pysähdy kokonaan, en uskalla mennä, vaan jään tanssimaan "no pysähtyikö se nyt vai eikö pysähtynytkään". Tarpeeksi monta kertaa auto näyttänyt hidastavan, mutta sitten onkin painellut suojatien yli pysähtymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua kävellä autojen seistessä paikallaan.
Mene sinä vaan. Mulla on kaksi sekuntia aikaa odottaa.
Ymmärrätkö miksi seison enkä mene?Haluatko siis seisoa suojatien edessä autojen seistessä paikallaan?
Myös se autoilija on jo tuhlannut sen kaksi sekuntia, kun on hiljentänyt vuoksesi ja nyt epäröi ja ihmettelee että pitääkö hiljentää (koska syöksyt kohta arvaamattomasti tielle) vai painaako kaasua (koska typerästi möllötät ilman aikomusta mennä yli).
En ymmärrä miksi seisot, kun annan sinulle tietä kuten laki määrää. En ymmärrä miksi teet liikenteestä omalta osaltasi vaikeasti ennakoitavaa. Jos ajat autoa, niin pysähdytkö väistämään kolmion takaa tulevia?
Yleensä olen seissyt jo ennen auton pysähtymistä sen verran kauan että kuskin pitäisi tajuta että odotan auton ajavan ohi.
Mutta tätä eivät kaikki hoksaa.
Siksi joskus olen kävelevinäni eteenpäin jotta voin vapaasti kävellä suojatien yli( kun autoilija on just mennyt).
Jos mulla on hetki, että haluan mieluummin odotella autojen menevän ohi, niin käännän selkeästi selkäni sinne suojatielle päin ja katse ihan eri suuntaan ja näin kehonkielellä kerron etten ole menossa yli. Ärsyttävimpiä jalankulkijoita tuollaiset, jotka hengailee suojatien edessä ja sitten kun autolla pysähtyy niinkuin pitää, niin huitovat että mene vaan, no saatana! Eikö voi alunperinkin osoittaa eleillä että huvikseen seisoskelet siinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt tällaista käyttäytymistä. Kuljen paljon kävellen, esim työmatkan päivittäin 1km keskustassa ja ylitän 4 suojatietä.
Kiva, että sinulla on käynyt hyvä tuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva, että sinulla on käynyt hyvä tuuri.
Ei ole kyse tuurista, vaan siitä että selkeästi menen suojatielle. Tuo "hiljennän, en hiljennäkään" käytös johtuu jalankulkijan "menisin yli, mutta enpäs menekään" veivaamisesta. Auto hiljentää, koska jalankulkija suojatien edessä, jalankulkija ei tee elettäkään että aikoo ylittää tien, autoilija päättelee että aha, ei se aiokaan tulla yli, joten turhaan hiljennän vaan menen ohi. Asia korjaantuisi sillä, että se kävelijä menisi reippaasti kohti suojatietä, ei se autoilija yli aja, johan se hiljensi jotta kävelijä voi ylittää tien!
Tottakai liikenteessö pitää ajoissa hiljentää, se on sujuvaa, turvallista ja ennakoitavaa liikennettä. Se ei ole, jos tekee nopean jarrutuksen ja pysähtyy kokonaan, kun hiljentämällä voi antaa tietä turvallisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alat tanssimaan ja ihmettelemään että menisitkö vai etkö menisi? Ärsyttävää ja tuhlaat aikaani. Jatkossa en päästä ketään tien yli, odottakoot jos ei ole kiire minnekään. Minulla on.
Se tie ei ole yhtään sen enempää sinun ap kuin minunkaan. Minä käytän sitä omalla tavallani, vaikka ryömimällä, kunhan kuljen jalan. Ja päälleajo oikeutta ei ole, vaikka sulla olis kuinka kiire. Oma vikasi, kun et osaa lähteä ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa suojatiekulttuuri on ihan käsittämätön. Ainoa maa, jossa jalankulkija seisoo tien vieressä pahimmillaan 10 minuuttia ennen kuin pääsee ylittämään tien. Vaikka lain mukaan suojatielle astuvalle pitäisi antaa aina tilaa.
Miksi tämä toimii jossain ihan takapajuisissakin maissa, mutta suomessa ei millään? Täällä ei ole edes liikennettä nimeksikään.
Ai ei ole liikennettä nimeksikään? No huh huh! :D
Riippuu kyllä vähän siitä, missä päin Suomea ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa suojatiekulttuuri on ihan käsittämätön. Ainoa maa, jossa jalankulkija seisoo tien vieressä pahimmillaan 10 minuuttia ennen kuin pääsee ylittämään tien. Vaikka lain mukaan suojatielle astuvalle pitäisi antaa aina tilaa.
Miksi tämä toimii jossain ihan takapajuisissakin maissa, mutta suomessa ei millään? Täällä ei ole edes liikennettä nimeksikään.
Siellä, jossa sitä liikennettä sitten on vähän enemmän, on yleensä liikennevalot, ja se tekee liikenteestä sujuvampaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä helvetistä tiedät, ettei missään muualla tällaista esiinny?
Musta se on oikeasti säälittävää, miten munattomia(yleensä naiset) ovat ylittämään suojatieta.
Jos minä ylitän kadun, astun suojatiellle, jolloin viimeistään alkaa jarrut vinkumaan. Sinne pitää vain mennä, mutta toki niin, että jos oikeasti on pakko niin pystyy hyppäämään pois. Viereisellä kaistalla ajavan alle ei myöskään voi jäädä jos kurkkaa, että sieltä ei tule ketään päälle. Jos tuossa onnistuu jäämään auton alle, niin se on ihan oikeutettua darwinismia.
Näin olen ylittänyt ruuhka-aikaan pahimmatkin paikat Mannerheimintiellä. En ikinä päästä ketään ylitse, jos se odottaa ujona metrin päässä suojatiesta.
On taas elämä vaikeata joillekkin.