Jos asiakkaat eivät pidä henkilökunnan kielitaidosta, he voivat mennä muualle, Vapaavuori täräyttää. Vapaamuurarille ei kuitenkaan itselleen kelpaa vääränkieliset.
Helsingin Kaupungin urakkasopimuksesta lainaus:
"Työmaan virallinen kieli on suomi ja jokaisen urakoitsijan työntekijän on
osattava suomen kieltä tai ao. urakoitsijan on järjestettävä suomenkieltä
taitamattomien käyttöön tarvittavan kielitaidon omaava henkilö työmaalle
kokopäiväiseksi tai mikäli työvaihe ei kestä kokopäivää niin siihen asti kun
työvaihe on valmis. "
Samat klausuulit löytyy myös muilta pääkaupunkiseudun kaupungeilta.
Valtiota edustava Senaattikiinteistöt ylpeilee, sillä että pakollinen turvallisuusselvitys blokkaa tehokkaasti virolaiset saatikka jotkut mustanahat.
Joten voit Vapaavuori täräyttää vaikka itse itseäsi ensimmäisenä. Näinhän se on, että maahanmuutto on rikkaus, mutta ei minun tontillani.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo takaa muuta kuin että työmaalla on joku joka osaa suomea, siis esim. 1 heppu viidestäkymmenestä.
Tulkki rakennussiivoojalla mukana :) Kuulostaa kalliilta.
Ehh... niistä ajoista kun työmailla jokainen osasi suomea on jo pieni ikuisuus.
Vapaamuurarit ovat uusprostituutioita.
Kummallista, että välimeren rafloissa on jo vuosikymmeniä sitten puhuttu sen verran suomea, että safkat on saanut aina kunnialla tilattua. Jos ei ole puhuttu, niin listasta tökkäämällä ja elekielellä se on vähintään selvinnyt. Uskon, että täälläkin pitäisi toimia yhtä hyvin. Tylsää sellainen on, että asiakkaan pitäisi ruveta vaikka englantia solkkaamaan, jos ei se yhtään luontevalta tunnu. Trendikkyys sikseen, haluan ruokaa ja juotavaa.
Vierailija kirjoitti:
työvaihe on valmis. "Samat klausuulit löytyy myös muilta pääkaupunkiseudun kaupungeilta.
Valtiota edustava Senaattikiinteistöt ylpeilee, sillä että pakollinen turvallisuusselvitys blokkaa tehokkaasti virolaiset saatikka jotkut mustanahat.
Joten voit Vapaavuori täräyttää vaikka itse itseäsi ensimmäisenä. Näinhän se on, että maahanmuutto on rikkaus, mutta ei minun tontillani.
Oletpa lapsellinen.
Lainaamassasi sitaatissa todetaan, että asiakas voi valita, millaiselta palveluntarjoajalta haluaa ostaa.
Ja niin juuri tehdään mainitsemallasi työmaalla.
Mutta jokaisen suomenkielisen pitää opiskella jokaisella kouluasteella pakkoruotsia, koska suomenruotsalaisia pitää palvella ruotsiksi.
Onpa siinä hieman ristiriitaa tämän suomenruotsalaisen Vapaavuoren ajatuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jokaisen suomenkielisen pitää opiskella jokaisella kouluasteella pakkoruotsia, koska suomenruotsalaisia pitää palvella ruotsiksi.
Onpa siinä hieman ristiriitaa tämän suomenruotsalaisen Vapaavuoren ajatuksissa.
Ruotsinkielen vapaaehtoisuudesta Vapaavuori ei suostu keskustelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työvaihe on valmis. "Samat klausuulit löytyy myös muilta pääkaupunkiseudun kaupungeilta.
Oletpa lapsellinen.
Lainaamassasi sitaatissa todetaan, että asiakas voi valita, millaiselta palveluntarjoajalta haluaa ostaa.
Ja niin juuri tehdään mainitsemallasi työmaalla.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/549499-vapaavuori-haluaa-lisaa…
"Maahanmuuttoa tarvitaan lisää ja päättäjien on tehtävä kaikkensa, jotta työkykyiset ja -haluiset pääsisivät töihin."
Eikös se ole vähän lapsellista, että vaatii muita hankkimaan töitä maahanmuuttajille, mutta itse kieltää niiden käytön omissa kohteissa?
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo takaa muuta kuin että työmaalla on joku joka osaa suomea, siis esim. 1 heppu viidestäkymmenestä.
90% rakennustöistä / -työmaasta lienee sellaisia joissa on vähemmän kuin 50 työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, että välimeren rafloissa on jo vuosikymmeniä sitten puhuttu sen verran suomea, että safkat on saanut aina kunnialla tilattua. Jos ei ole puhuttu, niin listasta tökkäämällä ja elekielellä se on vähintään selvinnyt. Uskon, että täälläkin pitäisi toimia yhtä hyvin. Tylsää sellainen on, että asiakkaan pitäisi ruveta vaikka englantia solkkaamaan, jos ei se yhtään luontevalta tunnu. Trendikkyys sikseen, haluan ruokaa ja juotavaa.
Junttimaisinta mitä osaan kuvitella, on se, että käytetään purukumienglantia, kun se on mukamas hienoa. Jos olisi ranskaa, vielä ymmärtäisin.
Tässä ketjussa ei ole yhtäkään virheettömästi kirjoitettua viestiä. Ei taida suomen kieli luonnistua edes äidinkielisiltä.