Pistäisitkö välit poikki ystävään tällaisesta? Oltiin sovittu yhteinen matka ja...
Ystäväni, jonka olen tuntenut vuosikausia, on ollut ulkomailla puoli vuotta ja oltiin jo talvellu sovittu että tulen kesällä tapaamaan häntä sinne. Olen pienituloinen, joten olin säästänyt matkaa joulusta asti ja odottanut tätä paljon kun itselläni on niin harvoin varaa käydä missään. Rantalomalla olen viimeksi ollut 10v sitten. Ystävänikin on säästänyt tätä pitkää ulkomailla oloaan ainakin pari vuotta ja tiesi että tulee vasta syksyllä Suomeen.
Noh, nyt kesällä varattiin hotelli ja ostin itselleni lennot. Ystäväni oli jo valmiiksi kyseisessä maassa, ja hän siis päätti tämän maan (on päivänselvää että lomani syy oli lähteä tämän ystäväni luokse, en muuten olisi edes harkinnut lähteväni yksin) ja ostin halvimmat lentoliput joita ei voi perua. Tiesin, että järkevämpää olisi ottaa jonkinlainen vakuutus/turva lipuille, mutta minulla ei ollut sellaiseen yksinkertaisesti varaa koska tänä kesänä on tullut yllätyksenä kaikenlaisia ikäviä menoja eteen niin, ettei minulla olisi ollut enää edes varaa koko reissuun. Pidin kuitenkin lupaukseni, koska näin olin luvannut. Hotellista piti maksaa puolet varatessa (maksoin tämän) ja puolet vasta kirjautuessa sisään (ystäväni osuus).
Maksoin oman osuuteni, ostin passin, bikinit ja kaikki. Sitten ystäväni ilmoittaa, että hänellä ei nyt olekaan varaa enää jäädä sinne minua odottelemaan vaan rahat ovatkin häneltä loppuneet?!? Ja pahoittelee kovasti että näin pääsi käymään, "lohduttaen" sillä että minähän voin silti reissuun ja tehdä siitä oman seikkailun... kehtasi vielä ehdottaa, että mennään myöhemmin uudestaan jollekin matkalle kun hänellä on taas rahaa. Kerroin että lentoja ei voi perua ja että olen todella vihainen, mutta en saanut mitään hyvää selitystä. Ystävä ei vain ollut "tajunnut" aiemmin etteivät rahat riitäkään ja hän tajuaa, että olisi pitänyt perua suunnitelma jo ennen kuin ostan lentoja, mutta eipä ollut perunut! (1/2)
Kommentit (167)
Saatko pienellä varoitusajalla jonku nmuun lähtemään mukaan? Voitkin sitten miettiä, mitä teet tuon ajattelemattoman kaveri kanssa. Onko muuten ystävyys olluthedelmällistä vai yksipuolista?
Ehdottomasti lähtisin reissuun. Ja miettisin myöhemmin, mitä teen kaverin kanssa.
Voi ei. Lähde yksin reissuun ja koita nauttia lomasta.
Lähtisin reissuun. Mutta en katkaisisi välejä ystävään, mutta vaikuttais se ystävyyssuhteeseen
Lähtisin kaverin kanssa korkeintaan kahville, en mihinkään monimutkaisempaan.
Pakottaisin "ystäväsi" maksamaan lopun osuuden hotellista kerta on niin luvannut ja menisin matkalle yksin
Lähde sinne reissuun ainakin! Et sä saisi jotain kaveria mukaan? Mutta vaikket saisi, mene reissuun. Saattaa olla paljon kivempaa kuin luuletkaan. :)
Ystävälle en taitaisi onnistua ainakaan hetkeen anteeksi antamaan tuollaista.
Toki lähtisin reissuun yksin, ei se ole obglema! Googleta kaupungista ilmaista ohjelmaa, esim. "free things to do in Sydney" ja löydät varmasti kivoja konsertteja ym! Google peliin ja varmasti saat mukavan reissun! Älä enää luota tuohon kaveriin matka-asioissa!
Saisitko ketään toista kaveria mukaan reissuun? Tai jos yrität myydä liput ym jossain?
Lähtisin reissuun ehdottomasti. Mieluusti niitä halpoja eväitäkin syö, kun saa kuitenkin sitten pyöriä kivassa, uudessa ympäristössä. Ystävyyden laadun miettisin uusiksi, ja tälle ihmiselle tekisin sanallisesti hyvin selväksi pettymykseni määrän. En mitenkään jankkaamalla, vaan kerran, mutta sen verran selkeästi, että ei jää epäselväksi, että kanssani ei toimita näin.
Tosi kurja juttu, ymmärrän että harmittaa. Toivottavasti saat kuitenkin jotain irti matkasta, ota se nimenomaan seikkailuna!
Vierailija kirjoitti:
Kostaisin kaverille. Kyllä, olen lapsellinen. Vituttaisi niin paljon taloudellinen vahinko että jotenkin huijaisin ystävän menettämään myös omaisuuttaan. Saattaisin jopa varastaa jotain arvokasta.
Yleensä minulla on korkea moraali mutta nousi tunteet pintaan aloituksesta.
Kylläpä menikin tunteisiin:)
Paskasti tehty kaverilta, itse varmaan katkaisisin välit. Menisin kyll silti varmaan sinne matkalle kärvistelemään, sillä mulle se ruoka ja kalja ei ole niin tärkeää. Lue kirjoja, lenkkeile, valokuvaa jne. :)
En oikein ymmärtänyt, mihin tarvitsitte hotellia, jos olit menossa ystävääsi tapaamaan ja hänellä oli jo asunto siellä? Vai oliko tuo lomakohde kaukana hänen asuinpaikastaan?
Itselleni kävi kerran niin, että kun olin menossa ulkomailla asuvan ystäväni luo (hän pyysi), hän tulikin sitten loppujen lopuksi juuri silloin Suomeen. Lähdin kuitenkin reissuun, koska paikka oli tuttu, eikä lisäkustannuksia tullut.
Sinun tilanteessasi ehkä jättäisin koko reissun tekemättä (lähtisin, jos rahat riittäisivät). En ehkä katkaisisi välejä kokonaan, mutta kyllähän välit viilensivät. .
Saisitkohan hotellilta vähän hyvitystä siitä, että huone muuttuukin 1 hgn huoneeksi, näin sitä maksettavaa ei enää olisi niin paljon.
Tottakai lähtisin, olisihan se tietysti kiva syödä ulkona, mutta jos rahaa ei ole... On se kuitenkin vaihtelua.
Varmista ettei hotellissa ole vaihtoehtoa maksaa laskulla ja laita lasku ystävällesi.
Tottakai jokaista harmittaisi. Tilanne voi kuitenkin olla sellainen, ettei kaverisi oikeasti voi sille mitään. Jos on pakko lähteä, on pakko lähteä. Pyydä joku muu kaveri mukaan, ja pidä vanha kaveri kaverina, mutta älä hänen varaansa suunnittele enää mitään isompia juttuja.
(2/2) Suorastaan v*tuttaa ja tekisi mieli katkaista välit. En todellakaan voi luottaa häneen enää jatkossa niin että sovittaisiin mitään vastaavaa, eikä minulla tule olemaan enää mihinkään uusiin matkoihin varaa. Säästin turhaan puoli vuotta - pelkästään lentoihin menee minulla 30 työtuntia mihin menee kuukausia koska töitä sen verran vähän. Jos lähtisin reissuun yksin, joutuisin maksamaan ystävänikin osuuden hotellista ja se raha oli tarkoitettu syömiseen. Voin siis kyllä periaatteessa lähteä yksin kärvistelemään (anteeksi, "seikkailemaan" siis!) mutta se tarkoittaa että en voi tehdä paikan päällä yhtään mitää mikä maksaa, en voi käydä ulkona syömässä jne. vaan vähät rahat joudun laittamaan hotellin vuokraan ja ostamaan eväät halvalla kaupasta. Ei ystävän seuraa, ei ulkona syömistä, ei kaljalla käymistä. Voin syödä halvat evääni, maata yksin rannalla ja kävellä ympäriinsä. Ihan kivaa, mutta ei todellakaan sen säästämisen arvoista. Varsinkin, kun olisin tässä tilanteessa tarvinnut rahat mielummin muihin tärkeämpiin menoihin, jos ystävälläni olisi vain ollut munaa avata suunsa aikaisemmin.
Mitä tekisitte tilanteessani? Antaisitteko ystävälle anteeksi, lähtisittekö silti ihan pikku budjetilla reissuun? Vai tekisittekö niinkuin tällä hetkellä mieleni tekisi, eli haistattaisitte "ystävälle" pitkät (mitä edes teen kaverilla johon ei voi luottaa? ymmärtäisin jos olisin saanut edes jonkun hyvän syyn tälle perumiselle) ja jäisitte kotiin ja käyttäisitte edes ne jäljellä olevat rahat järkevämmin laskuihin yms. (menetän monta sataa lentoihin, mutta ei kai auta kuin aloittaa säästö uudestaan...)?
Olin ollut tästä niin innoissani ja nyt menetin paitsi kauan odotetun loman, myös vuosikausia hyvänä pitämäni ystävyyden. Kysyin lentoyhtiöltä rahoja kiltisti takaisin, mutta eivät suostuneet ilman kallista vakuutusta palauttamaan senttiäkään. Sinne meni ne säästöt. Harmittaa. AP