Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen pyöräilykulttuuri on Helsingissä?

Vierailija
17.08.2017 |

Minkälainen pyöräilykulttuuri on siis Helsingissä, jos vaikkapa liikkuu polkupyörällä jostain lähiöstä keskustaan töissä tai koulussa?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just yksi kävelijä vaitoi puolta eteeni vaikka selvästi näki minun pyöräilevän. Hän hitaasti vaihtoi puolta, niin, että jouduin pysähtymään. Mielestäni ei ilkeyttään vaan "kävelijän oikeudella" ajattelemattomuuttaan. Usein kävelijät eivät huomaa ja siksi hyppivät sinne tänne. Tämä kyllä huomasi ja silti käveli viistosti vieden koko kadun leveyden. Niin se toisia huomioimaton kävelykulttuuri estää sujuvan liikenteen.

Toivottavasti et pyöräillyt jalkakäytävällä.

Niin ja ihan siltä varalta että et tiennyt (koska moni pyöräilijä ei oikeasti tiedä ja tätä näkee paljon) jalkakäytävällä saa pyöräillä vain alle 12-vuotiaat.

En pyöräillyt. Olen tuo joka tuossa juuri huusi tuosta jalkakäytävän käytöstä. Siis taluttaminenkin siellä on ehdollista.

Vierailija
22/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saanut ajella työmatkani pääasiassa kevyen liikenteen väyliä pitkin. Ne ovat olleet suurimmaksi osin hyvässä kunnossa, pyöräilijöitä kyllä riittää. Muutama vaarallinen valoton ylitys mäen alla, jossa on houkutus ajaa suoraan suojatielle/pyörätien jatkeelle.

Ikävimpiä paikkoja on bussipysäkkien lähistöt, niissä kävelijät hortoilee vähän huolimattomasti ja itsekään ei oikein tiedä, miltä puolelta kannattaisi kiertää.

Ihan keskustassa tuntuu olevan enemmän näitä pyöräkaistan loppumisia ja ihmeellisiä puolenvaihtamisia, kantakaupungin ulkopuolella tuntuu olevan enemmän tilaa.

Pyöräilijällä on velvollisuus väistää bussista tulijoita ja menijöitä ja vielä ennakointivelvollisuus siihen. Odottajat voisi seistä, niin  että ohi pääsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikaa sukkahousuissa ajavia työmatkapyöräilijöitä. Soitetaan kelloa, tai pahimmassa tapauksessa ajetaan vaan täysiä ohi ihmisitä jotka ovat ylittämässä suojatietä. Tämäkin ongelma on tietysti osittain infrasta johtuva. Täällä pyörätiet menevät usein suojatien "päältä" ja pyöräilijät luulevat, ettei heidän tarvitse väistää jalankulkijoita jotka tulevat suojatieltä koska he joutuvat kävelemään siihen pyörätien "päälle". Oma napa on tärkein eikä jarrua näytä olevat läheskään jokaisessa pyörässä.

Tätä olen itsekin ihmetellyt. Miksei pyöräilijät miellä olevansa ajoneuvonkuljettajia ja heitä koskevan suojatiesäännöt yhtä hyvin kuin autoilijoitakin. Jotkut paikat on jopa niin, että kävelijä joutuisi odottamaan ajoradalla pyörien menoa ensin. Siinä luulisi talonpoikaisjärjen toimivan ellei tunne liikennesääntöjä?

Vierailija
24/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääväylillä, joilla autot ajavat viittäkymppiä, ei ole järkevää eikä turvallista lähteä autojen sekaan pyörällä sukkuloimaan, kun kaistat eivät ole tarpeeksi leveitä. En halua myöskään pyöräilijänä tukkia bussikaistaa. Esim. Hämeentiellä joudun joka aamu pyöräilemään pienen matkan (200 m) jalkakäytävällä, mutta teen sen etanavauhtia niin, että väistän kaikkea ja kaikkia mitä eteen tulee. Joo, ja rikon lakia, ihan tietoisesti.

Liikenne on yhteispeliä ja jos liikkujilla on hieman pelisilmää, niin liikenne sujuu ja elämä on helpompaa meille kaikille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi