Onko mielestänne mautonta laittaa kuolinilmoitukseen "kaivaten" kohdan jälkeen myös perheen/vainajan koiran nimi?
Kommentit (81)
Kuulostaahan se hiukka hupaisalta, koska eihän koiralta kysytä saako laittaa ilmoitukseen myös hänet. Mut mitäs tuosta ei se minua haittaa :D
On mautonta. Vaikka koira varmaan kaipaakin mutta koira on eri asia (siis eläin) kuin ihminen.
Jos vainaja keräili innoissaan vaikka posliinipossuja, kai laitatte että "kaipaamaan jäi 300 erikokoista pikku possua".
Vainajan oma lemmikki kaipaa varmasti, joten siinä tapauksessa ei ole mautonta.
Mautonta sen sijaan on allekirjoittaa vaikkapa mummun adressi nimillä poika, miniä, lapset ja koira.
Vierailija kirjoitti:
On mautonta. Kyllä sen jollain tavalla eläinrakkaana ihmisenä ymmärränkin, mut silti... Mun mielestä typerää on jo se lemmikin nimen joulukorttiin laittaminenkin. Aina vähän hykerryttää...
Joo. Joulukortissa luki T: Täti ja Fisut. Me luultiin, että täti on hurahtanut johonkin ulkomaalaiseen, mutta se olikin hommannut akvaarion:)
Vain wt voi kysyä tällaista kysymystä ja sitä myötähäpeää, kun muu suku sen lukee lehdestä.
Vierailija kirjoitti:
Onko mielestänne väärin pukeutua illallisravintolaan microshortseihin ja varvastossuihin?
Onko mielestänne trikoot sopiva alaosa mihin tahansa?
Voiko mielestänne missä tahansa imettää?
Voiko lapselle antaa nimeksi Litku?
EI VOI. MAAILMA EI YHTÄKKIÄ OLE MUUTTUNUT SÄÄNNÖTTÖMÄKSI, KÄYTÖSTAPOJA, JOPA ETIKETTIÄ TARVITAAN VIELÄ.
Eli sinua siis loukkaa jos jonkun sinulle tuntemattoman ihmisen hautakivessä on hänen lemmikkinsä nimi? Miksi? Jos vainaja ja hänen perheensä ovat sitä halunneet eikä se heitä loukkaa, niin miten ihmeessä se voi aiheuttaa sinussa pahennusta?
Vierailija kirjoitti:
Jos vainaja keräili innoissaan vaikka posliinipossuja, kai laitatte että "kaipaamaan jäi 300 erikokoista pikku possua".
Oisko ero vaikka siinä, että koira aidosti kaipaa ihmistä? Posliinipossuilla tietääkseni ei ole tunne-elämää.
Elukat elää vaistojen varassa. Ei niillä ole tunteita joten ei ne kaipaa. Jos omistaja kuolee ne vaan älyää että rutiinit muuttuu kun joku puuttuu mutta ei ne sure. Joten aika hölmöä luetella elukat mutta saahan sitä jokainen ittensä häpäistä. Tuleeko koiran nimi myös hautakiveen?
Vierailija kirjoitti:
"Syvästi kaivaten, omaiset
Syvälle kaivaen, Musti"
Nyt kyllä vahingossa menin ja ääneen nauroin! :'DD
Vierailija kirjoitti:
Posliinipossu on esine, koira elävä olento jolla on tunteet. Koirakin tuntee surua,ikävää ja kaipausta.
Vierailija kirjoitti:
Vain wt voi kysyä tällaista kysymystä ja sitä myötähäpeää, kun muu suku sen lukee lehdestä.
Mutta eihän sitä myötähäpeää aloituksessa kysytty. Eli ei hätää ap, et oo wt. :)
No, itse olen erittäin koiraihminen mutta tuollainen ei ole kieltämättä käynyt mielessäkään... Eka ajatus oli että hiukan on mautonta, toinen ajatus heti perään että "mutta mikäs minä olen tuomitsemaan". :)
On se ikävä kyllä mautonta. Itsellänikin on rakkaita koiria.
Vierailija kirjoitti:
Elukat elää vaistojen varassa. Ei niillä ole tunteita joten ei ne kaipaa. Jos omistaja kuolee ne vaan älyää että rutiinit muuttuu kun joku puuttuu mutta ei ne sure. Joten aika hölmöä luetella elukat mutta saahan sitä jokainen ittensä häpäistä. Tuleeko koiran nimi myös hautakiveen?
Höpöhöpö. Miten joku voi olla näin pihalla asiasta vielä 2000-luvulla? Monissa tutkimuksissa jo todettu että eläimillä ON tunteet ja monilla eläimillä muutenkin laajempi tietoisuus kuin on luultu.
Sinä vain haluut että se piski kaipaa. Sehän voi olla hiton onnellinen että se kääkkä kuoli viimein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Syvästi kaivaten, omaiset
Syvälle kaivaen, Musti"
Nyt kyllä vahingossa menin ja ääneen nauroin! :'DD[/quote
Mä oon kans nauranut täällä jo monta minuuttia, vähän väsynyt kai työviikon jälkeen! Ai että, kiitos nauruista 😂
Vierailija kirjoitti:
Noinhan jotkut oikeuttavat eläinten huonon kohtelun - kun "niillä ei ole tunteita". Tosiasiassa koirien tunne-elämää on tutkittu hyvinkin paljon. Koirat tuntevat mm. rakkautta ja surua.
Onko mautonta laittaa kuolinilmoitukseen sylivauvan kaipaavan kuollutta isäänsä, kun eihän se sitä osaa kaivata kun ei vielä tajua asioista mitään?
Jos koira oli läheinen vainajalle, voi minusta sen nimen laittaa kuolinilmoitukseen eikä kellään pitäisi olla siihen sanomista. Vainajaa voi sen verran kunnioittaa että ei tunne kateutta jos lemmikki oli hänelle tärkeä. Tuttavaperheen koiran nimeä en laittaisi, jos vainajalla ei ollut siihen mitään tunnesidettä vaan esim. pari kertaa näki koiran. Mauttomampaa on laittaa esim. vainajan lasten nimet, jos lapset eivät ole jaksaneet käydä enää pariin vuoteen näkemässä vanhempaansa hoitolaitoksessa.
Ihan yhtä hyvin kuin kuolinilmoituksessa ei enää tarvitse olla ristiä ja siinä voi siteerata vaikka pop-biisiä niin ihan yhtä hyvin voi olla isännän/emännän menettänyt koira mainuttuna, jos omaiset niin haluavat. Itse en laittanut kuolinilmoitukseen, mutta pappi kyllä mainitsi koirat siunauspuheessaan (en todellakaan ollut pyytänyt, mutta puhui hyvin enkä pahentunut asiasta).