Kulahtaneet koulukirjat
Onko joku ostanut lapselleen jo alakoulussa omia koulukirjoja? Jos on niin miten opettajat ovat suhtautuneet? Lapsi meni nyt kolmannelle, ja ensimmäiset kierrätetyt koulukirjat on saatu. Osasta irtoilee sivut ja kannet repsottaa, kun ensimmäinen käyttäjä ei ole aikoinaan päällystänyt. Minua surettaa kirjojen huono kunto, ja olisin valmis ostamaan uudet siistit kirjat omasta pussista.
Kommentit (32)
Mietityttää vaan se, että katsovatko opettajat huonolla, koska se on eriarvoistavaa että toisella on uudet kirjat ja toisella käytetyt. Meidän peruskoulummehan on kuulu tasapäistämisestä. Omaa kasvimaitoa ei saanut meillä viedä, opettaja tokaisi tylysti, että tämä on peruskoulu ja täällä kaikki juovat samaa maitoa tai sitten vettä jos ei lehmänmaito kelpaa.
Hei, nythän on kaikki kirjat uusia, kun uusi opintosuunnitelma astui voimaan. Kirjoja ei vaan voi kierrättää tänä vuonna.
Olen ostanut. Kulahtaneet ja ikivanhat vielä kestän mutta en sitä että esim englantiin ei saada kirjoja ollenkaan.
Uusi ops tuli viime syksynä ja todellakaan ei kaikki kirjat ole uusia.😂😂😂 Ruotsin kirjakin on viime vuosituhannelta.
No niinpä. Ei se uusi ops sitä automaattisesti tarkoita, etteikö oppikirjat voisi olla kierrätettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut. Kulahtaneet ja ikivanhat vielä kestän mutta en sitä että esim englantiin ei saada kirjoja ollenkaan.
Uusi ops tuli viime syksynä ja todellakaan ei kaikki kirjat ole uusia.😂😂😂 Ruotsin kirjakin on viime vuosituhannelta.
Miten opettaja suhtautuu siihen että 20 oppilaan luokassa yhdellä on kirjat ja muilla ei? Eihän sitä voida hyödyntää mitenkään, vaan opetusmetodit on mukautettava niiden 19 muun kirjattoman mukaan, jolloin hankintana ihan turha.
Vierailija kirjoitti:
Mietityttää vaan se, että katsovatko opettajat huonolla, koska se on eriarvoistavaa että toisella on uudet kirjat ja toisella käytetyt. Meidän peruskoulummehan on kuulu tasapäistämisestä. Omaa kasvimaitoa ei saanut meillä viedä, opettaja tokaisi tylysti, että tämä on peruskoulu ja täällä kaikki juovat samaa maitoa tai sitten vettä jos ei lehmänmaito kelpaa.
En usko, että kovinkaan moni opettaja tuollaista katsoo pahalla, vaikka toki varmasti heitäkin on. Syynä voi ihan yhtä lailla olla ideologia oppilaiden tasa-arvoisesta kohtelusta kuin pelko siitä, että milläs selität uudet kirjat muille oppilaille. Sen sijaan osa luokalla olevista muista oppilaista saattaa kiinnotua siitä, että miksi juuri teidän lapsellanne on uudet koulukirjat ja heillä ei. On sitten tapaus kohtaista, että miten suhtautuvat vai suhtautuvatko varsinaisesti mitenkään. -Ikävimmässä tapauksessa joutuu kiusatuksi uusien koulukirjojen vuoksi.
Pojan lukion kirjat oli uusia ja näytti siltä että ei niitä oo luettu. Hienosti meni. Eritoten pitkä matematiikka ja fykebi ja enkku.
Vierailija kirjoitti:
Kai tiesit, että moni opettaja suosii oppikirjatonta opetusta? Silloin ei niillä itse ostetuilla ole mitään merkitystä, koska niitä ei koulussa käytetä - vai opiskeleeko lapsi niitä sitten vapaa-ajallaan?
Kolme lasta, ensimmäinen nyt lukiossa, yksi yläkoulussa 9. luokalla ja yksi 6. luokalla.
Kirjat on joo kulahtaneita, silmiin pistää ainoastaan se, että ruotsin kirjat on aina priimakunnossa.
Esim. ranskassa on vain oppikirja ja kaikki tehtävät tehdään vihkoon, kirjaan ei saa tehdä merkintöjä. Ruotsissa tuli 6. luokkalaiselle upouusi tekstikirja, ei siis edes edellisen 6. luokkalaisen kirja , vaan uusi ja erikseen uusi, paksu tehtäväkirja johon saa tehdä tehtävät. Ranskassa mennään edellisen vuoden kirjalla ja enkun kirjat hajoaa käsiin. Mitään tehtäväkirjoja ei todellakaan ole muissa kielissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten opettaja suhtautuu siihen että 20 oppilaan luokassa yhdellä on kirjat ja muilla ei? Eihän sitä voida hyödyntää mitenkään, vaan opetusmetodit on mukautettava niiden 19 muun kirjattoman mukaan, jolloin hankintana ihan turha.
Ne muut nyhertää vihkoon. Ne joille on ostettu kirjat etenee nopeammin. Ja heillä on matskut joista lukea kokeeseen. Muilla on vain ne epämääräiset monisteet ja vihkomerkinnät.
Ei opettaja voi kieltää ostamasta lapselleen kirjoja. Moni ostaa. Ei se auhde ole 1/19.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiesit, että moni opettaja suosii oppikirjatonta opetusta? Silloin ei niillä itse ostetuilla ole mitään merkitystä, koska niitä ei koulussa käytetä - vai opiskeleeko lapsi niitä sitten vapaa-ajallaan?
Tiedän. Minulla on kielten ope koulutus ja olen tehnyt tutkielman uudesta opsista ja ilmiölähtöisyydestä.
Kirjattomuus ei tarkoita sitä että oeptus silti etenee sen oppikirjan mukaan mutta niin että oppilaat kirjoittaa sen vihkoonsa hitaasti uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Pojan lukion kirjat oli uusia ja näytti siltä että ei niitä oo luettu. Hienosti meni. Eritoten pitkä matematiikka ja fykebi ja enkku.
Lukioon moni tapaa panostaakin "vähän" enemmän ja toisinaan tuntuu, että rivien välistä annetaan ymmärtääkin, että näin tekeekin, jokainen pikkuporvarin nuori, josta oletetaan kasvavan fiksu ja filmaattinen kun ei mennyt huikauhea duunareiden sekaan ammattikouluun, vaikka olisi ehkä itse saattanut niin mieluummin tehdä.
Kaverini osti pojalleen matikan kirjat, kun Turku ei ostanut niin, että saa tehdä kirjaan tehtävät. Meillä Tampereella kyllä kunta antoi matikan kirjat ja muutkin työkirjat täytettäväksi. Ainoa oli yhtenä vuonna bilsan tehtäväkirja. Siinä ope otti kaikista sivuista kopiot ja niitä sitten liimailtiin vihkoon.
Olisin halunnut lapselleni ostaa kirjat joissain aineissa yläkoulussa, että olis saanut harjoitella alleviivaamksta, mutta ei lapsi suostunut, ettei alettaisi kiusata siitä.
Vierailija kirjoitti:
Kolme lasta, ensimmäinen nyt lukiossa, yksi yläkoulussa 9. luokalla ja yksi 6. luokalla.
Kirjat on joo kulahtaneita, silmiin pistää ainoastaan se, että ruotsin kirjat on aina priimakunnossa.
Esim. ranskassa on vain oppikirja ja kaikki tehtävät tehdään vihkoon, kirjaan ei saa tehdä merkintöjä. Ruotsissa tuli 6. luokkalaiselle upouusi tekstikirja, ei siis edes edellisen 6. luokkalaisen kirja , vaan uusi ja erikseen uusi, paksu tehtäväkirja johon saa tehdä tehtävät. Ranskassa mennään edellisen vuoden kirjalla ja enkun kirjat hajoaa käsiin. Mitään tehtäväkirjoja ei todellakaan ole muissa kielissä.
Ruotsin opetukseen on panostettava enemmän koska ruotsin kielen taito on todella heikko ihmisillä. Todella moni nuorehko aikuinen ei kykene ruotsiksi ilmaisemaan itseään juuri ollenkaan tai minkäänlaiseen keskusteluun ruotsiksi. Tämä on täysin hyväksymätöntä. Ruotsi on osattava paremmin koska se on virallinen maan toinen kieli ja yksi suomen itsenäisyyden peruspilareista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se opetus todellakin pohjaa täysin niihin oppikirjoihn. Niitä ei vaan saa käyttää kuten pitäisi.
Esim englannissa Yippee-kirjasarjassa 85 prossaa matskusta on siinä tehtäväkirjassa, jota lapset ei saa. Silti se opeus etenee sen Yippeen mukaan ja esim kokeet on suoraan ko krjasarjan valmiit kokeet.
Mitä tarkoittaa kielten kirjattomuus? Kuulostaa typerältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Minulla on kielten ope koulutus ja olen tehnyt tutkielman uudesta opsista ja ilmiölähtöisyydestä.
Kirjattomuus ei tarkoita sitä että oeptus silti etenee sen oppikirjan mukaan mutta niin että oppilaat kirjoittaa sen vihkoonsa hitaasti uudelleen.
no hyvä jos tiesit. Tosin ei kai kukaan väittänytkään, että oppikirjaton opetus on kirjan materiaalin läpikäyntiä ilman kirjaa? Jos omalla työpaikalla ei hankittaisi kielten oppikirjoja, niin vetäisin opetuksen täysin oppikirjattomasti, tosin teen niin nytkin ja ne kirjat ovat varastossa :) Tunneillakin ei kukaan nysvää mitään vihkotehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa kielten kirjattomuus? Kuulostaa typerältä.
Opettaja voi laatia koko materiaalin itse. Riittää että etenee opetussuunnitelman mukaan.
Mutta kirjatonta opetusta ei voi olla se että edetään visusti kirjasarjan mukaan mutta jätetään kaikki olennainen materiaali antamatta oppilaille. Näin tehdään nyt Helsingissä. Mm siksi että opettaja on luokanope, ei kielten ope.
T. Kielten ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no hyvä jos tiesit. Tosin ei kai kukaan väittänytkään, että oppikirjaton opetus on kirjan materiaalin läpikäyntiä ilman kirjaa? Jos omalla työpaikalla ei hankittaisi kielten oppikirjoja, niin vetäisin opetuksen täysin oppikirjattomasti, tosin teen niin nytkin ja ne kirjat ovat varastossa :) Tunneillakin ei kukaan nysvää mitään vihkotehtäviä.
Niin. Kyllä mnä tiedän että kuopuksen opettaja on epäpätevä. Ja laiska. Ainao keino minulla on silti se että ostan lapaelle sitten itse sen kirjan. Ja käytännössä myös opetan kotona. Sääliksi käy ne oppilaat joilla ei ole kirjaa tai kielten opea kotona.
T. Kielten ope
Tottakai saa ostaa, ei meillä sitä vastaan mitään ole. Ikävä, että ovat noin huonokuntoisia teillä. Meillä on järjestetty välillä päällystystalkoita, jotta kaikki kirjat olisivat kunnollisia myös seuraaville käyttäjille.